گروه فرهنگی مشرق- «نمیخواهم بیخودی از منوچهر تعریف کنم، اما جا دارد بگویم بعد از آشناییام با او به مدت هفت الی هشت سال با هم کارد و پنیر بودیم!»
این بخشی از صحبتهای مرتضی احمدی - پیشکسوت عرصه هنر نمایش - در هشتمین سالروز درگذشت زندهیاد منوچهر نوذری است.
این پیشکسوت رادیو که به گفتهِ خودش بیشتر از هرکسی با مرحوم نوذری همراه و همکار بود، در هشتمین سالروز درگذشت آن مرحوم، دربارهی آشناییاش با او میگوید: از سال 1339 با مرحوم نوذری آشنا شدم و اولین بار در دوبله با هم روبرو شدیم، از آن به بعد بود که آشناییمان ادامه پیدا کرد.
نوذری در کارش استاد بود
احمدی سپس در توصیف ویژگیهای زندهیاد نوذری گفت: از سال 1340 که برنامه «شما و رادیو» شکل گرفت، ما جمعا 19 نفر بودیم که تا سال 58 با هم همراه بودیم. یکی از افرادی که همیشه با من بود، مرحوم نوذری بود. لازم است بگویم وی یک گوینده بسیار توانا بود که در کارش استاد بود.
وی ادامه داد: منوچهر از جمله مجریانی بود که از میکروفن و دوربین تلویزیون هیچگاه نمیترسید و دهان گرمی داشت.
تپق زدن در ذات منوچهر نبود
وی یادآور شد: زندهیاد منوچهر نوذری از جمله گویندگان قدری بود که اصلا تپق زدن در ذاتش نبود. او بینظیر بود و تبحر خاصی در کارش داشت. جا دارد بگویم منوچهر جایگزینی نداشت و تا به حال هم هیچ جایگزینی برای او پیدا نشده است.
احمدی همچنین در پایان سخنانش تصریح کرد: فقط به خاطر منوچهر نوذری به رادیو آمدم.
***
برنامه «گذر هفتم» رادیو ایران روز جمعه - پانزدهم آذر ماه - را به یادی از منوچهر نوذری و مرحوم علی حاتمی اختصاص داد.
در این برنامه علاوه بر مرتضی احمدی، پیشکسوتان دیگری همچون صادق عبداللهی و حمید منوچهری درباره مرحوم نوذری صحبت کردند و یادش را در هشتمین سالروز درگذشتش گرامی داشتند.
صادق عبداللهی در این برنامه گفت: نمیدانم بگویم خوشحالیم یا ناراحت از اینکه در سالروز درگذشت منوچهر نوذری عزیز به اینجا آمدهایم.
وی سپس یادآور شد: چهرههای پیشکسوتی در رادیو، تلویزیون و دوبله هستند که خدمت خاصی به رادیو انجام دادهاند که منوچهر نوذری هم یکی از آن چهرههاست.
او خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به سراغ زندهیادهای رادیو و تلویزیون و دوبله برویم یک قطار لازم داریم. یاد همه آنها گرامی.
به پیشکسوتان بسیاری بدهکاریم
در پی صحبتهای عبداللهی، حمید منوچهری از پیشکسوتان دوبله و رادیو در توصیف شخصیت مرحوم نوذری و همکاریهایش با وی اظهار کرد: همه مردم مرحوم نوذری را دوست داشتند، ما هم جزو آنهایی بودیم که همیشه او را دوست داشتیم؛ چرا که ایشان در رادیو و دوبله همیشه خوب و موفق بودند. جا دارد در همین برنامه «گذر هفتم» به گوش دستاندرکاران رادیو برسانم که ما پیشکسوتان زیادی داریم که به آنها خیلی بدهکار هستیم. اگر عزیزان لطف کنند و روزی را برای پیشکسوتان عزیزی که درگذشتند در نظر بگیرند، بهتر از آن است که هر روز را به یاد یکی از عزیزان گرامی بدارند.
وی با اشاره به همکاریاش در برنامه «صبح جمعه با شما» یادآور شد: تمام آنهایی که در این برنامه کار میکردند بینظیر بودند. افرادی همچون زنده یاد تابش، قنبری و ... که جایگزینی نخواهند داشت.
سپس عبداللهی تاکید کرد: از میان همه پیشکسوتان و اهالی رادیو منوچهر نوذری چیز دیگری بود. مرحوم نوذری مثل و مانند نداشت و فکر نمیکنم سالهای سال هم مثل او را داشته باشیم.
حضور نوذری در «جدی نگیرید» مثل کلاس درس بود
او در ادامه با اشاره به حضور مرحوم نوذری در طنز «جدی نگیرید»، گفت: در آن زمان که در برنامه طنز «جدی نگیرید» را با مرحوم نوذری کار میکردیم، حضورش برای بچهها مثل کلاس درس بود. او همیشه قبل از اجرا نوشتههایش را میخواند و حفظ میکرد.
حمید منوچهری در پایان گفت: به امید اینکه امثال منوچهر نوذری را در آینده داشته باشیم. جا دارد بگویم دوستان باید از مرحوم نوذری الگو بگیرند. با آرزوی سلامتی برای عزیزان پیشکسوتی که در قید حیات هستند و همچنین گرامیداشت یاد برای آنهایی که در میان ما نیستند.
و اما حاضر جوابی مرحوم نوذری ...
بپریچهر بهروان - یکی از مجریان پیشکسوت رادیو - که با منوچهر نوذری همکاری کرده بود، هم گفت: صحبت کردن درباره زنده یاد نوذری برایم کار دشواری است؛ چرا که ایشان فراتر از یک همکار سالها در کنار من بودند و به عنوان یک دوست، برادر بزرگتر و گاهی هم در مقام یک پدر مرا نصیحت میکرد.
بهروان اظهار کرد: او در نمایشهایش بازیگری ماهر و در دوبله گویندهای درجه یک بود. مرحوم نوذری به خاطر هوش خوبی که داشت خیلی حاضر جواب، باریکبین و در عین حال نکتهبین بود. او شخصیت شوخ طبع، دست و پا به خیر و مظلومی داشت. افسوس که هیچوقت فکر نمیکنیم کسی که دوستش داریم از میان ما برود. یادش گرامی و روحش شاد.
«ملون» چگونه شکل گرفت؟
در بخشی دیگر، سعید توکل - تهیهکننده «جمعه ایرانی» - طی یک تماس تلفنی درباره همکاریاش با مرحوم نوذری گفت: یادم است، زمانی که اواخر سال 67 بود آقای نوذری را به برنامه «صبح جمعه با شما» دعوت کردیم. قبل از انقلاب شبی در کنار هم بودیم و آقای نوذری از خاطرات گذشتهاش تعریف میکرد. او دربارهی شخصیتی به اسم ملوک ضرابی صبحت میکرد و لطیفه میگفت و تکهکلامهای این شخصیت را تعریف میکرد. از آنجا شد که اسم «ملون» شکل گرفت و جرقه کار از آنجا زده شد و این کار به مدت سه سال نوشته و اجرا شد.
«مسابقه هفته» با حضور عادل فردوسیپور
در برنامه «گذر هفتم» بخشهایی از صدای مرحوم نوذری در برنامه «مسابقه هفته» با حضور عادل فردوسیپور برای شنوندگان پخش شد.
همچنین بخشهایی از فیلم «گربه آوازه خوان» که با اجرای منوچهر نوذری همرا بود برای شنوندگان پخش شد.
برنامه «گذر هفتم» رادیو ایران روز گذشته برنامهاش را به یادی از منوچهر نوذری و زنده یاد علی حاتمی اختصاص داد.
منوچهر نوذری متولد ۱۳۱۵ قزوین بود که در ۱۶ آذر ۱۳۸۴ به علت بیماری ریوی و عفونت کلیوی در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از اولین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. زندهیاد نوذری اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفت و گفت: نام جعبهای که تصویر من را در آن میبینید تلویزیون است.
*** یادی از علی حاتمی در گفتههای امین تارخ
در برنامه «گذر هفتم» همچنین یادی هم از علی حاتمی شد که روز پنجشنبه - 14 آذر ماه - سالروز درگذشتش بود.
در این برنامه مجری برنامه طی یک نظر سنجی از شنوندگان خواست تا از میان آثار «مادر»، «کمال و ملک» و «هزار دستان» مرحوم حاتمی هرکدام را که بیشتر میپسندند از طریق ارسال پیامک برایشان بفرستند.
سپس امین تارخ طی یک تماس تلفنی درباره آشناییاش با مرحوم حاتمی گفت: فکر میکنم اواخر سال 67 بود که با مرحوم حاتمی آشنا شدم. در همان زمان بود که ایشان با من تماس گرفت و برای بازی در فیلم «مادر» دعوت به کار شدم و از همان جا بود که همکاریام با مرحوم حاتمی ادامه پیدا کرد؛ البته پیش از فیلم «مادر» هم در خدمت ایشان بودم اما کار حرفهای ما از فیلم «مادر» شروع شد.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون در ادامه صحبتهایش با اشاره به سوابق مرحوم حاتمی اظهار کرد: پنجشنبه شب هم، در مراسم بزرگداشت علی حاتمی که در خانه هنرمندان برگزار شد، گفتم که علی حاتمی در زمره فیلمسازانی است که همیشه راجع به آن صحبت میشود. او عشق زیادی به ایرانی و ایرانیت داشت. شاخصه بارز فیلمهای مرحوم حاتمی این بود که هیچ یک از فیلمهایش شباهتی به هم نداشت.
تارخ در عین حال تاکید کرد: مرحوم حاتمی در زمره فیلمسازانی بود که همیشه حرف خودش را چه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب میزد.
وی در پایان صحبتهایش گفت: درباره علی حاتمی صحبتهای بسیاری شده است اما اکنون نگاه من به عنوان نگاه یک بازیگر به کارگردان است. لازم است بگویم مرحوم حاتمی از جمله کارگردانانی بود که به بازیگر اعتماد به نفس میداد و همیشه به بازیگران اهمیت میداد.
*** محمدعلی کشاورز: اکبر عبدی را خیلی کتک زدم
برنامه «گذر هفتم» طی یک مصاحبهای که با محمد علی کشاورز انجام داده بود بخشهایی از صحبتهای این هنرمند پیشکسوت را در خصوص همکاریهایش با مرحوم حاتمی پخش کرد.
کشاورز ابتدا با اشاره به همکاریهایش با مرحوم حاتمی گفت: جا دارد از همه هنرمندانی مثل مرحوم حاتمی که نویسندهای فوق العاده بود و در همه زمینهها تجربه داشت و همچنین اخلاق هنرمندانهای داشت، یاد کنم. بنده از دانشکده هنرهای دراماتیک با مرحوم حاتمی آشنا شدم و به نوعی با هم، هم دانشگاهی بودیم. فیلم «مادر» چهار الی پنجمین همکاریام با حاتمی بود؛ ضمن اینکه همیشه من در بیشتر کارهایش حضور داشتم. جا دارد درباره فیلم «مادر» بگویم تمام صحنههای این فیلم جلوی چشمانان من است.
وی سپس در توصیف شخصیت زندهیاد حاتمی یادآور شد: علی حاتمی نمونه بود. میخواهم خاطرهای تعریف کنم و آن هم این است؛ یادش بخیر زمانی که فیلم «مادر» را بازی میکردیم، در بخشهایی از فیلم که مربوط به بازی من و اکبر عبدی بود، در حمام فیلمبرداری داشتیم که من در آنجا اکبر عبدی را خیلی کتک زدم.
در این برنامه بخشی از صدای فیلم مادر حاتمی پخش شد.
در برنامه «گذر هفتم» بخشهایی از فیلمهای «مادر»،
«کمالالملک» و همچنین سریال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی برای شنوندگان
پخش شد.
منبع: ایسنا