وی با بیان اینکه بهترین بازار فعلی برای خودروهای چینی بازار آسیای میانه و بهویژه ایران است، خاطرنشان کرد: این کشورها عملا به سکوی پرتابی برای خودروسازان چینی تبدیل شدهاند تا محصولاتشان را به جهان معرفی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: چند سال پیش نیز مونتاژکاران خودروهای چینی برای ورود و کسب بازار ایران محصولاتشان را به قیمت کمتری از قیمت تمام شده عرضه و به دمپینگ اقدام کردند.
آزادی با بیان اینکه حدود چهار سال پیش یکی از شرکتهای ایرانی به عنوان مونتاژکننده محصولات چینی در شرف ورشکستگی بود، خاطرنشان کرد: با این حال چینیها سهام مدیریتی این شرکت ورشکسته را خریداری کردند تا در بازار ایران جای پایی داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی خودروساز چینی سهام یک شرکت ورشکسته دارای زیان را خریداری میکند طبیعتا به دنبال ارزان فروشی و دمپ محصولات خود برای باقی ماندن در بازار است.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در آن زمان با توجه به هزینههای سربار و کاهش شدید تولید محصولات امویام به 5000 دستگاه در سال، قیمت فروش این محصولات حتی هزینههای تمام شده این شرکت را نیز پوشش نمیداد.
وی با بیان اینکه مونتاژکاران خودروهای چینی هماکنون نیز خودروهای خود را با سودی کمتر از سود اصلی عرضه میکنند، تصریح کرد: البته با توجه به سفت شدن جای پای خودروهای چینی در ایران هماکنون ارزان فروشی در حد سالهای گذشته صورت نمیگیرد.
آزادی افزود: نکته مهم این است که در دو سال اخیر با توجه به کاهش تولید حدودا 70 درصدی خودروهای داخلی و افزایش شدید قیمت این محصولات، مونتاژکاران خودروهای چینی توانستند با استفاده از خلاء ایجاد شده در بازار قیمت محصولات خود را در حد قابل توجهی افزایش دهند.
وی تصریح کرد: به این ترتیب خودروسازان چینی توانستند بازار ایران را آلوده محصولات بیکیفیت خود کنند. البته اگر قوانین ضد دمپینگ در ایران فعال بود از اقدام این شرکتها جلوگیری میشد.