کد خبر 203089
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴

به فاصله دو روز پس از اين حادثه، ديپلمات مست حکومت سعودي تصميم گرفت به همراه يک ديپلمات ديگر و بدون پرداختن تاوان حادثه اي که مسبب آن بوده است از ايران خارج شود که مأموران فرودگاه بين المللي امام خميني(س) در اقدامي درخور تحسين، از خروج آنان ممانعت کردند اما عربستان سعودي تا کنون هيچ پاسخي در اين خصوص نداده است.

گروه بين الملل مشرق "روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه يک ديپلمات سعودي حين رانندگي به دليل سرعت نامتعارف و عدم تعادل در مسير شرق به غرب بزرگراه ارتش با يک دستگاه پرايد تصادف کرد که به فوت اين شهروند ايراني انجاميد." اين خبري بود که هفته آخر سال گذشته توجه دستگاه سياست خارجي دو کشور را به خود جلب کرد. پس از اين حادثه پليس تهران گزارش داد که در اين حادثه منجر به مرگ شهروند تهراني،‌ خودروي عربستاني مقصر شناخته است و کارمند عربستاني هم حامل مشروبات الکلي و هم در حال مستي در حال رانندگي بوده است.


جزئيات بيشتري اما از اين حادثه منتشر نشد و دستگاه سياست خارجي کشورمان، طبق روال هميشگي، به جاي اقدام عملي، تنها به يک اعلام موضع بسنده کرد. مهمان پرست چند روز پس از اين حادثه اعلام کرد که وزارت امور خارجه بلافاصله پس از اطلاع، اين موضوع را از مجاري ديپلماتيک و قضائي پيگيري کرده و برخورد لازم را انجام داده است. سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان در توضيح اين برخورد، گفت که مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به وقوع اين حادثه که در اثر عدم رعايت قوانين داخلي جمهوري اسلامي ايران و تجاوز از سرعت مجاز و عدم تعادل راننده منجر به فوت يک هموطن گرديده است، به سفارت آن کشور قوياً ابلاغ شد.


اين واکنش هرچند با چند روز تأخير صورت گرفت اما داستان به همين جا ختم نشد. اطلاعات دريافتي خبرنگار مشرق حاکي از بي تفاوتي دستگاه سياست خارجي عربستان سعودي نسبت به اين ماجراست. انفعالي که به نظر مي رسد به عمد باشد تا سهو. فردي که در اين حادثه فوت کرد، يک بسيجي ساکن تهران و صاحب دو فرزند بود. يک فرد ديگر هم که ظاهراً سرباز بوده، در خودرو حضور داشته که وي نيز صدمه ديده و زخمي شده است اما متاسفانه اين ديپلمات هيچ کدام از مجروحان را به بيمارستان منتقل نکرده است و اين در حالي است که تصادف منجر به مرگ در اثر رانندگي با حالت غير طبيعي و مستي، حتي براي ديپلمات هايي که از مصونيت ديپلماتيک هم برخوردار هستند داراي مجازات سنگين در قوانين جمهوري اسلامي ايران است.

مرحوم فراهاني، شهروند بسيجي تهران که قرباني مستي ديپلمات حکومت آل سعود شد 



نکته مهم اينجاست که با وجود گزارش پليس تهران مبني بر کشف وجود بطري هاي فراوان پر و خالي مشروب و مست بودن اين ديپلمات سعودي در حال رانندگي که واکنش مقامات دستگاه سياست خارجي کشورمان را بر عهده داشت، تا سه چهار روز پس از اين ماجرا دستگاه سياست خارجي عربستان حاضر به پاسخگويي به مقامات کشورمان نشد و حتي به تلفن هاي وزارت خارجه کشورمان براي پيگيري اين موضوع پاسخي داده نشد.

پيگيري هاي خبرنگار گروه بين الملل مشرق نشان مي دهد که ديپلمات مست سعودي به فاصله دو روز پس از اين حادثه، قصد داشت به همراه يک ديپلمات ديگر و بدون پرداختن تاوان حادثه اي که مسبب آن بوده است از ايران خارج شود که مأموران فرودگاه بين المللي امام خميني(س) در اقدامي درخور تحسين، از خروج آنان ممانعت کردند. اگرچه که عربستان سعودي تا کنون هيچ پاسخي در اين خصوص نداده است اما به هر روي، خانواده شهروند فقيد تهراني، بايد از حقوق خود برخوردار شوند. 

طبق ضوابط و حقوق بين المللي، عربستان سعودي بايد به وظايف قانوني خود عمل کرده و در قبال اين اشتباه جبران ناشدني ديپلمات مست خود، پاسخگو باشد. سعودي ها بايد نسبت به اين مسأله مسؤولانه تر برخورد کرده و حقوق از دست رفته فرد متوفي و البته خسارت ديده را بپردازند. از سوي ديگر سر زدن چنين خطايي از ديپلمات کشوري که خادمي حرمين شريفين را يدک مي کشد اما ديپلمات هايش در ام القراي جهان اسلام در حال مستي رانندگي مي کنند، براي دستگاه سياست خارجي آل سعود، مايه سرشکستگي است.

اين درحالي است که دستگاه سياست خارجي عربستان، به جاي عذرخواهي و جبران اين ضايعه، در اقدامي گستاخانه، دست به حرکتي تلافي جويانه زد و مدعي شد که يک ايراني را در اين کشور به اتهام عضويت در يک شبکه جاسوسي بازداشت کرده است اما سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، ادعاي عربستان سعودي درخصوص حضور يک تبعه ايراني در شبکه جاسوسي دستگير شده در اين کشور را رد کرد.

خانواده شهروند فقيد تهراني که در آستانه سال نو، به سوک عزيزشان نشستند

اکنون مردم ايران منتظرند تا ببينند مقامات کشورمان تا کجا پاي خون به ناحق ريخته شهروند کشورشان مي ايستند. آيا دولت به بهانه تعطيلات نوروزي از اين موضوع، گذرا عبور خواهد کرد يا از حقوق ايرانيان در مقابل عربستان سعودي دفاع مي کنند؟ آيا اين پيگيري ها در حد محکوم کردن و رد کردن اتهامات و ... باقي مي ماند يا برخوردهاي عملي تر و جدي تري در راه است؟



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 149
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    چی میگی مگه اهرمی هم برا ما مونده بخوایم به عربستان فشار بیاریم من تعجب میکنم چرا چندتا دیگه رو نکشته مثلا اینجوری میخوان بگن ما رابطه مون با عربستان خوبه نمیدونن مار از پونه بدش میاد.............
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    پاسخ وزارت خارجه : موضوع در دست بررسی است
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ایول دقیقا
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    لعنت بر این وهابی های متظاهر پست
  • ناشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    انشالا که بتونن حق ملت بگیرن
  • نويد ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چرا اعدامش نميكنن هر كسي كه تو حالت مستي يكي رو بكشه بايد قصاص بشه اگه اينكار رو نكنن من يكي ديگه گورمو از اين مملكت گم ميكنم
  • حامد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    18 نفر از عزیزانمونو تو عربستان اعدام کردن هیچی نگفتیم اینجا که دیگه کشورمونه یه کاری بکنید بابا بخدا آدم میسوزه که هیچ بخاری ندارید شماها
  • محمد عبدی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    باید برسی شود اگر عمدی بوده هرچه بادا باد باید قصاص شود
  • دنیادیده ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    هشدار: خون مظلوم اگر پایمال بشه پاچه افراد مسوول رو میگیره. کسی هست تجربه نکرده باشه؟
  • نیما ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خودروی ایرانی رو عشق است! با قوطی کمپوت ظاهراً فرقی نداره! بعید نیست فردا مقامات عربستان اعلام کنند که علت اصلی مرگ هموطنمون، شرکت سایپاست نه راننده خاطی! خدا به خانوادشون صبر بده و نیم جو غیرت به خودرو سازان که باانحصار و تعرفه بالای گمرک و .... چه حالی می کنند!
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    این وهابیایه بی خاصیت سودی برای دنیا که ندارن هر چی هست ضرره خدا از رو زمین جمعشون کنه الهی امین
  • امین ک ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    برای این عوضی باید حکم اعدام داد هر چند که این بار هم نظام چشمش را بخاطر مصالح کشور خواهد بست و مسئله ماست مالی خواهد شد .
  • محمد ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    شادي روح مرحوم صلواتي عنايت بفرماييد. من كارشناس رشته حقوق هستم و طبق قانون مجازات اسلامي اگر كسي در حال مستي چه مشروبات الكي وچه مواد روان گردان استفاده كرده باشد و در حين رانندگي باعث مرگ كسي شود بيمه خودرو شخص ثالث حق پرداخت ديه ندارد و قتل عمد محسوب مي شود و به اعدام محكوم مي شود و طبق حقوق بين اللمل هر كشوري موظف به اجراي قوانين كشور بر اتباع خارجه مي باشد.
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    ما انقلاب کردیم که کاپیتولاسیون امریکایی در ایران نباشه خبر نداشتین که کاپیتولاسیون غربی رفت..ولی عربی آمد!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    برخی در این موضوع کم کاری کرده اند که خبرنگاران موضوع را دنبال کنند و فیلم این موضوع را رسانه ای گنند.
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    از این وزارت خارجه ما بخاری بلند نمیشه
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    این پست فطرت رو باید اعدام کرد
  • رضا ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    مرگ بر عربستان وهابي سلفي
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چرا این وهابی کثافت رو اعدام نکردن؟ مگه همین وهابی های حروم زاده نبودن هم وطن های ما رو بی دادگاه محاکمه کردن؟ میگن خون ما حلال هست ازشون متنفرم رفتیم مکه اینقدر چشم چرون هستن خدا بزنه وسط کمرشون نصفشون بکنه فکر کردن کی هستن ، اسلام مال همه دنیا هست نه این وهابی های نجس
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    پراید هم مقصره
  • مسعود فروتن ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    این است معنای عزت در سیاست خارجی
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    برزيل
  • mahmood ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چه ربطی به بسیجی بودن داره؟ همین که ادمه و ایرانی بسه
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    فکر کنم کمیسیون امنیت ملی در مجلس یک کمیته حقیقت یاب واسه این ماجرا تشکیل بده بعد از دو سه سال به این نتیجه برسن که طرف اونقدرام مست نبوده که آدم بکشه. تقدیر باعث این اتفاق شده و بعدش رئیس مجلس یه نطق عذرخواهی متنبهانه از پادشاه عربستان میکنه و ... این قصه ...
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    فوت بر اثر تصادف قتل غیرعمد محسوب میشود که میتواند شامل دیه کامل شود. اما رها کردن دیپلمات متخلف مشکل وزارت امور خارجه است. دستگاههای دولتی ما همیشه سهل انگارن و به راحتی از مسایل چشمپوشی میکنن.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    کجاست آن ایران مقتدر کجاست آن نژاد آریایی
  • علی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    وزارت امور خارجه بیشتر به مصالح نگاه می کند تا جان یک ایرانی.ایرانیانی که سال گذشته درسعودی اعدام شدند چی شد؟این هم مثل بقیه.اشکو الی الله
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    به نظر من تمام دیپلمات ها باید تو ایران با پراید جابجا بشن مگه خونشون از ما رنگینتره
  • سعید ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    سیستم قضایی ما بیماره! چطور وقتی یک پیرمرد که برای حج وارد عربستان شده رو با قرص استومینافن کدئین می گیرند، گردنش رو میزنند و ایران هم هیچی نمیتونه بگه، ولی طرف در حین مستی دست به قتل عمد میزنه و علیرغم اینکه هنوز در ایران هست، نمیگیرند اعدامش کنند؟! کاپیتولاسیون فقط زمان شاه بود؟! و برای امریکا؟!
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر آنها بودند که الان گردن زذه بودند.
  • سجاد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    آقا مگه بسیجی نبوده، باید شهید حساب بشه بویژه که طرف مقابل هم مست بوده
  • امیر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    من نه برادر این بابا هستم نه فکوفامیلش فقط خودمو میزارم جای این بنده خدا و خانوادش ، تنها بی فکری مسئولان عرستان نیست ، مسئولان خودمون هم بی فکرن . چرا باید من اخبار این حادثه را یک هفته بعد و از طریق مشرق متوجه بشم؟چرا نباید از صدا و سیما منتشر شود؟ وای بحال نظامی که برسد روزی یک قاتل خارجی مست از اون خارج بشود و کسی نفهمد ، واقعا شما یادآور کاپیتولاسیون هستید ، مرحبا ، مرحبا که حداقل ممنوع الخروجش کردند ، مرحبا
  • پسر اسمان ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    عزیزم هرچقد هم ناراحت بشی بازم موضوع درحال برسی است
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    در عربستان در بازار مدینه یک نفر هدفون گذاشته بود گفتم چی گوش می کنی گفت قرآن دفعتاً هد فون روگرفتم گوش دادم متوجه شدم آخرین مدل موسیقی بود. این نفاق تا بچه های وهابی ها نفوذ کرده
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    ديري نيست از كشتن 15 يا 21 ايراني توسط رژيم عربستان ولي ميدانيم كه مسئولين ما كاري نخواهند كرد
  • محی الدین ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    در قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، رانندگي در حالت مستي و يا استفاده از موادمخدر و روان گردان ضمن جريمه به دو ميليون ريال، گواهينامه راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده به مراجع قضايي معرفي مي شود. حال اگر فرد تصادف کند اتفاق مهمی رخ نمی دهد جریمه مستی که پرداخت می شود جریمه مست بودن نیز 72 ضربه شلاق و جریمه نقدی جریمه تصادف نیز پرداخت می شود هزینه تصادف پرداخت می شود دیه فرد کشته شده در حین تصادف پرداخت می شود زندان تعزیری نیز هزینه آن پرداخت می گردد این طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران است حالا چرا پای دولت و وزارت خارجه و خیلی مسائل سیاسی دیگرو وسط می کشید
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    فقط اعدام
  • علي ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خادم الحرمين و سفارت عربستان و شراب خوري!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لعنت به اين وهابيت پست و خبيث كه نماد اسلام آمريكايي و نوكر حلقه بگوش آنان است.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اعدام بايد گردد0
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    مرگ بر بت پرستان وهابی...
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    نه عزيزم چرا شهيد حساب بشه تصادف كرده ديگه.. شهيد جناب چاوز بود كه رفت بهشت!
  • هومن ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    هم چنان که 18 شهروند ایرانی را کشتند، بر این مردک مست و قاتل سعودی هم باید حد اسلامی جاری شود.
  • شبیه راز ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    دوستان در صورتیکه طرف در مأموریت دیپلماتیک بوده باشد مصونیت داشته و هیچ کسی نمیتواند کاری انجام دهد. بی خودی جوش نزدید.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    ياد برادر و رفيق عزيزمون آقا مجيد فراهاني گرامي باد.ايشان چند سالي بود كه روزانه يا يك روز در ميان صبح زود براي كوهنوردي مي رفتند و احتمال خيلي زياد اين پنج شنبه هم عازم ورزش بوده اند.بسيار انسان خوش برخورد و مردم داري بودند.به هر حال مرگ پاياني است كه همگان آن را تجربه خواهند نمود ولي چگونه ؟ ان شاءالله خداوند به خانواده اين عزيز صبر جميل عنايت فرمايد. از مسئولين انتظار مي رود به صورت جدي موضوع را تحت پيگيري قرار دهند.
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    کجاست آن مکتب ایرانی؟ کجاست آن بهار که قرار بود بیاد؟ بهار فقط به میزهای قدرت میرسه؟ به مردم چیزی نمیرسه؟ برای مردم فقط پاییز و زمستونه!
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر یه ایرانی شیعه تو عربستان بدون اینکه مست باشه و اشتباهی یکی رو زیر گرفته بود با تانک مخصوص حاکم بزرگ ده بار از روش رد می شدن. واللا
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    جو گیر نشو. مگه دیپلمات ما تو برزیل شلاق خورد که این اعدام بشه
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    عربستان برای کمتر از این ایرانی ها رو گردن می زنه اونوقت تو ایران ر احت از یک قاتل مست می گذرند. کاش این فرد کشته شده از حلقه انحرافی بود تا عکس العمل دستگاه دیپلماسی رو میدیدیم
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه ... حرف حق زدی .
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    بازم به غیرت بچه های فرودگاه امام...
  • احمد ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر این اقا مست بوده حتماًباید مطابق قانون با ایشون برخورد بشه
  • دكتري روابط بين الملل ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    متاسفانه ضعف ديپلماسي ايران در وزارت امور خارجه مشهود است و ايران به دليل فشار تحريم هاي گوناگون نميتواند تصميم قاطعي در برابر اينگونه مسائل بگيرد و يك كلام ختم كلام تمام مشكلات ما اعم از تحريم و ...... نشانه ديپلماسي ضعيف وزارت مذكور ميباشد.
  • مهدى ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    تف به غيرت هر چى مسئول بى کفايت و بى لياقت
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چه تهدیدی کردیا ترسیدیم
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    یه چند وقتی مردم رو سر کار میزارن تا مردم قضیه رو فراموش کنن
  • باران ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    دقت كردين ماشين اون لعنتي سالم سالمه ؟؟؟
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چی می گی دادا ؟! اگه مست باشه بر اساس قوانین ما جرم کرده. پس قتلش هم غیرعمد نیست. اگه تو خود عربستان بود گردن می زدن، حالا لطفه براش اگه اعدام بشه....
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اوف.... بیخیال بابا. جو گیر نشو!
  • bita ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    در دهه 90 میلادی نیز یکی از دیپلمات های عربستان سعودی در شهر واشنگتن هنگام رانندگی با حالت مستی موجب مرگ یکی از شهروندان ایالات متحده آمریکا در اثر تصادف می شود. با توجه به مصونیت دیپلماتیکی که این دیپلمات از آن برخوردار بود وزارت امور خارجه آمریکا خواستار سلب مسئولیت دیپلماتیک وی در آمریکا شد و در نهایت با برکناری وی از پستی که در سفارت عربستان سعودی در آمریکا داشت مصونیت دیپلماتیک وی برداشته شد. در نتیجه زمینه آن فراهم آمد که این دیپلمات سابق عربستان در خاک ایالات متحده آمریکا به علت قتل عمد، رانندگی در حین مستی، تخطی از قوانین رانندگی مورد محاکمه و مجازات قرار بگیرد. در چنین مواردی دیپلمات ها از سوی کشوری که به ماموریت اعزام می گردند برکنار و سلب مصونیت می گردند. در مورد تصادف اخیر نیز وزارت خارجه باید رسما خواستار سلب مصونیت دیپلماتیک وی گردد تا به صورت عادلانه در ایران مورد محاکمه قرار گیرد و خانواده قربانی به حقوق خود برسند
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    لعنت خدا بر وهابیت
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    قانون كاپيتالوسيون مگه از بين نرفته؟
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    قانون كاپيتالوسيون مگه از بين نرفته؟
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    مشکل مملکت ما برخلاف رهبرمون وجود آدمهای ترسو و محافظه کاره که آبروی هرچی ... برده اند به خانم فاطمه زهرا سلام ا... علیها اگه این کافر وهابی قصر در بره تو قیامت از تک تک این مسولین نمی گذرم ما کاری جز اطلاع رسانی و یا تجمعی قانونی برنمی یاد بابا یکی بیاد راه حلی منطقی بده پی گیری کنیم سینه پر شده از این مسامحه مسولین و شقاوت این وهابی ها بازهم دم مشرق گرم مشرق مرد باشو منتشرکن
  • roohollah ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    همین نرمی نمودن ما باعث گستاخ تر شدن سعودی ها شده ، شاید بعضی ها نگران سهمیه حج خانواده شون در آینده اند که اینطوری باج می دن .یاد غیرت و شجاعت شهدا بخیر
  • ناشناس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    زياد سخت نكيريد جند وقت ديكه طرف ميكه كشش نديد به تيرك قباى سلطان ابو وهاب بر ميخوره.......؟
  • جواد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اینم علمیش دمت گرم خدایا اعدامشو خودت امضا کن
  • جواد ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    احسنت لپ کلام را بسیار زیبا گفتی باریکلا
  • محمود ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اگه مسئولان مربوطه حق این جوان و خانواده اش رو ادا نکنند . با اون عربستانی .... برخورد قاطع نکنند خون این بنده خدا بعد از قاتل به گردن مسئولان هستش.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    نه تو رو خدا اینطوری جوسازی نکنید اعدام میشه انشالله
  • ناشناس ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    زياد سخت نكيريد جند وقت ديكه طرف ميكه كشش نديد به تيرك قباى سلطان ابو وهاب بر ميخوره....!
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    نژاد آریایی توی دخمه ی قاجار و پهلوی دفن شد الان شیعه داریم شیعه ی علوی مقتدر که ایشالا طرفو از ... آویزون میکنه
  • جواد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    کسی هست بدونه جای این یارو کجاست؟ کاریش ندارم میخوام باهاش رانندگی دیپلماتیک کنم! اساسسی
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اونا جرمشون حمل مواد مخدر بوده . که این واسه عربستانی ها خیلی جرم سنگینیه.در حالی که تو مملکت ما کشته شدن بر اثر تصادف متاسفانه یه چیزه طبیعی شده
  • نوید ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    خاک بر سر صدا و سیما که با این عملکرد ضعیفش نمی تواند یک موج رسانه ای و فشار افکار عمومی را در داخل برانگیزد تا مسولان سعودی مجبور به عذرخواهی و جبران و مسئولان داخلی مجبور به اقدام عاجل شوند. اصلا اصل خبر را هم پوشش ندادند. الان که عکس خانواده این مرحوم را دیدم فهمیدم که صدا و سیما چه سوژه خوبی را برای خبرسازی علیه حکومت خبیٍث آل سعود از دست داد
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    این وهابی های پول دار باپولشون هر... می خوان میخورن عین خیالشون هم نیست واسه خانواده ی این عزیز هم واقعا ناراحت شدم که امسال عزیزشون عید کنارشون نیست
  • ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    سال گذشته سعودی های تعدادی از ایرانیها را گرفتند و بعد هم برغم "تلاشهای " وزارت خارجه آنها را اعدام کردند .اتفاقا جاری کردن حد برای این دیپلمات سعودی می تواند جواب دندان شکنی به سعودی باشد ولی حیف که ...
  • حیدر ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    باید وزارت خارجه اینقدر رو این قضیه مانور بده تا آبروی نداشته این قوم جاهلیت تو دنیا ازبین بره(البته دنیای غرب از این عربهای گوگولی خلیج فارس نفت مفت میخواد نه آبرو!) داستان مروه الشربینی محجبه ای که تو دادگاه آلمان به شهادت رسید را فراموش نکردیم باید ایران یه موج رسانه ای راه بیاندازه... کجاست نادر طالب زاده و طالب زاده ها حالا موقعشه....
  • بنده خدا ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    مر گ بر سران عیاش ،جاهل و مزدور عرب و مرگ بر نوکران داخلی و مواج بگیر آنها
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    برادر بسیجی شهادتت مبارک
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    مشروبات الکلی را از تهران جمع کنید.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    عزیز کارشناس حقوق!!!!! فکر میکنم تنها کارشناس همین کلمه ی حقوق هستی! لطفا یکبار کنوانسیون های روابط دیپلماتیک و کنسولی را مطالعه بفرمایید سپس اظهارات کارشناسانه ی خود را بیان کنید! اگر هم واقعا کارشناس حقوق هستید باید فاتحه ی سیستم آموزشی حقوق را خواند.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    من بعنوان یک نسل اولی این انقلاب و جبهه رفته و مدافع نظام و انقلاب و رهبری از مسئولین قضایی و وزارت خارجه جدا میخواهم که داد این جوان شهید و خانواده او را از این دیپلمات به ظاهر مسلمان ولی کافر بی دین مشروب خوار مست بگیرند مردم پیگیر این خبر هستند به خدا اگر این متهم اعدام نشود مردم اعتماد خود را به نظام از دست می دهند در این شرایط وانفسای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که که خون به دل ما نسل اولی ها کرده است منتظر دو خیر هستیم اعدام مفسدین 3000 میلیاردی که حکمشان صادر شده و اعدام این مفسد وهابی مست ادمکش ملت منتظر اقدام مسئولین است
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    آی کیو رانندگی در حال مستی عمدی و غیر عمدی نبوده کسی که زورش نکرده بوده در حال مستی بشینه پشت فرمون!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    ببخشید که مست بوده
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    درضمن راننده چون در حال مستی تصادف کرده عمد محسوب میشود
  • مصطفي ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    بالاخره بيخود نيست بهش ميگن وزارت محكوميت و نگراني!!
  • علیرضا ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    چند وقت پیش شنیدم که وهابیها میگن کشتن شیعه باعث میشه برن بهشت حتی باوسایل نقلیه این کاررا انجام میدن ودیه پرداخت می کنند ودر میرن اگه حقیقت داشته باشه پس این وهابی هم شاید چنین قصدی داشته نباید راحت در بره
  • کارشناس ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    سﻻم به همه دوستان اولا توجه کنید که الان عربستان صاحاب نداره و همه شاهزاده ها چوب کبریت زدن به پلک هاشون تا خواب شون نبره و گردن شون رو از دست ندهند دوما الان عید هست و استراتژیک ترین تصمیم اینه که یه ذره لفت اش بدن تا حسابی رسانه ای بشه و خون مردم به جوش بیاد و این سگ وهابی رو اعدام اش کنن سوما از من بپرس. ، شک نکن بچه های اطلاعات شبانه روز بپای این مشرک مشروب خور هستند و نمیذارن جووم بخوره چهارما اون وهابی خدا نیامرز هم میدونه بدون شک اعدامی هست و هی از عربستان زنگ میزنن و دل دلاریش میدن ولی از استرس داره خون بالا میاره پنجم هم ایمان داشته باشید کم کاری بشه خداوند عادل در عالم دیگر جلوی چشم همه ما حالش رو میگیره و ما داریم باهاش بای بای میکنیم خلاصه بای بای سگ وهابی مشروب خور سه نقطه دست کودن
  • ایرانی اصل ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    مشرق چرا همه نظر ها رو نمی زاری؟ تو هم مانند مابقی مسئولین مسئولی و باید روز جزا جواب بدی...
  • بواجي ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    بر پدر و مادر هرچي وهابي است لعنت.
  • علی ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    و از کی تا حالا مأموریت دیپلماتیک رو با حالت مستی و شراب خوری انجام میدن....
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    انشاالله حکومت ال سعود رىشه کن بشه.
  • مسلمان ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    یه روز میاد که هیئت های عزای امام حسین تو مسجدالنبی وارد میشوند و فریاد حیدر حیدر سر میدهند. و آن روز بسیار بسیار نزدیک است انشاءالله حق گرفتنی است از حق این جوان نمیشه گذشت چون او صاحب خانواده است.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    طرف کیه؟
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    خیلی بدبختیم اگه جوابشونو ندیم
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    شما کاره خودتو انجام بده کاریش نمیکنن
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    اینم یه درده حاجی.
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    چی بگم! بگم نه! بگم آره؟
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    ان شاء الله اعدام بشه
  • محسن ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷ خیلی گل گفتی، نژاد آریایی منی چنده؟ شیعه داداش! فقط شیعه علی رو عشق است. سلامتیشون صلوات. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    دوباره بخون! اشتباه نکردی؟
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    منظورم از خائنین الحرمین، هم اون گوربه گور شده فهد بود و هم این عبدالشیطان کثافت دومی.
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    خدا رحمتش بکند. محشور بشه با اولیای خدا، چون بالاخره توسط یک مست وهابی ضدشیعه و ضد اهل بیت کشته شده... مگر اینکه نقضش ثابت بشه.
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    راست میگی.
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    ... اگر مشرق منتشر نکنه! باید پیگیری جدی صورت بگیره، حتی مشرق و سایتای خبری دیگه. بابا خودتون رو بذارین جای خانواده اون مرحوم.
  • محسن ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    ببخشید؟ خیلی چیزا رو باید از تیرون جمع کنن. این همه... بیخیال. شما درست میگید.
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بیشمار....
  • ناشناس ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    آقا ناشناس شما که نظر می دید آیا اطمینان دارید که 18 نفر از هموطنانمان به جرم حمل مواد اعدام شدند؟لطفا آب تو آسیاب دشمن نریزید! اونها ظالم تر از این حرفها هستند زبان آنها هم دراز است احتیاجی به وکیل مدافع ندارند!!!...
  • بسیجی ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    خب دارن برسی می کنند که چه جوری اعدامش کنند.
  • نادر ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    باید اعدام شود.
  • صالح ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    با عدام شدنش شاید دیگر این کار تکرار نشود
  • مراد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    این خائن شراب خار اعدام باید گردد.
  • کارشناس ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    نیمبند تو هم از اب گلا لود ماهی می گیری داخل شهر با سرعت 180 کیلو متر
  • راضی ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اینو خوب امدی.
  • کارشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    با سرعت 180 کیلومتر اگر به کوه می زد له می شود.
  • ماست مالی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    کارشناسی اولیه می گه در شیشه مشروب اب بوده پس باید قرامت بده.
  • کارشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    وزارت خارجه مگه پلیس است یا دادسرا حکم حکمه دادگاه می باشد.
  • شیرازی ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    در حوالی شیراز دفن است ولی میگن خوابیده.
  • وارد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    بگذارید قالیباف بیاید حتما اعدامش می کند.
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    باید اعدام انقلابی بشه.
  • دانا ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    تو خیلی شیطانی.
  • دانا ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    یک بار سجاد می شی یک بار ناشناس ای حقه باز.
  • ناظر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    جوش نزن اخبار اعلام کرد تو مسافرت بودی نشنیدی
  • ای حیله گر ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    پس ناشناس عربیت هم خوبه که صحبت کردی
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    قرار نیست سفارت عربستان هم نظر بزاره. بدتر اینکه:مشرق این نظر رو منتشر کنه.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    مرگ بر وهابی های کثیف.
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    خواب دیدی
  • وزارت خارجه ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    خب کارشون را انجام دادن حالا نوبت دادگاه می باشد.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    حکم این وهابی کثیف اعدامه.
  • مهری ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    تا ببینیم دادگاه چه کار می کنه
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    فقط اعدام.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    ناشناس؟ حفاظت فرودگاه امام.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    خوب نگاه نکردی؟
  • انقلابی ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    باید خلخالی بیاید
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    مقابل سفارت عربستان. نه، نه . رفته جردن سفارت قطر(بالا تر از پل میرداماد...)
  • گمنام ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    قرارمون مقابل سفارت قطر(مجمع همین وهابی های کثیف که از سفارتشون گریختند.)
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    قوه قضاییه حکم اعدام این وهابی را صادر کن.
  • نمازی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    با اعدام این وهابی ورق برمیگرده. اگر احمدی نژاد، کلید کنه که این وهابی رو اعدام کنه... روح ملک فهد خبیث هم نمتونه کاری بکنه.
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    دکترای روابط بین الملل احتمالا منظور شما این نیست که کار را باید دست شما داد تا اصلاح بفرمائید؟ شما که بقول خودتان دکترا دارید احتمالا آگاه هستید که برای متهم کردن یک نفر چه برسد به یک دستگاه نیاز به استدلال است و حرف آبکی و بقول عوام هر دم بیل حرف یک دکتر نیست. . مثلا دیپلماسی کشور انقلابی اسلامی ایران باید چه کاری می کرده که نکرده؟ مثلا امثال شما مدعی کم است که با همین دست ادعاهای پوچ پست های مهم وزارت خارجه را اشغال کرده اید و به روند امور لطمه زده اید و می زنید؟
  • جواد ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    توی آمریکا حتی اگه سلب مصونیت هم نمیکردند ، عربستان که نوکر همون هاست، چیزی برای مطالبه نداشت و شاید با یه اعتراض خشک و خالی ، جواب افکار عمومی داخلی رو میداد
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    كار بايد از مرجع غير قانوني حل شه اين وهابي بايد تو تصادف با يك تريلي در يه روز بهاري به صورت غير عمد كشته شه
  • جواد ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    ناشناس جان! ضمن تشکر از رعایت ادبتان باید ازتون بپرسم که آیا خودتان کنوانسیون را مطالعه نموده اید یا نه؟ مادامی که فرد در سیستم دیپلماتیک قرار داره، مصونیت هم داره ولی درصورت جداشدن از این سیستم یعنی سلب مسئولیت دیپلماتیک، مشکل رسیدگی به تخلفش حل میشه! حالا کاری که باید کنیم اینه که موج رسانه ای راه بندازیم تا عربستان مجبور به سلب مسئولیت وی کند
  • جواد ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    یعنی ما فقط قالیبافو بیاریم که اینو اعدام کنه؟ بعدش چی؟
  • دانا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    جواد جون بعدش همچی ارومه..........
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    قصاص
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    آفرین به وزارت خارجه!
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    ناشناس ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷ یه خورده مطالعه کن که اینجوری سوتی ندی!
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    نه عزیز از ماهی گذشته داره کوسه و نهنگ میگیره!
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    منظور از مواد مخدر استامینوفن کدئین دار است!!! از نظر ناشناس این حمل مواد مخدره!! خدا شفات بده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس