به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مجتبی پاکباز میاب از اعضای گروه طراح و سازنده این پمپ درباره ویژگیهای منحصربه فرد آن توضیح داد: موتورهای دیزلی یک سیستم سوخت رسانی بسیار قوی دارند که برای پاشش سوخت، توان زیادی از موتور می گیرند.
به گفته این پژوهشگر جوان، میزان مصرف انرژی در موتورهای دیزلی بستگی به حجم و توان موتور دارد که به عنوان مثال در موتور کامیون برای پمپ کردن سوخت، چهار اسب بخار از توان موتور گرفته میشود.
وی با تاکید بر اینکه این پمپ تنها یک دهم پمپهای عادی از توان موتور استفاده میکند درباره عملکرد آن توضیح داد: این پمپ در واقع یک پمپ فشار تراکمی است که با استفاده از تراکم موتور کار می کند. فشار تراکم موتور، پشت یک پیستون جمع میشود و سطح مقطع کنار آن را کم میکند تا فشار بالا رود. این فشار اگر 35 بار باشد می تواند گازوئیل را با فشار 690 بار پمپ کند.
پاکباز ضمن اشاره به این موضوع که استفاده از این پمپ باید در طراحی اولیه موتور دیزلی لحاظ شده باشد، گفت: موتورهای دیزلی معمولا ارتعاشات زیادی دارند که این پمپ میتواند آنها را اندازه گیری کند و از میزان آن ها بکاهد. این پمپ میتواند در کنار تمامی موتورها چه برای یک کشتی ساخته شده باشند و چه برای یک خودرو به کار گرفته شوند.
به گفته این پژوهشگر، پمپ انژکتوری در مقایس آزمایشگاهی ساخته شده و نتایج آزمایشهای آن مثبت بوده است. عملکرد این پمپ همچنین در مراسم رونمایی آن در دانشگاه شهید رجایی با حضور مهندس میرسلیم، عضو هیات رییسه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و نیز دکتر سوادکوهی، رییس پیشین پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تایید شده است.
این پژوهشگر جوان با اشاره به اینکه این موتور به عنوان طرح رتبه نخست بخش اختراع جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شده است ابراز امیدواری کرد که شرکتهای داخلی اشتیاق خود را برای به کارگیری آن و یا ساخت نمونه مهندسی از آن نشان دهند.
کد خبر 197889
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴
- ۰ نظر
- چاپ
پژوهشگران ایرانی موفق شدند پمپی را طراحی کنند که تنها یک دهم پمپهای معمولی، انرژی مصرف میکند.