به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر منوچهر منطقی با بیان این که در کنار طرح کلان ساخت هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره، ساخت هواپیماهای مسافربری با 52 نفر سرنشین در صنایع هوایی کشور در حال پیگیری است اظهار داشت: در کنار ساخت هواپیمای ایران 140 که حدود شش فروند از آن در خطوط هوایی پرواز میکنند، طراحی نسل دوم این هواپیما با هدف صادرات انجام شده که قابلیت عرضه در بسیاری از بازار های بینالملل را خواهد داشت.
وی همچنین از ساخت نمونه های بیمارستانی و ترابری هواپیمای ایران 140 براساس اعلام نیاز بخشهای مختلف خبر داد.
منطقی خاطرنشان کرد: از سال گذشته بازاریابی بینالمللی هواپیماهای ایران 140 را به طور جدی آغاز کرده ایم که بسیار موفقیت آمیز بوده و تا به حال برای ساخت چندین فروند از این هواپیماها تفاهم نامه ها و قراردادهایی منعقد شده است.
صنایع هوایی کشور علاوه بر بحث طراحی و تولید هواپیما در زمینه ارتقای هواپیماهای موجود و تشکیل زنجیره تامین تجهیزات صنایع هوایی نیز طرح ها و فعالیتهای متنوعی دارد.
گفتنی است، هواپیمای ایران 140 از کلاس هواپیماهای توربوپراپ منطقهیی (RegionalTurboprop Aircraff) است که به هواپیماهای مسافربری کوچک با قابلیت حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر اطلاق میشود که بر اساس بهترین کارایی (اقتصادی ، عملکرد) طراحی می شوند.هواپیماهای منطقهیی به دو گروه جت و توربو پراپ قابل تقسیم است.
در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیمای توربوپراپ به طور کامل از رده خارج شوند ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند، لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند.