گروه جنگ نرم مشرق- موتور جستجوی چینی «بیدو» که تاکنون فقط به ساکنان چین خدمات ارائه میکرد قصد دارد با گسترش زبان جستجوی خود، راهی کشورهای دیگر خصوصا مناطق غیرانگلیسی زبان شود.
از آنجا که سایت گوگل و تمامی خدمات آن در چین فیتلر است، صدها میلیون چینی کاربر اینترنتی چین برای جستجوهای خود از سایت بیدو استفاده میکنند.
این سایت در سالهای اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است و خدمات مطلوبی نیز ارائه میدهد به طوری که چینیها از عدم دسترسی به گوگل، کمبودی احساس نمیکنند.
با این حال، بیدو قصد ورود به سایر کشورهای جهان را نیز دارد و مصر، تایلند و برزیل، نخستین مقاصد بینالمللی موتور جستجوی چینی محسوب میشوند.
بیدو قصد دارد گسترش بینالمللی خود را از بازارهای کشورهای موسوم به نوظهور آغاز کند. به گفته سخنگوی بیدو، مناطق آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا مقاصد توسعه بینالمللی بیدو هستند.
البته پیش از این نیز بیدو نسخه ژاپنی خود را نیز راهاندازی کرده بود اما توسعه جغرافیایی بیدو به سایر قارههای جهان نشان میدهد بیدو قصد دارد با گوگل وارد رقابت جدی شود.
طبق این برنامه، بیدو قصد دارد نسخه موتور جستجوی خود را با زبان بومی سه کشور تایلند، برزیل و مصر راهاندازی کند.
به نظر میرسد بیدو برای رقابت با گوگل، قصد دارد بر ارائه خدمت به مناطق غیر انگلیسی زبان تمرکز کند.
در این سایتها، خدمات اینترنتی جستجوی محتوا، عکس، فیلم و غیره به زبانهای تایلندی، پرتغالی و عربی برای کاربران تایلندی، برزیلی و مصری ارائه میشود.