به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، این روزها شاهدیم که برخی از مدارس، روشهای جدیدی را برای اخذ کمکهای مردمی در پیش گرفتهاند که نمونه آن ارائه فیشهای آماده بانکی با ثبت نام و نام خانوادگی دانشآموز، نام مدرسه و شماره حساب مدرسه است که اولیا باید مبلغ درج شده در فیش را به حساب مدرسه واریز و آن را به مدرسه تحویل دهند.
مدیران مدارس مشکلات مالی، واریز نشدن سرانه و کاهش میزان آن و همچنین کافی نبودن این سرانه را علت اصلی درخواست کمک از والدین عنوان میکنند و معتقدند که هزینههای جاری مدارس بسیار افزایش یافته و چنانچه مشارکتهای مردمی و کمک اولیا نباشد، چرخ مدارس نمیچرخد.
هر چند مدیران مدارس عنوان میکنند پرداخت وجه امری اختیاری است، اما وقتی سراغ والدین میرویم، حرفهای دیگری میشنویم که کاملا متناقض با صحبتهای مدیران است.
بارها اعلام کردهایم دریافت وجه اجباری از اولیا خلاف مقررات است
سید رحیم میر شاهولد درباره اخذ کمکهای مالی از اولیا، گفت: بارها اعلام کردهایم دریافت وجه اجباری از اولیا خلاف مقررات است و هیچ مدرسهای نمیتواند دانشآموزان و اولیا را مجبور به پرداخت وجه کند.
وی افزود: به جز مدارسی که دارای ضوابط خاص هستند، دریافت وجه از مدارس دولتی اجباری نیست مگر آنکه اولیا به خواست خود و به صورت داوطلبانه بخواهند مشارکت مالی در امور مدرسه داشته باشند.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: انجمن اولیا و مربیان که همواره در جریان امور مدارس قرار دارند، بر اساس گزارشی که از مدیران مدارس دریافت میکند، میتوانند برنامههایی فوقالعاده از جمله هوشمندسازی مدارس، برگزاری اردوها و یا مسابقات را با خانوادهها در میان گذاشته و به صورت کاملا اختیاری هزینههای مورد نیاز را به اطلاع اولیا برسانند و اولیا نیز پس از آنکه توجیه شدند چنانچه مایل بودند، میتوانند وجهی را به عنوان کمک به مدرسه پرداخت کنند اما این روند نباید شکل اجباری به خود بگیرد.
میرشاهولد تاکید کرد: مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان در جلساتی که با حضور اولیا برگزار میشود، ضرورتها و موانع را بازگو کنند تا اولیای دانشآموزان نیز به صورت شفاف در جریان امور و مسائل مدرسه قرار بگیرند. به این معنا که هزینههای دریافتی از خانوادهها در کدام بخشهای مدارس هزینه میشود.
وی ادامه داد: مردم ایران همواره به کمک آموزش و پرورش آمدهاند و هر زمان که ضرورت باشد، برای تعلیم و تربیت فرزندان خود مشارکت میکنند. اما نکته مهم در این است که آنها به طور شفاف در جریان هزینه کمکهای مردمی قرار بگیرند. بنابراین مدیران مدارس موظفند پس از هزینه کرد، گزارش مالی مدرسه را در اختیار اولیا قرار دهند.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مردم در جریان تنگناها و مشکلات مالی کشور و به تبع آن مشکلات مالی آموزش و پرورش قرار دارند، اظهار کرد: تعداد مدارس آموزش و پرورش بسیار زیاد است و سرانهای که به مدارس تعلق میگیرد، نمیتواند همه خواستههای تعلیم و تربیت را پاسخ بدهد؛ بنابراین آموزش و پرورش دست نیاز به سوی اولیا دراز میکند اما نه تنها برای دریافت مسائل مالی، بلکه به گفته رییسجمهور برای مشارکت اولیا در همه زمینهها که به اداره مطلوب مدرسه بینجامد.
وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش علاقهمند است که مساعدتها و کمکهای مردمی به صورت کاملا اختیاری باشد و اقدامی که به عنوان نظارت بر مدارس در این حوزه صورت میگیرد، مسئولین اداره ارزیابی و عملکرد در استانها و کارشناسان در شهرستانها ارتباط مستقیم با مدارس در سراسر کشور داشته و به طور مرتب گزارشها را دریافت میکنند، لذا هر کجا که تخلفی وجود داشته باشد، به آن رسیدگی میکنند.
میر شاهولد ازمدیران مدارس خواست تا ارتباط خود را با مردم به ویژه اولیا توسعه داده و به صورت صادقانه موضوعات مدرسه را مطرح و امور مالی را نیز به صورت صادقانه به مردم اعلام کنند.
به گفته وی، بخش زیادی از مدیران مدارس نسبت به دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش عمل میکنند و با توجه به اینکه بیش از 105 هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد، لذا ممکن است در برخی مدارس نیز تخلفاتی صورت بگیرد که تعداد آن ناچیز است، اما آموزش و پرورش با همان درصد ناچیز نیز برخورد میکند.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از اولیای دانشآموزان خواست تا در صورت مشاهده چنین برخوردی از سوی مدارس و دریافت وجه اجباری کمکهای مردمی، موضوع را با آموزش و پرورش منطقه در میان بگذارند و مناطق نیز موظفند طی 48 ساعت به این موضوع رسیدگی کرده و پاسخ قانعکنندهای به مردم بدهند.
میر شاهولد درباره فراوانی شکایتهایی که از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون به اداره کل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور شده، گفت: موارد مختلفی از شکایتها به این دفتر ارائه شده و پس از آغاز سال تحصیلی، مواردی از قبیل مسائل آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی و موضوعات اداری و مالی جزو این شکایتها بوده که دریافت وجه اجباری از اولیا، نیز بخشی از موضوعات مالی شکایتها را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: در سه ماهه اول سال تحصیلی جاری 10 هزار و 583 مورد شکایت به اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایتهای آموزش و پرورش رسیده که از این تعداد 3500 مورد مربوط به مسائل آموزشی، 1100 مورد پرورشی، 1400 مورد اداری و مالی، 821 مورد اخلاقی و 1000 مورد نیز حقوقی بوده که مقایسه این شکایتها نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته نشان میدهد تعداد شکایتها 2500 مورد کمتر شده است.
هرچند که مسولان وزارت آموزش و پرورش همواره بر اجرای قوانین تاکید کرده و بارها برخورد با موارد تخلفی مبنی بر دریافت کمکهای مردمی اجباری از اولیا را اعلام کردهاند اما مشکلات مالی مدارس فراتر از این قوانین است که بتوان با آیین نامه و دستورالعمل به آن خاتمه داد، در این بین اگر مشارکت مردمی نباشد مدیران با مشکلات متعددی مواجه میشوند، لذا افرایش هرینههای مدارس در برخی موارد باعث نادیده گرفتن قوانین شده و مدیران را به اخذ وجه اجباری سوق میدهد، همین امر موجب نارضایتی والدین میشود؛ به طوریکه این امر به سریال تکراری هر ساله مدارس تبدیل شده است.
دریافت کمک از اولیای دانشآموزان از سوی مدارس داستان تکراری است که همچنان ادامه دارد و علیرغم اینکه آموزش و پرورش بارها اعلام کرده کمکهای مردمی باید کاملا داوطلبانه و بدون هیچ گونه اجباری باشد، اما برخی از مدیران بدلیل مشکلات مالی ناشی از کمبود سرانهها، با دریافت کمکهای مردمی اجباری سعی در تامین بخشی هزینهها از جمله پول آب، برق و گاز و ... دارند.