به گزارش مشرق به نقل از تسنیم ، بحث افزایش قاچاق سوخت این روزها یکی از موضوعات مهم اقتصادی است به طوری که اظهار نظرهای مختلفی دراین باره از سوی مسئولان دولتی صورت گرفته است به عنوان مثال علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در این مورد اعلام کرده است که عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دلیل افزایش قاچاق سوخت بوده است و یا وزیر نفت اعلام کرده است افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و عدم کنترل آن موجب افزایش قاچاق سوخت از مرزهای کشور شده است.
البته باید توجه داشت که منظور مسئولان نفتی از عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و یا حتی افزایش نرخ ارز و به تبع آن بالارفتن قیمت سوخت براساس فوب خلیج فارس ،عدم افزایش قیمت سوخت بوده است زیرا براساس فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت هر لیتر بنزین می توانست افزایش یابد و به تبع آن هم شاهد کاهش مصرف و هم شاهد کاهش قاچاق سوخت در کشور باشیم.
سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا واقعا می توانیم اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها را دلیل افزایش قاچاق سوخت بدانیم و یا اینکه که تا چه میزان افزایش قیمت سوخت می تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟
نگاهی به قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس نشان می دهد، هر لیتر بنزین در آذرماه سال 89 یعنی همزمان با آغاز اجرای فاز اول قانون هدفمندی معادل 62 سنت برای بنزین سوپر و 60 سنت برای بنزین معمولی بوده است، که بر اساس ارز رسمی در سال 89به میزان 1036تومان معادل 638 و 619 تومان بوده است یعنی ارقام نزدیک به فروش غیر سهمیه ای بنزین 800 و 700 تومانی بنزین سوپر و معمولی.
حال اگر به آخرین قیمت متوسط بنزین در خلیج فارس طی یکی دوماه اخیر نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که هر لیتر بنزین سوپر به قیمتی معادل 78 سنت و بنزین معمولی به 69 سنت رسیده است که مقایسه این دو رقم نشان از افزایش 15 درصدی قیمت بنزین سوپر و 10 درصدی بنزین معمولی دارد.
اما اگر این ارقام را براساس نرخ دلار در بازار آزاد یعنی محاسبه کنیم متوجه می شویم که قیمت هر لیتر بنزین سوپر به 2323 تومان و هر لیتر بنزین معمولی به 2057 تومان رسیده است.
معادل سازی قیمت بنزین فوب خلیج فارس در آذر ماه امسال براساس قیمت دلار مبادلاتی حدود 2500 تومانی به ما ارقامی معادل 1956 تومان برای هر لیتر بنزین سوپر و 1732 تومان برای هر لیتر بنزین معمولی می دهد و در نهایت اگر مبنای معادل سازی را نرخ ارز رسمی بودجه یعنی 1226 تومانی قرار دهیم به ارقام 959 تومان برای بنزین سوپر و 849 تومان برای بنزین معمولی می رسیم.
به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می کنند به ازای قاچاق هر لیتر بنزین سوپر معادل 1500 تومان و به ازای هر لیتر بنزین معمولی معادل 1357 تومان سود به دست می آورند.
با این شرایط این ارقام به ما می گوید تنها زمانی می توانیم انگیزه قاچاق را از بین ببریم که قیمت هر لیتر بنزین را در کشور به مرز های 2300 تومان برسانیم، یعنی قیمت هر لیتر بنزین را تا 190 درصد افزایش دهیم.
اگر چه این شرایط به ما نشان می دهد که با افزایش قیمت سوخت می توان از قاچاق جلوگیری کرد اما نکته مهم تر که در گفته های برخی از کارشناسان اقتصادی مانند سید مسعود میرکاظمی نیز وجود دارد این موضوع است که پیش از اجرای قانون هدفمندی در گام دوم بهتر است هر چه زود تر وضعیت نرخ ارز سامان بخشی شود تا پس از اجرای این گام دوباره شاهد نوسانات نرخ ارز نباشیم و دوباره این امر موجب نشود که پس از گذشت چند سال برای بار مجدد شاهد رشد قاچاق سوخت به دلیل افزایش نرخ ارز باشیم.
البته باید توجه داشت که منظور مسئولان نفتی از عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و یا حتی افزایش نرخ ارز و به تبع آن بالارفتن قیمت سوخت براساس فوب خلیج فارس ،عدم افزایش قیمت سوخت بوده است زیرا براساس فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت هر لیتر بنزین می توانست افزایش یابد و به تبع آن هم شاهد کاهش مصرف و هم شاهد کاهش قاچاق سوخت در کشور باشیم.
سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا واقعا می توانیم اجرا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها را دلیل افزایش قاچاق سوخت بدانیم و یا اینکه که تا چه میزان افزایش قیمت سوخت می تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟
نگاهی به قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس نشان می دهد، هر لیتر بنزین در آذرماه سال 89 یعنی همزمان با آغاز اجرای فاز اول قانون هدفمندی معادل 62 سنت برای بنزین سوپر و 60 سنت برای بنزین معمولی بوده است، که بر اساس ارز رسمی در سال 89به میزان 1036تومان معادل 638 و 619 تومان بوده است یعنی ارقام نزدیک به فروش غیر سهمیه ای بنزین 800 و 700 تومانی بنزین سوپر و معمولی.
حال اگر به آخرین قیمت متوسط بنزین در خلیج فارس طی یکی دوماه اخیر نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که هر لیتر بنزین سوپر به قیمتی معادل 78 سنت و بنزین معمولی به 69 سنت رسیده است که مقایسه این دو رقم نشان از افزایش 15 درصدی قیمت بنزین سوپر و 10 درصدی بنزین معمولی دارد.
اما اگر این ارقام را براساس نرخ دلار در بازار آزاد یعنی محاسبه کنیم متوجه می شویم که قیمت هر لیتر بنزین سوپر به 2323 تومان و هر لیتر بنزین معمولی به 2057 تومان رسیده است.
معادل سازی قیمت بنزین فوب خلیج فارس در آذر ماه امسال براساس قیمت دلار مبادلاتی حدود 2500 تومانی به ما ارقامی معادل 1956 تومان برای هر لیتر بنزین سوپر و 1732 تومان برای هر لیتر بنزین معمولی می دهد و در نهایت اگر مبنای معادل سازی را نرخ ارز رسمی بودجه یعنی 1226 تومانی قرار دهیم به ارقام 959 تومان برای بنزین سوپر و 849 تومان برای بنزین معمولی می رسیم.
به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می کنند به ازای قاچاق هر لیتر بنزین سوپر معادل 1500 تومان و به ازای هر لیتر بنزین معمولی معادل 1357 تومان سود به دست می آورند.
با این شرایط این ارقام به ما می گوید تنها زمانی می توانیم انگیزه قاچاق را از بین ببریم که قیمت هر لیتر بنزین را در کشور به مرز های 2300 تومان برسانیم، یعنی قیمت هر لیتر بنزین را تا 190 درصد افزایش دهیم.
اگر چه این شرایط به ما نشان می دهد که با افزایش قیمت سوخت می توان از قاچاق جلوگیری کرد اما نکته مهم تر که در گفته های برخی از کارشناسان اقتصادی مانند سید مسعود میرکاظمی نیز وجود دارد این موضوع است که پیش از اجرای قانون هدفمندی در گام دوم بهتر است هر چه زود تر وضعیت نرخ ارز سامان بخشی شود تا پس از اجرای این گام دوباره شاهد نوسانات نرخ ارز نباشیم و دوباره این امر موجب نشود که پس از گذشت چند سال برای بار مجدد شاهد رشد قاچاق سوخت به دلیل افزایش نرخ ارز باشیم.