به گزارش مشرق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بهویژه در دوران جنگ تحمیلی بارها شاهد هواپیماربایی در راستای مخاصمه و معانده با جمهوری اسلامی از سوی دشمنان نظام و عناصر وابسته به آنان بودیم که شاید اوج آن به سال ۱۳۶۳ بازمیگردد که در گرماگرم جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، دشمنان قصد داشتند با این قبیل اقدامات، امنیت و اقتدار نظام نوپای جمهوری اسلامی را خدشهدار کرده و توان دفاعی و ملی آن را زیر سؤال برده و قدرت چانهزنی آن را برای مذاکرات صلح تضعیف کنند.
هواپیماربایی با توجه به جنبههای روانی و تبلیغاتی آن، همواره بهمثابه یک ابزار و اهرم فشار در دست گروهها و جریانهای سیاسی و بعضاً شبهنظامی قرار داشته است.
پنجم دی ماه سالروز تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی کشور به دستور حضرت امام خمینی (ره) است و ما در این روز به گفتوگو با سردار هادی ملانوری فرمانده این یگان حفاظتی نشستهایم.متن این گفتوگو در ادامه آمده است:
سردار عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما. لطفا در ابتدا بفرمایید که سپاه حفاظت هواپیمایی چگونه شکل گرفته است؟
بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۵۷ که روزهای سختی برای مردم عزیز بود و تهدیدات و آسیبهایی را از ناحیه معاندین، گروهکهای منافقین و معارضین نسبت به انقلاب اسلامی و مردم عزیز انجام میشد بهگونهای که از سالهای ۵۷ تا ۶۳ عملیاتهای متعددی توسط گروهکهای مختلف در راستای هواپیما ربایی شکل گرفت لذا این موضوع اسباب این شد که حضرت امام خمینی (ره) بنا به صلاحدید و تشخیص به فرماندهی کل سپاه پاسداران پاسداران آن زمان دستور دادند که به فوریت، سپاه در فرودگاهها و هواپیماهای مسافربری حاضر شود و به مقابله با تهدیدات و هواپیما ربایی بپردازد.
حضرت امام (ره) همان زمان سپاه را مسئول حفظ هواپیماهای مسافربری دانستند و بر آن تأکید کردند و در دی ماه ۱۳۶۷ و در اواخر عمر با برکت خود مجدداً به طور مکتوب بر این موضوع تأکید کردند و فرمانی را صادر کردند.
سپاه حفاظت هواپیمایی چه وظیفهای دارد؟
ما صرفاً در روی زمین به جهت مقابله با تهدیدات و آسیبهای احتمالی که در فضا و بر آسمان متصور است، همه مسافران را به جهت حفظ سلامت و امنیت در آخرین گیتهای بازرسی مورد تفتیش قرار میدهیم.
امروز در حدود ۶۸ فرودگاه کشور این کنترل، نظارت و بازرسی توسط دستگاههای ایکسری و تجهیزات دیگر همچون دوربین و یا چکهای فیزیکی صورت میگیرد تا امنیت حدود ۴۵ میلیون مسافر پروازی در سال تأمین شود.
همچنین در یک سال گذشته بر فراز آسمان و در هواپیما تهدید جدی و خاصی که بخواهد امنیت پروازها را به خطر بیندازد نداشتیم اما در روی زمین به جهت اینکه سالانه حدود ۴۴ تا ۴۶ میلیون مسافر در فرودگاهها توسط سپاه مورد چک و بازرسی قرار میگیرند بعضا کشفیاتی داشتیم که احتمال می دادیم در آسمان بتواند مورد تهدید بهوجود بیاورد، سعی کردیم با جلوگیری از ورود آنها به هواپیما در این حوزه موجبات آسایش و امنیت مردم عزیز را فراهم کنیم.
حفاظت از هواپیماها در ایران چه تفاوتی با خارج دارد؟
در هر کشوری در جهان بنا بر تمهیدات و شرایط خاصی که دارند به طور آشکار و محسوس و یا به طور پنهانی امنیت پروازهای خود را تامین میکنند.
بهعنوان نمونه در برخی از کشورهای اروپایی و در جایی همچون رژیم صهیونیستی امنیت پروزاها بهطور آشکار تأمین میشود بهگونهای که حتی با سلاحهای بعضاً پیشرفته این کار صورت میگیرد و برخی کشورهای دیگر نیز هستند که ممکن است به طور پنهان یا به طور غیر محسوس توسط عوامل پروازی همچون مهمانداران این ماموریت انجام شود.
ما هم بنابر مقتضیات، شرایط، سلسله مراتب و تهدیداتی که در روز داریم وضعیت تیمهای عملیاتی خود را در پروازها تقویت میکنیم و با ابزارها و آموزشهای خاص خود امنیت مردم عزیز ایران اسلامی را تأمین میکنیم.
نحوه تأمین تجهیزات سپاه حفاظت هواپیمایی چگونه است و چه نوع تجهیزاتی در این یگان مورد نیاز است؟
باتوجه به تجهیزات نوظهور و پیشرفت تکنولوژی در تلاش هستیم آموزش نیروها و حوزه تجهیزات خود را بهروز کنیم.اکثریت دستگاهها همچون دستگاه چک و خنثسازی، بازرسی، ایکس ری و کمک بازرسی در سالها و شاید سه دهه گذشته توسط شرکتهای خارجی تامین میشد ولی امروز به حول قوه الهی دستگاههای خوبی توسط شرکتهای دانشبنیان و نخبگان عزیز این کشور تولید و جهت بهرهبرداری آماده شده که در روزهای آینده و یا در ماههای آینده رونمایی میشود.
در حوزه آموزش و همچنین تجهیزات چک و خنثی سازی با توجه به تهدیدات روز در حال بروزرسانی هستیم و خوشبختانه این تجهیزات توسط متخصصان بومی در مجموعههای تحقیقات و فناوری سپاه و دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است که روزهای آینده به صورت آزمایشی از آنها بهرهبرداری میشود و در صورت تأیید بهکارگیری خواهند شد.
نحوه تعامل سپاه حفاظت هواپیمایی با سایر نهادهای امنیتی چگونه بوده و اینکه در یک سال اخیر عملیات مشترکی اجرا کردهاید؟
در حوزه امنیت هوانوردی و صنعت هواپیمایی مجموعههایی هستند که در روی زمین با مجموعه سپاه حفاظت هواپیمایی تعامل دارند یعنی مسافران وقتی وارد حوزه فرودگاه میشوند در اولین گیت بازرسی با نیروهای فراجا و پلیس فرودگاهها مواجه میشوند که در آنجا مورد چک و بازرسی قرار میگیرند.
بعد از آن عزیزانی به طور غیرمحسوس در حوزه حراست و وزارت اطلاعات ممکن است برخی از مسافران را مورد نظارت، چک و بازرسی قرار دهند.سپاه حفاظت هواپیمایی کشور در آخرین گیت بازرسی فرودگاهی به طور ویژه و دقیقتر مسافران عزیز را مورد چک و بازرسی قرار میدهد و سپس مسافران وارد هواپیما میشوند.
بعد از آخرین چک و بازرسی در پروازهای مسافربری، نیروهای امنیتی به طور آشکار در بدو ورود به هواپیما حضور دارند و هم به طور پنهانی در بین مسافران و در فضا و آسمان امنیت مردم عزیز را تا مقصد تأمین میکنند.
امروز حدود ۳۰ شرکت و ایرلاین داخلی و حدود ۲۰ ایرلاین خارجی فعال هستند که همه در جهت حفط امنیت و آرامش آنها در روی زمین، مسافرانشان توسط همکاران ما در فرودگاهها مورد چک و بازرسی قرار میگیرند.
امیدواریم در آینده هم بتوانیم همچون ۴۰ سال گذشته امنیت و آرامش مردم را در صنعت هوانوردی و هواپیماهای مسافری به طور کامل تامین کنیم و در جهت خنثی سازی تهدیدات و توطئهها نیز مشکل خاصی نداریم و مردم عزیز با خیال راحت میتوانند از طریق شرکتهای هواپیمایی مسافرت خود را انجام دهند.