کد خبر 268959
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵

اولین لایحه بودجه دولت یازدهم فردا توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس می‌شود.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور فردا (چهارشنبه) 17 آذرماه برای ارائه لایحه بودجه سال 1393 کل‌کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شود.

قرار است رئیس‌جمهور فردا گزارش عملکرد یک ساله قانون برنامه پنجم توسعه را نیز به نمایندگان ارائه کند.

طبق ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک‌شورى خواهد بود و ترتیب رسیدگى به­شرح ذیل مى‏باشد:

1- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت 10 روز مى‏توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس تقدیم نمایند.

2- کمیسیون‏هاى تخصصى موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند.

3- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‏هاى تخصصى، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شوراى اسلامى تقدیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا 15 روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید است.

4- در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره‏ها و ردیف‌ها رسیدگى می‌شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشند، قابل طرح نخواهند بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد، زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

تبصره 3 ماده 186 مقرر می‌کند که در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک‌بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید.

در ماده 187 آیین‌نامه داخلی تأکید شده است: جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلا انقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است، از دستور خارج نمى‏شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏تواند مطرح ،باشد مگر لایحه یک یا چنددوازدهم بودجه در صورت ضرورت.

در تبصره این ماده ذکر شده است: اگر مطالب فورى و فوتى اعم از طرح‌ها و لوایح دو فوریتى و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‏ناپذیرى باشد، در این صورت براى طرح و تصویب آن زمان مشخصى معین مى‏شود.

در ماده 188 آیین‌نامه تصریح شده است: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین‌نامه به مجلس تسلیم نشود، دولت موظف است لایحه چنددوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم نماید.

در ماده 45 آیین‌نامه داخلی ذکر شده است: به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‏هاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از اعضاى ذیل تشکیل مى‏گردد:

1- کلیه اعضاى کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

2- دو نفر از هر یک از کمیسیون‏هاى دیگر (غیر از کمیسیون‏هاى تحقیق و تدوین آیین‏نامه داخلى مجلس)

اعضاى مذکور در بند 2 توسط کمیسیون‏هاى مربوطه انتخاب و به هیئت رئیسه مجلس معرفى مى‏شوند.

مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایى قانون برنامه توسعه و یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه مى‏یابد.

در تبصره ماده 45 آیین‌نامه داخلی عنوان شده است که کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضا رسمیت می‌یابد.

بر این اساس، 15 پس از چاپ و توزیع لایحه بودجه، کمیسیون‌های تخصصی باید گزارش خود را که با بررسی پیشنهادات نمایندگان تدوین کردند، برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق ارائه دهند.

کمیسیون تلفیق هم 15 روز مهلت دارد بودجه را بررسی کند البته این مدت تا 15 روز دیگر قابل تمدید است و معمولاً نیز این اتفاق می‌افتد و بررسی بودجه در تلفیق یک ماه به طول می‌انجامد.

بنابراین 45 روز پس از زمان چاپ و تکثیر لایحه بودجه، گزارش کمیسیون تلفیق باید تقدیم صحن علنی شود.

معمولاً نمایندگان 10 روز تا 2 هفته در دو شیفت کاری صبح و عصر، کلیات و جزئیات لایحه بودجه را در صحن علنی بررسی می‌کنند.

معمولاً‌ لایحه بودجه پس از ارائه، همان روز چاپ و توزیع می‌شود و در جانامه‌ای نمایندگان قرار می‌گیرد.

در این صورت، گزارش کمیسیون تلفیق باید نهایتاً چهارشنبه دوم بهمن ماه تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس