يک فيلم بريتانيايي به نام «71» که جک اوکانل هنرپيشه در حال اوجگيري انگليس رل نخست آن را بازي کرده، از تاييد شده ترين آثار اين فستيوال بود.

گروه فرهنگی مشرق به نقل از afp: شصت و چهارمين دوره فستيوال فيلم برلين که دومين جشنواره مهم سينماي دنيا بعد از کن فرانسه و همپا با ونيز است، يکشنبه 27 بهمن پايان گرفت و همان طور که پيشتر نوشتيم جايزه خرس طلايي بهترين فيلم که مهمترين جايزه اين فستيوال است، به «زغال سياه، يخ نازک» تريلر ـ نوار ديائويينان يکي از پديده هاي جديد فيلمسازي چين اختصاص يافت و هيأت ژوري جشنواره به سرکردگي جيمز شاموس تهيه کننده معروف کارهاي هاليوودي جايزه گراندپري جشنواره را هم که به طور سنتي به دومين فيلم برتر فستيوال اهدا مي شود، به «هتل بزرگ بوداپست» ساخته وس اندرسون آمريکايي سپرد و همان طور که پيش بيني مي شد ريچارد لينک لتر ديگر فيلمساز آمريکايي را به سبب ساخت فيلم غير متعارف «کودکي» برترين کارگردان جشنواره شناخت و هارو کوروکي ژاپني و ليائو فان چيني را هم به ترتيب موفق ترين بازيگر زن و مرد جشنواره معرفي کرد.

در اوج خشونت

اما اگر بخواهيم از ساير فيلم هاي برتر و آدم هاي موفق جشنواره برلين که آن را برليناله هم مي نامند نيز ياد کنيم بايد به موارد ذيل هم اشاره کنيم:

يک فيلم بريتانيايي به نام «71» که جک اوکانل هنرپيشه در حال اوجگيري انگليس رل نخست آن را بازي کرده، از تاييد شده ترين آثار اين فستيوال بود. اين فيلم سربازي را نشان مي دهد که در اوج درگيري هاي خياباني نظاميان بريتانيايي با اعضاي ارتش جمهوري خواه ايرلند که يک سازمان سياسي ـ نظامي فعال در راه استقلال بخشيدن به ايرلند شمالي و رهايي دادن از يوغ استعمار دولت مرکزي انگليس بوده و هست، در بلفاست به خدمت گمارده مي شود و در خشونت موجود در شهر مرعوب و گم و مسخ مي شود. او طي يکي از آشوب ها، واحد نظامي خودش را گم مي کند و چاره اي ندارد جز اين که از طريق راههاي ارتباطي محدودي که با مجامع کاتوليکي شهر دارد، خود را به جمع همتاها و اعضاي گروهانش باز گرداند.

اين اولين کار بلند سينمايي از يان دمانژ هنرمند متولد پاريس و بازيگر يک سريال تلويزيوني دراماتيک انگليسي به نام «پسر برتر» است که رسانه هاي بريتانيا هم در روزهاي اخير آن را ستوده و نشريات آمريکا و کانادا نيز نظر مساعدي نسبت به آن داشته اند. ديلي تلگراف يکي از روزنامه هاي قديمي و معتبر انگليس نوشته است که «71» به شکل بسيار دور از انتظاري خوب و قوي ساخته شده و انسجام دارد و واريه تي روزنامه بسيار قديمي سينمايي آمريکا نيز آن را يک تريلر جذاب درباره بقاء توصيف کرده است.

تجربيات شخصي دو آلماني

ديگر فيلم فستيوال امسال برلين که نظرهاي بسياري را جلب کرد يک کار دراماتيک آلماني به نام «ايستگاههاي صليب» بود که موضوع آن پيرامون مشکلات يک دختر نوجوان در يک جامعه محافظه کار کاتوليکي در اين کشور و مسايلي است که براي او رخ مي دهد. ديتريش و آنا بروگرمان که سازندگان اين فيلم بوده اند، در برلين گفتند اين فيلم از تجربيات شخصي خود آنها بر مي خيزد و تاکيد کردند که قصه فيلم آنها از مسايلي مي گويد که اين روزها در جوامع مختلف اروپايي به گونه اي نمود دارد و شايد راه حلي را در بر داشته باشد اما مردم دنيا را با ضايعات تندروي هاي سياسي و اجتماعي در اروپا بيشتر آشنا مي کند. بويد فان هوج نويسنده هلندي نشريه هاليوود ريپورتر اين فيلم را يک کار شاخص هنري و در حين حال اثري مردمي خواند و ليافان اکن هنرپيشه زن نقش اول فيلم را از کشف هاي جديد سينماي کل اروپا توصيف کرد.

درس هنرپيشگي

وس اندرسون هم با فيلم «هتل بزرگ بوداپست» که پيشتر نيز نامش را در ميان فاتحان آورديم، از خبرسازان برليناله 64 بود و اين فستيوال که به مدت 12 روز برگزار شد، بخشي از هيجان ها و زيبايي هايش را در سالي که تعداد کارهاي غافلگير کننده در آن زياد نشان مي داد، مديون وي بود. سايت اينترنتي معتبر ايندي واير، بازي رالف فاينس ايرلندي و معروف و پر تجربه را در رل اصلي اين فيلم، يک نوع درس هنرپيشگي و پلي بين کري گرانت هنرپيشه مطرح دهه هاي 1930 تا 1960 هاليوود و اسکار وايلد نويسنده شورشي ايرلندي اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم خواند و نوشت: اندرسون توصيفي جذاب و پر رنگ از يک هنرمند در اوج کارايي اش ارائه داده و محصول کار وي يک تابلوي متنوع و عميق است که شايد از خالق فيلم هاي «آقاي فاکس فوق العاده» و «امپراتوري ماه» جاي تعجبي نداشته باشد.

بازگشت هنرمند پرويي

سه فيلمي که وصف کوتاه شان را آورديم هر چند سهم کمي در تقسيم نهايي جوايز امسال برلين داشتند اما هم اسکرين نشريه پر نفوذ سينمايي بريتانيا و هم روزنامه آلماني «در تاگ اشپيگل» چاپ برلين آنها را در صدر آثار اين جشنواره قرار دادند.

«برلين 2014» شاهد بازگشت کلوديا لوسا هم به اين فستيوال بود. اين هنرمند پرويي که 5 سال پيش با دومين فيلم بلندش به نام «عصاره غم» خرس طلايي برلين را تصاحب کرد، امسال با اولين فيلم انگليسي زبانش به اين جشنواره بازگشت. اين فيلم «ALOFT» نام دارد و در آن جنيفر کانلي که ديگر آن هنرپيشه جوان و تازه کار دهه 1990 و يا حتي بازيگر بالنسبه مسلط فيلم «يک ذهن زيبا» کار سال 2002 ران هاوارد نيست و بسيار کار آزموده تر شده، رل مادر دو پسر جوان را بازي مي کند که يکي شان به يک بيماري مرگ آور دچار شده است. اين زن که نانا نام دارد وقتي مي شنود مردي با لقب ارشيتکت در همان نزديکي ها (شمال کانادا) يک کلينيک روان درماني براه انداخته و بسياري از مريض ها را به لحاظ ذهني و در نهايت از نظر جسماني در مسير بهبودي قرار داده است، به سمت وي مي رود ولي يک تراژدي و تعدادي حادثه ديگر نانا را وا مي دارد که کل خانواده اش را رها کند و بر اساس روش هاي آن مرد خودش به کار درمان روحي مردمان بيمار و نيازمند مشغول شود. در اين ماجراها که به صورت فلاش بک بيان مي شود، سالها بعد پسري که او رها کرده بود (با بازي شيليان مورفي) تا به کسب و کار تازه اش بپردازد با کمک يک فيلمساز مستند (ملاني لوران) وي را مي يابد تا از زبان وي با مصايب گذشته و دردي که مادرش در دنيايي تنها و بي ياور کشيده است، بيشتر آشنا شود.

تکرار روش هاي رئاليستي

کلوديا لوسا که برادرزاده ماريو واگارس لوسا نويسنده برجسته پرويي و برنده جايزه نوبل ادبيات است و در فيلم «عصاره غم» نيز درباره رنج هاي زنان در دوران حکومت گروه مائوييستي «راه درخشان» سخن گفته و آن جا هم از يک روش رئاليستي در کارش بهره گرفته بود، در برلين گفت: ما متاسفانه اينک در دنيايي زندگي مي کنيم که سرشار از عدم اعتماد به مسايل ناب فرهنگي و مملو از ترس و شک نسبت به سايرين است و مردم فراموش کرده اند که چيزي به نام مروت و بخشايش هم در زندگي هست.

پيروزي مستقل ها

فيلم «سومين جهت رودخانه» هم که کاري اجتماعي ـ خانوادگي درباره يک پزشک آرژانتيني و زندگي دوگانه و همزمان او با دو خانواده و اثر منفي آن روي فرزند بزرگ وي است، همان خط فکري فيلم لوسا را با قصه و روالي ظاهراً متفاوت تعقيب و ترسيم کرد و اين هم از خوب هاي برلين 2014 بود. جشنواره اي که امسال بر اعتبار خود به سبب اکران تعدادي فيلم معناگرا افزود و حتي فاتحان نيز نه از افراد و کارهاي لزوماً هاليوودي بلکه سينماي مستقل و نيمه مستقل شرق آسيا و اروپا بودند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

منبع: بانی فیلم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس