به گزارش ویژه نامه های نوروزی مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، مجتبی احمدلو گفت : «یک سال پیش بود که اساسنامه سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در شورای شهر تصویب شد. این سازمان با هدف ادغام وظایف پراکنده تعدادی از موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری تشکیل شدهاست. بنابر اساسنامه سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، کلیه وظایف ساماندهی و خدماترسانی گردشگری شهرداری تهران به سازمان واگذار شدهاست.»
وی اضافه کرد: «بر همین اساس امسال برای اولین بار ستاد گردشگری نوروزی در محل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای شهرداری تشکیل شدهاست. رییس این ستاد حجتالاسلام امرودی ، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و جانشین ستاد آقای حسین زارع صفت، مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری هستند.»
او گفت: «قرار است ستاد گردشگری نوروزی تهران به عنوان یک اتاق فکر متمرکز به ساماندهی و هماهنگی فعالیتهای گردشگری شهر تهران بپردازد تا این برنامهها به شیوهای یکدست، هماهنگ و سامانیافته اجرا شود.»
ویژگیهای برنامههای امسال شهرداری
دبیر ستاد گردشگری نوروزی شهر تهران گفت: « گام اول برنامهها ساماندهی خدمات گردشگری شهر تهران است، اگر به صورت پراکنده پیش از این نهادی، ارگانی یا سازمانی در شهرداری نقشه چاپ میکرد یا کتاب و بروشور منتشر میکرد، محتوای این امکانات یکسان شدهاست و هر کدام از آنها به هر تعدادی که به این امکانات یکسانسازی شده نیاز داشتهباشد میتواند از این اقلام از طریق ستاد گردشگری نوروزی تهران برخوردار شود.
وی در ادامه افزود: «گام دوم این برنامه اجرای فعالیتهای نوین شهری شامل کیوریسم، سامانههای الکترونیکی، وبسایت اطلاعرسانی ستاد و فعالیتهای دیگر است که در ایام باقی مانده تا تعطیلات نوروز سال 92 به تدریج از آنها رونمایی خواهد شد.»
احمدلو مهمترین خدمت جدید شهرداری تهران را برای سال جاری که برای اولین بار در تهران انجام میگیرد، تهران کارت عنوان کرد که قرار است در طول تعطیلات عید نوروز در اختیار گردشگران قرار گیرد. وی در این زمینه توضیح داد: « گردشگرانی که تهران کارت دریافت کنند با استفاده از آن میتوانند از خدمات حمل و نقل، رفاهی و تفریحی شهر تهران در طول ایام نوروز به صورت رایگان یا با تخفیفهای ویژه و قابل توجه استفاده کنند.»
استمرار برنامههای گردشگری تهران پس از ایام نوروز
مدیر توسعه امور گردشگری سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در مورد استمرار برنامههای شهر تهران برای خدمترسانی به شهروندان و گردشگران گفت: «برنامههای گردشگری پیشبینی شده برای تهران پس از ایام نوروز متوقف نخواهد شد و پیگری میشوند. بعد از پایان تعطیلات ما این برنامهها را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و بلافاصله برنامههای تابستانی گردشگری تهران را آغاز خواهیم کرد. اوج استقبال گردشگران برای ما نوروز و تابستان خواهد بود. پس از آن برای پاییز و زمستان هم برنامههای مناسبتی ویژهای خواهیم داشت. برای مثال برای اوایل پاییز برنامههایی برای گردشگری دانشآموزی با همکاری آموزش و پرورش داریم و در زمستان و فرارسیدن فصل سرما هم از سال آینده برنامههای گردشگری ویژهای در منطقه شمال شهر تهران شامل مناطقی چون توچال و شمشک و دیزین برنامههای ویژهای در نظر خواهیم گرفت. در عین حال در این ایام مناسبتهای تقویمی از جمله دهه فجر را هم به عنوان فرصت مناسبی برای گردشگری در نظر خواهیم داشت.»
گام اول؛ شهروندان تهرانی
احمدلو شهروندان تهرانی را یکی از اصلیترین هدفهای برنامههای گردشگری خواند و گفت: «شاید بیراه نباشد اگر بگوییم 70 درصد از فعالیتهای گردشگری در ایران توسط ساکنان تهران انجام میشود، چون فرهنگ گردشگری در تهران بیشتر نهادینه شدهاست. اگر سری به آژانسهای مسافرتی بزنیم و آمار مسافران خارجی را ببینیم بیشترین حجم مسافرتهای خارجی از تهران انجام میشود، در نتیجه میبینیم که فرهنگ گردشگری در بین شهروندان تهرانی بیشتر نهادینه شدهاست. ما هم برای تقویت و بهبود خدمات گردشگری ابتدا باید نیروی خود را بیشتر بر روی شهروندان تهرانی متمرکز کنیم، در گام دوم سراغ دیگر هموطنان ایرانی و در گام سوم در جستجوی بهبود شرایط برای توریستهای خارجی باشیم.»
وی افزود: «بر همین اساس هدف اولیه برنامههای گردشگری تهران در تعطیلات نوروز شهروندان تهرانی هستند که در طول تعطیلات در شهر میمانند و به مسافرت نمیروند. در عین حال 3 میلیون گردشگر و مسافر غیرتهرانی هم در طول تعطیلات نوروز پیشین به تهران سفر کردهاند و در تمام طول تعطیلات یا بخشی از آن در تهران اقامت داشتهاند، این به جز نزدیک به 18 میلیون مسافری است که در طول تعطیلات نوروز گذشته از تهران به عنوان بخشی از مسیر سفر خود عبور کردهاند. هدف دوم برنامههای گردشگری امسال در سازمان نه تنها یکسانسازی و بهبود خدماتی است که به این گردشگران دادهمیشود بلکه ایجاد شرایطی بهتر و امکانات مناسبتر برای جذب گردشگر بیشتر به تهران است.»
همکاری نهادهای و ارگانهای متولی دیگر با شهرداری
دبیر ستاد گردشگری شهر تهران با امیدوارانه توصیف کردن همکاری ارگانهای متولی گردشگری در شهر تهران گفت: «متولی اصلی کار گردشگری مطابق قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. ما با این سازمان تفاهمنامهها و همکاری مشترک خوبی داریم. در زمینه برنامههای نوروزی هم سازمان میراث فرهنگی خیلی خوب تا کنون با ما همکاری کرده و انتظار میرود که در طول ایام باقی مانده هم همکاریهای خوبی بین دو طرف وجود داشتهباشد.
او همچنین در مورد ارگانهای دیگر خدمات گردشگری شهر تهران اضافه کرد: «در حین اجرای برنامههای نوروزی ستاد تسهیلات نوروزی که در استانداری تهران تشکیل میشود هدایت و هماهنگی لازم را بین نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، اورژانس، پلیس راهور و نیروی انتظامی تهران بزرگ ایجاد میکند. در عین حال موسسات خدمات رسان خصوصی هم از طریق ستاد گردشگری نوروزی سازماندهی شدهاند. اماکن خصوصی هم چه در بحث اقامت و چه در بحث موزهها و اماکن دیدنی فعال هستند، سازماندهی شدهاند که هم شهرداری تهران به آنها کمک میکند و هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آنها حمایت میکند، تا بتوانند خدماترسانی بهتری در اختیار مردم و گردشگران نوروزی قرار دهند.»
تهران مقصد گردشگران بینالمللی
مجتبی احمدلو با اشاره به ظرفیتهای تاریخی، سیاسی و فرهنگی تهران برای جذب گردشگران گفت: «تهران به طور قطع توانایی این را دارد که به یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی در ایران بدل شود. در بعد تاریخی ما در تهران قریب به 900 اثرثبت شده تاریخی داریم. در بعد طبیعی موقعیت جغرافیایی تهران در دامنه رشتهکوه البرز است و برای اکوتوریسم و طبیعت گردی به شدت مستعد است. از بعد موقعیت سیاسی هم اگر بخواهیم حساب بکنیم 270 سال تهران به صورت مستمر پایتخت کشور بودهاست. اتفاقات زیادی در تهران به رخ داده و در طول سه قرن گذشته تهران آبستن حوادث و رویدادهای مختلفی بودهاست. رخدادهای مختلف سیاسی همچون کودتاها، انقلابها و تحولات سیاسی و اجتماعی بخشی از سابقه سیاسی شهر تهران است. این جذابیتها با بازخوانیهای مصور و مجسم میتواند این حافظه تاریخی را در کالبد شهر دوباره احیا کند.»
مدیر توسعه امور گردشگری سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران دلایل فراموش شدن هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران را اینگونه برشمرد: «متاسفانه در سالهای اخیر رشد مهاجرت سونامیگونه به تهران که رخ دادهاست، مردم را از حافظه تاریخی شهر تهران جدا کردهاست. این باعث شدهاست که مرد به صورت مستقل هویت خاص و تاریخی را برای شهر تهران قائل نباشند. طبیعتا این هویت برای شهر تهران باید احیا بشود و سابقه تاریخی شهر تهران، به عنوان یک مکان موثر تاریخی - سیاسی - اجتماعی برای شهروندان به خصوص شهروندان جوان شناسانده شود.»
وی اضافه کرد: «برای مثال من همیشه به قبرستان ظهیرالدوله در شمال شهر تهران اشاره میکنم که در مکانی مهجور و غریب واقع شدهاست. وقتی وارد این مکان میشوید و میبینید که چه اندازه افراد مختلف و موثر از ادیب و سیاستمدار گرفته تا نظامی و دانشمند معروف در این مکان دفن شدهاند. بعد از بازدید از این مکان است که فرد تعجب میکند، این بازدید مانند تلنگری میماند به افرادی که حافظه خود را از دست دادهاند. چگونه میشود چنین مکانی با این اهمیت تاریخی و فرهنگی تا این اندازه مهجور و ناشناخته ماندهباشد.»
مجتبی احمدلو با اشاره به اولویتبندی اهداف سازمان برای توسعه گردشگری در تهران گفت: « اولین هدف ما مخاطبان تهرانی هستند، اگر بتوانیم این هویت فراموش شده و این گذشته از یاد رفته را به تهرانیها بشناسانیم، میتوانیم در قدم بعدی روی گردشگران سراسر ایران و پس از آن روی گردشگران کشورهای اطراف و پس از آن گردشگران خارجی از کشورهای دورتر برنامهریزی بکنیم تا کم کم تهران نه تنها به عنوان مقصدی برای سفرهای روزمره و کاری، بلکه به عنوان مقصدی برای گردشگری، با هویت مشخص تاریخی و سیاسی به گردشگران بینالمللی شناساندهشود. در واقع برنامههای سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری و تشکیل ستاد گردشگری نوروزی اولین گام برای رسیدن به این هدف است.»
تحول از اجرا به نظارت
مدیر توسعه امور گردشگری سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به تحولاتی که در شهرداری در نگاه به گردشگری رخ دادهاست گفت: «تاکنون مسوولیتی که شهرداری در عرصه گردشگری داشتهاست مسوولیت اجرایی بودهاست. شهرداری به عنوان مجری خدمات گردشگری مانند یک آژانس مسافرتی وارد عمل میشد و از طریق موسساتی مانند تهران گشت، تهران گشتارغوانی و طلایی و غیره خدمات مستقیم تورهای گردشگری ارائه میداد. اما امروز هدف این است که نقش شهرداری به یک نگاه باغبانی در عرصه گردشگری تبدیل شود، یعنی در یک محیط گلخانهای این شرایط توسط شهرداری ایجاد شود تا بخش خصوصی و سرویسهای مختلف شهری وارد عمل شوند و به مردم سرویس و خدمات برسانند. در این راستا به هر نوع که نیاز باشد سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری کمک خواهد کرد تا چرخه اقتصادی بخش خصوصی در این بخش وارد عمل شود و سرویسهای گردشگری را ارائه دهد تا نقش شهرداری هم به نقش یک ناظر و هماهنگکننده تبدیل شود.»