ریابکوف: خطر رویارویی روسیه و آمریکا را نباید دست‌کم گرفت

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما می‌دانیم که چگونه دشمنان ما روی مفهوم خط قرمز مانور داده و چگونه تلاش می‌کنند ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه بکشانند.

به گزارش مشرق، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که روابط میان روسیه و ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود رسیده و خطر برخورد مستقیم بین این دو کشور در شرایط فعلی را نباید دست‌کم گرفت. وی این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه "پولیتیکا" صربستان بیان کرده و افزود: «ما واقعاً در پایین‌ترین نقطه روابط طی چند دهه اخیر قرار داریم و امکان درگیری مستقیم میان روسیه و ایالات متحده را نباید دست‌کم گرفت.»

ریابکوف به "تلاش‌های بی‌پایان واشنگتن برای محک زدن روسیه در حوزه‌های مختلف" اشاره کرده و افزود: «ما افراد صبوری هستیم.» او همچنین تأکید کرد که روسیه هیچ خط قرمزی تعیین نمی‌کند و افزود: «ما می‌دانیم که چگونه دشمنان ما بر روی مفهوم خط قرمز مانور می‌دهند و چگونه سعی دارند ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه بکشانند. ما کاملاً از خطر این وضعیت آگاه هستیم.»

ریابکوف: روسیه و چین به توسعه همکاری در چارچوب بریکس متعهد هستند

سرگئی ریابکوف در آستانه برگزاری نشست سران بریکس در کازان، همچنین اعلام کرد که روسیه و چین به‌طور یکسان به توسعه همکاری در چارچوب بریکس علاقه‌مند هستند. معاون وزیر خارجه گفت: «در زمینه توسعه همکاری‌های بیشتر در چارچوب بریکس، روسیه و چین نگاه مشترکی دارند. ما با پکن برای تقویت جایگاه این اتحاد به‌عنوان یکی از سازوکارهای اصلی مدیریت جهانی همکاری می‌کنیم.»

وی افزود: «یکی از اهداف اصلی ما افزایش نقش کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور در نهادهای مدیریتی جهانی است. ما متفق‌القول هستیم که باید کشورهای همفکر از میان کشورهای در حال توسعه را به این فرآیند دعوت کنیم، از جمله در قالب "بریکس پلاس" یا "ارتباطات گسترده". با توجه به افزایش علاقه کشورهای جنوب جهانی و شرق به گسترش ارتباطات با بریکس، روسیه گسترش همکاری با کشورهای در حال توسعه را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در دوران ریاست بر بریکس اعلام کرده است. در این راستا، درهای بریکس برای همه کشورهایی که به گفت‌وگوی مبتنی بر اعتماد و برابری علاقه‌مند هستند و ارزش‌های بریکس را می‌پذیرند، باز است.»

در سال ۲۰۲۴ عضویت رسمی جدیدی در بریکس نخواهد بود

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ پذیرش اعضای جدید به‌طور رسمی در دستور کار گروه بریکس قرار ندارد. وی گفت: «پذیرش اعضای جدید به‌طور رسمی در سال جاری مطرح نیست، زیرا از اول ژانویه ۲۰۲۴ اعضای گروه بریکس تقریباً دو برابر شده و اعضای جدید هنوز به‌طور کامل با یکدیگر هماهنگ نشده‌اند.»

ریابکوف به چالش ترکیب گسترش اعضا با حفظ کارایی عملی بریکس اشاره کرده و یادآور شد: «ما نمی‌خواهیم انگیزه‌ها برای نزدیکی به گروه بریکس را کاهش دهیم، بلکه فقط وضعیت واقعی را تشریح می‌کنیم. برای مثال، ما به تمایل ترکیه برای پیوستن به بریکس احترام می‌گذاریم و از حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در اجلاس کازان استقبال می‌کنیم.»

ریابکوف تأکید کرد: «ما به گفت‌وگوهای عمیق با همکاران ترک و همچنین در چارچوب گروه بریکس درباره نحوه برخورد با لیست طولانی کشورهایی که خواستار عضویت در این اتحاد هستند، ادامه خواهیم داد.»

شانزدهمین نشست رهبران کشورهای عضو گروه بریکس که رویداد کلیدی دوران ریاست روسیه بر این اتحاد محسوب می‌شود، از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس