گروه گزارشهای ویژه مشرق ؛ فینکلشتاین تاکنون سخنی در نفی هولوکاست بر زبان نرانده. وی در حقیقت خود را فرزند دو تن از بازماندگان هولوکاست میداند. اما او یکی از منتقدین سرسخت اسرائیل و حامیان آن به شمار میرود. این استاد سابق دانشگاه و دانشمند علوم سیاسی هولوکاست را دستاویزی برای پیشبرد اهداف صهیونیسم و اسرائیل میداند. در گزارش حاضر به زندگی علمی و دیدگاههای دکتر نورمن فینکلشتاین پرداخته میشود.
والدین نورمن فینکلشتاین چگونه وارد آمریکا شدند
فینکلشتاین در یکی از کتابهای خود با عنوان "خانه تسخیر شده" به تجربیات والدینش طی جنگ جهانی دوم پرداخته است. به نوشته وی، ماریلا هاسیت فینکلشتاین (MarylaHusyt Finkelstein) در شهر ورشو لهستان بزرگ شده و در اردوگاه مایدانک به کار اجباری مشغول بوده است. همسر اول وی نیز در جنگ جهانی اول کشته شد. بنا بر گزارشها مادر وی طرفدار جدی صلح و در زمان حضور در آمریکا یکی از مخالفین سرسخت جنگ ویتنام بود. ظاهرا فینکلشتاین تأثیر زیادی از تجربیات مادرش در حوزه هولوکاست برگرفته است. مادر وی معتقد بود که غرامتهای پرداخت شده ناشی از هولوکاست نه به یهودیانی چون او بلکه برای تأمین منافع دولت اسرائیل هزینه شده است. زاخاریاس فینکلشتاین (Zacharias Finkelstein)، پدر فینکلشتاین نیز یکی از یهودیان ساکن در محله یهودینشین ورشو و نیز اردوگاه آشویتس بود.[1] پس از جنگ، آنها در اردوگاه افراد آواره در اتریش با یکدیگر آشنا شدند و سپس به آمریکا مهاجرت نمودند. هر دوی والدین فینکلشتاین در سال 1995 درگذشتند.
ماریا هاسیت فینکلشتاین، مادر نورمن فینکلشتاین
وی معتقد بود که غرامتهای پرداخت شده ناشی از هولوکاست نه به بازماندگان این واقعه بلکه برای تأمین منافع دولت اسرائیل هزینه میشود
تحصیلات و زندگی دانشگاهی نورمن فینکلشتاین
فینکلشتاین در شهر نیویورک بزرگشده و در همانجا وارد دبیرستان جیمز مدیسون (James Madison) گردید. وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1974 از دانشگاه بینگهامتون (Binghamton University) در نیویورک دریافت داشت و سپس به تحصیل در دانشکده عملی تحصیلات تکمیلی پاریس پرداخت. وی در سال مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون (Princeton University) دریافت کرد. فینکلشتاین رساله دکتری خود را در مورد صهیونیسم نوشت و از همینجا بود که آثار وی توجهات را معطوف به خود نمودند. فینکلشتاین قبل از اخذ شغل دانشگاهی به صورت نیمهوقت به عنوان مددکار اجتماعی نوجوانان ترک تحصیل کرده در نیویورک به کار مشغول بود. وی سپس به ترتیب در دانشگاههای راتجرز (Rutgers University)، دانشگاه نیویورک، دانشکده بروکلین و دانشکده هانتر (Hunter College) و در نهایت در دانشگاه دیپل (DePaul University) در شیکاگو به تدریس پرداخت.
نورمن فینکلشتاین قبل از بازنشستگی اجباری در دانشگاههای مطرح آمریکا به تدریس پرداخت
رساله دکتری و نقد تاریخ ساختگی فلسطین
فینکلشتاین در رساله دکتری خود ادعاهای مطروحه در کتاب "جوان پیترز" (Joan Peters) با عنوان "از ازل: منشأ مناقشه اعراب و اسرائیل بر سر فلسطین" را مورد نقد و بررسی قرار داد.
پیترز در این کتاب با نگاهی مغرضانه به بررسی تاریخ جمعیتشناختی فلسطین پرداخته است. مطالعات جمعیتشناختی نشان دادهاند که در زمان حکمرانی عثمانی بر فلسطین 94 درصد از جمعیت آنرا اعراب تشکیل میدادند، اما این ترکیب جمعینی با مهاجرت صهیونیستها بر هم خورد. پیترز این یافتهها را به صورتی رادیکال به چالش کشیده و ادعا نمود که ساکنین کنونی فلسطین بازماندگان و نوادگان اعرابی هستند که در اوایل قرن 19 به این سرزمین مهاجرت نمودهاند. مهاجرتی که در زمان قیمومیت انگلستان نیز ادامه یافت.
کتاب "از ازل: منشأ مناقشه اعراب و اسرائیل بر سر فلسطین"
پیترز: اعراب ساکن فلسطین از ابتدای قرن نوزدهم وارد این سرزمین شدهاند.
فینکلشتاین: این ادعا یک فریب بزرگ است.
در همین حین، جمعیت بزرگی از یهودیان که به ادعای نویسنده کتاب تعدادشان برابر با این اعراب مهاجر بود از کشورهای عربی اخراج شده و در فلسطین پناه گرفتند. به اعتقاد پیتر آنچه که از آن به عنوان مسأله پناهندگان فلسطینی یاد میشود در حقیقت یک مبادله جمعیتی است که از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 ناشی گشته. بنابراین وی واقعیت مالکیت تاریخی اعراب بر فلسطین را رد نمود.[2]
دکتر فینکلشتاین در سخنرانی سال 2009 در دانشگاه لیدز
فینکلشتاین اعلام نمود که این کتاب تنها یک "فریب بزرگ" است.[3] فینکلشتاین در رساله دکتری خود که بعدها به صورت کتابی با عنوان "تصویر و واقعیت مناقشه اعراب و اسرائیل" منتشر گشت پرده از بسیاری تناقضات این کتاب و نیز دروغپردازیهای آن برداشت، به گونهای که علیرغم استقبال گسترده اولیه از این کتاب در غرب، به علت افشاگریهای فینکلشتاین دیگر به عنوان یک منبع تاریخی مورد استناد قرار نمیگیرد. بدین ترتیب بود که فینکلشتاین به صورت جدی و علنی به مبارزه با نفوذ صهیونیسم در فضای آکادمیک و علمی غرب برخاست.
صنعت هولوکاست
"صنعت هولوکاست: تعملاتی در مورد سوءاستفاده از رنجهای یهودیان" معروفترین اثر نورمن فینکلشتاین است که در سال 2006 منتشر شد. وی در این کتاب اعلام میدارد که نهاد یهودیت آمریکا از یاد و خاطره هولوکاست نازیها برای نیل به دستاوردهای سیاسی و مالی و نیز پیشبرد منافع اسرائیل استفاده نموده است. به نوشته فینکلشتاین، این "صنعت هولوکاست" باعث فساد و انحطاط فرهنگ یهودی و نیز یادمان واقعی هولوکاست شده است.
کتاب "صنعت هولوکاست: تعملاتی در مورد سوءاستفاده از رنجهای یهودیان"، معروفترین اثر نورمن فینکلشتاین
فینکلشتاین در فصل اول کتاب با عنوان "تبدیل هولوکاست به سرمایه" بیان میدارد که تا دهه 1980، در زندگی فرهنگی آمریکاییها "جنگ علیه یهودیان" اهمیت بیشتری از جنگ داخلی این کشور یافته بود. (صفحه 11) وی در فصل دوم با عنوان "فریبکاران، کلاهبرداران و تاریخ" مینویسد که در سال 1967، دو مفهوم در گفتمان عمومی ظاهر گشتند: منحصر بفرد بودن هولوکاست و هولوکاست به معنای اوج سامیستیزی غیرعقلانی و تاریخی در اروپا. فینکلشتاین بیان میدارد که این دو مفهوم تبدیل به عناصر اصلی "صنعت هولوکاست" شدند. (صفحه 13) وی در فصل سوم کتاب خود بدین مسأله میپردازد که تعداد بازماندگان هولوکاست که توسط گروههای امدادگر و نجات ثبت شده بودند از 100/000 نفر در سال 1954 به تقریبا 1 میلیون نفر افزایش یافتند. فینکلشتاین بارها اعلام داشته است که بر اثر این امر ادعاهای "تقلبی" علیه بانکهای سوئیس مطرح گشتند و بدین ترتیب مبالغ هنگفتی به افراد متقلب پرداخت شد در حالیکه بازماندگان واقعی هیچ چیزی دریافت نکردند.[4]
به شهادت فینکلشتاین هولوکاست سلاحی ایدهئولوژیک در دستان حامیان صهیونیسم و ابزاری برای مظلومنمایی اسرائیل است
فینکلشتاین همچنین در این کتاب الی ویزل (Elie Wiesel) [پرفسور یهودی آمریکایی، بازمانده ادعایی هولوکاست و برنده جایزه صلح نوبل] و دیگران را متهم نموده که از یاد و خاطره هولوکاست به عنوان یک "سلاح ایدئولوژیک" استفاده میکنند. به نظر وی رژیم اشغالگر قدس نیز همین رویه را در پیش گرفته است، "[اسرئیل] یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی جهان و با سابقهای دهشتناک از نقض حقوق بشر، [میتواند] خود را به عنوان یک دولت قربانی ترسیم نماید" تا "از انتقادها مصون بماند."[5]
این کتاب دو باربه فارسی ترجمه شده است:
"صنعت یهودیسازی"،ترجمه سوسن سلیمزاده، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
"سوداگران فاجعه: درباره سوءاستفاده از رنجهای یهودیان"، ترجمه علاءالدین طباطبایی، تهران: انتشارات هرمس، ۱۳۸۳.
پایان تدریس نورمن فینکلشتاین در دانشگاهها در پی فشارهای حامیان صنعت هولوکاست
در سپتامبر 2006، آلن درشویتز با ارسال نامهای به اعضای هیأت علمی دانشکدههای حقوق و علوم سیاسی که خود آنرا "گزارش فاحشترین گناهان دانشگاهی، دروغها و تحریفتهای وی" مینامید، و نیز با انجام لابیگری سعی در پایان بخشیدن به تدریس فینکلشتاین در این دانشگاه نمود.[6]
فعالیتهای فینکلشتاین در دانشگاه دیپل با رأی مخالف به حکم تدریس وی به اتمام رسید
کمیته علوم سیاسی دانشگاه اتهامات وارده را بررسی نموده و آنها را رد نمود. گروه علوم سیاسی سپس از دو محقق دانشگاهی مستقل و متخصص در مناقشه اسرائیل و فلسطین درخواست نمود تا نظر خود را در مورد این اتهامات ارائه نمایند. آنها نیز رأی کمیته را تأیید کردند. در اوایل سال 2007، گروه علوم سیاسی دانشگاه دیپل با 9 رأی موافق در برابر 3 رأی مخالف، و نیز کمیته پرسنل هنرها و علوم آزاد با 5 رأی موافق و بدون رأی مخالف، حکم تدریس فینکلشتاین را تأیید نمودند. سه عضو مخالف کمیته یک گزارش اقلیت ارائه نموده و خواستار لغو حکم تردیس شدند. چاک ساچر (Chuck Suchar)، رئیس دانشکده نیز از این گزارش حمایت نمود. وی اعلام کرد که حملات فینکلشتاین به حامیان هولوکاست در تضاد با ارزشهای دانشگاه دیپل است.
چاک ساچر، رئیس دانشکده و دنیس هولتاشنایدر، رئیس دانشگاه دیپل بر خلاف نظر اعضای هیأ علمی و دانشجویان دانشگاه حکم تدریس فینکلشتاین را رد نمودند.
در ماه ژوئن 2007، "هیأت ارتقاء و حکم شغلی" دانشگاه با رأی 4 در برابر 3 و با تأیید کشیش دنیس هولتاشنایدر (Dennis Holtschneider)، حکم تدریس فینکلشتاین را لغو نمود.[7] در همین حین، دانشگاه حکم تدریس مهرین لارودی (MehreneLarudee)، استاد مطالعات بینالمللی و یکی از حامیان سرسخت فینکلشتاین رانیز علیرغم حمایتهای گروه و هیأت علمی و نیز رئیس گروه روابط بینالمللی لغو نمود.[8]
مهرین لارودی، استاد مطالعات بینالمللی دانشگاه دیپل نیز متعاقب حمایت از فینکلشتاین شغل دانشگاهی خود را پایان یافته دید
واکنشها نسبت به لغو حکم تدریس فینکلشتاین
در پی این رویداد، اعضای هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه دیپل و نیز دانشکده هنرها و علوم آزاد اعلام نمودند که از ارائه رأی اعتماد به رؤسای دانشگاه و دانشکدهها خودداری خواهند نمود.[9] علاوه بر این دهها نفر از دانشجویان دانشگاه دیپل در اعتراض به این رویداد دست به تحصن و بیست و چهار ساعت اعتصاب غذا زدند.[10]
فینکلشتاین در یکی از دانشگاهها و خطاب به دختری که حملات وی به صهیونیسم را حمله به یهودیان میداند، "دیگر بهایی برای این اشکها تمساح قائل نیستم."
برای دانلود اینجا کلیک کنید
ممانعت از ورود به اسرائیل به مدت ده سال
به گفته یک منبع ناشناس در "شینبث"، در 23 ماه می 2008 از ورود فینکلشتاین به اسرائیل ممانعت به عمل آمد زیرا وی "مشکوک به ارتباط با عناصر متخاصم در لبنان بود." فینکلشتاین قبلا به لبنان مسافرت نموده و طی جنگ لبنان در سال 2006 با خانوادههای لبنانی دیدار کرده بود. وی به مدت 10 سال از ورود به اسرائیل منع شده است.[11]
فینکلشتاین پس از ورود به فرودگاه بنگورین در تلآویو به مدت 24 ساعت بازداشت گردید و پس از آن به آمریکا بازگردانده شد.
رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک میشود
اگرچه فینکلشتاین شغل دانشگاهی خود را در سال 2007 از دست داد اما هنوز هم یکی از کسانی است که دانشگاههای زیادی از وی برای سخنرانی دعوت میکنند. اگر امروز به یکی از سخنرانیهای وی بروید خواهید شنید که او میگوید: "من دیگر از اسرائیل انتقاد نخواهم کرد." دلیل این امر تغییر نگرش وی نیست بلکه زیرا به نظر فینکلشتاین امروزه این کار بسیار رواج یافته و راحت شده است.[12]
آخرین کتاب فینکلشتاین
" آنها بسیار میدانند: چرا رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک میشود؟"
وی در آخرین کتاب خود با عنوان "آنها بسیار میدانند: چرا رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک میشود؟" مینویسد که یهودیان آمریکا علیرغم برخورداری از دیدگاهی لیبرال و نزدیک به دموکراتها، به صورتی سنتی جزو حامیان سرسخت اسرائیل بودهاند. به نوشته وی، علیرغم سابقه طولانی اسرائیل در نظامیگری، شهرکسازیهای غیرقانونی و نقض حقوق بشر، یهودیان آمریکا جزو حامیان سرسخت "میهن" یهودیت بودهاند. اما این فرآیند در حال تغییر است.
گزارشهای نهادهای بینالمللی به مانند دیدهبان حقوق بشر و عفو بینالملل و یا اثر افراد برجستهای چون جیمی کارتر و دیگران باعث گشته که حمایتهای یهودیان امریکا از رژیم صهیونیستی رو به زوال گذارد. این فرآیند بالاخص در میان یهودیان جوان بسیار بیشتر است به گونهای که بر اساس نظرسنجی دانشگاه براندیس (Brandeis University) در سال 2010 تنها 25 درصد از یهودیان زیر 40 سال احساس تعلق خاطر به اسرائیل دارند.
وی در فصول بعدی در کتاب خود آثار مدافعین اسرائیل به مانند جفری گلدبرگ (Jeffrey Goldberg)، مایکل اورن (Michael Oren)، دنیس راس (Dennis Ross) و بنی موریس (Benny Morris) را با سابقه تاریخی اسرائیل مقایسه کرده و نشان میدهد که ادعاهای آنها کاملا جانبدارانه است. فینکلشتاین بیان میدارد که با افزایش تعداد یهودیان آمریکایی که نادرستی مباحث مطروحه در این بهانهها را دریافته و سابقه اسرائیل را غیرقابل دفاع تشخیص میدهند، فرصت مناسبی برای پیشرفت سیاسی در منطقهای پدید میآید که طی دهههای متمادی در بنبست ناشی از بیعدالتی و رنج گرفتار بوده است.[13]
[1]Norman G. Finkelstein (June 1, 2005). "Haunted House".normanfinkelstein.com.
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/From_Time_Immemorial
[3] http://www.normanfinkelstein.com/alan-dershowitz-exposed-what-if-a-harvard-student-did-this/
[4]http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust_Industry#cite_ref-0
[5]Finkelstein, N. (2003). The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering ((2nd ed.) ed.). Verso.pp. xi.
[6]http://chronicle.com/article/Harvard-Law-Professor-Works-to/122347/
[7]http://www.cnn.com/2007/EDUCATION/06/11/depaul.professor.ap/
[8]http://english.sxu.edu/sites/kirstein/?p=738
[9]http://www.democracynow.org/article.pl?sid=07/06/14/1412253
[10]http://chronicle.com/news/article/2562/student-will-begin-hunger-strike-in-support-of-depaul-professors-denied-tenure
[11]http://www.iht.com/articles/ap/2008/05/24/africa/ME-GEN-Israel-Professor-Banned.php
[12] http://www.haaretz.com/blogs/focus-u-s-a/norman-finkelstein-bids-farewell-to-israel-bashing-1.422684
[13] http://www.orbooks.com/catalog/knowing-too-much/