به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، خبر ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر کمتر مورد نقد جدی قرار گرفته و همواره در پناه خبر سیاسی بوده است. همین نیز موجب شده تا این روزها در بدترین دوره فعالیت خود باشد و باز هم نظارتی بر آن وجود نداشته باشد. حداقل در سنوات گذشته، جهت دهی در این مجموعه دیده می شد؛ اما اکنون فاقد این عنصر است و همین نیز دلالت بر نبود نظارتی فراگیر و کارشناسی در رسانه ملی و شوراهای آن دارد.
در نوشتار قبلی از لوکس بودن و توجه به ورزش هایی گفته شد که به نظر می رسید ریشه در تقلید کورکورانه این بخش از رسانه ملی از رسانه های خارجی باشد. این تقلید از سرمایه داری در عرصه رسانه موجب شده تا شاهد آن باشیم که خبر ورزشی در شرایط بغرنج و بی هویت کنونی باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست.
* تکرار شفاهی اخبار رسانه های دیگر
می توان اذعان داشت که اکنون، بخش قابل توجهی از اخبار رسانه ملی، بازخوانی اخبار رسانه های دیگر است. خبرگزاری ها و سایت های داخلی و خارجی، عمده تامین کننده مواد اولیه ارائه شده از سوی رسانه ملی است. فقط کافی است مروری اجمالی داشته باشیم تا متوجه شویم این کپی کاری تا چه میزان است و متاسفانه، رسانه ای در این سطح که بایستی درس اخلاق و حرفه ای گری دهد، از ذکر نام رسانه ها نیز خودداری می کند؛ به خصوص رسانه های وطنی که خود حکایتی پر درد و غم انگیز از اجنبی گرایی در این سازمان است.
این ماجرا تا بدانجا است که بسیاری از گزارش ها نیز پیگیری اخبار رسانه های دیگر است. کمتر پیش می آید بخش ورزشی خبر سیما خود اقدام به تولید سوژه کرده و موجب ترویج گفتمانی خاص در جامعه شود. در این بین، حداقل می توان از برنامه نود نام برد که با وجود انتقاداتی که بدان وارد می شود، در مواردی که کم هم نیست، خود زمینه ساز موج ها و جریان های رسانه ای شده است. حال چه می شود بخش خبر ورزشی سیما ناتوان از این اقدام است، خود جای تامل و بررسی از سوی مسئولان دارد.
* اخباری فاقد عدالت توزیعی در سیما
در کنار مواردی مانند آنچه در بالا بدان اشاره شد، ابهام در جغرافیای خبری ورزش سیما است که از آن با عنوان عدالت رسانه ای یاد می کنیم. اخبار صرفا مربوط به تهران و کلانشهرهاست که باز هم نقش عمده با ورزش های حرفه ای مانند فوتبال، والیبال، کشتی و ... است. ارتباط خبر ورزشی سیما با استان ایلام یا سیستان در چیست؟ دربرگیری برای فلان شهروند کشورمان در فلان نقطه دور افتاده کشور چیست؟ سهم ورزش سیما برای نواحی دور افتاده کشور، صرفا دعوا و جنجال های بزرگان است؟ و ...
این عدم توزیع عادلانه خبری منجر به دوری مردم از رسانه ملی به صورت عام و بخش هایی مانند خبر ورزشی به صورت خاص شده است. در حقیقت، مردم نقطه وصلی میان خود و اخبار ورزشی نمی بینند. این موضوع آفتی دیگر را نیز در پی داشته است که آن هم فوتبال زده یا رویداد زده کردن مردم (جام های جهانی، لیگ ها، المپیک و ...) در اقصی نقاط کشور است. در واقع، همان جمعیتی نیز که به تلویزیون اقبال دارد، نه تنها نقشی برای خود قائل نیست که بایستی تن به هیجانات کاذب ارائه شده بدهد. در بلند مدت نیز با این پدیده مواجهیم که حساسیت ها صرفا به سوی اخبار ورزشی خاص و البته با سطحی نگری هدایت می شود که وضعیت کنونی جامعه نیز ریشه در چنین مواردی دارد.
رسانه ملی با کپی برداری و الزام مخاطب به دیدن اخباری که فوتبال زده و رویدادزده است، عملا منجر به این شده تا بر عوام زدگی و عدم عدالت رسانه ای دامن بزند که در سال های اخیر بر حجم و کیفیت این ماجرا افزوده شده است. در حقیقت، خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران خود از مروجین لمپنیسم و سطحی نگری در ورزش و به خصوص فوتبال بوده است که سهمی نیز برای مردم ایران در خود قائل نشده است.
ادامه دارد...
در نوشتار قبلی از لوکس بودن و توجه به ورزش هایی گفته شد که به نظر می رسید ریشه در تقلید کورکورانه این بخش از رسانه ملی از رسانه های خارجی باشد. این تقلید از سرمایه داری در عرصه رسانه موجب شده تا شاهد آن باشیم که خبر ورزشی در شرایط بغرنج و بی هویت کنونی باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست.
* تکرار شفاهی اخبار رسانه های دیگر
می توان اذعان داشت که اکنون، بخش قابل توجهی از اخبار رسانه ملی، بازخوانی اخبار رسانه های دیگر است. خبرگزاری ها و سایت های داخلی و خارجی، عمده تامین کننده مواد اولیه ارائه شده از سوی رسانه ملی است. فقط کافی است مروری اجمالی داشته باشیم تا متوجه شویم این کپی کاری تا چه میزان است و متاسفانه، رسانه ای در این سطح که بایستی درس اخلاق و حرفه ای گری دهد، از ذکر نام رسانه ها نیز خودداری می کند؛ به خصوص رسانه های وطنی که خود حکایتی پر درد و غم انگیز از اجنبی گرایی در این سازمان است.
این ماجرا تا بدانجا است که بسیاری از گزارش ها نیز پیگیری اخبار رسانه های دیگر است. کمتر پیش می آید بخش ورزشی خبر سیما خود اقدام به تولید سوژه کرده و موجب ترویج گفتمانی خاص در جامعه شود. در این بین، حداقل می توان از برنامه نود نام برد که با وجود انتقاداتی که بدان وارد می شود، در مواردی که کم هم نیست، خود زمینه ساز موج ها و جریان های رسانه ای شده است. حال چه می شود بخش خبر ورزشی سیما ناتوان از این اقدام است، خود جای تامل و بررسی از سوی مسئولان دارد.
* اخباری فاقد عدالت توزیعی در سیما
در کنار مواردی مانند آنچه در بالا بدان اشاره شد، ابهام در جغرافیای خبری ورزش سیما است که از آن با عنوان عدالت رسانه ای یاد می کنیم. اخبار صرفا مربوط به تهران و کلانشهرهاست که باز هم نقش عمده با ورزش های حرفه ای مانند فوتبال، والیبال، کشتی و ... است. ارتباط خبر ورزشی سیما با استان ایلام یا سیستان در چیست؟ دربرگیری برای فلان شهروند کشورمان در فلان نقطه دور افتاده کشور چیست؟ سهم ورزش سیما برای نواحی دور افتاده کشور، صرفا دعوا و جنجال های بزرگان است؟ و ...
این عدم توزیع عادلانه خبری منجر به دوری مردم از رسانه ملی به صورت عام و بخش هایی مانند خبر ورزشی به صورت خاص شده است. در حقیقت، مردم نقطه وصلی میان خود و اخبار ورزشی نمی بینند. این موضوع آفتی دیگر را نیز در پی داشته است که آن هم فوتبال زده یا رویداد زده کردن مردم (جام های جهانی، لیگ ها، المپیک و ...) در اقصی نقاط کشور است. در واقع، همان جمعیتی نیز که به تلویزیون اقبال دارد، نه تنها نقشی برای خود قائل نیست که بایستی تن به هیجانات کاذب ارائه شده بدهد. در بلند مدت نیز با این پدیده مواجهیم که حساسیت ها صرفا به سوی اخبار ورزشی خاص و البته با سطحی نگری هدایت می شود که وضعیت کنونی جامعه نیز ریشه در چنین مواردی دارد.
رسانه ملی با کپی برداری و الزام مخاطب به دیدن اخباری که فوتبال زده و رویدادزده است، عملا منجر به این شده تا بر عوام زدگی و عدم عدالت رسانه ای دامن بزند که در سال های اخیر بر حجم و کیفیت این ماجرا افزوده شده است. در حقیقت، خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران خود از مروجین لمپنیسم و سطحی نگری در ورزش و به خصوص فوتبال بوده است که سهمی نیز برای مردم ایران در خود قائل نشده است.
ادامه دارد...