کد خبر 269775
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱

وضع تحريم‌هاي بين‌المللي در چند سال گذشته عليه كشورمان براي هركس كه آب نداشت براي چيني‌ها نان داشت. آنها از غيبت برندهاي معروف در حوزه‌هاي مختلف صنعتي كشورمان استفاده كردند و كم‌كم در حال تسخير بسياري از اين بازارها هستند. يكي از حوزه‌هايي كه چشم بادامي‌ها مايلند هر روز حضورشان را در آن تثبيت كنند بازار خودرو است. در سال‌هاي اخير يكي پس از ديگري برندهاي اروپايي زير فشار دولت‌هاي شان بازار خودرو ايران را ترك مي‌كردند و رفتن آنها همانا و سرعت گرفتن ورود خودروهاي چيني به بازار همانا.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، خيابان‌هاي كلانشهرهاي كشور ديگر كم‌كم در حال عادت كردن به رفت و آمد اتومبيل‌هاي خارجي هستند كه قيمت‌‌شان گران اما كيفيت‌شان در حد همان خودروهاي درجه دوم ساخت داخل است. شاسي بلندها و لوكس‌هاي چيني شايد براي چند صباحي بتوانند عطش لوكس سواري ايراني‌ها را بخوابانند اما طولي نمي‌كشد كه از ريخت مي‌افتند.

پس از توافقات ژنو 3، اما انگار ورق در حال برگشتن است. موضع گيري‌هاي مسئولان صنعت خودرو فرق كرده و مهم‌تر از همه اينكه برندهاي معتبر خارجي مانند رنو، پژو، بنز و حتي خودرو سازهاي آمريكايي مانند جنرال موتور اعلام آمادگي كرده‌اند به بازار ايران باز گردند. اعلام آمادگي‌اي كه از نظر مسئولان دولتي و صنعتي كشور مان به لحظه شماري هم تعبير شد. اما سوال مهم اينجاست كه بعد از برگشت اين برندهاي اروپايي سرنوشت تازه واردهاي چيني چه مي‌شود. آيا چيني‌ها بايد براي وداع زود هنگام با بازار خودرو كشورمان آماده شوند؟ «تهران امروز» اين مسئله را با كارشناسان بخش خودرو و نمايندگان مجلس در ميان گذاشته است.

رقابت در بازار چيني‌ها را از پا در مي‌آورد

احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان در اين باره مي‌گويد: در نخستين همايش بين‌المللي صنعت خودرو،نماينده‌هاي برندهاي معتبر خارجي از جمله رنو و پژو از توافقات هسته‌اي انجام شده ابراز رضايت كرده و منتظر هستند كه كاهش فشارها از سوي دولت‌هاي شان به آنها ابلاغ شود تا به بازار برگردند.

او مي‌گويد: با فضاي ايجاد شده پيش‌بيني مي‌كنيم كه شركت‌هاي بزرگ اروپايي براي سرمايه‌گذاري در صنعت خودرو اعلام آمادگي خواهند كرد و اين هيات مديره شركت‌هاي خودرو ساز هستند كه براي انتخاب هر يك از اين شركت‌ها تصميم‌گيري مي‌كنند.

 انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالتي در اين زمينه نخواهند داشت فقط يكسري استانداردها را از جمله داشتن استاندارد 51 گانه ايمني اروپا يا توليد بر اساس استاندارد يور 4 و... اعلام مي‌كنند. شركت‌هاي ايراني بايد تلاش كنند يك قرارداد منصفانه و برد- برد را با شركت‌هاي خارجي تنظيم كنند. در اين ميان يكسري فاكتورها از جمله كيفيت و خدمات پس از فروش نقش مهمي دارد و قاعدتا تقاضاي بازار هم يك فاكتور مهم است. با مجموع اين شرايط مي‌توان پيش‌بيني كرد با ورود برندهاي مطرح اروپايي شركت‌هاي ايراني مجبور مي‌شوند در همكاري با شركت‌هاي چيني تجديدنظر كنند و اگر منافع‌شان تامين نشود به همكاري شان با آنها پايان دهند.

 با در نظر گرفتن عمكرد چيني‌ها در اين مدت پيش‌بيني مي‌شود با ورود مجدد اروپايي‌ها به بازار كشور اگر خودروهاي چيني كل بازار را از دست ندهند سهم‌شان به شدت كاهش خواهد يافت، چرا كه آنها قادر نخواهند بود يك رقابت آزاد با اروپايي‌ها داشته باشند. ضمن اينكه ما بر اساس افق 1404 بايد در حوزه خودرو به 5 پلتفرم جديد برسيم كه سه پلت فرم خارجي و دو پلتفرم داخلي است. بر اساس هر كدام اين پلتفرم‌ها هم بايد 5‌خودرو توليد شود و اين يعني توليد 25 خودرو جديد. ما براي رسيدن به اين اهداف به همكاري برندهاي معتبر جهاني نياز داريم. متاسفانه غير از خودروهاي بعضا بي‌كيفيت، يك مشكل مهم ما ورود قطعات يدكي چيني بي‌كيفيت است كه با رفع اين محدوديت‌ها انتظار داريم اين مشكل حل شود.

چيني‌ها مجبورند در سياست‌هاي شان تجديدنظر كنند

محمدرضا نجفي‌منش عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو هم به تهران امروز مي‌گويد: برندهاي مطرح اروپايي با پاي خودشان از صنعت خودرو كشور نرفته‌اند. رفتن شان تحت فشار دولت‌هاي شان بوده و با باز شدن فضا به شدت مايلند كه به بازار كشورمان برگردند در اين شرايط چيني‌ها هم چاره‌اي ندارند جز اينكه در سياست‌هاي شان در بازار ايران تجديدنظر كنند و اگر مي‌خواهند در اين بازار سهمي داشته باشند با محصولات با كيفيت‌تري حضور پيدا كنند. البته قاعدتا در هر صورت سهم شان از ميزان فعلي كمتر خواهد بود و اگر كيفيت شان را ارتقا ندهند حتي ممكن است كلا بازار را از دست بدهند.

در حال حاضر شرايط به‌گونه‌اي است كه ما بايد به فكر منافع خودمان باشيم بحث‌هايي مطرح است مبني بر اينكه براي ورود خودروسازهاي خارجي شرط تعهد 30درصد صادرات و انتقال دانش فني و... گذاشته شود. اين مسائل بايد حتما كارشناسي شود و تا جايي كه امكان دارد از شركاي خارجي‌مان امتياز بگيريم. بازار اروپا در حال حاضر وضعيت خوبي ندارد و بازار ايران براي آنها مهم است. در حال حاضر حتي خودروسازهاي معتبر آمريكايي هم اعلام آمادگي كرده‌اند كه در ايران سرمايه‌گذاري كنند.

ميدان دادن به چيني‌ها خيانت به صنعت است

غلام‌محمد زارعي عضو كميسيون صنايع مجلس مي‌گويد: ميدان دادن به چيني‌ها و ورود محصولات بي‌كيفيت چيني به كشور خيانت آشكار به صنعت كشور است. در حال حاضر خودروهاي چيني با كيفيت نازل و قيمت بالا در كشور جولان مي‌دهند و ما بايد از فرصت ايجاد شده براي امتياز گرفتن از شركت‌هاي اروپايي استفاده كنيم. چشم‌انداز ما بايد بومي‌سازي توليد خودرو در كشور باشد. دولت و مجلس بايد استراتژي مشخصي در اين زمينه داشته باشند و بتوانند از اين شركت‌ها به عنوان شركاي تجاري براي رفع مشكلات توليد داخل استفاده كنند. بخش توليد خودرو با مشكل مواجه شده بود بايد هر چه سريع‌تر اين مشكلات برطرف شود.

خودرو داخلي با كيفيت توليد شود، مردم چيني نمي‌خرند

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور هم معتقد است در صورتي كه كيفيت خودروهاي داخلي افزايش يابد مردم ديگر خودرو چيني خريداري نخواهند كرد.حسن زماني افشار به ايسنا گفته، تا چند سال پيش خودروهاي چيني مونتاژي خريدار چنداني در داخل كشور نداشت.با اين حال افت كيفيت خودروها در يكي دو سال اخير موجب افزايش تقاضا براي خودروهاي چيني شده است، تحريم‌ها موجب شد كه خودروسازان برخي قطعات را از منابع ديگر تامين كنند كه اين موضوع افت كيفيت برخي خودروها را به‌دنبال داشته است. با توافقات اخير خودروسازان خواهند توانست قطعات را از منابع اصلي تامين كنند كه اين موضوع منجر به افزايش كيفيت خودروهاي داخلي خواهد شد.افزايش كيفيت خودروهاي داخلي موجب خواهد شد كه خودروهاي چيني بخش اصلي تقاضاي خود در داخل كشور را از دست داده و جاي خود را به خودروهاي داخلي بدهند.

روس‌ها هم فعلا اميدي ندارند

با اوج گرفتن مشكلات توليد خودرو در كشور زمزمه واردات خودروهاي روسي هم به گوش رسيد. مرداد ماه امسال، ايسنا در گزارشي نوشت برخي اخبار از واردات و برنامه‌ريزي براي توليد خودروهاي شركت روسي«لادا‌» در كشور حكايت دارد. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند توليد خودروهاي روسي يك عقبگرد بزرگ براي صنعت خودرو كشور است.طبق اخبار منتشر شده، خودروهاي روسي به صورت CBU(قطعات منفصله براي مونتاژ) وارد ايران شده و پس از آن در داخل كشور توليد خواهد شد. با اين حال برخي كارشناسان معتقدند كه كيفيت خودروهاي روسي حتي از خودروهاي چيني نيز پايين‌تر است. با توجه به اتفاقت اخير به نظر مي‌رسد روس‌ها فعلا براي ورود به بازار خودرو كشور بايد منتظر بمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام به فورد.
  • مانی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    خودرو های چینی تولیدشون از ابان متوفق شده و ایکس 33 و 315 دیگه تولید نمیشه و قراره یه مدل وانت بزنن
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    نباید مردم خودرو فرانسوی بخرند - فرانسه برخورد خصمانه ای در مذاکرات با ایران داشت - ایکاش میشد فاتحه خودروهای فرانسه را هم خواند
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    خودروهای چینی فوق العاده زیبا و با امکانات زیاد و قیمت مناسب هستند. وقتی مشتری راضی است هیچ وقت کارخانه اشتباه نمیکند و سلیقه و جیب مشتری را به زد و بندهای بین المللی نمیفروشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس