معمولا عراقی ها به دلیل اینکه می دانستند ما با هواپیماهای اف14 منطقه را تحت پوشش داریم، ماموریتشان را کنسل می کردند و ما هم همین را می خواستیم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، متن زیر خاطره ایست منتشر نشده از زبان امیر خلبان عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده فعلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از یکی از عملیات‌های خود در آخرین روزهای جنگ تحمیلی.

در این خاطره به موضوع رویارویی جنگنده های اف 14 ایرانی با هواپیماهای متجاوز عراقی پرداخته شده که این نبرد در مقابل چشمان یگان‌های شناور آمریکایی در خلیج فارس صورت گرفت و هواپیماهای ایرانی طی آن موفق به دفع یکی از آخرین تجاوزهای هوایی رژیم بعث به آسمان کشورمان می شوند.
***
دهه آخر تیرماه سال 67 بود. طبق معمول که ما از پایگاه هوایی اصفهان به بوشهر مامور می شدیم تا پروازهای کپ و اسکرامبل را برروی خلیج فارس از آنجا انجام دهیم، به همراه تعدادی از همکاران به بوشهر اعزام شدیم.
معمولا در روز اول، افسر اطلاعات عملیات می آمد و یک سری توجیهات نسبت به منطقه برای ما انجام می داد و وضعیت منطقه را تشریح می کرد؛ از استقرار ناوهای فرامنطقه ای گرفته تا استقرار نفت کش‌ها.
در یکی از روزها در جلسه توجیهی گفتند که موقعیت نفت کش ها کجاست واینکه عراق جدیدا فعالیتش بیشتر شده و از هواپیماهای میراژ که هم قابلیت سوختگیری شکاری به شکاری و هم قابلیت درگیری خوبی داشت استفاده می کرد.
ما را توجیه کردند که این هواپیما چه موشکهای هوا به هوایی دارد ودر درگیری با چه خطراتی روبرو هستیم.
تشریح کاملی در این زمینه انجام شد و بعد برنامه ریزی پروازی را نوشتند. من با سرتیپ والی اویسی در آلرت بودیم وتقریبا روز دوم بعد از این توجیه بود.
 
 
امیر خلبان عزیز نصیرزاده

ما کدهای مربوطه را دریافت کردیم و چون شنود دشمن فعال بود، ما با رادار زمینی در ارتباط بودیم و کدهای مربوطه را گرفتیم. شنود آمریکا از طریق هواپیمای آواکس در منطقه فعال بود واطلاعات ما را آنلاین به عراقی ها می داد.
ازآنجا که در درگیری هوایی، پیدا کردن کلمات سخت است، بنابراین ما می بایست آمادگی را روی زمین داشته باشیم.
یک بریف مختصری با امیر اویسی انجام دادیم و یک تقسیم کاری کردیم وموارد مختلف از جمله موارد اضطراری را مورد بررسی قرار دادیم.
در پرواز باید بدترین شرایط اضطراری را هم مورد بررسی قرار می دادیم که اگر دچار مشکلی شدیم و مجبور بودیم هواپیما را ترک کنیم، قایقمان را چگونه بازکنیم ومورد استفاده قرار دهیم؛ این وسایلی که به ما وصل شده چطور مورد استفاده قرار دهیم؛ اگر گروه تجسس و نجات آمد، چگونه با آن ارتباط برقرار کنیم. همه اینها به ریز در بریفینگ قبل از پرواز مرور می شود.
بعد از توجیه به سمت هواپیماها رفتیم.
من یک تجسم فضایی از منطقه تو ذهنم بود و مختصات را داشتم. این مختصات را وارد سیستم ناوبری خودمان می کردیم چون در موقع درگیری آنقدر مسائل مختلف پیش می آید و خطرات زیاد بود که استرس به آدم وارد می شد به طوری که بعضی وقت ها آدم جهت خودش را هم گم می کرد.
اگر شما موقعیت کشور خودمان وعراق را نسبت به خلیج فارس و نیز مناطق حیاتی و حساس را در ذهن داشته باشید و جزایر و مناطق نفتی ما را درنظر بگیرید، عراق می بایست برای حمله به آن مناطق وجزایر، یک مسیر 130درجه نسبت به جنوب شرق را در پیش می گرفت ومی آمد و ما هم اگر از منطقه بوشهر می خواستیم بلند شویم، می توانستیم خیلی را حت جلو آن را بگیریم.
اما عراق تاکتیک دیگری در پیش گرفته بود برای اینکه ما نتوانیم با آن مقابله کنیم. آنها از سمت جنوب می آمدند یعنی ساحل غربی خلیج فار س را می گرفتند از سواحل کویت وعربستان پرواز می کردند ومی رفتند سمت جنوب و وقتی به سواحل کشور بحرین می رسیدند، سمت غرب را می گرفتند و از شمال قطر به سمت شمال حرکت می کردند.
این تاکتیک را به کار گرفته بودند تا از اصل غافلگیری استفاده کنند چون ما در آن سمت راداری نداشتیم و امکان داشت که با پروازهای معمولی کویت وعربستان اشتباه می گرفتیم.
بعد ما این تاکتیک را شناسایی و روشهای مقابله با آن را هم طراحی کردیم.
ما هواپیما را آماده کرده و در آلرت نشسته بودیم.
تقریبا ساعت 9:10 دقیقه بود که زنگ اسکرامبل به صدا در آمد و ما سریع به سمت هواپیما حرکت کردیم و سوار آن شدیم. معمولا آلرت، 15 دقیقه ای بود. یعنی ما حداکثر زمانی که برای بلند شدن از باند نیاز داشتیم تقریبا 15 دقیقه بود. اما برای اینکه ما بتوانیم کارهایمان را سریع تر انجام بدیم، همیشه آمادگی داشتیم و زمان تیک‌آف را معمولا به زیر ده دقیقه رسانده بودیم.
به سرعت در ابتدای باند قرار گرفتیم و تماسها برقرار شد و ما هم تقریبا بین 7 الی 8 دقیقه تیک‌آف را انجام دادیم واز روی باند بلند شدیم.
من 3 فروند هواپیما روی صفحه رادار دیدم که سمت حرکتشان از جنوب به سمت شمال بود و به سمت منطقه  کنگان در حرکت بودند. بنابراین ما این را به سمت جنوب شرق می گرفتیم یعنی ما چون از بوشهر بلند شده بودیم، گشتیم به سمت 30 الی 40 درجه ادامه دادیم. نمی توانستیم میان بر برویم و اینها را بگیریم.
مشکل دیگر برای ما در منطقه خلیج فارس، حضور ناوهای بیگانه و فرامنطقه ای بود. این ها در وسط خلیج فارس یعنی جنوب شرق جزیره فارسی مستقر می شدند. وقتی هواپیماهای عراقی از جنوب به شمال حرکت می کردند و ما می خواستیم با اینها مقابله کنیم، ناوهای بیگانه وسط قرار می گرفتند و هر گونه تقرب ما را هشدار قرار می دادند و تهدید می کردند که شما دارید به ناو آمریکایی نزدیک می شوید و همیشه ما این چالش و درگیری را با ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس داشتیم.
بنابراین ما مجبور بودیم برای مقابله با آنها، کمی به سمت جنوب شرق گشته و بعد به سمت جنوب برویم.
علاوه بر این سه فروند، روی رادار سه فروند دیگر نیز دیده شد که بلافاصله موضوع را به رادار زمینی اطلاع دادیم.
با تایید رادار زمینی، فهمیدیم که ما با سه فلایت سه فروندی که به صورت نیم دایره می آمدند، روبرو هستیم.
از رادار زمینی خواستیم مراقب دو فلایت دیگر باشند و اطلاعات آنها را به ما بدهند تا ما برویم سراغ فلایت اول که به ما نزدیکتر بود.
من روی هواپیمای وسطی که در واقع لیدر آنها بود، قفل کردم. شهید بابایی تاکتیکی را به ما یاد داده بود و می گفت شما از فاصله دور روی هدف قفل کنید. چون وقتی ما قفل راداری انجام می دادیم، هواپیمای هدف هم متوجه می شد و در این حالت دو سناریو محتمل بود: یا مقابله میکردند یا با کنسل کردن عملیات، بر می‌گشتند.
معمولا عراقی ها به دلیل اینکه می دانستند ما با هواپیماهای اف14 منطقه را تحت پوشش داریم، ماموریت را کنسل می کردند و ما هم همین را می خواستیم چون تمایل نداشتیم حتی یک موشک صرف هواپیماهای بعثی شود.
 
 
جنگنده اف14 نیروی هوایی ارتش

اما این بار وقتی ما قفل راداری را با همین نیت انجام دادیم، دیدیم که برعکس همیشه، اینها به ماموریتشان ادامه می دهند. دلیل این کار هم این بود که ما قطعنامه 598 را پذیرفته بودیم وعراق هنوز نپذیرفته بود و بعد از پذیرش ما، به تهاجمات زمینی وهوایی خود می افزود و هدفش هم این بود که سر میز مذاکره، سرزمین بیشتری از ما در اختیار داشته باشند.
با جلو آمدن هواپیماهای عراقی، تصمیم گرفتیم درس خوبی به آنها بدهیم. برای همین هم یک زاویه مناسب نسبت به آنها گرفته و مسیر را ادامه دادیم.
تصمیم گرفتیم به آنها اجازه بدهیم تا نزدیک تر شوند تا از اصابت موشک، اطمینان حاصل کنیم.
بلافاصله با امیر اویسی تقسیم کار کردیم و قرار بر این شد که من فول در داخل کابین باشم و دو فلایت دیگ را تحت نظر بگیرم چون ارتفاعمان پایین بود و داشتیم روی آب پرواز می کردیم. ایشان هم  فول بیرون را داشته باشند و یک هماهنگی به این صورت انجام دادیم.
با رادار زمینی هم هماهنگ شده بودیم و بعد از محاسبه تمام پارامترها، اولین موشک را شلیک کردیم.
موشک که شلیک شد، من دید کافی نسبت به جلو نداشتم و قرار بود که حواسم به دو فلایت دیگر باشد. برای همین زیاد موشک را دنبال نکردم اما امیر اویسی که موشک را دنبال کرد وقتی به هواپیمای عراقی اصابت کرد، فریاد الله اکبر زد. با رادار که تماس گرفتیم دیدم آنها هم فریاد الله اکبر می‌گویند. دیگر مطمئن شدیم که موشک به هدف اصابت کرده و دو هواپیمای دیگر هم وقتی اصابت موشک را دیده بودند، سریع برگشتند و رفتند.
معمولا وقتی روی فرکانس «گارد» صحبت می‌شود، تمام کسانی که رادیوشان روشن باشد، این صدا را می شنوند.
هواپیماهای عراقی ظاهرا روی گارد تقاضای کمک کرده بودند و آن دو فلایت دیگر که متوجه شده بودند، دیگر نتوانستند کاری انجام دهند وپروازشان کنسل شد.
وقتی هواپیما را زدیم، خلبان عراقی اجکت کرده بود وافتاد توی آب و ما دیدیم که جلیقه و قایقش باز شد وچون رنگ نارنجی داشت، خیلی خوب مشخص بود.
ما بالای سر او پرواز کردیم و سریعا با رادار تماس گرفتیم که یک بالگرد بفرستند.
از سوی دیگر، آمریکاییها هم که متوجه این موضوع شده بودند، می خواستند خلبان عراقی را زودتر از ما نجات دهند.
چون سوخت ما کم بود، تقاضا کردیم که یک هواپیمای دیگر بلند کنند.
بعد از آنکه چند دور بالای سر خلبان عراق زدیم، مجبور شدیم منطقه را ترک کنیم.
هواپیمای ایرانی جدید که به منطقه رسید، یک چالش جدی مکالمه ای با ناو آمریکایی داشت. چون آمریکایی‌ها این بار تلاش می کرد مزاحمت بیشتری ایجاد کنند تا بتوانند در یک فرصت مناسب خلبان عراقی را از آب نجات بدهند.
ناو آمریکایی مدام هشدار می داد و تهدید می کرد که شما دارید به ما نزدیک می شوید.
یادم هست، خلبان ایرانی بسیار تند و خشن با ناو آمریکایی صحبت می کرد به گونه ای که امریکایی ها دائما به او می گفتند: please speak slowly (لطفا آرام و شمرده صحبت کنید).
البته به دلیل فاصله زیاد با محل سقوط خلبان عراقی، بالگرد ما نتوانست خود را به موقع برساند و چون فاصله ناو آمریکایی نزدیکتر بود، خلبان عراقی را نجات داد.
وقتی که ما در پایگاه نشستیم، به ما گفتند از 3 فروند هواپیمای عراقی، تنها یک فروند موفق شده به پایگاهشان برگردد و ممکن است هواپیمای دیگر هم موقع برگشت، دچار سانحه شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 4
    azizam speak na speek khodet savad nadari abero khalabane bande khodaro nabar
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    3 0
    خداییش جذاب بود! دم همه رزمنده های گذشته و حال و آینده گرم! اجرتون با امام حسین(ع)
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    عزیزم تو که سواد داری چرا اشتباه می کنی همون speek شما غلطه.
  • بهرام ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    0 0
    عالی بود از این نوع مطالب زیاد بزارین
  • ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    همین الانش اگر بخواین به اون منطقه تقرب کنین شما راهتون رو کج میکنین یا امریکایی ها؟
  • سلیمانی ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    این یعنی یه فیلم نامه جذاب و پرمخاطب. اما حیف که سینمای ما هنوز از رابطه های دختر پسری بیرون نیومده...
  • محمد ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    0 1
    سلام،علی یارتان باد
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    speak doroste majid jan delbandam
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    همون "speak" درسته، بیسواد!
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    کارگردان بیایند از این فداکاری ها فیلم درست کنند،والا هر کسی می تواند در ویلاهای شمال و تهران فیلم عاشقانه درست کند.
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    به امید اقتدار روز افزون نیروی هوایی
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    0 0
    این خاطره ظرفیت فیلم سینمایی شدن را دارد
  • علی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    ناشناس عزیز، شانس آوردی اسمتو ننوشتی، وگرنه آبروت می رفت، بیچاره مشرق درست نوشته، اونی که تو می گی speech به معنای سخنرانیه، مجید، دلبندم!
  • بوشهری ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخخ
  • mehdi ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    باید همون موقع که دیدن آمریکایی ها دارن میان سراغش یه رگبار از تیربار F14 حروم خلبان عراقی می کردن
  • RAD ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    کاش مسولین این چیزهارو فراموش نمی کردند
  • مصطفي ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 2
    خدا شهيد بابائي را يبامرزد و در جوار امام مظلومش حسين(ع) در بهشت محشور باشد، ايشان فرمانده اي خلاق و بينظير بودند...
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    4 0
    انصافا شکاری زیباییست
  • محسن ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    به نظر شما این تیتری که زدید درسته! آبروی هر چی تیترو بردید. دم غیور مردان ایران گرم. راستی ولنتاینتون مبارک
  • ایمان ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    ما باهوشترین وشجاعترین خلبانای جهان رو درزمان جنگ داشتیم.خدارحمت کنه شهید بابایی و همه شهدای آسمانی را که جانانه برای حفظ ناموس وطن جنگیدند.الته حتمن امروز هم جوانهای باهوشی تربیت شدند که کسی جرات نکنه نگاه چپ به این مرز وبوم کنه.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    بالاخره روزی خواهد آمد که شان و منزلت آدمی که در راه اسلام جهاد کرده به معنای واقعی دونسته می شه.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    1 0
    اول املاشو چک کن بعد اظهار فضل کن.
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    4 0
    F14 ایرانی!!!؟کاش یه روزی ما هم بتونیم یه همچین جنگنده ای بسازیم.خداییش اگه اینارو اون شاه نمیخرید چیکار میکردیم.به نظر شما روسیه هوامونو داشت؟
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    البته ممکن هم هست که این ناشناس درست گفته باشه چون این مهمه که بدونید کجای جمله اش باید کاما میذاشته که نذاشته ! یعنی منظورش از speak درست همون اولی بوده باشه که بعدش مشرق رفته باشه و غلطشو اصلاح کرده باشه .
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 0
    احسنت
  • ایمان ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    3 0
    ما باهوشترین وشجاعترین خلبانای جهان رو درزمان جنگ داشتیم.خدارحمت کنه شهید بابایی و همه شهدای آسمانی را که جانانه برای حفظ ناموس وطن جنگیدند.الته حتمن امروز هم جوانهای باهوشی تربیت شدند که کسی جرات نکنه نگاه چپ به این مرز وبوم کنه.
  • عليرضا396 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    2 0
    من در دوران سربازي افتخار سربازي در پادگان مهر آباد به فرماندهي امير والي اويسي را داشتم خداييش از اين دست خاطرات ايشان زياد داشتن كه براي ما سربازان تعريف مي كردن كه به نظر من هر كدام شون ارزش درست شدن يه فيلم سينمايي دارن اي كاش مسئولان فرهنگي وسينمايي كشورمان بفكر درست كردن وثبت خاطرات اين خلبانان باشند تا آيندگان بفهمند كه ما چه كساني رو داشتيم كه از حريم هوايي اين مرز بوم جانانه دفاع مي كردند واز بين ما عاشقانه پر كشيدند و رفتند جهت شادي روح شهدا وامام شهدا بخصوص شهداي گرانقدر نيروي هوايي صلوات
  • آرش ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    4 0
    خداییش آمریکا چه هواپیماها سر حالی میزنه.
  • هرمز چرم شیر ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    1 0
    مهدی جان حرفت منطقی و درسته ، اما میدونی ما ایرانیها معمولاً این جور کارها رو نامردی می دونیم
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    4 0
    زنده باد نيروى هواى ارتش جمهورى اسلامى اىران
  • فریاد ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    2 0
    به روح بلند عباس بابائی صلوات
  • نيما ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    2 0
    حالا شما گير داديد به املا ؟ همين بچه بازيارو در مياريد كه در حد اون ايرانياي قديم نميشين :D
  • محمد ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    2 1
    از جمله فریاد خیلی خوشم اومد چون بابایی رو بش از هرچیزی که بگین دوست دارم
  • amirghasemi ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    عزیزان حالاچه فرقی میکنه speekیاspeak,درودبرشرف مردانی که هشت سال خالصانه ازکیان میهن درمقابل بعثی ها وغربی هادفاع کردند
  • فرهاد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    1 0
    خدا روح شهید بزرگوار تیمسار بابایی را شاد و خلبانان تیزپرواز IRIAF را سلامت و پرصلابت گرداند.
  • فرهاد ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    1 1
    تیمسار بابایی قهرمان ملی ماست و همه دوستش داریم.درود بر روان پاکش
  • محمود ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    2 0
    حالا تو هم ناشناس اماراتی اومدی یه چیزی بگی ولی ضایع شدی رفت...درو بر تمام خلبانان نیروی هوای ایران عزیز.روح شهیدان خلبان در آزامش باد بخصوص جوانترین استاد خلبان ایران بنام علی اقبالی دوگاهه.
  • لعنت بر نتانیاهو ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    مرگ بر نتانیاهو
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    2 2
    خلبان هر چقدرم شجاع باشد اگه جنگنده ای مثل اف14 نبود تو اون درگیری کاری از دستش بر نمی امد.
  • Eynollah Rajabi ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    3 0
    مردم ايران بايد به اين عقا بان تيز پرواز خود ببالند،اگر آنها نبودند خدا ميداند اخر عاقبت مردم ما چه ميشد.خداوند زندگان راحفظ وشهدايشان وتفريق رحمت خويش كناد.
  • Eynollah Rajabi ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    3 0
    مردم ايران بايد به اين عقا بان تيز پرواز خود ببالند،اگر آنها نبودند خدا ميداند اخر عاقبت مردم ما چه ميشد.خداوند زندگان راحفظ وشهدايشان وتفريق رحمت خويش كناد.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    2 1
    مرگ بر امریکایی های خبیث هواپیمای مسافر بری ایران را زدند کثافت ها
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    2 0
    دمشون گرم
  • کیانوش IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    1 0
    احسن به غیرت همه ایرانی ها
  • کیانوش IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    1 0
    احسن به غیرت همه ایرانی ها
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    1 0
    عالی عالی مملکت ما از این غیور مردان زیاد داره ..به روح مقدس شهدای نیروی هوایی صلوات .
  • داود IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 0
    سلام و درود بر ارتش و خلبانان بی ادعای ارتش که بعد از جنگ مثل بعضی ها دنبال سهم خواهی نبودند و نیستند ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس