به گزارش مشرق، بدون تردید، نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران به دلیل افزایش جمعیت و مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا، امری ضروری و غیرقابل انکار است.
به همین منظور، مدیریت فعلی شهر تهران از آغاز فعالیت خود، بهطور جدی به این موضوع پرداخته و آن را به عنوان یکی از اولویتهای اصلی خود قرار داده است.
پس از انتقال ۱۰دستگاه اتوبوس برقی چینی به تهران در آذرماه امسال، احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود ۶۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید به کشور خبر داد و اظهار کرد: کشتی حامل این اتوبوسها به بندرعباس رسیده و روند تخلیه آن در حال انجام است.
وی با اشاره به انتقال تدریجی این ناوگان به پایتخت افزود: از مجموع ۱۱۹ دستگاه اتوبوس برقی که قرار است از بندرعباس به تهران منتقل شود، تاکنون ۳۶ دستگاه وارد تهران شده و روند انتقال ادامه دارد.
۱۰۰۰ اتوبوس جدید تا بهار ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران، به تحولی تاریخی در ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرده و از افزودن حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و خارجی تا پایان سال آینده خبر میدهد.
وی میگوید: «طبق برنامهریزیها، انتظار داریم تا پایان خرداد سال آینده، ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی به تهران برسد. همچنین، علاوه بر قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی، ۲۵۰۰ دستگاه دیگر نیز با شرکتهای داخلی قرارداد تولید داریم. از این میان، ۵۰۰ دستگاه تا پایان بهار ۱۴۰۴ به ناوگان اضافه خواهد شد. به این ترتیب، تا پایان بهار سال آینده حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و خارجی به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده خواهد شد که یک دستاورد بزرگ برای شهرداری تهران به شمار میرود.»
رونمایی از اتوبوسهای برقی تهران
آغاز خدماتدهی ۱۸۹ اتوبوس برقی در بهمنماه
احمد قیومی درباره وضعیت اتوبوسهای برقی و فرایند انتقال آنها به تهران میگوید: «تا کنون ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی چینی به کشور وارد شده است که از این تعداد، ۱۰ دستگاه در تهران مستقر هستند. با رفع مشکلات گمرکی، انتقال ۱۷۹ اتوبوس دیگر به تهران آغاز شده است. اتوبوسهای برقی به تدریج وارد کشور میشوند و خوشبختانه مشکل ترخیص آنها از گمرک برطرف شده است. پیشبینی میشود تا پایان بهمنماه، تمامی اتوبوسهای برقی موجود در گمرک به تهران برسند و در دهه فجر طی مراسمی از آنها رونمایی خواهیم کرد.»
آغاز بهرهبرداری از اتوبوسهای برقی؛ مسیر (میدان جمهوری به بهارستان)
جز رونمایی از اتوبوسهای جدید و چینی، بهزودی شهروندان تهرانی شاهد فعالیت این اتوبوسهای برقی در معابر پایتخت خواهند بود تا به این ترتیب شاهد آغاز یک تحول بزرگ در حملونقل عمومی شهر تهران باشند.
قیومی درباره زمان بهرهبرداری و ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان و خدماترسانی آنها به شهروندان تهرانی میگوید: «اتوبوسهای برقی پس از رسیدن به تهران تستهای فنی و عملیاتی را پشت سر میگذارند و در ادامه از آنها رونمایی میشود. پس از رونمایی، این اتوبوسها وارد ناوگان خواهد شد. به مرور این اتوبوسها در همه خطوط اتوبوسرانی بهکار گرفته و اضافه میشود، اما در گام نخست اتوبوسهای برقی در خط میدان جمهوری اسلامی- بهارستان خدمت رسانی میکنند.»
وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲ نیز در همین رابطه گفت: به منظور تقویت خدمات حملونقل عمومی و کاهش آلایندههای زیستمحیطی، به زودی اتوبوسهای برقی در خط "بهارستان _جمهوری" و "میدان امام حسین (ع) _۱۷ شهریور" آماده خدمترسانی به شهروندان خواهد بود.
شهردار منطقه۱۲ افزود: با توجه به تدبیر شهردار تهران و نیاز به بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی بهویژه در قلب پایتخت با توجه به جمعیت شناور روزانه، خرید اتوبوسهای برقی در دستور کار قرار گرفت و با جانمایی ایستگاههای شارژ این دستگاهها به زودی شاهد افزوده شدن آنها به رینگ ناوگان حملونقل عمومی خواهیم بود.
وحید رضا انارکی محمدی در حاشیه بازدید از جایگاه شارژ اتوبوسهای برقی که با همراهی معاون حملونقل وترافیک منطقه و جمعی از مدیران انجام شده بود، عنوان کرد: این ناوگان با هر بار شارژ قادر به پیمایش ۲۵۰ کیلومتر است، ظرفیت اتوبوسهای برقی ۶۶ نفر است و ظرفیت استفاده از اتوبوسهای برقی ۳۳ نفر نشسته و ۳۳ نفر ایستاده است.
وی همچنین سیستم تهویه کامل، اطلاعرسانی دقیق از طریق نمایشگرهای داخل و بیرون اتوبوس و امکان اعلام ایستگاهها را از دیگر امکانات این اتوبوسها برشمرد.
قرارداد تولید ۵۰۰ اتوبوس برقی داخلی به کجا رسید؟
با توجه به نیاز حیاتی حمل و نقل شهر تهران به اتوبوس های جدید، در کنار عقد قرارداد واردات ۲۵۰۰ اتوبوس برقی چینی، قراردادهای تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز با چند تولیدکننده داخلی به امضا رسید که ۵۰۰ دستگاه از این تعداد برقی خواهد بود.
بر اساس اطلاعات دریافتی، از زمان عقد قرارداد با تولیدکنندگان، بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تولید و به شهرداری تحویل داده شده و پیشبینی میشود تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۶۰۰ دستگاه برسد.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفتوگویی درباره آخرین وضعیت اتوبوسهای برقی تولید داخل اظهار کرد: شهرداری تهران با شرکت "شتاب خودرو" قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد کرده که در حال حاضر ۱۰ دستگاه تحویل داده شده و در حال تست است.
وی با بیان اینکه این اتوبوسها در خطوط مختلف و بهصورت پراکنده در حال آزمایش هستند، ادامه داد: فکر میکنم فرایند تست این اتوبوسها تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد و در سال آینده ۲۰۰ دستگاه به شهرداری تحویل داده شود.
به گزارش مشرق، روند پرشتاب دریافت اتوبوسهای ناشی از قراردادهای این دوره مدیریت شهری، امیدی تازه برای کاهش مشکلات حملونقل عمومی ایجاد کرده است. با تحقق تدریجی اقدامات شهرداری، میتوان دوره ششم مدیریت شهری را بهعنوان دورانی طلایی در زمینه حمل و نقل، بهویژه اتوبوسرانی، محسوب کرد.