آمریکا نگران شعله‌ور شدن جبهه ایران/ رژیم اسرائیل رو به زوال است

تحلیلگران مصری گفتند که آمریکا به دلیل نگرانی از شعله ور شدن جبهه ایران و افزایش قیمت نفت، به رژیم صهیونیستی فشار وارد می کند که به سوی تنش بیشتر با ایران حرکت نکند.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران نوشت که این تجاوز دنیا را به خود مشغول کرد و تحلیلگران مصری به بیان دیدگاه خود در این باره پرداختند.

«نوین مسعد» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در این باره گفت: چرا آمریکا به اسرائیل برای حرکت نکردن به سمت تنش بیشتر با ایران فشار وارد می‌کند، اما برای شدت نبخشیدن به درگیری ها در غزه و لبنان این کار را نمی کند؟

وی به دلایل زیر اشاره کرد:

نخست، اینکه آمریکا بیمناک است که در صورت واکنش دردناک ایران، مجبور به دخالت نظامی شود، اما در غزه و لبنان اجباری وجود ندارد. جدا از این، «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به صراحت اعلام کرده که مساحت اسرائیل (سرزمین های اشغالی) کافی نیست و نیاز به گسترش دارد و اگرچه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اظهارنظری مشابه آن نکرده اما سکوت او در قبال نسل کشی در غزه در این راستاست.

دوم، آمریکا نگران شعله ور شدن جبهه ایران و افزایش قیمت نفت در سایه پیچیدگی های بحران اوکراین است.

سوم، آمریکا متوجه خسارات و تلفات نظامی اسرائیل در غزه و جنوب لبنان و هراسان از گشودن جبهه درگیری جدید است.

چهارم، آمریکا به این نیاز دارد که ایران رفتار گروه های متحدش را مهار کند و این کشور داوطلبانه این کار را انجام نخواهد داد، مگر اینکه آمریکا، اسرائیل را برای جلوگیری از حمله گسترده به ایران تحت فشار قرار دهد.

این استاد دانشگاه قاهره ادامه داد: روسیه و چین طی سال گذشته کاری برای نجات غزه و لبنان نکردند و تداوم این موضع از جانب آنها در صورت حمله شدید به ایران، مسلم و قطعی نیست. موضوع احیای توافق هسته ای نیز به تعویق افتاده است.

«ابراهیم نوار» تحلیلگر مصری نیز در این باره گفت: ایران موفق به ایجاد موازنه قوا شده است. آمریکایی‌ها قبل از تجاوز آنها را مطلع کرده‌اند و این به منظور جلوگیری از حمله دیگری از سوی ایران است که ممکن است دردناکتر از حمله قبلی آن باشد.

«کمال حبیب» تحلیلگر دیگر نیز درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران با زدن ضرب المثلی، ضمن کم اثر دانستن آن گفت: «کوه زایید و موشک به دنیا آورد.»

وی افزود: نتانیاهو به خواسته آمریکا تن داد و فهمید که با توجه به دریافت ضربات، لبنان استوار و غزه سربلند و کرانه باختری عظیم هستند و در برابر یمن و عراق هم توانایی هایش محدود است و قدرت بازدارندگی آن از بین رفته است. رژیم اسرائیل رو به زوال است و هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ شروع این روند بود.

«کارم یحیی» دیگر تحلیلگر مصری نیز بیان کرد: حق ایران و هر کشور عربی و اسلامی است که سلاح هسته ای داشته باشد تا اسرائیل یکه تازی نکند. حق کشورهای عربی و اسلامی است که برای ایجاد موازنه اتمی و برای حمایت از مردم، بشریت، محیط زیست و زندگی بمب اتمی داشته باشند.

روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور در ساعات اولیه صبح روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه یکپارچه پدافند هوایی هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی پدافند هوایی کشور آمده است: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند با وجود هشدارهای قبلی مسئولان جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هر گونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد حادثه در دست بررسی است.

تاکنون کشورهای عربستان سعودی، پاکستان، بحرین، عمان، عراق، یمن، الجزایر، لبنان، سوریه، اردن، قطر، افغانستان، سوئیس، مصر، مالزی، اندونزی، مالدیو، ترکیه، کویت و امارات و نیز شورای همکاری خلیج فارس، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی دانستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    2 0
    زمان جنگی کلی سیتم پدافندی که غیر فعالن فعال بشن عملا وارد اسمون بشه منهدم میشه
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    1 0
    اعراب در اندازه ایران نبودند و نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس