کد خبر 19275
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰

"روزشمار 15 خرداد" که در حال حاضر جلد چهارم آن توسط احد گودرزياني در حال تدوين است با انتشار اين 4 جلد به پايان مرور اتفاقات تا ابتداي بهار سال 41 مي‌رسد و از اين تاريخ به بعد پژوهشگران ديگري تدوين آن را برعهده مي‌گيرند.<BR> <BR> <BR>

به گزارش مشرق، احد گودرزياني مولف 4 جلد از "روزشمار 15 خرداد" درباره اين مجموعه به مهر گفت: اين مجموعه پژوهشي با محوريت 15 خرداد 1342 است که سال‌هاي پيش از آن يعني 1340 تا بستر 15 خرداد و بازتاب آن اتفاقات تا پايان سال 43 را بررسي مي‌کند.

وي ادامه داد: تدوين 4 جلد نخست مجموعه که چهار فصل سال 40 را بررسي مي‌کند، برعهده من بوده است که تاکنون جلدهاي اول و دوم منتشر شده و چاپ دوم آنها همزمان با چاپ نخست جلد سوم به زودي منتشر مي‌شود و جلد چهارم آن هم در دست تدوين است که به زودي آن را به انتشارات سوره مهر تحويل مي‌دهم.

مولف "نيمه پنهان يک اسطوره" در توضيح بيشتر ساختار اين اثر بيان کرد: همه جلدهاي روزشمار داراي مقدمه ثابتي است که درباره کليت کار توضيح مي‌دهد و اينکه از چه منابع و اسنادي براي نگارش استفاده شده است و سپس بخشي از مقدمه به طور اختصاصي به هر جلد مربوط مي‌شود که درباره همان جلد و مهم‌ترين اتفاقاتي که در آن جلد مرور مي‌شود به طور مختصر توضيح مي‌دهد همچنين در مقدمه اختصاصي هر جلد مروري بر آنچه در جلد قبلي روايت شده مي‌آوريم.

گودرزياني که مقدمه اين کتاب‌ها را هم نوشته است افزود: از آنجا که اين کار اثري پژوهشي و تاريخي است در نتيجه نيازمند منابع و اسنادي است که دسترسي بدانها نيازمند زمان است و گاه براي اينکه کار با اضافه شدن يک سند يا يک عکس تکميل‌تر شود ناگزير روند پيشرفت کار کند مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه کل اين مجموعه از ابتداي سال 40 تا پايان 43 را مرور مي‌کند عنوان کرد: جلد اول روزشمار در مسيري از روزهاي تاريخ ايران قدم برمي‌دارد که در نهايت به 15 خرداد 1342 مي‌رسد. در اين مسير چهره‌ها، اتفاق‌ها و واکنش‌ها با مخاطب سخن مي‌گويد. اين اثر در جلدهاي بعد به 15 خرداد 1342 و پايان دوره زماني مورد توجه خود (پايان سال 1343) نزديک مي‌شود. روزشمار هر روز با عنوان‌هاي خبرهاي همان روز آغاز مي‌شود و سپس متن خبرها، وقايع آن روز را شرح مي‌دهد. اين متن پي‌نوشتي دارد که شامل نشاني منابع خبري است. نشاني منابع مطبوعاتي در همين پي‌نوشت آورده شده و کتابنامه و نمايه در آخر کتاب اضافه شده است.

نويسنده "به داد ما برسيد" اضافه کرد: از لحاظ موضوعي بحث با فوت آيت الله بروجردي و مطرح شدن بحث مرجعيت امام خميني (ره) و مبارزات ايشان آغاز و به بازتاب اتفاقات 15 خرداد تا پايان سال 43 و تبعيد بنيانگذار انقلاب اسلامي به ترکيه و عراق ختم مي‌شود که تنها 4 جلد نخست اين مجموعه که سال 40 را پوشش مي‌دهد توسط من نوشته شده و جلدهاي بعدي را دوستان ديگري از جمله جواد کامور، محمدصادق فيض، آريا بخشايش، محمد قبادي، حسينعلي راشد، حسين نصيري و ... در دست نگارش دارند.

گودرزياني جلد چهارم "روزشمار 15 خرداد" را ويژه زمستان سال 40 دانسته و توضيح داد: طرح تدوين اين روزشمار از نخستين روزهاي سال 1376 آغاز و منابع موجود توسط همکاران واحد تدوين تاريخ دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري در قالب "طرح تحقيقاتي 15 خرداد 1342" جستجو و يادداشت‌برداري شد که در حال حاضر فيش‌ها در اختيار نويسندگان است.

وي اشاره کرد: در تدوين اين مجموعه 3 محور کلي مدنظر است که محور اصلي جايگاه امام خميني (ره) به عنوان آغازگر روند انقلاب و بنيانگذار آن است. محور دوم به مبارزات مردمي برمي‌گردد که کوچکترين سندها و مطالب مطرح شده در اين باره مورد بررسي و استفاده قرار گرفته است، گاه يک مطلب به طور سربسته در قالب خبر در مطبوعات آن روزها مطرح شده که اين خود سرنخي بوده که ما با توجه بدان در ديگر اسناد به دنبال اطلاعات بگرديم. محور سوم هم به اسناد و خاطرات به جا مانده برمي‌گردد که در مورد خاطرات نياز به دقت نظر بيشتري بوده و سعي کرده‌ايم پس از مطمئن شدن از صحتشان از آنها بهره‌مند شويم.

اين پژوهشگر در پاسخ به اين پرسش که آيا روزي هست که به دليل رخ ندادن اتفاق ويژه در روزشمار نيامده باشد گفت: نه اصلا چنين اتفاقي نيفتاده است. هيچ روزي نيست که بدون خبر باشد و حتي روزهاي تعطيل که به نظر مي‌رسد شايد خبري در زمينه مبارزات در آنها رخ ندهد همراه با اتفاق است و حتي مي‌توان گفت به دليل اينکه تعطيل بوده است مردم بيشتر فرصت دور هم جمع شدن و برنامه ريزي براي مبارزه داشته‌اند. نکته جالب در مسير تدوين روزشمار اين بود که گاه بر اساس اسناد متقن آنچه درباره تاريخ وقوع يک اتفاق به دست مي‌آمد با آنچه آن اتفاق از لحاظ زماني بدان مشهور است، متفاوت بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس