احمد مجیدی با بیان اینکه برای ساخت قطعات 2 و 3 که 71 کیلومتر است حدود 8 هزار میلیارد تومان نیاز است، تصریح کرد: بهدنبال تأمین منابع از تغییر سهام کارخانجات، فاینانس یا سرمایهگذاری بخش خصوصی هستیم، قطعات 2 و 3 آزادراه تهران ــ شمال در یک رقابت سالم بهزودی واگذار میشود.
مجیدی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص وضعیت قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران ــ شمال اظهار کرد: حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در این پروژه منتفی شد ضمن آنکه بنیاد مستضعفان در قطعات 2 و 3 حضور ندارد و فقط تونل البرز در قطعه 2 را میسازد.
*دستور دادیم پروژه با همین وضع موجود فعال شود
این در حالی است که به فاصله حدود 24 ساعت وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه نمایشگاه راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران-شمال، گفت: تصمیمی برای بازنگری در شراکت این آزادراه اتخاذ نشده است.
عباس آخوندی افزود: در خصوص آزادراه تهران شمال دو بحث مطرح است. یکی فعال کردن وضع موجود است که ما با همین وضع براساس قرارداد قبلی دستور دادیم و کارگاهها در حال فعالیت است.
آخوندی ادامه داد: یک بحث هم این است که بخواهیم نسبت به مسائل حقوقی و بحث شراکت در این پروژه بازنگری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون در این خصوص هیچ تصمیمی نگرفتهایم، گفت: مذاکرات با شریک و پیمانکاران پروژه در حال انجام است و همزمان کارگاهها نیز فعال هستند.
*تصویر روشن آزادراه از وعده تا ارائه
هشتمین روز از شهریور امسال وزیر راه و شهرسازی بازدیدی حدود 5 ساعته از آزادراه تهران-شمال داشت. آخوندی در این بازدید اعلام کرد مشکل آزادراه تهران-شمال مسائل مالی و حقوقی است و تا 21 روز آینده تصویر روشنی از این پروژه را ارائه خواهد کرد.
وی این را هم گفت که این گزارش را به رئیسجمهوری ارائه میکند و پس از آن برای وضعیت آزادراه تهران شمال تصمیمگیری خواهد شد.
75 روز از وعده وزیر راه و شهرسازی برای ارائه «تصویر روشن» میگذرد و این
گمانه آماده نشدن این تصویر را تقویت میکند. اما به نظر میرسد این تصویر
روشن مدتهاست که آماده شده است و آخوندی در انتظار تایید آن از سوی
رئیسجمهوری است.
مطابق با آن چه مسئولان بنیاد مستضعفان میگویند آنها حدود 810 میلیارد تومان در آزادراه تهران-شمال هزینه کردهاند و وزارت راه و شهرسازی چنانچه بخواهد بنیاد را از این این پروژه کنار بگذارد باید این «مهریه» 810 میلیاردی را پرداخت کند.
شاید تایید تصویر روشن آزادراه تهران-شمال توسط روحانی شرایط را برای واگذاری قطعات 2 و 3 به بنیاد مستضعفان فراهم آورد و به این ترتیب نیز وزارت راه دیگر پولی بابت کنار گذاشتن بنیاد از آزادراه تهران-شمال پرداخت نخواهد کرد و به اصطلاح با یک تیر دو نشان را خواهد زد.