به گزارش مشرق نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان حجتالاسلام نبویان نماینده طراحان سوال از رضا فرجیدانا و دفاعیات وزیر علوم، از سخنان وزیر علوم در دفاع از خود درباره انتصابات جدید وزیر علوم، قانع نشدند و بدین ترتیب وزیر علوم به عنوان دومین وزیر کابینه از مجلس کارت زرد گرفت.
پیشتر، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از مجلس کارت گرفته بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 5 آبان ماه سال جاری با 159 رأی موافق و 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع، از مجموع 261 رأی مأخوذه به رضا فرجیدانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد کردند.
فرجیدانا دومین گزینه پیشنهادی حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور برای تصدی این مسئولیت بود. پیش از فرجیدانا، جعفر میلیمنفرد سرپرست وزارت علوم بود که نمایندگان بهعلت حضور فعال در فتنه 88 و حمایت از عناصر تندرو و رادیکال به وی رأی اعتماد ندادند و رئیسجمهور جعفر توفیقی را بهعنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد.
نمایندگان به همان دلایلی که با حضور میلیمنفرد در وزارت علوم مخالف بودند، به انتصاب توفیقی نیز اعتراض کردند. انتشار فیلم سخنرانی توفیقی در جمع اساتید متحصن در مسجد دانشگاه تهران در فتنه 88 بر حجم مخالفتها با توفیقی افزود.
اما همزمان با شدت گرفتن مخالفتها، رئیسجمهور در نهایت رضا فرجیدانا را بهعنوان دومین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد و 10 روز بعد (5 آبان 1392) مجلس به وی رأی اعتماد داد.
با آغاز به کار وزیر جدید علوم، وی در همان ماههای اولیه جعفر میلیمنفرد را بهعنوان معاون آموزشی و جعفر توفیقی را بهعنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. نمایندگان بلافاصله به فرجی دانا اعتراض کردند.
طبق گفته اعضای کمیسیون آموزش در همان دوران، فرجیدانا بهخلاف وعده خود در جمع اعضای کمیسیون عمل کرده است؛ نمایندگان میگفتند، فرجی دانا در نشستهای کمیسیون وعده داده بود که در انتصابات خود از افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند، استفاده نکرده و در جهت حفظ آرامش فضای دانشگاهها تلاش کند تا روند رو به رشد علمی دانشگاهها ادامه پیدا کند.
بر همین اساس ابتدا 82 تن از نمایندگان "در خصوص انتصابات مسئلهدار و افرادی که در فتنه 88 نقشآفرین بودهاند، در مناصب جدید مدیریتی خلاف وعده وزیر علوم به مجلس" به فرجیدانا در جلسه علنی روز 14 آذر مجلس، تذکر دادند و روز بعد نیز 150 تن از نمایندگان ملت به رئیسجمهور درباره همان انتصابات نامه اعتراضی نوشته و خواستار تجدیدنظر وزارت علوم در این انتصابات شدند.
در همین روز طرح سؤال از فرجیدانا با 18 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شد تا موضوع برای حل و فصل به کمیسیون آموزش ارجاع شود.
در همین راستا سؤال نمایندگان مجلس درباره انتصابات وزیر علوم در کمیسیون مطرح و پس از بحث و بررسیهای فراوان، سؤال کنندگان اعلام کردند که از پاسخهای وزیر علوم قانع نشدند و سؤال به صحن مجلس رفت تا مجلس درباره آن تصمیمگیری کنند.