نشريه امريکايي استراتفور در مطلبي با عنوان "حملات به دانشمندان هسته اي تهران" به قلم بن وست، حملات اخير به دو دانشمند هسته اي کشورمان را ارزيابي کرد .

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، نشريه استراتفور مي نويسد: چند روز گذشته دو دانشمند ايراني که در برنامه هسته اي اين کشور فعالند، هدف حمله قرار گرفتند که يکي کشته و ديگري زخمي شد. يکي از آنها که کشته شد دکتر مجيد شهرياري، از دانشمندان برجسته هسته اي ايران بود.

اين نشريه در ادامه با اشاره به اينکه نام دکتر عباسي "ديگر دانشمند هسته اي ايران که در حمله اخير جان به دربرد" در قطعنامه سال 2007سازمان ملل ذکر شده است نوشت: حملات اخير همزمان با تشديد تحريم ها عليه ايران و درست يک هفته پيش از آن صورت مي گيرد که سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي ايران براي مذاکره هسته اي راهي وين خواهد شد.

استراتفور مي افزايد: اين حملات همچنين چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اسنادي از وزارت امور خارجه امريکا منتشر شد که در آن آمريکا از برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني کرده بود.

اين نشريه نوشت: تمايل شوراي امنيت، همراه با اسرائيل و آلمان، براي متوقف کردن برنامه هسته اي ايران و دخالت مشهود آنها در هدف قرار دادن دانشمندان هسته اي اين کشور، بسياري از مقامات ايراني را به مقصر خواندن فوري امريکا، انگليس و اسرائيل در اين حملات واداشت زيرا اين کشورها بلندترين صدا را در محکوم کردن برنامه هسته اي ايران داشته اند.

استراتفور در ادامه تحت عنوان "شگردها" نوشت: شواهد موجود از ساختمان اين وسيله انفجاري نشان مي دهد که اين وسيله را بمب گذاري کاردان و باتجربه روي هم سوار کرده است.

استراتفور افزود: گزارش رسمي در اين خصوص با آنچه مجله تايم مطرح کرد، متفاوت است.

تايم به نقل از "يک منبع اطلاعاتي غربي که از اين عمليات آگاهي داشت"، نوشت: وسيله انفجاري که شهرياري را کشت در داخل خودرو منفجر شد.

تايم در ادامه درباره "توانايي هاي" عاملان اين حادثه نوشت: اين حملات به مهارت بالاي اطلاعاتي ، شناسايي و ساخت بمب نياز دارد که فقط فعالان کاملا اموزش ديده از ان برخوردارند.

اين نشريه در ادامه درباره کشته نشدن عباسي نوشت وي ظاهرا از نوعي هوشياري موقعيت برخوردار بوده چون اين اولين بار نيست که دانشمندان هسته اي ايران هدف حمله قرار مي گيرند.

در سال 2007 اردشير حسن پور بر اثر مسموميت جان باخت که استراتفور آن را به اسرائيل نسبت داد.

در ژانويه 2010 هم مسعود علي محمدي دانشمند ديگر ايراني با وسيله اي انفجاري در مسير خانه به محل کار هدف قرار گرفت.

شباهتها بين ترور علي محمدي و دو حمله اي که عليه عباسي و شهرياري صورت گرفت، نشان مي دهد که عمليات مخفي براي حمله به دانشمندان ايراني در جريان است .

گرچه جاي خالي شهرياري پر خواهد شد و برنامه هسته اي ايران ادامه خواهد يافت ، اما مرگ او ممکن است روند اين برنامه را (دستکم بطور موقت) کند کند .

اين حملات همزمان با افشاي اسنادي درباره دخالت امريکا يا اسرائيل در حمله رايانه اي استاکس نت و صورت گرفت .

به نوشته استراتفور، اين شواهد نشان مي دهد قدرتهاي خارجي فعالانه در تلاشند مسير هسته اي ايران را کشف و در ان خرابکاري کنند . با اين حال اين کار چندان ساده نيست. تهران شهري بي حصار مانند دوبي نيست که فعالان اسرائيلي در آن بتوانند رهبران بلندپايه حماس را ترور کنند .

بعيد است که آمريکا يا اسرائيل يا هر قدرت خارجي ديگري بتواند تيم ترور خود را راهي تهران کند تا عمليات طولاني هدف گيري ، نظارت و تنظيم عمليات ترور را بدون هيچ حمايت داخلي انجام دهد، قطعا اين عملياتها با حمايت برخي گروههاي مخالفت نظام ، نظير سازمان مجاهدين خلق (منافقين )انجام مي شود همانظور که بعيد است گروههايي مانند گروه شبه نظامي سازمان مجاهدين خلق (منافقين ) قادر باشند بدون حمايت خارجي چنين حمله اي انجام دهد .

به هر حال تلفيق اين دو ممکن است توضيح دهد که چرا حملات عليه شهرياري و عباسي تا اين حد به موفقيت کامل نزديک بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس