برخلاف تمرکز رسانه‌ها بر بحث مذاکره با آمریکا، روحانی با تأکید بر بازسازی روابط با کشورهای همسایه و رفع تنش‌های موجود میان ایران و کشورهای اسلامی همسایه و تعامل سازنده‌تر با کشورهای اروپایی، اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم را تبیین کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق پس از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در انتخابات یازدهم، شاید قابل توجه‌ترین نکته‌ای که در پیام‌های تبریک خودنمایی می‌کرد، دریافت پیام‌های تبریک از کشورهایی بود که تا پیش از این روابط سرد و بعضا تنش‌زایی طی سال‌های اخیر با ایران داشتند. از پیام‌های تبریک سران کشورهای عربستان، قطر، امارات و بحرین تا اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری با دولت روحانی در مسئله سوریه و ابراز احترام آمریکا به نتیجه انتخابات کم‌نظیر ریاست جمهوری یازدهم، همگی واکنش‌هایی بودند که در روزهای پس از 25 خرداد، گمانه‌زنی‌ها درباره اولویت سیاست خارجی دولت آینده را جهت‌دهی می‌کردند.



اما تحلیل‌ها عمدتا محدود به دو گذاره احتمالی پیش‌روی دولت دکتر روحانی شد: تعامل با آمریکا، بهبود روابط با کشورهای اروپایی گروه 1+5.

بحث میان مخالفان و موافقان تعامل با آمریکا و پرونده هسته‌ای که هردو از مسائل کلان نظام هستند به اولویت سیاست خارجی تعیین شده از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی و کارشناسان تبدیل و موجب غفلت از دو حوزه بسیار مهم و نیازمند توجه در سیاست خارجی شد: بازسازی روابط با کشورهای همسایه بویژه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در آسیای مرکزی و قفقاز.

روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عربستان، بحرین، قطر، امارات، عمان و کویت به همراه اردن که عضو ناظر شوراست طی چند ساله گذشته با چالش‌های متعددی همراه بوده است. البته مواضع نادرست سران این کشورها در پیوند با آمریکا و رژیم صهیونیستی و کمک به تروریست‌ها مورد انتقاد مقامات ایران بوده و هست، اما این تقابل‌ها موجب از بین رفت بسیاری از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازنده در راستای تقویت جایگاه ایران در منطقه شده است.

دستاورد مهم تعامل و تفاهم ایران و کشورهای همسایه تغییر الگوی امنیت منطقه است که هم‌اکنون با حضور نیروهای خارجی و تروریست‌ها با بحران و تنش دست به گریبان است و نقش ایران به عنوان قدرت سیاسی ژئوپلتیک منطقه می‌تواند ثبات از دست رفته را بازگرداند.

موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیک ایران، پتانسیل ارتباط با 15 کشور از خلیج فارس تا آسیای مرکزی و قفقاز را فراهم کرده است که تعامل نزدیک با این مجموعه کشورها، مزیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و ... برای کشور به همراه خواهد داشت. می‌توان گفت روابط با 15 کشور پیرامون ایران در سایه تلاش‌ها برای تعامل با اروپا و یا آمریکا قرار گرفته است که دولت بعدی می‌تواند این فرصت‌های از دست رفته را احیا کند.

پایگاه تحلیلی المانیتور نیز در همین خصوص به ایران توصیه می‌کند در بازسازی روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان 3 گام را بردارد:

گام اول: تاکید بر احترام به تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه و حفظ یکپارچگی تمام کشورها در برابر تهدیدات مداوم از سوی آمریکا و اسرائیل در منطقه که کشورهای عربی و حتی ایران را به تقسیم و تجزیه تهدید می‌کنند و بدنبال راه‌های اجرای پروژه تجزیه کشورهای مسلمان هستند.

گام دوم: رسیدن به توافقنامه امنیتی میان کشورهای منطقه که براساس آن هیچ‌یک اجازه استفاده از حریم هوایی خود را برای حمله به دیگر کشورهای منطقه، ندهند.

گام سوم: حضور ایران، عراق و یمن به عنوان عضو ناظر در شورای همکاری خلیج ‌فارس.


خراسان بزرگ و زمینه‌های حضور در آسیای مرکزی

به گزارش مشرق، ایران در آسیای مرکزی و در منطقه «خراسان بزرگ» شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان فرصت بسیار بی‌نظیری برای گسترش دامنه نفوذ خود در حوزه فرهنگ و پس از آن اقتصاد دارد که به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی می‌توانند بخش‌های فرهنگی سفارت‌های ایران در این کشورها را فعال‌تر کرده و پای بازرگانان ایرانی را نیز به این کشورها باز نمایند. تعامل فرهنگی و اقتصادی طبیعتا موجب پیوند‌های سیاسی و تبدیل شدن این کشورها از همسایه صرف به هم‌پیمان خواهد شد.



ایجاد خطوط ترانزیت میان کشورهای همسایه ایفای نقش پل ارتباطی میان جنوب و شمال - و تبدیل شدن به «هاب انرژی منطقه» و نگاه به این کشورها به عنوان بازار بالقوه بزرگ برای محصولات ایران از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی بازسازی روابط با همسایگان خواهد بود که می‌تواند در شرایط تحریم‌های اعمال شده بر کشتی‌رانی و دیگر محدودیت‌های تحمیلی از سوی غرب، به کمک اقتصاد کشور آید.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی ایران در پاکستان به عنوان بخشی از هویت خراسان، که اشتراکات هویتی و فرهنگی بسیاری با ایران دارند باید از طریق فعال‌تر شدن دفاتر فرهنگی ایران در ایالت‌های این کشور دنبال شود. تعامل موثر ایران و پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم فعال در این کشور و تامین امنیت مرزهای مشترک بویژه در بحث قاچاق مواد مخدر به داخل کشور، دستاوردهای امنیتی بسیاری برای ایران به همراه خواهد داشت.

علاقه قلبی ملت پاکستان به انقلاب اسلامی و روحیه مقاومت ملت ایران و استفاده از پیوند فرهنگی میان دو ملت نیز می‌تواند به بزرگترین سرمایه ایران در شبه‌قاره تبدیل شود و در آینده مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ، موضع ایران را به موضعی برتر و قدرتمند در چانه‌زنی‌ها تبدیل کند. پیگیری خط لوله انتقال گاز موسوم به خط لوله صلح - نیز از جمله بهترین راه‌ها و ابتکارات ورود به شبه قاره برای دولت یازدهم خواهد بود که سنگ بنای آن در دولت دهم گذاشته شده است.


دارایی‌ فراموش شده در قفقاز

منطقه فراموش شده دیگر قفقاز و ارتباط آن با روسیه است. منطقه قفقاز که تا حدود 200 سال پیش و عهدنامه ننگین گلستان جزو قلمرو و مرزهای ایران بود، از جمله مناطقی است که در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی کم‌تر به آن پرداخته شده است و در سایه این غفلت، ایالات متحده و اسرائیل - نفوذ اقتصادی و نظامی خود در این منطقه را چند سالی است که آغاز کرده و ثمره آن مواضع و اقدامات ضد ایرانی برخی کشورهای این منطقه است. احیای نقش ایران در قفقاز و استفاده از ظرفیت رابطه ایران و روسیه در این منطقه، دارایی استراتژیک ایران در آسیای مرکزی خواهد بود. تبدیل روابط ایران و روسیه از حالت دو جانبه به روابط منطقه‌ای در قفقاز و رقابت با نفوذ آمریکا و اخیرا اسرائیل در همسایگان شمالی کشور، قطعا می‌تواند اولویت دستگاه دیپلماسی دولت آینده برای احیای این دارایی استراتژیک فراموش شده باشد.

ترانزیت انرژی به اروپا از مسیر آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از جمله دیگر راه‌های مقابله با تحریم کشتی‌رانی ایران است که در سایه توافق با روسیه در زمینه تامین انرژی گامی بزرگ در بی‌اثر کردن تلاش‌های آمریکا و غرب برای فلج کردن اقتصاد ایران خواهد بود.

کشور مسلمان ترکیه با جمعیتی 70 میلیونی عمدتا مسلمان نیز از جمله کشورهایی است که سیاست تنش‌زدایی و حرکت به سوی گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی باشد. حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه نیز به دنبال رسیدن به جایگاهی تعیین‌کننده در منطقه است اما بدلیل خلأ موجود میان قدرت‌های منطقه‌ای، آمریکا و کشورهای غربی در قالب ناتو در حال جهت‌دهی سیاست‌های آن هستند که ورود ایران به عنوان قدرت منطقه در تعامل با ترکیه و ایجاد ائتلاف‌های امنیتی و حل اختلاف‌نظرهای موجود، مقامات اسلام‌گرای این کشور را نسبت به پرهیز از تمایل و تعامل خطرساز بر ضد منافع ایران با اسرائیل و ناتو متقاعد خواهد کرد.

در جبهه سوریه نیز ترکیه تقریبا به شکست تمام سیاست‌های خود در قبال بحران سوریه معترف است و برای تغییر مواضع خود نیازمند فراهم شدن فرصتی مناسب است که ورود ایران به گفتگو با مقامات این کشور می‌تواند این فرصت را مهیا کند.




گرچه بسیاری کارشناسان گفتگو و تعامل با کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا را به دلیل قدرت این چند کشور در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی اولویت همیشگی سیاست‌ خارجی ایران می‌دانند، اما باید به چند نکته نیز توجه داشت:

* در چشم‌انداز 1404 ایران قدرت اول منطقه خوانده شده است که رسیدن به این جایگاه از طریق گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه امکان‌پذیر خواهد بود و تعامل با غرب لزوما به تبدیل شدن ایران به قدرت اول خاورمیانه کمکی نخواهد کرد. شاهد اینکه برخی کشورهای منطقه که این مسیر را به امید تبدیل شدن به رهبر منطقه طی کردند، هرگز به مقصود نرسیدند.

* تبدیل شدن ایران به قدرت اول خاورمیانه و اولویت قرار دادن بازسازی و گسترش روابط ایران و 15 کشور مذکور، در رفتار کشورهای غربی و آمریکا در برخورد با ایران تحولی اساسی ایجاد خواهد کرد و مذاکره از جایگاه قدرت اول منطقه برای ایران با دارایی‌های استراتژیک فراوان و دست برتر در میز مذاکرات، بیش از پیش منافع ایران را تامین خواهد کرد.

انتخاب دکتر حسن روحانی دست‌های بسیاری از کشورهای همسایه و غربی را برای همکاری به سوی ایران دراز کرده است که انتظار می‌رود با اولویت‌بندی صحیح و هوشمندانه از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پیشنهاد عااااااالی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    یه پیشنهاد کوبنده و عالی! ما به امریکا اجازه میدیم که سفارتشو تا حد کاردار در ایران بازگشایی کنه،بعد اون هم قول میده که در پیوستن ایران به دبلیو تی او کارشکنی نکنه. بعد ما به شورای امنیت سازمان ملل تعهد کتبی میدیم که تا زمانی که ایران تهدید هسته ای دریافت نکرده کلاهک هسته ای نسازیم و غنی سازی را تا 75% بالا ببریم،در عوضش همه تحریمهای یک جانبه و چند جانبه لغو شود. هم نفع ایران توشه هم نفع امریکا خداییش بده؟
  • منتقد ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    سري به سايت هاي مدعي حمايت از آقاي روحاني زدم ديدم از كنار پيامهاي ايشان به بشار اسد و سيد حسن نصرالله و سخنراني امروز در جمع رزمندگان آرام گذشته اند! آقايان متوجه باشند كه روحاني با همه ابعاد و افكارش روحاني است!! سانسور نكنند لطفا...
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    از سمت راست نفر دوم کپی برابراصل مخمل دوزه
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    قرار داد سعدآباد نشه
  • مجید ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خدا کنه سیاست خارجه اش مثل سال های82 ودوران خاتمی نباشه که غنی سازی به تعلیق بیفته و...
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائيل ما ارتباط با غربی ها را به از دست دادن عزت ملی فدا نمیکنیم.
  • احمد ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    پشرفت ایران در گرو تعامل با تمام دنیاست
  • محمد ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    نچ! تعريفتان از پيشرفت ايراد داره. پيشرفت در اسلام، فقط اين جنبه هاي مادي نيست، اصل پيشرفت در اخلاق، معنويت، ارزش‌هاي الهي و انساني و فرهنگ جامعه است. تعامل با چه فرهنگ هايي؟! فرهنگ آتش زدن قرآن مجيد؟! فرهنگ كشتن كودكان بيگناه؟! انقلاب ما، اسلام ما، راه پيشرفت با هر وسيله و به هر قيمتي را به ما نمي‌آموزد. هدف وسيله را توجيه نمي‌كند. ما بايد حرف خود را در دنيا بزنيم، آن را به يك مدل مقبول تبديل كنيم و از آن دفاع كنيم. اين ميشه پيشرفت واقعي. ما بايد با دنيا ارتباط داشته باشيم، اما نه بدون هيچ شرط و پيش شرطي. غير از اين يعني هويت نداريم.
  • سعید ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    من وقتی حسن روحانی را در تلویزیون میبینم
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خب ادامه اش؟
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    بد نیست. بعیده که عملی باشه. آمریکا مشکلش بازی نکردن ایران با قوانینی که از جنگ جهانی دوم بر دنیا حاکمه. هسته ای و حقوق بشر و اینا همش بهانه است.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    تعامل با دیگران خوبه ولی باید ببینی در ایت تعامل چه به ما میرسه و چه چیزی رو از دست میدیم. در ضمن تو این 34 سال دیگران قطع رابطه کردند نه ما. دیگران ما رو تحریم کردند نه ما!!!
  • تاب ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    احسنت به محمد با این دیدگاه مقبول پیشرفت به قیمت بی هویتی هرگز!!!!!!!!!1111
  • 90 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    .................ارزو میکنم که خدایا خودت مملکت رو یاری کن تا رو به جلو حرکت کنه
  • محمدمهدی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    آره خیلی بده خاک تو سرت
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    احسنتم .ولی کو بصیرت برای فهمیدن این حرف
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    واقعا که !!!!خودت تنهایی فکر کردی یا کسی کمکت کرد.پسر خوب اونها خودشون هم می دونن ایران دنبال کلاهک هسته ای نیست ولی همه فشار ها وتحیم ها برای عقب نگهداشتن ایران اسلامی است .....ولی ایستادن فقط کار ماست
  • انتقاد ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا دروغ می گی؟ اتفاقاً نشست ایشون با رزمندگان رو به طور کامل و با تصاویر پوشش دادن. پیامشون به اسد و سید حسن نصرالله رو هم کار کردن. مرده شور اون افرادی رو ببره که بدون تحقیق همینطوری مثبت زدن.
  • ایران هسته ای ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چند جا خواندم که دوباره بحث تعلیق این حرف ها هست. انجام دوباره تعلیق اشتباه ویرانگری خواهد بود و دوباره بر میگردیم به 10 سال پیش.بهترین کار خروج از ان پی تی و مبنا قرار دادن فتوا رهبری و قبول بازرسی های سرزده هست. نه راه اقای روحانی که 10 سال پیش تعلیق بود جواب داد نه راه آقای جلیلی که مقاومت بود خواسته های غرب با 10 سال پیش به واقع تفاوتی نکرده اون موقع هم میگفتند کاری کنیم ایران از برنامه هسته ای دست بکشد الان هم میگویند یک پل طلایی برای ایران درست کنیم که ایران ابرومند دست از برنامه هسته ای خودش بکشد. تنها را خروج از ان پی تی هست. این معاهده بی خاصیت امنیت ملی مارا به خطر انداخته.
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    باور کن باید به خاطر این فکر بکری که کردی مثل یه قهرمان تنهایی بری و تو افق محو بشی یعنی iq جلبک ها.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ای گفتی یعنی چه
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ؟
  • ایرانی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    آخی !! خدا خیرت بده ! تا حالا کجا بودی شما ؟؟ پاشو که همه دنیا لنگ نظریه های شما هستن. پاشو گره از کار بشر باز کن! بعد هم کی گفته ما می خوایم عضو سازمان تجارت جهانی باشیم؟ فاجعه اقتصادی که سر اروپا و آمریکا اومده حاصل فشارهای بی حد و مرز همین سازمان به اعضاش هست. چرا هیچ استاد اقتصادی دهن باز نکرد بگه اینکه اقتصاد ما خیلی کمتر از یونان و ایتالیا و اسپانیا و انگلیس و ایرلند و آمریکا ضربه خورده، حاصل عدم ارتباط ما با سازمان تجارت جهانی بوده وگرنه الان ایران هم بجای اقتصاد مقاومتی، طرح اقتصاد ریاضتی داشت و مردم دو روزی یه وعده افطار گیرشون می یومد؟؟؟ یکم واقع بین باشید دوستان !!
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    90 خوب اومدی دادش
  • امیر ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    برادر من، ما تضمین های خیلی بهتر از این هم دادیم قبلاً زمان دبیری همین آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی، ما برای اعتماد سازی همه چیز رو تعلیق کردیم آقایون باز هم اعتمادشون جلب نشد! دلت خوشه ها....
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    ممنون که مطلب منو منتشر نکردین پس از این به بعد بگیم کشور اسرائیل! حالم به هم میخوره از این دو رویی ها
  • اسلام صلح جو ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    بیایید یک بار هم شده از مرگ براین و آن گفتن دست برداریم و از در صلح و دوستی با همه وارد شویم چون طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص ) دین اسلام دین صلح و دوستی است نه جنگ و ستیز
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    مثلا اگر به دابلیو تی او پیوستیم چی قرار بشه؟ چی رو با چی عوض می کنی؟ این نهاد از نهادهای لیبرالیسم عصر جهانی شدن تحت سلطه قدرت هژمون است مگر از اتحادیه اروپائی روابط بهتری با آمریکا خواهیم داشت که نخواهد اقتصاد ما لطمه ببیند؟ جنگ اقتصادی آمریکا با اروپا بر سر نابودی یورو و حفظ دلار بعنوان ارز هژمون در جهان را در قالب این دایلیو تی او چطور تفسیر می کنی؟ سفارت آمریکا در سوریه که یادت نرفته؟ الان هم سفارتش در مصر. این سفارت در کشورهای شرقی، مقر فتنه و کودتا پروری و مخمل بافی است. نباشه بشدت بهتره. آمریکا می خواد روابط با خودش رو به زور بهمون تحمیل کنه. اینو یه طوری نمی گه که ازش عجز و لابه و طلب برداشت بشه. شما هم که داری حرف اونو می زنی. مگر آمریکا در سوریه و مصر انقلابی سفارت نداشت؟ مشکل حل شد؟ سفیر آمریکا روز روشن با استفاده از مصونیت می رفت حلب با سران جنگ داخلی آتی ملاقات می کرد. در مورد مصر هم که مستقیما از کودتا یه جوری زبلانه حمایت کرد که دنیا نفهمید این کودتا بود اصلا یا نبود. دو تا کشتی جنگی هم فرستاد تا حمایتش رو از دولت کودتا چهار قبضه کنه. البته اگر بتوان هزینه ها را کم کرد و این عربده کش مست و قداره بند سر کوچه را دست بسر کرد که خوبه اما راهش این نیست که به خونه راهش داد.
  • ایرانی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    احسنت!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    ما به تفكرات غلط مرگ ميگوييم نه به افراد. البته قضيه صهيونيستها جداست.
  • بنده خدا ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    عجب آدمهایی هستیدشما خوب که که یک سایت کم خواننده هستید برخی کاربراتون که نظر میدن آدم میمونه اینها تو چه دوره ای زندگی میکنند با چه افکاری انگار تنها راه پیشرفت کشور وحفظ اسلام جنگ با دنیاست نه تعامل شما ظاهرا پیام مردم در این دوره انتخابات ریاست جمهوری را نگرفتین یا خودتون رو زدید به ...
  • مهرداد ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    بله مشرق جان اگر اشتباه نکنم اولویت روحانی در سیاست خارجی همانی است که مخزن الاسرار سیاست خارجی ایران آقای ولایتی ولایتی در مناظره سوم به آن اشاره کرد باهم مرور میکنیم: یکم.وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. دوم.انسجام داخلی و تعامل سازنده و فزاینده با جهان باید به طوری باشد که کشور را به سمت سازندگی بیشتر و به سمت برخورد اصلاح طلبانه با مسائل مبتلابه کشور اداره کرد. بر اساس اصول عزت و حکمت و مصلحت باید رابطه خود با دنیا را تقویت کنیم. سوم. روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آورده ای برای کشور ندارد بلکه باید به دیدن کشورهای دیگر رفت و رفت و آمد سران را به داخل تسهیل کرد. روابط باید طوری باشد که عزت مردم ایران حفظ شود. نباید طوری باشد که گذرنامه ایران وقتی بازرسی می شوند مورد احترام قرار نگیرند. امروز متاسفانه برخورد کنسولی با مردم کشورمان در خارج از کشور خوب نیست. چهارم.دیپلماسی این نیست که انسان در برابر کشورهای دیگر خطابه بخواند. دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما حرف مشخص بزنیم بدون اقدامات دیگر.
  • محمد ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    "بنده خدا" با زدن اين حرفها كه "آدم ميمونه تو چه دوره اي زندگي ميكنه و ..."، كسي از حق دست نميكشه. اين روشها قديميه. شما هم عوض فرار از پاسخگويي، پاسخگوي سؤالات باش: 1. در قيامت نسبت به تعامل با دولت‌هاي حامي تروريست بايد پاسخگو باشيم يا نه؟! 2. آيا مراوده با دولت آمريكا كه به اديان الهي و به نوع بشر احترام نميگذارد، از نظر اسلام صحيح است يا نه؟! 3. پيام مردم كه بر پيام خداومند متعال ارجح نيست. پيام خداوند متعال و حضرت سيد الشهدا (ع) به هنگام تعامل با ديگران چيست؟! 4. ايران، قانون اساسي اسلامي دارد. اين قانون رو قبول داريد يا نه؟! 5. تفاوت پيشرفت انساني با پيشرفت حيواني چيست؟ غذا يا فرهنگ؟ 6. ما مشغول جنگ با دنيا هستيم يا آمريكا و صهيونيست‌ها؟! واقعيت اينه كه شما و امثال شما، وقتي مي‌بينيد يك تفكري هست كه دين را بر دنياي چرب و شيرين ترجيح ميدهد، تعجب ميكنيد. بعد ميگيد چرا خودتان نتونستيد اينگونه باشيد. بعد چشم ميبنديد و دهان باز ميكنيد. فحش خور بچه حزب اللهي‌ها خيلي قويه! تو اوليش نيستي!
  • محمد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    پاسخ نظرات شما: پاسخ بند اول: هزينه‌اي بزرگتر از دست كشيدن از منافع بلند مدت ملي وجود دارد؟! چه هزينه براي يك ملت بزرگتر از نايستادن بر روي حرف حساب خود. پاسخ بند اول: آيا تحريم، تهديد و جنگ تحميلي غرب، فقط به دليل اعلام مواضع و صدور بيانيه است؟! خير. به دليل عملكرد قدتمند انقلابي ايران در سطح جهان است. پاسخ بند دوم: منظور از انسجام داخلي چيست؟! تعامل با اصحاب فتنه؟! پاسخ بند دوم: در برخوردبا مسائل جهاني، مسلماني ما نبايد تعطيل شود. انسانيت را نبايد تعطيل كرد. مثل اين كشورهاي عمله و دنباله روي آمريكا كه هر كجا منفعشان اقتضا كند، دستور آمريكا را اجرا مي كنند. هر نوع تعاملي بايد با توجه به اعتقادات ديني و انساني ما شكل بگيرد. پاسخ بند سوم: پيامبر گرامي عالم (ص)، دوستي خود را با سلمان فارسي و فقراي جامعه عرب شكل دادند. آيا اين حرف كه كشورهاي آفريقايي و آمريكايي براي ما آورده‌اي ندارند، حرف يك مسلمان است؟! پاسخ بند سوم: چطور آورده ندارند! هر كشور آفريقايي يك رأي دارد در سازمان ملل. در همين آمريكاي لاتين، حضور ما باعث مشغوليت و سردر گمي مقامات آمريكايي شده است. اين آورده نيست؟! پاسخ بند سوم: فرصتهاي سرمايه گذاري فراوان قاره آفريقا، و تجارت مشترك با برزيل و آرژانتي و ونزوئلا و كاستاريكا، اينها آورده نيست؟! پاسخ بند سوم: رهبري مي‌فرمايند "من اين حرف‌ها كه جمهوري اسلامي به دليل برخي رفتارهاي نادرست غرب،در دنيا خوار شده را قبول ندارم. "تكبير مردم" پاسخ بند چهار: اتفاقاً بيان مواضع ديني و انقلابي، يكي از اصلي‌ترين وظايف ديپلماسي است. اگر در ديپلماسي حرفمان را نزنيم، كجا بزنيم؟! مگر آمريكاييها در ديپلماسي خود، بر اعتقاداتشان تأكيد نميكنند؟ ببينيد چند بار كلمه "آزادي" و "حقوق بشر" را مي‌گويند. به اسم "آزادي" كه يك فلسفه است، لشكر ميكشند عراق و افغانستان و سودان و آذربايجان و ژاپن. ما از آنها كمتريم؟! پاسخ بند سوم: ما حق هسته ايخود را از 5+1 طلب كرديم كه بخواهيم چانه زني كنيم؟! مذاكرات هسته‌اي ما آيا براي يك قرارداد مالي است كه بخواهيم چانه‌زني كنيم؟! يا يك پرونده حقوقي است؟! آمريكا يا شوراي امنيت اگر قرار بود حق ملت ايران را بدهد، غرامت حمله به هواپيماي مسافري ايران را ميداد. پولهاي بلوكه شده را آزاد ميكرد. حالا رويم بگوييم ما امديم مذاكره تا حقمان را بدهيد؟ اين مصلحت كشور و مردم است؟! پاسخ بند چهارم: منظورت از "ما حرف مشخص بزنيم، بدون اقدامات ديگر" دقيقاً چيست؟! اين اقدامات ديگر، چه كسي را بايد راضي كند؟ مي گويند ما بايد سايت نظامي پارچين را بازديد كنيم! ميگويند بايد امكان بازديد سرزده از مناطق نظامي خود را در هر لحظه برايشان فراهم كنيد! خب اين اقدامات ديگر كه غرب را براي چند لحظه آرام ميكند، از اين نوع است. اينها رو برو به اون "مخزن الاسرار"!!!! بگو.
  • محمود علی پور ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    ما باید با تمام کشورهای جهان به جز اسرائیل رابطه داشته باشیم.....عزیزم ما مسلمونیم کشورهای دیگه مسلمون نیستن چون اونها مسلمون نیستن ما نباید با اونها رابطه داشته باشیم؟؟؟؟حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟هرکی یه دینی داره به ما چه شیوه ی حکومت کشورهای جهان چه جوریه.........عزیزم عراق مستقیم به ایران حمله کرد و ایران رو به خاک و خون کشید و زن و بچه و ناموس مردم رو قتل و عام کرد اونوقت ما با عراق رابطه داریم....در حالی که آمریکا هیچوقت مستقیم به کشور ما حمله نکرده....بعضیا واقعا بی عقلن......کشور ایران در حال گذره....فرهنگ مردم ما داره کم کم پیشرفت میکنه و جهانی میشه....سیاست خارجی ما هم در دولت اعتدال آقای روحانی با حمایت آقای هاشمی رفسنجانی باید تقویت بشه....در عرصه ی سیاست خارجی نباید حتی از یک اصول گرا هم استفاده کنه....چون اصول گراها همشون افراطین....فقط از بین اصول گرا ها در سیاست خارجی آقای ولایتی واقعا معقولانه فکر میکنه...........مشرق تو هم اینقدر سانسور نکن عزیزم اینجا وظیفت خبررسانیه نه سانسور کردن.پس مرد باش و نظرات طیفهای مختلف مردم رو منتشر کن.
  • مهرداد ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    در پاسخ به محمد عرض میکنم همینا را به مخزن الاسرار سیاست خارجی ایران گفتم. محمد جان عرض میکنم می شود کشور را به تحریم ها نرساند.در آلماتی 2 غربی ها پیشنهاداتی کردند که میشد پیش رفت ولی آقای جلیلی نپذیرفت. گفتند غنی سازی 20 درصد را تعلیق و فردو را کند کنی، 3 تحریم را برمیداریم. در پاسخ به آنها گفتند این کارها را میکنیم شما کل تحریم را بردارد. حرف من این است که باید قدم به قدم پیش رفت. کاری که کردند نشان داد نمیخواهند کار پیش برود. اصولگرایی انعطاف ناپذیری نیست. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی معامله و تعامل است. سرسختی نشان دادن نیست. دیپلماسی بیانیه پشت میز خواندن نیست. اگر اینطور نبود وضع ما به اینجا نمی رسید.
  • اتحاد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    عالي بود افرين بخدا اصل انقلاب هم همين رومي خواست ماهم همين روميخواهيم
  • اتحاد ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    بخدا ما هم همين رومي گيم برسررسول الله خاكروبه مي ريختند ايشون نه تنها معترض نمي شدند بلكه چندروزي از ان خاكروبه ريزخبري نشدمتوجه شدند كه اوبيماراست و پيامبر به عيادت ايشان رفتند وايشان به خاطر مهرباني پيامبراسلام مسلمان شدند.
  • 90 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    در قران امده که کافرین جز مغضوبین هستند حالا با این تفاسیر دیگه چه دوستی باقی میمونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • 90 ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    احسنت به محمد با جواب منطقیش
  • 90 ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    احسنت به محمد معلومه از اطلاعات بالایی برخورداری پس در دادن بصیرت کوتاهی نفرمایید اجرکم عندالله
  • مج مج ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    من با شما موافقم ... جو حاکم در اینجا اصلا با جامعه نمیخونه ... هر چی بنویسی که یکم خلاف نظر اینهاست... اینا فوری برچسب میزنن و اهانت میکنن بهت ...
  • فرزند ایران ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق عزیزم حقیقت خیلی تلخه سر گرگ را اول باید برید نه چون گوسفندان مردم درید
  • پوریا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    سعیدجان قیافه هست اعتیادم نداری تازه ورزشکاری - خوش هیکلی پول هم که می دهند ماشین لوکس که داری خوونه هم که می خواهند با شرط بهتون بدهند حالا با این همه دختر شاه پریون و نشون کنی بهت می دهند.پس زیاد حرض نخور!!!!
  • محمد ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    آقاي "علي پور" اديان الهي در قرآن مجيد، احترام دارد. پس معيار ما تفاوت در اديان نيست. معيار، انجام وظيفه انساني است در قبال نوع بشر. نمي‌شود با آن دولتي كه سلاح براي تروريستها تأمين مي كند، چپاول مي‌كند، فلسطنيان را آواره مي‌كند، دست دوستي داد. بعد هم ادعاي مسلماني كرد. خداوند اعمال ما را ميبيند. روز حساب چه كنيم. از خجالت به كجا پناه بريم؟! فقط تقوا. فقط تقوا. در مورد قسمت دوم صحبت شما، بايد بگويم اگر همين الان آمريكا دست از اسلام ستيزي بردارد، دست ازچپاول بردارد، دست از قلدري زورگويي و حمايت از صهيونيست ها بردارد، با او هم رابطه برقرار مي‌كنيم. منعي نيست. عراق دشمن نبود. صدام دشمن بود. نقطه چين‌هايي كه در نظرت هست هم احتمالاً ناسزا هست كه خب چون نميدونم چه ناسزاييه، نميتونم جواب بدم.
  • محمد ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    حالا شد. محترمانه نقد كني، ما ميشيم فرش زير پا. چند جواب دارم: 1. تحريم علتش چيست؟ ميترسند بمب هسته اي بسازيم؟! اينكه خودشان هم دارند. همسايه هاي ما هم دارند. علت تحريم اينست كه ميخواهند: "كوتاه آمدن را به ملت ايران بياموزند." اين را رسماً گفته اند. جمله معروفشان را يه ياد بياريد: مي گويند "بلند پروازي ايرانيان بايد متوقف شود"!! نبايد ياد بگيريم اين كوتاه آمدن رو. شما ببينيد الان نسبت به ايرانياني كه در جنگ چالدران كم آوردند، در قرارداد تركمنچاي كم آوردند چه حسي داريد؟! چه حرفي داريد؟! همين قضاوت را راجع به ما خواهند داشت. 2. اصل حرف ما درصد غني سازي نيست، اينست كه ملت ايران انتخاب كرده كه آقا بالاي سر نداشته باشد. اگر بپذيرم كه در نتيجه تحريم و فشار غرب، 20% غني سازي تعطيل شود، اين مصداق چيست؟! عزت و استقلال؟! مقاومت براي چه زماني است؟! 3. وضع ما مگر چيست؟ از مقاومت، در پيشگاه خداوند صاحب عزت هستيم. حالا سختي هم كشيديم از عالم كفر. اين وضع بديست؟! اين ننگ است؟! يادمان باشد به محض اينكه گفتيم باشه حرف شما يعني غرب قبول، ميفهمند روش شان جواب داده بعد از 10 سال. مي روند سراغ پايگاههاي نظامي. ديگر يك انتخابات مستقل هم نخواهيم داشت. براي انتخابات ما هم پرونده ميسازند. ميفرستند شوراي امنيت. پشت سر رهبري حركت كردن، انسان را سعادتمند ميكند.
  • توبه ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    ایه 28 سوره توبه قاتلو االذین لا یو منون با لله و لا بالیوم الاخر با کسانی از اهل کتاب که نه به خدا ونه به روز جزا ایمان دارند پیکار کنید
  • توبه ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    ایه 24 سوره توبه بگو اگر پدران و فرزندان و برادران وهمسران و طایفه شما و اموالی که به دست اورده اید و تجارتی که از کساد شدنش می ترسید و خانه هایی که به ان علاقه دارید در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند
  • ali ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    چرا من نمی تونم لایک بزنم؟
  • کوروش م ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    فقط خواهشا مثل زمان خاتمی آب به کشورهای عربی صادر نکنند که خودمان کم آبی داریم.
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    ببینید اونا با ایرانی جماعت مشکل دارن...همین این حرفاشون همش بهونس
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    یعنی نگیم مرگ بر امریکا؟؟؟؟ امریکایی که داره بهمون زور میگه!!! هزار دفعه گفتیم و بازم میگیم ما زیر بار حرف زور نمیریم...
  • محمود علی پور ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا منم نمی تونم لایک بزنم؟ پس واسه چی به روحانی رای دادیم؟؟؟؟؟؟؟هان؟؟؟آقای روحانی گفته بود من سیستم لایک پیشرفته واسه مشرق میسازم چی شد؟؟؟یکی از سیاست های اصلیش همین بود....گفت کاری میکنم که همه بتونن لایک کنن ...چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه نمیدونن مشکل اساسی مردم ما الان مشکل لایکه؟؟؟؟واقعا متاسفم!
  • محمد ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    ممنونم ياد گرفتم.
  • مهرداد ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    مشرق جان با اجازه فکر کنم این محمد جای شریعتمداری را گرفته هههههههه!!! (شوخی کردم)
  • ناشناس ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    نظرت خیلی جالب نیست ولی میتونیم به جای باج دادن به روسیه به فکر مذاکره باشیم خیلی هم بهتر از لج کردن با امریکا و باج دادن به روسیه هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس