به گزارش مشرق به نقل از مهر، در ایام نوروز 92 همانند سال های گذشته بزرگترین نیاز زائران و مسافران جابه جایی و حمل نقل بود و این مسئله گاهی مسافران را کلافه و سردرگم کرد و گاه شلوغی و ازدحام در پایانه و سختی های تهیه بلیط زائران را رنجیده خاطر کرد اما این همه در حالی است که پایتخت معنوی امسال نسبت به سال های گذشته در زمینه جابه جایی مسافران موفقیت بیشتری داشت.
فعالسازی دفاتر فروش بلیط شرکتهای مسافرتی
شاید یکی از اصلیترین دلایل صف های طولانی در پایانه های مسافربری ظهور پدیده بازار سیاه بلیط وعدم استفاده از تکنولوژی جدید است چرا که یک مسافر قبل از سفر به این شهر باید از طریق اینترنت نسبت به تهیه بلیط خود اقدام کند تا با مشکل و صف در پایانه و بازار سیاه مواجه نشود.
در حال حاضر فعالسازی دفاتر فروش بلیط شرکتهای مسافرتی و فروش اینترنتی بلیط زمینه بسیاری از مشکلات سنتی پایانههای مسافربری مشهد را از بین برده است.
هم اکنون پایانه مسافربری در ازدحام جمعیت قفل شده و همه مسافران و زائران چشم انتظار بازگشت به شهرهایشان هستند و این زائران بی تردید در سال های بعد از طریق اینترنت بلیط رفت و برگشت خود را تهیه می کنند تا هر چه زودتر به مقصد برسند.
وسایل حمل و نقل مسافربری به نقطه جوش رسید
اما جدایی از برخی مشکلات محدود و اندک در زمینه بازگشت مسافران، خطه آفتاب پذیرایی مقوله و شایسته ای از مسافران نوروزی انجام داد.
سفر 12 میلیون زائر به پایتخت معنوی نیازمند اندیشیدن تدابیری خاص بود و برنامه ریزان و مدیران شهری تمام تلاش خود را برای استقبال از زائران انجام دادند و با بستن کمر همت جنب و جوش بهاری را در شهر به ارمغان آوردند.
حجم گسترده و بی سابقه زائران موتور وسایل حمل و نقل مسافربری ریلی، جاده ای و هوایی را به نقطه جوش رساند و در همین حال و هوا حرکت بی شمار خودروهای سواری شخصی نیز در جاده ها چشم گیر بود و به شکل زنجیره ای مسیرهای حرکت در ازدحام اتومبیل قفل می شد و ترافیک سنگین و نیمه سنگینی را در جاده های استان ایجاد می کرد.
روزهای نوروزی به پایان رسید و زائران و مسافرانی هم که هنوز در انتظار بازگشت به شهرهایشان لحظه شماری می کنند سرانجام به سوی مقصد خود رهسپار می شوند تا خاطرات خوش بهاری را در پایتخت معنوی به صندوقچه دلشان بسپارند و از هم اکنون برای توفیق زیارت دوباره دعا کنند.
در طول روزهای عید تمامی دستگاه های خدمت رسان شهر با تمام توان از میهمانان خود پذیرایی کردند تا روزهای خاطره انگیزی را برای زائران امام رضا رقم بزنند.
موتور شهر به حرکت و جنب و جوش درآمد
مسئولان شهری در ایام تعطیلات بهاری با برنامه ریزی و انجام اقداماتی شایسته باری دیگر با کمک اهالی خوش ذوق و هنرمند مشهدی المان های نوروزی را در شهر نصب و با تدارکات لازم از میهمانان خود استقبال کردند تا پایتخت معنوی باز هم خوش بدرخشد.
با فرارسیدن نوروز باستانی، موتور شهر به حرکت و جنب و جوش درآمد و بوی بهار از هر میدان و خیابانی به گوش رسید از چیدمان سفر هفت سین تا پاکت آجیل هر یک نماد و المانی بود که برای نوروز 92 در میدان های شهر به زیبایی جاخوش کرد و زائران را با پایان یافتن تعطیلات همراه با شادی و نشاط به سمت خانه هایشان روانه کرد.
استاندار خراسان رضوی در این رابطه می گوید: در ایام نوروزی تلاش شد تا علاوه بر زیباسازی شهری اقدامات گسترده ای به منظور اسکان زائران و مسافران فراهم شود.
محمد حسین فروزان مهر ادامه می دهد: برای اسکان و استقرار زائرین ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد اقامتی شامی هتل آپارتمان، کمپ، مدارس و زائرسراها در استان و به ویژه مشهد آماده فعالیت بودند.
وی تصریح می کند: همچنین به منظور برقراری و تأمین امنیت نیروهای هلال احمر، راهداری، اورژانس و دیگر دستگاههای مرتبط به صورت صد درصدی برای حفظ امنیت تلاش کردند و تمامی تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران اندیشیده شد.
28 پایگاه سیار
قائم مقام معاون اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائر خراسان رضوی بیان می کند: همزمان با آغاز عید نوروز در راستای اطلاع رسانی بهتر ۳۰۰ هزار نسخه چکیده اطلاعات شهری مشهد و استان تهیه شد و در مبادی خروجی شهرها، در مسیر حرکت به مشهد و همچنین در پایانههای مسافربری، راه آهن و فرودگاهها میان مسافران تقسیم شد.
خلیل الله کاظمی عنوان می کند: همچنین 23 پایگاه ثابت و ۲۸ پایگاه سیار جهت پاسخگویی به زائران در پهنه کلان شهر مشهد آماده خدمت رسانی به زائران بودند.
مدیر عامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري مشهد هم می گوید: از آغاز طرح پيش فروش بليتهاي نوروزي تا 20 اسفندماه سال گذشته 30 درصد بليتها پيش فروش شد و این رقم نسبت به سال های گذشته رشد داشته است.
160 دفتر فروش بلیط
محمد شریعتی می افزاید: 160 دفتر فروش بلیط نیز در سطح شهر فعال شده ضمن اينکه علاوه بر آن فروش اينترنتي و پيش فروش و تهيه بليت تلفني از ديگر راههاي تهيه بليت برای شهروندان بوده است.
وی با بیان اینکه در ایام پيک نیز نرمافزار ليست انتظار باز و با ثبت اسامي مسافران نوبت بليت به آنها پيامک شده است، می افزاید: همچنین در ایام نوروز محل اسکاني با ظرفيت 360 نفر براي آن دسته از مسافراني که موفق به تهيه بليت نشدند، تدارک ديده شد.
وی با اشاره به کیوسک های فروش بلیط یادآور می شود: امسال برای ساماندهی فروش بلیط، شهرداری در فضاهای خدماتی خود، وب کیوسکهایی را در زمانهای شلوغی به صورت موقت راهاندازی کرده است.
وی ادامه می دهد: تعدادی از این وب کیوسک ها در اطراف حرم رضوی، دانشگاههای آزاد و فردوسی و نیز پادگانهای برونسی و مسیرهای پرتردد قرار دارند.
وی تاکید می کند: بازار سیاه و دلال بازی در پایانههای مسافربری مشهد به حداقل رسیده و هم اکنون با اختصاص تلفن چهار رقمی ویژه خرید بلیط، فعالسازی دفاتر فروش بلیط شرکتهای مسافرتی و فروش اینترنتی بلیط زمینه بسیاری از مشکلات سنتی پایانههای مسافربری مشهد را از بین برده است.
وی می افزاید: اندک مشکلاتی که در زمینه بازار سیاه وجود دارد به این دلیل است که عدهای فرصت طلب از ناآگاهی شهروندان سوء استفاده می کنند و در این راستا با گسترش خدمات از یک سو و افزایش آگاهی شهروندان از سوی دیگر فرصت هرگونه فعالیتی از دلالان گرفته شده است.
مدیرعامل راه آهن خراسان رضوی هم عنوان می کند: طرح نوروزي راه آهن از 25 اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردين ماه ادامه یافته و بر این اساس در ايام نوروز، روزانه 85 رام قطار به صورت رفت و برگشت جابه جايي مسافران و زائران را در مسير مشهد انجام دادند.
جابجایی یک میلیون مسافر از طریق مسیر ریلی
محمد هادی ضیایی مهر ادامه می دهد: روزانه 45 هزار مسافر به صورت رفت و برگشت در اين مسير از طريق ناوگان ريلي جا به جا شدند و براي اين منظور قطارها از 23 شهر و مرکز استان کشور جابه جايي زائران مشهد را انجام دادند.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت ریلی کشور در مسیر مشهد فعال است، می افزاید: از 24 اسفند سال گذشته تاکنون 450 هزار مسافر نوروزی از طریق قطار در مسیر مشهد جابه جا شده اند.
وی یادآور می شود: تا پایان تعطیلات نوروزی 92 بیش از یک میلیون مسافر ورودی و خروجی مشهد از طریق مسیر ریلی جا به جا شدند.
معاون حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی نیز می گوید: از 24 اسفند تا پایان تعطیلات 720 هزار مسافر از طریق قطار به مشهد سفر کرده و بازگشته اند.
جابجایی 269 هزار مسافر با ناوگان هوایی
جعفر شهامت اظهار می کند: 269 هزار و 240 نفر مسافر توسط ناوگان هوایی در مسیر مشهد جابجا شده اند و در این میان سهم خودروهای شخصی نیز در سفرهای نوروزی 5.80 درصد است.
وی از جابجایی سه میلیون و 162 هزار مسافر در محور خراسان رضوی از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی خبر داده و می افزاید: از 24 اسفندماه سال گذشته تا کنون سه میلیون و 162 هزار مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در مسیر استان جابه جا شده است.
وی ادامه می دهد: از میان سه میلیون و 162 هزار مسافر 382 هزار و 215 مسافر در قالب 92 هزار و 64 سفر از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای به استان وارد و خارج شده اند.
پیشانی نظام اسلامی نیازمند نگاه ملی
وی سپس با اشاره به فروش بلیط اتوبوس نیز بیان می کند: برنامه ریزی های لازم برای پیش فروش بلیط انجام شده و در زمینه جابجایی مسافران با مشکلی مواجه نیستیم.
جابجایی 17 میلیون مسافر نوروزی
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی می گوید: آمار جابه جایی مسافران نوروزی خراسان رضوی در روزهای نوروزی به 17 میلیون نفر رسید.
حمید رضا شهرکی ثانوی ادامه می دهد: 720 هزار مسافر از طریق قطار و 269 هزار و 240 نفر مسافر توسط ناوگان هوایی به استان وارد و خارج شده اند و سه میلیون و 546 هزار نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از جاده ای، ریلی و هوایی جابه جا شده اند.
وی می افزاید: سهم حمل و نقل عمومی جاده ای هم 557 هزار نفر یعنی 20 درصد جابه جایی ها را تشکیل داده است.
نوروز 92 هم به پایان رسید و شاید وجود برخی از مشکلات در زمینه جابجایی و حجم گسترده زائران در پایانه های مسافربری به دلیل عدم تهیه بلیط شهروندان از طریق اینترنت و کافی نبودن امکانات پایتخت معنوی مطابق با میزان مسافران نوروزی باشد.
مطابق نظر برخی از کارشناسان، در آینده ای نزدیک با نگاه ملی مسئولان کشوری به دومین کلان شهر مذهبی جهان و پیشانی نظام اسلامی مشکلات این چنینی نیز حل می شود زیرا این خطه مقدس سزاوار رسیدگی بیشتر در تمامی حوزه ها به ویژه حمل و نقل است.