کد خبر 248127
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

مدیر بهره برداری از مراکز معاینه فنی با اشاره به حادثه اخیر اتوبان قم گفت: از 500 هزار خوردو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی در سال 91، 4 درصد خودروها دارای نقص در لاستیک بودند و این یعنی افزایش ضریب خطر پذیری در جاده های کشور.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد طاهریان با اشاره به حادثه تاسف بار اتوبان قم گفت: حادثه اخیر اتوبان تهران قم دل همه هموطنان را به درد آورده است در حالی که این حادثه می توانست اتفاق نیافتد. وی با اشاره به اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه نقص فنی اتوبوس و ترکیدگی لاستیک علت به وجود آمدن این حادثه بوده افزود: متاسفانه نقص فنی خودروها تبدیل به یکی از علل مهم در تصادفات جاده ای تبدیل شده در حالی که می توان به مراجعه به مراکز معاینه فنی نسبت به رفع نقص خودروهای معیوب اقدام کرد.

وی ادامه داد: در سال 91 از حدود 500 هزار خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند 4درصد دارای نقص در لاستیک بودند . این در شرایطی است که در حال حاضر در حدود 2.5 میلیون خودرو باید واجد شرایط معاینه فنی در تهران هستند و این بدان معنا است که در حال حاضر 100 هزار خودرو دارای نقص در لاستیک می باشند و این یعنی امکان وقوع حادثه ای دردناک به مانند آنچه در اتوبان قم رخ داد.

طاهریان همچنین ابراز کرد: همین تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی در سال گذشته از بروز 1081 فقره تصادف که می توانست حادثه ای به مانند آنچه رخ داد، جلوگیری کرده است. این در شرایطی است که با شروع فصل پاییز و زمستان و لغزندگی جاده ها ضریب ایمنی کاهش می یابد و این امر بی شاز پیش بر اهمیت معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین صحهه می گذارد.

وی با اشاره به بازدید رئیس پلیس راه کشور بیان کرد: طی نمونه گیری که از سوی سردار مهماندار از اتوبوسهای بین شهری گرفته شد از 4 اتوبوس نمونه برداری شده 3 اتوبوس از تست ترمز مردود شدند که این امر نشان می دهد ایمنی در جاده های کشور حاکم نیست.

طاهریان خاطرنشان کرد: معاینه فنی تنها ابزار نظارتی حاکمیت است که می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند و افزایش ایمنی را در جاده های کشور به دنبال داشته باشد اما متاسفانه دستگاههای حاکمیتی با تصمیمات غیر کارشناسی سبب شده اند این اهرم نظارتی در مهجوریت قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: حوادثی از این دست بیش از هر امری بیانگر آن است که باید در قوانین معاینه فنی بازنگری صورت گیرد وباید طرح دو فوریتی اصلاح قانون معافینت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی و تبدیل آن به دو سال یا یک سال و نیز مراجعه هر ساله آنها در صحن مجلس مطرح گردد.

معاینه فنی در مراکز مکانیزه تهران بر اساس استاندارد ملی ایران 9181 انجام می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس