خودروهای تولید داخل مصرف بنزین بالایی دارد

با مرور سخنان شب گذشته رئیس جمهور و اظهارات امروز وزیر اقتصاد، به نظر می رسد، اتخاذ تصمیمات جدید برای بنزین قطعی شده است و در این بین، چهار سناریو، بیشترین احتمال اجرای آن‌ها وجود دارد.

به گزارش مشرق، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری شب گذشته در بخشی از سخنان خود به موضوع ناترازی بنزین اشاره کرد و گفت: "بنزین گران را وارد می‌کنیم اما با قیمت هزار و پانصد تومان یا ۳هزار تومان می‌فروشیم. هیچ کارشناسی در ایران و دنیا این روند را قبول ندارد. مشکل بنزین در کشور باید با نگاه به معیشت مردم حل شود. وقتی برای واردات بنزین دلار می‌دهیم حتما با کسری روبرو می‌شویم. کسری تورم می‌آورد و به اقشار پایین جامعه ضربه می‌زند."

همچنین پزشکیان در پاسخ به اینکه "مجلس گفته به واردات بنزین ارز تخصیص نمی‌دهد"، گفت: "یعنی (بنزین) گران می‌شود، اگر ارز (کافی) به واردات بنزین تخصیص داده نشود، باید از جایی جبران شود."

عبدالتاصر همتی وزیر اقتصاد هم صبح امروز در همایش بیمه تاکید کرد:« تا حرف میزنیم می‌گویند می خواهید بنزین‌ را گران کنید؛ هیچ منطقی قبول نمی‌کند ‌این حجم ‌قاچاق وحشتناک بنزین داشته باشیم، بعدخودمان مجبور به واردات بنزین شویم!»

وی تصریح کرد: «تا وقتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم هستم و حمایت های اقای دکتر پزشکیان را دارم تمام تلاشم را میکنم جلوی این رانت ها را بگیرم. دیگر وقت اصلاحات رسیده است، یک بار برای همیشه باید به سمت اصلاح ناترازی ها برویم.»

این موضوع که دولت در حال بررسی سناریوهای مختلف افزایش نرخ بنزین به‌منظور ساماندهی به ناترازی و تأمین آن است، شکی نیست؛ پیش از این هم فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در این زمینه گفته بود: "بحث‌های کارشناسی در دولت برای قیمت حامل‌های انرژی در جریان است و برنامه دولت هم آماده‌سازی افکار عمومی در خصوص تصمیمات احتمالی برای حامل‌های انرژی است. دولت همان‌طور که قبلاً اعلام کرده بود در خصوص قیمت حامل‌های انرژی مردم را غافل‌گیر نخواهد کرد."

از اینرو، با توجه به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور به نظر می رسد، اعمال سیاست‌های جدید برای بنزین در سال ۱۴۰۴ قطعی است؛ اما در مورد اینکه چه تصمیمی اتخاذ شود، باید سناریوهای موجود را بررسی کنیم.

۱- ادامه وضع موجود با تخصیص ۶ میلیارد دلاری ارز واردات

یکی از سناریوها ادامه وضع موجود (عرضه بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) بدون تغییر قیمت و تامین ارز مورد نیاز در بودجه برای سال آینده است.

متوسط تولید بنزین در سال جاری ۱۰۵ میلیون لیتر در روز و متوسط مصرف حدود ۱۲۳ میلیون لیتر در روز بوده است. درواقع در سال جاری به‌طور متوسط روزانه بالغ بر ۱۸ میلیون لیتر کسری بنزین نسبت به تقاضای مصرف داشته‌ایم. میزان مصرف روزانه بنزین در پیک تابستان به ۱۴۲ میلیون لیتر نیز رسیده، که در این زمان، میزان کسری به حدود ۳۷ میلیون لیتر رسیده است.

میزان ارز برآورد شده برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۵ میلیارد دلار است و پیش بینی شده برای سال بعد نیاز به تأمین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات بنزین، در صورت ادامه شرایط فعلی وجود دارد.

این سناریو، به‌دلیل ارز قابل توجهی که برای واردات نیاز دارد و تخصیص آن مورد تأیید مجلس نیز نیست، به‌احتمال زیاد اجرا نخواهد شد و باید به سراغ سناریوهایی برویم که احتمالا افزایش نرخ بنزین در آنها دیده شده است.

۲- تعیین نرخ سوم برای بنزین مازاد بر سهمیه

در سناریوی دیگری که پیش روی دولت هست، بنزین سهمیه‌ای با نرخ فعلی باقی خواهد ماند؛ به طوری که ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۳۰۰۰ تومانی برای مردم در ابتدای هر ماه در کارت‌های سوخت شخصی شارژ می شود، اما مازاد مصرف بر ۱۶۰ لیتر و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران با نرخ سوم که نرخی آزاد (شاید نزدیک به فوب خلیج فارس) خواهد بود، صورت می‌گیرد.

در صورت اجرای این سناریو، روی ۲۰ درصد از میزان مصرف (با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد مصرف مردم در ماه زیر ۱۶۰ لیتر است) و همچنین روی قاچاق روزانه‌ای که به‌میزان ۱۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود، تأثیر خواهد داشت؛ از اینرو می‌توان تا حد زیادی ناترازی را کاهش داد و واردات هم که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد کل مصرف را شامل می شود، تقریباً به صفر خواهد رسید.

۳- تغییر در شیوه سهمیه‌بندی

یکی دیگر از سناریوهای محتمل که در حال بررسی است و امکان اعمال آن به صورت تک سناریو و یا به صورت ترکیبی با سناریوهای دیگر وجود دارد، بحث تغییر در نظام سهمیه‌بندی است. به‌گونه‌ای که به جای خودرو، سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای به افراد تعلق بگیرد. در این صورت هر فرد ایرانی ماهانه رقمی مثلا حدود ۱۵ یا ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای خواهد داشت که این میزان برای یک‌خانواده ۳ نفری، بالغ بر ۴۵ تا ۶۰ لیتر خواهد بود که در کارت سرپرست خانوار ماهانه شارژ می شود. افراد در صورت داشتن وسایل نقلیه می‌توانند از سهمیه خود در خودروها و موتورسیکلت‌ها استفاده کنند و یا در صورت نداشتن وسایل نقلیه، می توانند این سهمیه را در برنامه‌هایی که در ابن خصوص ایجاد خواهد شد، به‌فروش برسانند.

در صورت اجرای این سهمیه، بحث تک نرخی شدن بنزین خارج از سهمیه و عرضه آن با نرخی متفاوت محتمل است. البته در این سناریو احتمال تغییر اندک قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد موجود هم منتفی نیست.

۴- افزایش نسبی قیمت بنزین با حفظ نظام فعلی سهمیه‌بندی

در این سناریو، افزایش نسبی (مثلا ۳۰ تا ۵۰ درصدی) قیمت فعلی بنزین (۱۵۰۰ تومانی و ۳۰۰۰ تومانی) مد نظر است که می‌تواند اجرای این سناریو با تعیین نرخ سوم، به صورت ترکیبی باشد. در این صورت برآورد شده تا حدودی از ناترازی بنزین با مدیریت مصرف ناشی از افزایش قیمت‌ها، کاسته خواهد شد. در صورت اجرا، این سناریو مقدمه افزایش سالانه قیمت بنزین بر اساس تورم (یا رقمی نزدیک به آن) خواهد بود.

این چهار سناریو، سناریوهایی مرتبط با قیمت است که بیشترین احتمال اجرای آن‌ها وجود دارد، اما پرونده بررسی‌های دولت در زمینه بنزین و تصمیمات مربوط به آن، هنوز بسته نشده و ممکن است سناریوهای جدیدی در روزهای آتی به سناریوهای فعلی اضافه شود.

علاوه بر این، اجرای سیاست‌های غیرقیمتی، از جمله جایگزینی خودروهای فرسوده، تنوع بخشی به سبد سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی نیز می‌تواند کمک شایانی به بحث کاهش و حتی رفع ناترازی بنزین کند که در کنار سیاست‌های قیمتی، باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    8 4
    به نطر دو بهتره ....
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      11 8
      بنزین همونطور که خودش یک مایع بشدت اشتعالزاست دستکاری قیمتش 100 برابر بدتره . کاش پزشکیان اشتباه شیخ بنفش رو تکرار نکنه . بهترین راهکار جلوگیری از قاچاقه که روز روشن از مبادی معلوم با هزاران تانکر داره انجام میشه
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    15 1
    قاچاق توجیه افزایش قیمت!
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    18 3
    وفاق بر علیه مردم! معلوم نبست کینه شتری از دولت کارساز و موفق دهم بخاطر چیه! آیا اینهمه خسارت از همراهی با عمله های داخلی اصلاحات کافی نیست.
  • NO ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    13 3
    بهترین راه حل این هست که از مردم بخواهیم نقدینگی خودشون رو تبدیل به سکه, ملک, خودرو یا هر چیز دیگه ی بجز پول نقد کنند که وقتی ارزشش رو از دست داد مشکلی پیش نیاد.مثلا پول پیش خونه رو سکه بدن. حقوق ها رو زیاد کنید و بعد با خیال راحت قیمت تمام حامل ها رو آزاد کنیم که حالا اون هم میتونه در بازه های زمانی هر ۳ ماهه مثلا باشه که شوک شدید نده. در ثروتمندترین کشور های دنیا که من هم ساکن یکیشون هستم برای چی همه با دوچرخه و مترو و اتوبوس اینور اونور میرند؟ چون بنزین و گازوییل گرون هست. چرا همه گیاه خوار شدن؟ چون گوشت گرون هست. اینجا بنزین لیتری و ۱۵۰ تومن هست
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    15 1
    تنگه واسه کشوری که روی این همه ثروت خدادادی نشسته حرف از کسری بودجه بزنه ، تا دلت بخواد پول هست ولی جاهای بیهوده خرج میشه . دیروز واسه معارفه استاندار جدید کرمانشاه یه مراسم چند ساعته با تعداد انبوهی از بگیر و بخورها و کلی ریخت و پاش انجام شد این فقط نمونه کوچکی از هدر دادن بودجه کشور هست .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    7 2
    همون سناریو اول بسیارخوب است منتهی سهمیه 1500تومانی دوبرابر شود!!!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    13 3
    سلام حدود 20 سال است که خودروها در دنیا صدی 4 مصرف بنزین دارند ما هنوز گیر سمند و دنا و پژو و ... هستیم که بالای 7 مصرف می کنند (ایمنی ندارند و استهلاک بالا) چرا تعرفه خودرو را صفر نمی کنید ؟؟؟؟؟
  • کوروش بزرگ IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    12 4
    اول ماشینهای آشغالی که با قیمت نجومی میدید دست مردم رو طبق استاندارد جهانی تولید کنید و با قیمت جهانی دست مردم بدید بعد حرف از گرانی بنزین بزنید. دزدیها و اختلاص هایی که شما اسمشو گذاشتید (به قله رسیدن) معیشت مردم رو نابود کرده شما کم قله فتح کنید حق مردم رو بدید به خودشون تا مردم راحت زندگی کنن. پزشکیان با دروغهایی که گفت واسه خودش رأی جمع کرد و آثار مخرب تفکرات غلط پزشکیان و اطرافیانش معلوم شده. دارن کشورو نابود میکنن دارن مردمو فقیرتر میکنن و خودشونو غنی تر
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      8 2
      تو همونایی هستی که به این یکی رأی دادی تا اون یکی نشه؟حالا با گرانی ها دست و پنجه نرم کن
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    9 3
    در کشورهای اروپایی خودروها در سر چراغ قرمز خاموش می شوند تا از مصرف سوخت جلوگبری شود. در ایران مردم خوردرو را در دوبله پارک کرده و با موتور روشن درجا از خودرو خارج می شوند تا خرید های روزانه خود را انجام دهند و یا در حالت پارک موتور را روشن می گذارند تا بخاری روشن باشد و سرنشینان خدا نکرده سردشان نشود.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    16 1
    اگر بنزین بشه لیتری صد هزار تومن بازم درد دولت دوا نمیشه
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      7 0
      چون ارزش پول مملکت ثابت نیست و روز به روز افت میکنه .پس همیشه جا برای قاچاق هست و افزایش مقطعی قیمت بنزین هم چاره ساز نیست.فقط مسکن موقتیه برای درد تورم که مسببش خود دولته.با بی انظباطی مالی شدید که در ایران وجود داره ونهاد های بزرگ مالیات نده ویا فراری از مالیات.زور دولت فقط به مردم عادی برای گرفتن عوارض و مالیات میرسه واونها و وابسته هاشون روز به روز فربه تر میشند.دولت نهایتا روی 20 ویا 30 در صد اقتصاد ایران ککنترل داره بقیه اش رو.................
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    6 4
    برای تنبیه پرمصرف های گاز و برق و آب هم فکری بکنید. فیش دو برابری برای پر مصرف ها اصلا بازدارنده نیس باید حداقل ۴ برابری باشه
    • ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      8 0
      عزیز من اون پرمصرف خوب بلده هزینه قبض اضافی اش را از من آس و پاس بگیره مطمئن باش
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    2 3
    روش دوم به نظر از همه معقول تر هست.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    12 12
    موافق افزایش قیمت بنزین هستیم ، قیمت بنزین باید لیتری حداقل بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان داشته باشد تا قاچاق آن به خارج از کشور قطع شود و خانواده های که ۳ الی ۵ خودرو دارند مجبور به داشتن یک خودرو شوند . همچنین نیروی انتظامی موظف به برخورد جدی با خودروهای تک سرنشین خواهد بود. هیچ معنی ندارد که خانواده ای دارای خودروهای زیاد باشند. قانونی باید تصویب و اجباری شود که هر خانواده ایرانی فقط موظف به داشتن یک خودرو شود.
    • ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      10 2
      احتمالا از لحاظ درآمدی تامینی و مجبور به مسافرکشی نیستی نصف مملکت مسافر کش هستند و از این راه گذران زندگی می کنند
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      5 2
      کاملا دسته کشور باید با عقلانیت اداره بشه به نظرم دوران پوپولیست ها باید به پایان برسه
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      4 2
      تو چون خودرو نداری واسه ملت نسخه نپیچ کی سه تا چهار تا خودرو داره ؟ یک ماشین برا پدرو مادره و بقیه واسه فرزند چون ازدواج سخت شده و مجرد هستند به نظر میاد چندتا خودرو دارند برن خونه خودشون همون یکدونه است
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      5 0
      دست زدن به قیمت بنزین همان و تورم نجومی و ده برابر شدن قیمتها همان ببینید کی گفتم
    • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
      8 0
      معلومه نفست از جای گرم بالا میاد، مردم پول نون و برنج ندارن، تو روستاها و شهرای کوچک مردم ماشین ندارن، حمل و نقل عمومی هم نیست فقط باید کرایه تاکسی بدن که همبن الانم گرانه چه برسه بعد چندین برابر میشه.
  • AU ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    4 0
    تاکسی ها و وانتی ها پس چی؟ اونایی تو شهری هستن که حمل و نقل عمومی ضعیفه و با شخصی مجبورن برن سر کار چی؟ ماهی باید با این حقوق کم بیاد تا میلیونم خرج سوخت کنه؟ سبد سوختی ایران تک محصولیه
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    5 0
    حقوقتون مگه مثل سایر کشورهاست ؟ هر وقت ماشین مثل سایر نقاط آسیا نگیم اروپا دادین دست مردم نگران بنزین باشید
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    2 0
    مردم برای نان شبشون بنزین فروش نبودند که اونهم به لطف اقتصاد دونان هم شدند. وقتی عقل نباشه جون در عذابه، بابا پول بنزینی که داره چند برابر استاندارد جهانی توی این ماشینهای از رده خارج میسوزه رو صرف نوسازی استاندارد خودرو های جدید کنید و همه این آشغالها را از خیابون ها جمع کنید. مشکل بنزین حل میشه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    3 0
    چرا یه تصمیم قاطع درست هیچوقت گرفته نمیشود ؟ اول تعرفه برقی و هیبرید ۵ درصد کن ( جالبه با این مشکل تعرفه هیبرید ۳۵ است ) و کم مصرف بنزینی رو ۲۰ درصد ( تمام برندها بجز این داخلی ها و مونتاژیها همین حدود ۴ تا ۷ میسوزونن ) ارز مونتاژی و داخلی قطع کن بجای اینکه وعده ۱۰۰ هزار واردات در یکسال بدی و ۲۰ هزارتا واردات در سه سال بشه واردات کن سالی ۲۰۰ هزارتا پول بیت المال رو به نهاد بی خاصیت و غیر کارا نده
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    4 0
    مشکل اینجا نیست مشکل موانع سر راه نرمال زندگی کردن ملت ایران است یکیش خودرو است و خون مردم تو شیشه کردن توسط خودیها مثلا کروز که ۳۰ درصد سهام ایرانخودرو داره چراغ ۲۰۷رو دونه ۸/۵۰۰ و دوتاش ۱۷ میلیون میفروشه تجزیش کنی ۲ میلیون هم هزینه تولیدش نشده است اینها و امثال اینها نمیزارن ملت ایران درست زندگی کنند اینا میزارن ماشین لا تعرفه پائین بیاد ؟ فرض کنید تویوتا اینجا کارخانه داشت در همین وضع دلار چراغ رو طبق قیمت سایت اینترنتی دونه ای ۳ میلیون میداد
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    3 0
    شما چرا همه نگرانیها بایک راه حل افزایش قیمت حل میشود /خودروساز زیان انباشته دارد بدرک که دارد / بنزین قاچاق میشود ارزان است گران کنیم / لااقل یه راه حل نرمال که مشخصه چی هست اجرا کتید که ادم باور کنه نگران ایران هستید برا ظاهر کار نه نگران جیب
  • محمد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    2 0
    سناریو دوم منطقی تر و بهتره کارت جایگاه باعث فساد و قاچاق میشه کلا جمعش کنن بهتره. همینطور که در مناطق مرزی جمع کردن.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    2 0
    با توجه به اختلاس، باید از مردم مالیات نگیرید. وقتی بخاطر قاچاق باید یارانه ندید!
  • علی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    2 4
    سلام . با افزایش قیمت بنزین موافق هستم . به نظرم ماهی ۱۶۰ لیتر بنزین با نرخ سه هزار تومنی بدین بقیه لیتری ۵۰ هزار تومان . باشه . من که ماشین دارم ماشین در پارکینگ خونه هست با تاکسی میرم سر کار . هم شهر خلوت تر نیشه هم آلودگی کمتر میشه ‌ . از خودروهای تک سر نشین خیلی کمتر میشه . با تشکر از آقای پزشکیان
  • 1 DE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۳
    5 0
    جناب پزشکیان ما بازنشستگان هم با نا ترازیهای زیادی در خانواده و جامعه روبرو هستیم چرا همیشه سراغ گران کردن می روید این یعنی همه اجناس گران شدن قاچاق را که مردم عادی انجام نمی دهند آنها که قاچاق می کنند را مجازات کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس