کد خبر 269263
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶

عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه نمایندگان هفته آینده به سرکشی حوزه های انتخابیه می روند و از دو هفته اینده روند بررسی بودجه آغاز می شود، گفت: پرونده بودجه 93 تا پایان بهمن بسته می شود.

به گزارش مشرق، سیدشریف حسینی در گفت وگو با خانه ملت، در تشریح مراحل بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، گفت: بر اساس ماده 186 دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند، که به علت تعطیلات پنجشنبه و جمعه امروز یکشنبه این لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت ده روز مى‏توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‏هاى تخصصى مجلس تقدیم کنند، همچنین کمیسیون‏هاى تخصصى موظف هستند تا حداکثر پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.

وی افزود: کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‏هاى تخصصى گزارش نهائى خود را تنظیم و به مجلس شوراى اسلامى تقدیم کند، از طرف دیگر مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیأت رئیسه قابل تمدید است.

حسینی در تشریح مراحل بررسی لایحه بودجه 93 در صحن علنی مجلس، گفت: در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به‏تصویب خواهد رسید، البته در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‏ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح است، همچنین پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

وی با اعلام اینکه درصورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه 93، فقط برای یک‌بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف هفتاد و دو ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه کند، افزود: از طرف دیگر جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد شود و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‏شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏تواند مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: از طرف دیگر بعد از تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به صحن علنی می آید ، در ادامه نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هرکدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود، درصورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس، با اعلام اینکه به نظر من پرونده بودجه سال 93 تا اواخر بهمن ماه بسته می شود، گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان می توانند هفته آینده برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود مراجعه کنند، از این رو هفته آینده مجلس هیچ دستور کار ندارد، اما در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی روند سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه متوقف می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس