1

جنس انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت پزشکیان بیانگر زمزمه‌های عبور از این دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*********

جریان در برابر دولت پزشکیان نسبت به مطالبه گری بی ضابطه آنان هشدار داده و تاکید می کند که این نوع مواجهه دولت چهاردهم را به ورطه بی پشتوانگی سوق خواهد داد.

روزنامه هم‌میهن طی یادداشتی با هشدار نسبت به تکرار تجربه تاریخی اصلاح طلبان در برابر دولت خاتمی و روحانی نوشت:

ما در پیچ‌های تاریخی متعددی، شاهد یک نسیان و فراموشی مقطعی در حافظه تاریخی و کنش جمعی خود بوده‌ایم که تبعات سخت و دردناکی را در پیامدش نصیب حال و احوال کشور و ملت کرده است. در دولت خاتمی یادمان هست که شماری از نخبگان سیاسی و رسانه‌ای مدام بر تنور افزایش مطالبات و بالابری توقعات از دولت می‌دمیدند و کار به جایی رسید که در دولت دوم خاتمی پروژه «عبور از خاتمی» کلید خورد و نارضایتی در پیامد این افزایش بی‌قاعده مطالبه‌گری دو سال بعد در انتخابات منجر به آن نتیجه شد.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با خطاب قرار دادن اصلاح طلب می‌نویسد:

ما عادت نداریم که به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم و از اشتباهات و ابتلائات پیامدی درس بگیریم و مرتکب باز تکرار آن نشویم؛ نکته‌ای که این روزها کمابیش در مورد دولت پزشکیان هم شاهد آن هستیم.

هم میهن در ادامه با بیان اینکه از استقرار دولت (رای اعتماد به کابینه) بر مدار قدرت دو ماهی بیش نگذشته است؛ آیا رواست که بدون هیچ مکث و تأمل و خویشتن‌داری دولت را بابت هر فعل‌وانفعالی به صلابه بکشیم و با کوچکترین لغزش و اشتباه گفتاری یا اندک تکانه اقتصادی، مؤاخذه تمام‌عیار کنیم و از یأس و ناامیدی و یا پشیمانی از رای به پزشکیان، داد سخن دهیم؟، تاکید کرد: در مواردی نیازمند تعامل و توافق چندقوه‌ای و وفاق‌گرایی است که شاید به مذاق حامیان دولت خوش نیاید و خود سبب‌ساز برخی گلایه‌ها باشد.

به هر تقدیر، وضعیت من‌حیث‌المجموع آنگونه نیست که برخی شتابان و بی‌طمأنینه از یأس و ناامیدی و قطع امید از دولت و عدم هرگونه تغییر وضعیت بگویند و مدعی تکرار بی‌کم‌وکاست دولت قبل شوند. یا با انتصاب یک فرد و چند استاندار غیرهمسو با طیف خود، ده‌ها انتصاب مثبت و تغییرات ملموس در راستای وعده‌های دولت در به‌کارگیری زنان و اقوام و مذاهب در مناصب بی‌سابقه را نبینند و بگویند که دولت به تندروها هبه شده است!

به نوشته این روزنامه، همه ما انتظارات و توقعات بحقی از دولت داریم؛ اما آنگونه نشود که با افزایش بی‌ضابطه انتظارات و مطالبه‌گری ناموزون و نامنطبق با واقعیات، دولت را در همین آغازین گام‌ها به ورطه بی‌پشتوانگی سوق دهیم و تجربیات تلخ گذشته را باز تکرار کنیم.

حمله یک رسانه اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور بابت گران نشدن بنزین! /  رادیکال‌ها در حال تکرار تجربه تاریخی عبور از خاتمی هستند

بیان این مطالب از سوی روزنامه هم‌میهن اما در متن و بطن خود با نکات قابل تاملی همراه است، نخست آنکه جنس انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت پزشکیان بیانگر زمزمه‌های عبور از این دولت آن‌هم به دلیل عدم تسلیم شدن رئیس جمهور در برابر زیاده خواهی، سهم خواهی و برخی مطابات برساختار می باشد.

از سوی دیگر اصلاح طلبان با این شیوه رفتاری خود نشان می‌دهند که بسیار هیجانی، منفعل، رویا پرداز، زیاده خواه بود که به سرعت با هرگونه مقاومتی در برابر مطالباتشان ساز عبور را کوک کرده و خود تبدیل به مساله برای دولت مورد حمایت خود می‌شوند.

یک روزنامه اصلاح طلب به بهانه انتقاد از نظام بودجه‌ریزی کشور، ضمن توهین به مدیران انقلابی تلاش کرد تا ادامه تخریب های اصلاح طلبان طی سالیان گذشته علیه نهادهای فرهنگی را تکرار کند.

روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم فیاض زاهد و محمد مهاجری در تلاش برای هجمه مدیریت ابتدای انقلاب، این مدیریت را نگرش روستایی خواند و نوشت:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگرش حاکم بر انقلابیون که هر چیزی را که از قبل به جا مانده بود، طاغوتی می‌پنداشت و غلبه نکره چپ‌روی افراطی و تاثیر آن بر نیروهای مسلمان، شکلی از ملوک‌الطوایفی افسارگسیخته و نگرش اداره روستایی بر کشور را حاکم کرد. انقلاب، محرومان را بر صدر نشانده بود. بسیاری از مدیران روستازاده و آشنا با مشکلات بودند، اما نمی‌دانستند که با شیوه اداره جامعه سنتی روستایی نمی‌توان کشوری چون ایران را اداره کرد. هرکس با تکیه بر نفوذ و لابی و قدرت اثرگذاری بر ساختار نظام بودجه‌ریزی ایران تعهداتی را دیکته کرد که پس از چند سال آشفتگی، بی‌سروسامانی و بحران را نشان می‌دهد.

این روزنامه همچنین در ادامه عملیات سال های سال اصلاح طلبان علیه نهادهای فرهنگی کشور مدعی شد که بودجه اختصاص یافته به این نهادها به دلیل اینکه نهادهای فوق سیاسی کاری می کنند، آسیب زاست، اعتماد همچنین بودجه گرفتار در چنبره سیاست زدگی تعریف کردهکه نشان از یک بازی سیاسی دارد.

گفتنی است تاملی بر این مطلب نشان می دهد که اعتماد و نویسندگان مطلب آن تلاش دارند تا نگاه و مدیریت برآمده از انقلاب اسلامی را به انحای مختلف مورد تحقیر و تقلیل قرار داده و حتی کار را به مدیریت روستایی بکشانند.

توهین به روستایی و روستایی زاده- که اتفاقا از افتخارات جامعه انقلابی بوده و آنان با تحصیل و تهذیب به مدیریت کشور ورود پیدا کردند- یکی از محورهایی است که این رسانه اصلاح طلب برای توصیف مدیریت انقلابی تعریف و تفسیر می کند که خود البته در تضاد با جمله حضرت امام (ره) می باشد که این انقلاب را انقلاب پابرهنگان نامیده بودند.

حمله یک رسانه اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور بابت گران نشدن بنزین! /  رادیکال‌ها در حال تکرار تجربه تاریخی عبور از خاتمی هستند

به نظر می‌رسد که لایه هایی از اصلاح طلبان دیگر ابایی ندارند که خطوطی را فریاد کنند که عملا در تضاد با اندیشه های بنیانگذار آن بوده و از سویی دیگر شکاف هایی همچون حاشیه – متن را هدف گرفته باشد.

از سوی دیگر متهم سازی نهادهای فرهنگی به سیاسی کاری و بهره گیری از بودجه برای اقدام سیاسی یکی دیگر از تلاش هایی است که این جریان به صورت مداوم مطرح می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس