او با بیان اینکه نویسندهی «توپ مرواری» (صادق هدایت) توهینهای زشتی به امام حسین (ع) کرده است، تصریح کرد: وظیفهی هر قلم به دستِ اهل قبله میدانم که حداقل به جوانان این کشور بفهماند که چه بیشرفهایی در این کشور قلم زدند که از امویان هم بدتر بودند؛ اسمشان هم صادق بود و هدایت مردم را بر عهده داشتند.
***
در بخش دیگری از این مراسم، بلقیس سلیمانی دربارهی رمان دینی گفت: بسیاری بر این اعتقادند که ما رمان دینی نداریم. آنها معتقدند ما ادبیات دینی داریم و ادبیات ایران به کلی تحت تاثیر قرآن و سنت است. اما آیا اگر رمان را به عنوان یک تولید بیانی جدید بدانیم که با دوران مدرنیسم و عبور از دین متناسب است، آنگاه رمان دینی داریم؟ در اینباره بسیاری معتقدند بعضی ابزارهای بیانی با ذات دین همخوانی ندارد. آنها دربارهی رسانه هم معتقدند که چون ذات رسانه تفنن و سرگرمی است، پس با ذات دین که بر ایمان و تعبد استوار است، تباین دارد.
این نویسنده افزود: دربارهی رمان هم همین حرف زده شده است. رمان با سرگذشت و زندگینامه متفاوت است؛ چرا که رمان فرزند نسبیت غربی است و با دین خویشاوندی ندارد.
سلیمانی پس از تشریح این دیدگاه و دیدگاه مخالف آن، دربارهی کتاب «سه کاهن» قیصری عنوان کرد: این کتاب طلیعهای بر رمان دینی در ایران است. اینکه فقط با 24 ساعت از زندگی پیامبر آن هم چهار سالگی ایشان را که مکتوم است بازی فرمی داشته باشی بسیار هنرمندانه است.
او اظهار کرد: ترفند زیبای قیصری این است که ضمن این که از تمایلات و درونیات پیامبر اکرم (ص) چیزی ننوشته است، میدانی ساخته و حضرت محمد (ص) را در مرکز این میدان قرار داده است و آدمهایی از جمله حلیمه، شوهر حلیمه و سه کاهن را با مغناطیس وجود حضرت رسول (ص) به گردش به دور ایشان وا داشته است.
سلیمانی همچنین گفت: در این اثر قهرمان از زاویهی دید و کنش دیگران شناخته و روایت میشود.
***
در این مراسم همچنین محمدرضا بایرامی، مقصود فراستخواه و مجید قیصری به ایراد سخنانی کوتاه پرداختند.
در پایان این مراسم، با حضور سید علی موسوی گرمارودی، بلقیس سلیمانی، محمدرضا بایرامی، مقصود فراستخواه و کامران پارسینژاد از کتاب «سه کاهن» مجید قیصری رونمایی شد.