این روزهای شلوغ جشنواره فیلم فجر مدیران سینمایی نیز در شرایط مختلف پاسخگوی رسانهها هستند و درباره مسایل و بعضا چالشهای ایجادشده به اظهارنظر میپردازند.
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که طبق صحبتهای خودش به شدت دغدغه مردم، سینما و سینماگران را دارد، معتقد است آنچه در حال حاضر از سینما میبینیم کاملا مطلوب نیست؛ چراکه وضعیت فعلی سینمای ایران هنوز محصول حال و هوای گذشته است.
این مدیر سینمایی در گفتگویی با خبرنگار مهر بر توجه به مردم در اسخت فیلم های سینمایی و آشتی سینماگران با مردم اشاره کرد او همچنین گفت که ساخت فیلم پرامید باید در دستور فکر و اندیشه فیلمسازان ایرانی قرار گیرد.
*جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است؛ ویترینی که بخشی از آن حاصل مدیریت سینما است. جشنواره امسال با همه خوبیها و بدیهایش کاملا حاصل مدیریت شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی در دولت یازدهم نیست و بخشی از آن میراثی از مدیریت دولت دهم است. نظر شما درباره سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر چیست؟
- معتقدم ارتباط سینما با مردم تا اندازهای قطع شده است و از سوی دیگر وضعیت سرمایه گذاری در سینما، سالن های نمایش فیلم و در نهایت گیشه خراب است و متاسفانه تهیه کننده، کارگردان و نویسنده کمتر به فکر مردم، گیشه و در نگاه کلیتر سینما هستند. از همین رو امیدوارم ارتباط بین مردم و سینماگر هرچه بیشتر و بهتر برقرار شود.
*منظور از برقراری ارتباط بین مردم و سینماگر چیست و مدیریت جدید سینما تا چه اندازه در جهت برقراری این ارتباط تلاش می کند؟
- سینماگر باید بداند که برای مردم فیلم می سازد نه برای جشنواره. از همین رو فکر و ذکر فیلمساز نباید معطوف به هیچ جشنواره ای حتی جشنواره فیلم فجر باشد. در واقع فیلمساز باید به این باور برسد که برای مردم فیلم بسازد؛ فیلمهایی که بازتاب دیدگاه و دغدغه مردم است.
در پاسخ به بخش دوم سئوال باید بگویم قطعا تا اندازه ای رویکرد مدیریت سینما نسبت به ساخت فیلم و حمایت از فیلمسازان تغییر خواهد کرد و ساخت آثاری براساس دغدغه های مردم و به خصوص حفظ کیان خانواده ها را درنظر خواهیم داشت.
*طرح دغدغههای مردم به انحای مختلف در ژانرهای مختلف سینما مطرح می شود. منظور شما از بازتاب دیدگاه و دغدغه مردم چیست؟
- واقعیت این است که بخش کوچکی از مردم روشنفکر و یا به عبارت بهتر دغدغههای روشنفکری دارند. بخش کوچکی از مردم دغدغه های اجتماعی دارند و در نهایت بخش بسیار کوچکی از مردم دغدغه های سیاسی دارند. بنابراین قرار نیست ساخت فیلم های سیاسی، اجتماعی و یا روشنفکری بخش بزرگی از فضای سینما را در برگیرد و من تنها نگرانی ام این نوع نگاه روشنفکری و یا سیاسی است که در حال حاضر در سینما وجود دارد و درست به همین دلیل است که انگیزه های سینما رفتن در بین مردم از بین رفته است.
باید شرایطی فراهم شود تا هم مردم با سینما و هم سینماگران با مردم آشتی کنند.
* اجرایی کردن طرح «سینما سلام» که چند روز قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر انجام شد، می تواند نویدبخش این آشتی باشد؟
- قطعا آغاز خوبی است و نباید تنها به خسارت هایی چون شکسته شدن شیشه گیشه برخی سینماها که در این روز رخ داد، پرداخت؛ چراکه اجرایی شدن طرح «سینما سلام» پیام بزرگی به همراه داشت و نشان از علاقمندی مردم و خانواده ها به سینما بود.
امیدوارم اجرایی شدن این طرح زمینه ای برای این آشتی باشد به همین دلیل به فیلمسازان پیشنهاد می کنم آثاری بسازند که مردم دوست داشته باشند و رنگ و بوی امید دهد. البته توجه به این نکته تنها یک توصیه برادرانه است و دوست ندارم این تصور ایجاد شود که چگونه اندیشیدن را تحمیل می کنم.
* در صحبتهای خود اشاره کردید که فیلمهایی با رنگ و بوی امید بسازند. این توصیهای خوبی است.
- بله می دانم اشاعه امید در آثار سینمایی خوب است اما باید توجه داشت که فیلم پر امید ساختن یک پروژه سینمایی ساده نیست بلکه یک پروسه و فرآیند است و خیلی از فاکتورها باید دست به دست هم دهد تا در این فرایند به طور طبیعی فیلم های پر امید ساخته شود.
* فیلمهای این دوره از جشنواره چه آن دسته از آثاری که به شکل مستقل ساخته شده است و چه فیلم های دولتی در این دوره ازجشنواره فیلم فجر نمایش داده شده است. به عنوان رئیس سازمان سینمایی از آنچه قرارست در سال آینده روی پردههای سینما برود راضی هستید؟
- نمی خواهم بین سینمای این دور و دوره گذشته تفکیک ایجاد کنم، اما آنچه مسلم است این فیلم ها محصول حال و هوای گذشته است و نمی دانم این حال و هوا چه زمانی تمام می شود اما اگر این حال و هوا تغییر کند جشنواره هم متفاوت خواهد شد.
* به عنوان آخرین سئوال، فیلم های تجربی که برخی از این آثار در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در بخش «نوعی تجربه» به نمایش گذاشته شد از جمله آثاری هستند که مخاطب خاص دارد برای این بخش سینمای ایران جایی در نظر گرفته اید؟
- چندین جلسه با کارشناسان سینمایی گذاشته ایم و قرار است برای فیلمهایی با مخاطب خاص هم ایده خاصی را اجرایی کنیم که یکی از این ایده ها گسترش «سینما تک» است.