کد خبر 1655829
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
میراث زنده

سید هاشم صفی‌الدین به‌عنوان رئیس شورای اجرایی، نقشی شبیه به نخست‌وزیر داشت و مسئولیت مجموعه‌ای از مؤسسات حزب‌الله، از جمله در حوزه بهداشت، آموزش، فرهنگ و بازسازی را مدیریت می‌کرد.

به گزارش مشرق، صادق امامی طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: ‌صور در جنوب لبنان، قم در ایران و ضاحیه جنوبی بیروت؛ سه جغرافیایی که ثابت کرده می‌تواند از انسان، رهبرانی نفوذناپذیر در برابر دشمنان بسازد.

یکی از این مردان حجت‌الاسلام هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان بود؛ مردی که شامگاه دیشب ( چهارشنبه شب) حزب‌الله لبنان به طور رسمی خبر شهادتش را تأیید کرد.

حزب‌الله در بیانیه‌اش اشاره‌ای به نحوه شهادت شهید صفی‌الدین نکرده اما رژیم‌صهیونیستی پس از حمله سنگین هوایی سوم اکتبر به ضاحیه جنوبی بیروت، ادعا کرد صفی‌الدین به عنوان جانشین احتمالی شهید سیدحسن نصرالله را به شهادت رسانده است.

حزب‌الله در بیانیه رسمی خود، صفی‌الدین را به منزله «ابوالفضل‌العباس(ع) برای برادرش، ‌ امام حسین(ع)» خواند و نوشت که «او برادر و بازو و حامل پرچم و مورد اعتماد» سیدحسن در مصائب و سختی‌ها بود. در بیانیه با اشاره به خدمت شهید صفی‌الدین به حزب‌الله در «تمام حیاتش» آمده او «با مسئولیت‌پذیری و اقتدار، شورای اجرایی و نهادهای مختلف و یگان‌های فعال در تمام زمینه‌ها و هر آنچه را با فعالیت مقاومت مرتبط بود، مدیریت کرد.»

صفی‌الدین، جانشین احتمالی، دوست قدیمی و پسرخاله‌ ‌رهبر حزب‌الله، شهید سیدحسن نصرالله بود. او و سید هر دو در قم تحصیل می‌کردند تا اینکه سیدحسن نصرالله در سال ۱۹۹۴ رفیق خود را از ایران به لبنان فراخواند. او که ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده داشت، به گفته برخی آشنایان خانواده، یکی از سه نفری بود که تحت مراقبت عماد مغنیه، فرمانده برجسته امنیتی حزب‌الله قرار داشت. این سه نفر، سیدحسن نصرالله، نبیل فاروق، یکی از برجسته‌ترین رهبران حزب و هاشم صفی‌الدین بودند.

سید هاشم صفی‌الدین از نظر ظاهر و حتی لهجه شبیه پسرخاله‌اش، حسن نصرالله بود. او به‌عنوان رئیس شورای اجرایی، نقشی شبیه به نخست‌وزیر داشت و مسئولیت مجموعه‌ای از مؤسسات حزب‌الله، از جمله در حوزه بهداشت، آموزش، فرهنگ و بازسازی را مدیریت می‌کرد. در طول سه دهه، او در سایه سیدحسن قرار گرفت و بیشتر به مسائل روزمره حساس، از مدیریت مؤسسات حزب تا کنترل امور مالی و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی حزب و سیدحسن به مسائل استراتژیک می‌پرداخت.

این اما به معنای دوری او از مسائل استراتژیک نبود. این را گفت‌وگویی که او خرداد سال گذشته با خبرگزاری تسنیم داشت، ثابت می‌کند. در آن گفت‌وگو سیدهاشم‌ جمله‌ای می‌گوید که می توان آن را دکترین حزب‌الله لبنان در برابر رژیم‌صهیونیستی خواند. او گفت که «می‌خواهیم صهیونیست‌ها را به این نقطه برسانیم که ماندن در فلسطین [اشغالی] فایده ندارد.»

سیدهاشم، اشارات جالبی داشت. او معتقد بود که رژیم‌صهیونیستی روز به روز در حال کوچک شدن است و برای تأیید این ادعا، به دیوارکشی در غزه و کرانه باختری اشاره کرد تا بلکه از این طریق رژیم بتواند امنیتش را برقرار کند.

صفی‌الدین معتقد بود که اروپا به خاطر گره زدن سرنوشتش به آمریکا، متضرر خواهد شد. او آمریکا را اصلی‌ترین بازیگر در جنگ ۳۳روزه می‌خواند و از این رو نیز نه رژیم، که آمریکا را شکست‌خورده جنگ ۳۳روزه می‌دانست؛ شکستی که دومینووار ادامه پیدا کرد.

او ضعف رژیم صهیونیستی را به معنای ضعف امریکا می‌دانست و معتقد بود این دو کشور منافع ثابت و طولانی‌مدتی با دیگر کشورها ندارند. او حتی برای شناخت دشمن، مطالب اندیشمندان غربی همچون فرانسیس فوکویاما و ریچارد هاس را هم دنبال می‌کرد. با وجود این درک از مسائل بین‌الملل، او همواره تلاش داشت در سایه سیدحسن نصرالله بماند و به مسئولیت‌های دیگر بپردازد.

او عمدتا در مراسم تشییع و خاکسپاری‌ها که شهید سیدحسن نصرالله به دلایل امنیتی نمی‌توانست در آنها سخنرانی کند، حاضر می‌شد و سخنرانی می کرد.

بازسازی لبنان

هاشم صفی‌الدین پس از جنگ ۳۳روزه که رژیم بخش‌های وسیعی از منطقه ضاحیه را نابود کرده بود، دست به کار شد و تلاش‌هایی را برای بازسازی ضاحیه جنوبی آغاز کرد.

او در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۲ گفت: «بازسازی پس از جنگ، پیروزی جدیدی بر اسرائیل بود.»

در سال ۲۰۱۷، وزارت خارجه آمریکا هاشم صفی‌الدین را در لیست تروریستی خود قرار داد اما سیدهاشم در همان سال، گفت: «این دولت آمریکا که ناتوان و دیوانه است، به رهبری دونالد ترامپ، نمی‌تواند مقاومت کند و چیزی به دست نخواهد آورد.»

در حوادث جنگ غزه، صفی‌الدین اولین مقام حزب‌الله بود که پس از حمله حماس به رژیم جعلی صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که جرقه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را زد، به‌صورت علنی صحبت کرد و از ورود حزب‌الله به جنگ خبر داد. در حالی که ناظران منتظر بودند ببینند، حزب‌الله چگونه به کمک حماس می‌آید، صفی‌الدین در جمعی از حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بیروت در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ گفت: «ملت با شماست. قلب‌هایمان با شماست. ذهن‌هایمان با شماست. روح‌هایمان با شماست. تاریخ، تفنگ‌ها و موشک‌های ما با شماست. همه ما با شماییم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس