کد خبر 1685675
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۸
ایران‌خودرو رکورد تولید ماهانه دو سال اخیر را پشت سر گذاشت

مدیران بنگاه های اقتصادی دولتی در ضرر و زیان تشکیلات خود شریک نیستند و بهشت و جهنم شان با مجموعه شان یکی نیست، مدیران سابق این بنگاهها الان کجا هستند؟

به گزارش مشرق؛ صنعت خودرو در کشور ما مساله یک کارخانه نیست، بلکه حالا تبدیل به یک نماد شده است. صنعتی که بعد از چند دهه مدیریت دولتی، تبدیل به عامل اصلی نارضایتی مردم شده است و در آنسو تشکیلاتی عریض و طویل و ناکارآمد را روی دست دولت و اقتصاد کشور گذاشته است و هیچ کس با هیچ منطقی نمی تواند از آن دفاع کند.

خلاصه عملکرد آن برجای گذاشتن یک صنعت زیانده با بدهی انباشته شده است که برای فهم ناکارآمدی آن نیازی نیست که به اعداد و ارقام مراجعه کنید، کافی است یک نگاه به اطراف خودتان بیاندازید و وضعیت خودروهای تولیدی را ببینید.

در اینجا اما صرفا در خصوص ناکارآمدی یک شرکت صحبت نمی کنیم، گفتن از بدیهیات حتما حوصله شما را سر می برد و مشکلات گذشته را به خاطرتان خواهد آورد، ما اینجا از یک سوال بنیادی حرف می زنیم:« چرا دولت فرمان صنعت خودرو را دودستی چسبیده است؟!»

قطاری رو به سقوط

فرض کنید یک واحد تجاری زیان‌ده شده است، مثلا یک کارخانه با سی هزار میلیارد تومان سرمایه، حالا نزدیک به یکصد و بیست و سه هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد و این زیان روز به روز هم بیشتر می شود. مانند یک قطار بزرگ که با سرعتی سرسام آور به سمت دره می رود و هرچه وزن بار آن بیشتر باشد سقوطی سخت تر را تجربه خواهد کرد. به عبارتی اگر همین امروز چنین واحد تجاری را صاحبان آن تعطیل کنند از فردا بهتر است.

حالا به این واحد تجاری زیان‌ده، ناتوانی در ارائه محصول مناسب، ناتوانی در اداره و بسیاری معضلات دیگر را هم اضافه کنید. آنها بزرگترین واحد تجاری صنف خود هستند، اما نمی توانند محصول قابل قبولی ارائه کنند یا حتی خود را به سود دهی برسانند، با این حال بازار تقاضا همیشه به سمت آنها دهان باز کرده است و تولیدات آنها را می خواهد. در واقع مدیریت دولتی به نحوی عمل کرده که بازار تقاضا چاره ای جز تمنای این تولیدات ندارد؛ ورود محصول خارجی ممنوع است و کسی در کشور به اندازه آنها ظرفیت ندارد و مردم مجبور هستند به هرآنچه هست بسنده کنند. و البته چتر امنیت کاذب دولتی که طی دهه‌ها روی سر آنها بوده هم باعث شده برای تغییر وضعیت تلاشی نمی کند، حتی اگر تلاشی هم صورت گرفته کافی نیست. علت این ایستایی کاملا روشن است، اما انگار کسی به آن توجه کافی نمی کند.

شراکتی بدون ضرر با دولت‌ها

مدیران بنگاه های اقتصادی دولتی در ضرر و زیان تشکیلات خود شریک نیستند و بهشت و جهنم شان با مجموعه شان یکی نیست، مدیران سابق این بنگاهها الان کجا هستند؟ کدام شان در مورد عملکردشان پاسخگو بوده اند؟ اصلا آیا عملکردشان بعد از پایان مدیریت آنها بررسی، تایید یا رد شده است؟!

چه بسا بعضی از این مدیران که به مناصب بالاتری هم رفته باشند و در رزومه آنها هیچ اثری از شکست در بنگاه قبلی تحت مدیریتشان هم نمانده است. آنها برای سود کردن شرکت تلاش می کنند، اما به خوبی مشخص است که این تلاش کافی نیست!

چه شرکت سود کند و چه زیان بدهد آنها سر ماه حقوق شان را می گیرند و اگر یک سری قواعد ساده غیر تجاری را رعایت کنند هیچ خطری صندلی آنها را تهدید نمی کند. آنها فقط کافی است فرمان بنگاه تحت مدیریتشان را به سمتی بچرخانند که دیگران می خواهند.

قفلی بزرگتر از کلید

در همین سال های اخیر بزرگترین دعوای کشور در حوزه خودرو بحث برسر واردات خودروی خارجی بود که مخالفان و موافقان زیادی داشت، مردم فکر می کردند که مجلس می تواند قانونی تصویب کند که مشکلات خودرو را حل کند، اما مشکلات خودرو و پدیدآورندگان آن از مجلس و قانون آن بزرگتر بودند، همانطور که از رئیس جمهور، وزیر صمت و هر کسی که وارد این عرصه می شود هم بزرگترند.

یک شخصیت یا یک جایگاه از اجرای این قانون جلوگیری نمی کند، این یک ساختار پنهان است که دوست ندارد مشکل خودرو در کشور حل شود، سود بخشی از بازار بزرگ خودرو در توقف واردات خودرو است و اگر تولید مناسب و واردات آزاد شود امپراطوری آن ها بر بازار خودرو شکسته خواهد شد. دیگر آنها تعیین کننده قیمت ها نیستند و هرکس که واردات انجام دهد یا خودرویی به صرفه تولید کند برای این افراد دشمن محسوب می شود.

آنها آرای برخی از نمایندگان را هم با خود دارند، برخی از رسانه ها با آنها همکاری تنگاتنگ می کنند و بخشی از بدنه دولت هم پیشاپیش نمک‌گیر سفره عریض و طویل صنعت خودرو شده اند. صحبت های نماینده مجلس را به خاطر بیاورید:« هشت هزار نفر از کارکنان ایران خودرو به توصیه نمایندگان مجلس استخدام شده اند!» چه کسی قرار است با این روند مبارزه کند؟

جاذبه های یک شکست

سوال اینجاست؛ یک واحد زیانده چه سودی برای مدیران دولتی دارد که اینقدر در اصلاح و تغییر در آن مقاومت می کنند؟! یک بار بیایید به این سوال پاسخ بدهیم.

هر یک از این ابر بنگاههای اقتصادی که خودروسازها نیز جزو آنها هستند، صندلی های مدیریتی بسیاری دارد که حفظ آن برای مدیران دولتی بسیار مهم است، یک نهاد رزومه پر کن با حقوق مکفی که یا پله ای برای مدیران جوان است، یا پارکینگی برای مدیران پا به سن گذاشته! مدیران کارآمد هم در بروکراسی اداری کاری به پیش نمی برند.

از طرفی حواله های بسیار زیاد خودرو هم می تواند موضوع جذاب دیگری باشد که بعضی ها در دولت نمی خواهند آن را از کف بدهند، سهمیه ای که تبدیل به ابزاری برای قدرت نمایی دولت در بخش خودرو شده است و ابزار معامله دیگری برای آنها حساب می شود.

قانون چه می گوید

در موضوع ایران خودرو هم واقعیت این است که واگذاری منع قانونی ندارد، این کار حتی خصوصی سازی هم نیست! خصوصی سازی در ایران خودرو با واگذاری سهام آن انجام شده است و تنها بخش باقیمانده واگذاری کارخانه است که دولت آقای پزشکیان از انجام آن سر باز می زند.

دولت در حال حاضر حدود پنج درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد، حدود نوزده درصد به بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری اختصاص پیدا کرده است، بیست و چهار درصد اصطلاحا به عنوان سهام چرخه ای یا تودلی در اختیار شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو است و سی و یک درصد در اختیار یک گروه سرمایه گذاری قرار دارد، باقی سهام هم در بورس است.

سهام دار اصلی این کارخانه که گروه سرمایه گذاری بخش خصوصی است می تواند مدیریت شرکت را تعیین کند، حال آنکه در سال های قبل با این امر مخالفت شده و دولت از سهام تودلی خودش برای تعیین مدیرعامل استفاده می کند.

البته استفاده از این سهام با رای دستگاه قضا باطل شده است و دولت نمی تواند از آرای چرخه ای خودش برای انتخاب خودش استفاده کند! هرچند، بعید به نظر می رسد اجازه واگذاری ایران خودروی جذاب را به همین سادگی بدهد.

دولت قبل از این سهام را واگذار کرده است، مشکل اینجاست که کارخانه را به صاحب سهام نمی دهد. حاکمیت اما با این واگذاری موافق است.

همه می خواهند و نمی شود

سهامدار اصلی ایران خودرو در محضر رهبر معظم انقلاب دوبار تا به حال از این کارشکنی گلایه کرده است؛ در دیدار اول از رهبری درخواست کرد که مدیریت کارخانه و سهام دولت را پنج سال به او بدهند و اگر خوب کار نکرد اعدامش کنند! رهبری هم در پاسخ او گفتند که نیازی به اعدام نیست، اگر خوب کار نکردید پس می گیریم. اما به نظر می رسد افرادی هستند که در مقابل نظر رهبری فتوای شخصی می دهند و به ارکان نظام اعتنایی ندارند.

رئیس جمهور هم با این واگذاری موافق به نظر می رسد، کاملا هم منطقی است، چه منطقی وجود دارد که شما یک کارخانه ناکارآمد و زیانده را دودستی بچسبید و اینقدر پای ضرر و زیان آن بایستید؟! این تنها نظر رئیس جمهور وقت نیست، روسای جمهور قبلی هم با واگذاری ایران خودرو موافق بودند، اما تلاش های آنها حریف بروکراسی نشد و ایران خودرو همچنان در اختیار دولت است. دولتی که نمی تواند در این نماد ناکارآمدی تحول ایجاد کند و اجازه ایجاد تحول به دیگران را هم نمی دهد.

مجلس هم با این واگذاری همراه است، اما برای به هم زدن مشروعیت این واگذاری، مخالفت نیم کوچکتر مجلس را با عنوان مخالفت مجلس عنوان می کنند، حال آنکه بخش عمده مجلس مشتاق تر هستند که این نماد ضعف مدیریت منابع هرچه سریعتر از حاکمیت جدا و تهمت دفاع از ناکارآمدی نیز از سر آنها باز شود.

در این میان بخشی از وزرا هم با این واگذاری همراهی می کنند، اما جریانی قدرتمند از حفظ آن در ید قدرت سود می برد و علاقه ای به عبور از این انحصار را ندارد.

منبع: روایت فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    4 2
    بخاطره اینکه یه مشت مدیر دزد منافع شان به خطر می افتد
    • مردم فریب نخورند !! IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
      7 0
      مردم و رسانه ها فریب نخورند !! ... واگذاری صنایع دولتی ، سراپا فساد و تبانی است !! ... این تیپ اخبار هم با شانتاژ توسط شرکتهای خصوصی خریدار خودروسازان ، مثل شرکت کروز ( با سابقه فساد کلان ) یا شرکت عظام و ... صورت میگیرد !! ...
  • کمالی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 6
    چاره ای جز واگذاری بلوک اصلی مدیریتی به بخش خصوصی نیست. مخالفین جز منتفعین وضع موجود هستند. تعارف نداریم! الکی هم دنبال پرونده سازی نباشید. اگه غیر کروز هم هولدینگ دیگه ای خواهان سهامداری اصلی هست معرفی بشه اگه نیست لنگه کفش در بیابان نعمت است. دنبال هولدینگ شبه دولتی و نظامی هایی که تحریم خارجی هستن هم نباشید بخش خصوصی بیاد نیروی انسانی مازاد استخدام سفارشی سایت های غیر سودآور داخلی و خارجی سرمایه گذاری دستوری-غیر سودآور مدیران و مشاوران نجومی بگیر ریخت و پاش قرارداد رانتی و... نداریم. مواجب همه اینها الان از جیب ملت داده میشه. آقای حاکمیت زودتر این جراحی دردناک رو شروع کنید تا به انفجار نرسیده
  • کمالی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    الکی تیتر نزینید دولت دست برنمیدارد. صداو سیما چه کسانی رو به عنوان مخالف واگذاری آورده بود؟ مسئولین دولتی؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    3 3
    یکی از مصیب بارترین و زیان آورترین و عقب افتاده ترین بخشهای اقتصادی چه بلحاظ جانی چه مالی همین بخش فرغون سازیه که هنوز که هنوزه به چشم نون دونی بهش نگاه میشه و بس . حالا این وسط دهها سال چه بر سر عمر و زندگی و جان و مال و وقت مردم اومده اون دیگه به درک
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    0 1
    بابا ول کنید این حرفارو... بهش دست نزنید،بزارین ببینیم چی میشه... بالاخره یه طور میشه دیگه...
  • کارمند ساده IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    2 0
    مگر آخوندی وزیر سابق صنعت مسکن را که ویران و شخم زد ، چه اتفاقی افتاد؟ هیچ ! و تو خود بخوان حدیث مفصل از عدم واردات خودرو با قدرت موتور زیر ۱۴۰۰, برای مدت معین مثلاً ۳, سال و بدون عوارض گمرکی برای طبقه متوسط که می توانستند با شرایط بخرند .....
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    دولت که میخواد واگذار کنه . نمایندگان مجلس اجازه نمیدن . چون خودروسازها و دلال ها خود نمایندگان مجلس هستن
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    0 0
    مجلس جلوی واگذاری را گرفت به دولت چه ربطی داره؟
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    استخدام های بی ضابطه و سفارشی و حقوق های بالای کارمندان و کارگران ایرانخودرو و سایپا موجب بخش زیادی از ناکارامدی این دو شرکت است. یک کارگر عادی ایرانخودرو حدود 50 میلیون تومن حقوق میگیره.
  • ارش CA ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    0 1
    نباید برداره .باید نظارت کنه و واردات خودرو خارجی کلا ممنوع و فقط داخلی تولید بشه تا پیشرفت کنیم .دولت نباشه که همین خودروها دیرتر به مردم میدن و اگر ازاد بشه و خصوصی که بیچاره میشیم قیمتها میره بالا .پس باید دولتی باشه .
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    چون هیچ مدیری پاسخگو نیست. الان نتیجه پرونده کرسنت چه شد و ضررهای بیت المال رو چه کسی جواب داده؟
  • DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    خودروسازی که هیچ، الان لوازم خانگی هم داره تبدیل میشه به یک صنعت خودروسازی دوم
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
    1 0
    اگر دولت ومجلس بتواند ایرانخودرو وسایپا رو واگذار بکنه شرکت های غیرایرانی انوقت میشه پیشرفت ،و الا اتاق خلوت مواجب بگیران و مراکز تعویض پست نمایندگان دولت
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    5 0
    یک سوال؟ اگر ایران‌خودرو زیانده هست چرا یک شخص یا شرکت خصوصی باید همچی کارخانه ای را بخرد ؟
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
      3 0
      احسنت چرا خودشان یکی دیگه نمی‌سازند بدون زیان
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    2 0
    مدیران فاسد و ایضا سهامداران و مالکان فاسد چه میخواد بشه استعمار ملت
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 0
    هر کسی تو یه منطقه ای یه استانی داره برا خودش حکومت میکنه
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    0 0
    واگذاری به کی ؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    1 0
    عوضش فیلتر واتساپ برداشته شده
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    2 0
    جالب است این مافیا در خودرو چه کسانی هستند که ازهمه قوی تر هستند
  • مصطفی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۵
    3 1
    علت اصلی گرانی ها در کشورم ایران این دو خودرو ساز داخلی هستند که با پول پاشی و هزینه گزاف وبی قید وبند خودخواسته این صنعت را زیان ده می کنند یا نشان می دهند.شما با یک جستجوی کوچک از اول انقلاب یا حتی قبل از آن می توانید به این ادعا که یک حقیقت محض است پی ببرد. شروع و استارت گرانی و تورم از این صنعت شروع می شود ابتدا خودرو گران می شود بلافاصله همه اقلام و اجناس و دستمزدها و خلاصه همه چیز را با خودش به بالا می کشد وزندگی را بر مردم تنگ و سخت می کند.بزرگوارانی که به علم آمار و تحقیق واقفند بیایند و این ادعا را کتمان کنند.
  • مردم فریب نخورند !! IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
    7 0
    مردم و رسانه ها فریب نخورند !! ... واگذاری صنایع دولتی ، سراپا فساد و تبانی است !! ... این تیپ اخبار هم با شانتاژ توسط شرکتهای خصوصی خریدار خودروسازان ، مثل شرکت کروز ( با سابقه فساد کلان ) یا شرکت عظام و ... صورت میگیرد !! ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس