همه ما تجربه دندان درد، آن احساس ناخوشایند وآزاردهنده‌ای که در اطراف دندان احساس می‌شود را داریم. شدت این درد می‌تواند متفاوت باشد و گاهی اوقات خوردن، نوشیدن و حتی خوابیدن را با مشکل مواجه می سازد. درد دندان یک مشکل شایع است که تقریبا همه افراد در طول زندگی‌شان آن را تجربه می‌کنند. بااین‌حال، اگر درد دندان شما در شب به‌صورت ناگهانی و شدید احساس می‌شود، بهتر است دلایل احتمالی آن را بشناسید.

درمان سریع دندان درد در شب (درمان سه سوته دندان درد)

دندان درد و شیوع آن

دندان درد به دردی گفته می‌شود که در داخل یا اطراف دندان احساس می‌شود. دردهای خفیف دندان ممکن است به‌دلیل تحریک موقتی لثه به‌وجود آیند و اغلب با درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند. اما دردهای شدیدتر، نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر مانند پوسیدگی، عفونت یا سایر بیماری‌های دندانی هستند که نیاز به درمان حرفه‌ای و مراجعه به مراکز معتبر همچون عارف کلینیک دارند.

اگر درد دندان شما شدید و غیرقابل‌تحمل است، به‌خصوص اگر همراه با تب و لرز باشد، باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که عفونت‌های دهانی اگر درمان نشوند، می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن، از جمله مغز و جریان خون، سرایت کنند.

علل دندان درد شبانه

درد دندان در شب، اغلب آزاردهنده‌تر و قابل‌توجه‌تر است. عوامل مختلفی در پیدایش این درد دخیل هستند:

  • افزایش جریان خون: هنگام درازکشیدن، خون بیشتری به سر جریان می‌یابد که می‌تواند فشار داخل دهان را افزایش دهد و درد دندان را تشدید سازد.
  • دندان‌قروچه: ساییدن دندان‌ها به هم (دندان‌قروچه) که اغلب در شب اتفاق می‌افتد، می‌تواند به دندان‌ها فشار وارد کند و باعث درد شود.
  • تمرکز بر درد: در شب و در محیط آرام، حواس‌پرتی کمتری وجود دارد و همین امر باعث می‌شود بیشتر به درد در دندان خود توجه کنیم.
  • تغذیه شبانه: مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین قبل از خواب، می‌تواند باعث باقی‌ماندن مواد غذایی اسیدی و قندی روی دندان‌ها شود و درد ایجاد کند.

علل دیگر دندان درد:

  • پوسیدگی دندان: ناشی از مراقبت ناکافی از دهان، مصرف بیش از حد قندها، کمبود ویتامین D یا کلسیم
  • تحریک لثه: اغلب موقتی است و طی چند روز بهبود می‌یابد.
  • حفره یا آبسه: دردی که به‌صورت متناوب رخ می‌دهد و به‌طور کامل برطرف نمی‌شود.

درمان سریع دندان درد در شب (درمان سه سوته دندان درد)

درمان‌های خانگی موثر برای تسکین سریع دندان درد شبانه

درد دندان می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی بگذارد و تمرکز را کاهش دهد. خوشبختانه، چند روش خانگی وجود دارد که می‌توانند به‌طور موقت درد دندان را تسکین دهند تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید. برای دندان درد چی خوبه؟

کمپرس سرد: درمان سریع برای کاهش التهاب و درد

تورم گونه یا صورت پس از آسیب، عمل دندانپزشکی یا مشکلات دندانی، امری رایج است. یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش این تورم و درد، استفاده از کمپرس سرد است. دانشگاه میشیگان توصیه می‌کند هر ساعت به مدت 10 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.

روغن میخک: تسکین‌دهنده طبیعی برای درد دندان

روغن میخک به‌دلیل داشتن ماده‌ای به نام اوژنول، یک مسکن طبیعی و موثر برای تسکین درد دندان است. اوژنول همچنین در دارچین، اما به مقدار کمتر، یافت می‌شود. برای این کار، چند قطره روغن میخک را روی یک پنبه یا گوش‌پاک‌کن بریزید. پنبه آغشته به روغن را به‌آرامی روی دندان یا لثه دردناک قرار دهید. توجه داشته باشید که طعم روغن میخک ممکن است برای برخی افراد تلخ باشد. قبل از استفاده از مقدار زیاد، بهتر است با یک قطره کوچک آن را امتحان کنید.

غرغره آب‌نمک: قاتل دندان درد

یکی از روش‌های خانگی موثر برای تسکین درد دندان، غرغره کردن با آب‌نمک است. نمک به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند و منجر به کاهش التهاب و تورم می‌شود. برای تهیه محلول آب‌نمک:

  • آب گرم: یک فنجان آب گرم (نه داغ) آماده کنید. آب گرم به حل‌شدن نمک کمک می‌کند و اثر درمانی آن را افزایش می‌دهد.
  • نمک: چند قاشق چای‌خوری نمک به آب اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا نمک کاملا حل شود.
  • غرغره: محلول نمک را در دهان خود بکشید و به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه غرغره کنید. سپس آن را تف کنید.

البته غرغره آب‌نمک و سایر درمان های خانگی یک درمان موقتی است و برای تسکین دردهای شدید یا مزمن، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر شرایط مراجعه به دندانپزشکی را ندارید،می توانید با تماس به عارف کلینیک 021-91009614 مشاوره آنلاین شوید. یا به سایت arefclinic.ir مراجعه نمایید

مشاوران آنلاین با شنیدن شرح حال شما درمان خانگی مناسب را پیشنهاد می دهند و برای شما نوبت ویزیت رایگان رزرو می کنند.

درمان سریع دندان درد در شب (درمان سه سوته دندان درد)

کمپرس چای کیسه‌ای: تسکینی طبیعی برای درد دندان

یک فنجان چای نه‌تنها آرام‌بخش است بلکه می‌تواند در تسکین دردهای دندان نیز موثر باشد. تانن‌های موجود در چای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند، باکتری‌ها را از بین می‌برد و التهاب را کاهش می‌دهد. برای این کار:

  • دم‌کردن چای: یک چای کیسه‌ای را به مدت 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس صبر کنید تا خنک شود.
  • کمپرس سرد: چای کیسه‌ای خنک‌شده را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید. برای تسکین بیشتر، می‌توانید چای کیسه‌ای را قبل از استفاده در فریزر قرار دهید.
  • تکرار: در صورت نیاز، این عمل را تکرار کنید.

چای نعناع به‌دلیل وجود منتول، خاصیت بی‌حسی موضعی دارد و می‌تواند درد را تسکین دهد.

شستشو با پراکسید هیدروژن: درمان سریع دندان درد در شب

شستشوی دهان با محلول رقیق پراکسید هیدروژن (3%) یکی از روش‌های خانگی برای تسکین موقت درد دندان است. پراکسید هیدروژن با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خود، باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و به کاهش التهاب و خونریزی لثه کمک می‌کند. برای استفاده، مقدار مساوی پراکسید هیدروژن 3% و آب را با هم مخلوط کنید و به مدت 30 ثانیه در دهان بچرخانید و سپس تف کنید.

هرگز محلول را قورت ندهید و پس از استفاده، دهان خود را با آب فراوان بشویید. استفاده طولانی‌مدت یا بیش از حد از پراکسید هیدروژن ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده، با دندانپزشک مشورت کنید.

اسانس آویشن

اسانس آویشن به‌دلیل خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی قوی، می‌تواند در تسکین درد دندان موثر باشد. برای استفاده، چند قطره اسانس آویشن را با یک لیوان آب مخلوط و به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. اسانس آویشن بسیار قوی است و استفاده مستقیم آن روی دندان می‌تواند باعث سوزش شود. حتما آن را با آب رقیق کنید. اسانس آویشن را قورت ندهید.

زنجبیل: تسکین‌دهنده طبیعی درد دندان

زنجبیل با خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی قوی، می‌تواند به‌طور موثری درد دندان را کاهش دهد. این گیاه با کاهش تجمع پلاک و باکتری‌ها و کاهش التهاب، به تسکین درد کمک می‌کند. استفاده از زنجبیل برای تسکین درد دندان بسیار آسان است. یک‌تکه زنجبیل تازه را در نزدیکی دندان دردناک قرار دهید و به‌آرامی بجوید. اجازه دهید آب زنجبیل به‌طور کامل روی ناحیه دردناک پخش شود.

اگر زنجبیل تازه در دسترس ندارید، می‌توانید پودر زنجبیل را با کمی آب مخلوط و خمیری درست کنید. سپس این خمیر را روی یک پنبه یا گاز استریل قرار دهید و روی ناحیه دردناک بگذارید.

منبع

عارف کلینیک مرکز ایمپلنت و دندان مصنوعی در تهران

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس