بخش اصلی موزه با عنوان "موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران"، تصویری است از مبارزات مردم در دوران ستم شاهی و بخش دیگر "موزه زندان" است که بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد.

به گزارش مشرق، روز گذشته باغ موزه قصر در محل سابق زندان قصر تهران با حضور باقر قالیباف افتتاح شد.
بخش اصلی این موزه با عنوان "موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران"، تصویری است از مبارزات مردم در دوران ستم شاهی و بخش دیگر "موزه زندان" است که بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد و هم محلی برای تصویر برداری مجموعه های سینمایی.
از جمله این فضاها می توان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان رو به روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد. همچنین ساختمان بند جوانان نیز حفظ شده است.
برج دیده بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان، ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه 12 یا بند کارگری نیز حفظ شده است.
زندان مارکوف با مساحتی بالغ بر 8800 متر مربع از فضاهای متنوعی همچون مرکزاسناد ، تصاویر و اشیاء تاریخی، نمایشگاه ، گالری موسمی، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده است. مسجد، کتاب فروشی دائمی( با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان) و زورخانه از دیگر قسمتهای این مجموعه محسوب می شوند.
گالری تصاویر و اسناد مربوط به مرمت و باز سازی موزه به عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری تهران برای استفاده محققان، استادان، دانشجویان و پژوهشگران قابل استفاده خواهد بود و ساختمان زندان سیاسی با مساحتی در حدود 5 هزار متر مربع دارای فضاهای گوناگون و متنوعی است که روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است که این ساختمان نیز شامل محل زندان ها، کتاب خانه، مرکز مطالعات و موزه است.
با این تفاسیر خیلی دور از ذهن نبود که «میهمانان ویژه» افتتاح این موزه چه کسانی باید باشند. افرادی که سالهای زیادی از عمر خود را در زندان های مخوف طاغوت خصوصا در زندان قصر سپری کردند.
اما شهرداری تهران ترجیح داده بود تا در این مراسم از کسان دیگری دعوت به عمل بیاورد: هنرپیشه‌گان!
 
 
پرویز پرستویی در بازدید از بندهای موزه زندان قصر
 
 
 
ایرج راد در بازدید از بندهای موزه زندان قصر
 
 
ایرج راد، پرویز پرستویی، عزت الله انتظامی و داریوش ارجمند در ردیف اول مراسم افتتاح موزه زندان قصر
 
تقدیر از دکتر شیبانی تنها زندانی سیاسی زمان شاه بر روی سن که البته احتمالا آن هم به خاطر عضویت ایشان در شورای شهر بوده
 
رضا کیانیان در حاشیه مراسم افتتاح موزه زندان قصر
 
تقدیر از عزت الله انتظامی در مراسم افتتاح باغ موزه زندان قصر!

هرچند این افراد نظیر عزت الله انتظامی، داریوش ارجمند، ایرج راد، رضا کیانیان، پرویز پرستویی و ... قابل احترام هستند، اما آیا ردیف جلوی مراسم افتتاح موزه زندان قصر و میهمانان ویژه آن (کنار دست شهردار تهران) باید جای افرادی مثل عزت شاهی (مطهری)، حبیب الله عسگراولادی، مرضیه حدیدچی دباغ، مرتضی نبوی، خانواده شهیدان لاجوردی، طیب حاج رضایی، آیت الله سعیدی، شهید مطهری و خانواده شهدای موتلفه و صدها نفر دیگر که عمری را در این زندانها گذراندن و بعضا در همین جاها به شهادت رسیدند، باشد یا هنرپیشه‌ها؟
 
 
 
 
تصاویر برخی شهدا و زندانیان سیاسی که عمری را در سیاه چال‌های طاغوت گذراندند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    1 0
    مشرق نیوز بی سلیگی کرده است زندانی لفظی نامناسبی برای اسرای مطلومی که در راه جهاد و مجاهده در دست شاه سر سپرده آمریکا اسیر بودند - به نظر من بین زندانیان زمان شاه که قاتل قاچاقچی و...در برمی گیرد - با اسرای که شاه از انقلابیون داشت متفاوت است لذا بر همه اصحاب رسانه توصیه شود این دو مقوله را تفکیک قائل شوند.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    متاسفم براي مشرق از عملکرد خوب ايشون در خصوص ساخت اين موزه هيچ تقديري نشد ولي به خاطر بعضي مسايل مي نوسيد "باقر قاليباف" از نوشتن اسم محمد مشکل داريد . حتي شايد از افرادهايي دعوت شده و نتونستند در اين جلسه حاضر شوند دکتر شيباني هم بود يک جور ديگر نوشتيد متاسفانه اين بدعت بد چند سالي است که جا افتاده از هيچ کس تقدير نمي شود ولي فقط عيبهايش را مي شمرند مگر از کاغذ نانوشته غلطي ميشود پيدا کرد ...
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    1 0
    مشرق جان مریضی بابا .خدا شفایت دهد انشاا... 1-ایت ا... هاشمی الزاما باید از قلمتان بیفتد ؟ 2-قالیباف که از خودتونه با اون چرا؟ 3-شمام مثل کیهان که اینقدر احمدی نژاد رو چاق کرد حالا مونده چطور ازش انتقاد کنه .نه مرید 100 درصد بشید نه از قبل ...
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    1 0
    چرا آیت الله منتظری، آیت الله طالقانی و هاشمی رفسنجانی را ننوشتید!!
  • حق گو ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    بعقیده شما جز اینهاکه نوشتید که درست هم هست . انسانهای دیگری نبودندکه سالها در این زندان در راه ایرانی آباد وآزاد در اسارت در واقع امریکا وانگلیس .که شاه نوکری بیش نبود . رنج بردند .پوسیدند . سپس در غریبی مردند که بعد از انقلاب هم نامی وکوچه ای بنام شان نشد؟!!
  • دانا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    همیشه نیمه خالی لیوان را نباید دید . بلکه نیمه پرآن را دید واز آن سیراب شد .
  • کمال گنجه ای ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    آخه آقای قالی باف گذشته سیاسی ناشته وزندانی سیاسی هم نبوده.
  • انقلابی ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس این افرادی که نام بردید زندانی اوین بودن .نه قصر
  • آزاذه ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    از اینکه آقای قالی باف برای افتتاح از هنر پیشه ها استفاده کرده چون خودش سابقه سیاسی و زندانی سیاسی قبل از انقلاب نبوده .
  • سپهر حزب الله ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام/مثل این که بعضی از ما یادمان رفته است ، با فداکاری و زحمات چه شهدا و اسرا و جانبازانی ، در این کشور مدیر و مسئول شده ایم ، با این طرز تفکر غلط ، باید هم برای افتتاح باغ موزه قصر از افرادی مانند مبارزین انقلاب اسلامی دعوت ننماییم و هنرپیشگان را برای مراسم افتتاح در ردیف جلو بنشانیم / با یادی از شهدای مظلوم و غریب انقلاب اسلامی ایران/
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ورود اجنبی به جمع زیبای پرچم ایرانیان فضولی و ممنوع است پرچمی که شما زیر آن سینه می زنیدبه همراه همه پرچم های همه کشورهای دیگر برای همه ایرانیان نا محرم محسوب می شوند لطفا شما فضولی نکنید بحث بین ایرانیان بحث خانوادگی است
  • ابوالفضل ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    شماها به خودی ها و اصول گراها هم رحم نمی کنید چه برسه به بقیه.. یعنی این بنده خدا انقدر غیرخودی هست که اسم محمد رو هم براش بکار نمی برید...واقعن که....
  • لواسان بزرگ ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    شما درست نوشتید من با شما موافقم چون این بنده خدا هنز تشخیص نمی ده که چرا شما با پرچم کشور دیگری امده اید ادب ادب ادب ادب سخن حق را باید شنید حتی از ...
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    انشا الله خیر است برای رای آوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس