به گزارش مشرق، چند روزي بيشتر به آغاز سال ۹۳ باقي نمانده و با شروع تعطيلات نوروزي سفرهاي داخلي و خارجي هم رونق مي گيرد و اين زمان مناسبي است تا برخي آژانس ها با چند برابر کردن قيمت خدمات خود، حسابي کسب درآمد کنند. اين افزايش قيمت ها بسياري از افراد را در اين ايام خانه نشين مي کند و ديگر نمي توان از اين فرصت براي سفر استفاده کرد، حال بايد پرسيد چرا در اين ايام آژانس هاي مسافرتي چنين افزايشي را لحاظ مي کنند؟ نظارت بر فعاليت آن ها چگونه است؟
عرضه و تقاضا
فريد جواهرزاده عضو هيئت علمي دانشگاه گردشگري نيز گراني تورهاي مسافرتي اعم از داخلي و خارجي را ناشي از نبود تعادل بين عرضه و تقاضا مي داند و مي گويد: وقتي عرضه کم شود و تقاضا افزايش يابد قطعاً افزايش قيمت ها را در پي دارد و در واقع اين يک مسئله آشکار در مباحث اقتصادي است.
وي مي افزايد: نبود مديريت سفر در کشورمان چنين مشکلاتي را دامن زده است پس بايد برنامه ريزي بر توسعه زماني و مکاني گردشگري متمرکز شود و به شکلي برنامه ريزي کنيم که مردم هنگام اوج مسافرت اگر ضرورت ندارد سفر نکنند تا چنين افزايش قيمتي بر آن ها تحميل نشود.
ناصر رضايي کارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز در اين باره چنين نظري دارد: گراني و ارزاني تورها معمولاً بر اساس درآمدها تعيين مي شود و هنگامي که هزينه ها و درآمدها رابطه منطقي با يکديگر نداشته باشند نبايد انتظار داشت که قيمت ها متناسب با توان اقشار جامعه باشد.
ناصر گلدوست عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتي ايران هم به بحث عرضه و تقاضا اشاره مي کند و مي گويد: کشورهاي ديگر در اين ايام، زمان کم مسافر خود را سپري مي کنند و در واقع تنها براي کشوري مانند ايران است که نوروز زمان پرمسافر محسوب مي شود.
وي مي افزايد: هرچند ايام نوروز زمان کم مسافر هتلداران خارجي است اما از آن جا که همواره عرضه و تقاضاست که قيمت بازار را تعيين مي کند، از اين رو آن ها به تقاضاي بالاي ايراني ها براي اقامت در اين روزها پي برده اند و قيمت ها را بيشتر مي کنند.
نبود ثبات مديريت
در حوزه گردشگري داخلي عرضه محدودتر از تقاضاست و عمده عامل گراني و افزايش قيمت ها در ايام نوروز و تابستان ناشي از اسکان و حمل ونقل است.
سيد مجتبي احمدي عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن بيان اين مطلب به بي ثباتي در مديريت کلان در حوزه گردشگري اشاره مي کند و مي گويد: نبود ثبات مديريتي کلان در حوزه گردشگري باعث شده که نتوانند در اين حوزه برنامه ريزي کنند از اين رو شاهد افزايش قيمت ها و ناهماهنگي در حوزه گردشگري هستيم.
وي مي افزايد: گزينه هاي متعددي در افزايش نرخ تورها در ايام نوروز و تابستان وجود دارد که اسکان و حمل ونقل عمده ترين گزينه است. اماکن اقامتي و هتل ها در ايام نوروز محدود مي شود و طبيعي است وقتي عرضه محدود شود و تقاضا هم در اين ايام افزايش يابد قيمت ها هم افزايش خواهد يافت.
مهندس عليرضا ايزدي، مدير کل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان نيز در اين باره مي گويد: امروزه به واسطه تغييراتي که از لحاظ فناوري و ارتباطي در دنيا و کشور ما به وجود آمده، شرايط در خانواده ها تغيير کرده است و موجب شده که با پيشرفت فناوري مشکلات زندگي هم زياد شود.
وي مي افزايد: از اين رو مردم به دنبال فرصت هايي هستند که به سفر بروند که همين مسئله باعث شده سفرهاي داخلي و خارجي رشد چشمگيري پيدا کند و تنها حوزه اي که مي تواند زمينه سفر را فراهم کند گردشگري است.
مهندس ايزدي، افزايش غيرمنطقي قيمت تورها را ضعف در برنامه ريزي مي داند و مي گويد: اگر افزايش غيرمعقول در قيمت سفرها داشته باشيم قطعاً انصراف سفر برخي از مردم را خواهيم داشت که چنين امري براي اين حوزه مطلوب نيست.
افزايش ۳۰ تا ۳۰۰ درصدي
هرچه به نوروز و تعطيلات آن نزديک تر مي شويم بازار سفر و تورهاي گردشگري نيز داغ تر مي شود به طوري که از افزايش ۳۰ تا ۳۰۰ درصدي قيمت تورهاي نوروزي باخبر مي شويم، آيا چنين افزايشي منطقي است؟
ناصر گلدوست عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران نيز تا ۳۰ درصد افزايش نرخ تورهاي گردشگري براي سفرهاي نوروزي را منطقي مي داند و مي گويد: اگر تورهاي گردشگري بيش از اين افزايش قيمت داشته باشد بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي مي افزايد: مردم نيز مي توانند با بي توجهي به تورهاي گران قيمت به مبارزه با گران فروشي بروند و آژانس داران با ديدن بازار درصدد ارزان کردن تورهاي خود برخواهند آمد.
اين کارشناس گردشگري متذکر مي شود، همه آژانس ها قصد دارند تا قيمتي براي بسته هاي سفر خود در نظر بگيرند که به فروش برسد اما در ايام تعطيلات همچون نوروز، قيمت هواپيما افزايش چشمگيري دارد مثلاً پرواز تهران-دبي اگردر روزهاي عادي حدود ۶۰۰ يا ۷۰۰ هزار تومان باشد در روزهاي پرمسافر مانند نوروز به ۹۰۰ هزار تومان هم مي رسد.
گلدوست يادآور مي شود: اگر مسئولان و شرکت هاي هواپيمايي ادعا مي کنند که قيمت ها را افزايش نمي دهند چرا تمام صندلي هاي پروازي خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر مي فروشند!
فريد جواهرزاده عضو هيئت علمي دانشکده گردشگري نيز رقم هاي بيش از ۲۵ تا ۳۰ درصد را غيرمنطقي و غيرقابل توجيه مي داند و مي گويد: اگر افزايش بيش از اين قيمت تورها به مردم تحميل شود حوزه گردشگري با مشکل مواجه خواهد شد.
وي مي افزايد: يکي از مشکلاتي که در حوزه گردشگري ما وجود دارد اين است که مردم ما بيشتر به شکل انفرادي سفر مي کنند در حالي که اگر به شکل تورهاي گروهي سفر کنند هزينه ها کاهش مي يابد.
جواهرزاده متذکر مي شود: مردم اغلب کشورها سفرهاي خود را با تورهاي گروهي انجام مي دهند. در ژاپن بيش از ۹۰ درصد سفرهاي مردم با تورهاي گروهي انجام مي شود و ۱۰ درصد به شکل انفرادي است اما در کشورما ۹۰ درصد به شکل انفرادي است و ۱۰ درصد به شکل گروهي در حالي که سفر به شکل گروهي مزيت متفاوتي دارد که مهم ترين آن کاهش هزينه هاست.
مهندس عليرضا ايزدي مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان معتقد است: اگر آژانس هاي مسافرتي نرخ تورهاي خود را بيش از ۳۰ درصد افزايش دهند قطعاً در آينده با تبعاتي مواجه مي شوند.
وي مي افزايد: آژانس هايي که افزايش غيرمعقول و غيرمنطقي در نرخ هاي خود لحاظ کنند و به دنبال دست يابي به بازار کوتاه مدت و چند روزه ايام نوروز باشند قطعاً بازار مناسب خود را در طول سال از دست مي دهند.
مهندس ايزدي متذکر مي شود: اگر چنين اتفاقي افتاده باشد نشان از ضعف در برنامه ريزي دارد و همچنين نشانگر ضعف ما در حوزه بازاريابي گردشگري است که ما براي کسب منافع کوتاه مدت، منافع ميان مدت و بلندمدت خود را از دست بدهيم.
اين مقام مسئول سازمان گردشگري نيز از ديگر تبعات چنين افزايش هاي غيرمنطقي را انصراف مردم از سفر ذکر مي کند و مي گويد: اگر مردم توان اقتصادي رفتن به سفر را از دست بدهند، رکود در حوزه گردشگري به وجود مي آيد و در واقع خانواده ها با درآمدشان سفرهايشان را برنامه ريزي مي کنند.
ناصر رضايي کارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز به ايرنا گفته است: هرچند نمي توان به طور کل تور گردان ها را از افزايش قيمت ها مبرا دانست اما هنگامي که ابزارها گران باشد اين وضعيت پيش خواهد آمد.
وي مي افزايد: وقتي ابزارها و محصولات گران باشد به طور منطقي روي هزينه خدمات نيز تاثير مي گذارد اما اين افزايش بايد به شکل معقول و عادلانه لحاظ شود.
هدايتي يک تورگردان نيز دراين باره چنين اظهارنظر مي کند: گراني تورها در فصل سفرها در بيشتر کشورها اتفاق مي افتد امادرصد افزايش آن متغير است.
وي مي افزايد: در اين شرايط افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدي قيمت تورهاي نوروز منطقي است اما بيش از اين رقم به نظارت و توجه دستگاه هاي متولي نياز دارد.
وي معتقد است: با اين حال، بايد شرايط را در نظر گرفت، وقتي در يک تعطيلات فشرده تعداد زيادي قصد سفر به يک مقصد را مي کنند، از اين رو آژانس ها براي تامين اين نياز مجبور مي شوند، هواپيما و هتل چارتر کنند که هواپيما در آغاز عمليات انتقال حتماً از يک طرف خالي مي رود و آژانس ها براي چارتر هواپيماها مجبورند هزينه دوطرف را محاسبه و پرداخت کنند که اين مسئله به گراني تورها منجر مي شود و قطعاً افزايش قيمت تورها مي تواند منطقي باشد.
نبود متولي واحد بر نظارت
وقتي که پيک سفر و ايام نوروز براي حوزه گردشگري وجود دارد و امري اجتناب ناپذير است قطعاً برخي افراد با طمع به گراني دراين حوزه دامن مي زنند، حال اين را بايد پرسيد که در اين ايام نظارت ها چگونه است؟
يک کارشناس دفاتر خدمات گردشگري کشور در خصوص نظارت در اين ايام بر عملکرد تورها مي گويد: بازرسي هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ايام نوروز اغلب از اواسط و شايد اوايل بهمن ماه آغاز مي شود و اين بازرسي ها از اسفندماه شدت بيشتري مي يابد و با آژانس هاي گردشگري که گران فروشي کنند نيز برخورد و به آن ها تذکر داده مي شود.
وي مي افزايد: اما با توجه به تجربه هاي مشابه، بعيد است که قيمت ها کنترل شود بنابراين باوجود خوشامدگويي ترک ها، چيني ها، مالزيايي ها و تايلندي ها و... به نظر مي رسد افرادي که قصد سفر به خارج از کشور را دارند هنوز ترديد دارند و به تعبيري در حال دو دو تا کردن قيمت تورها هستند و مسافران داخلي هم در حال سبک و سنگين کردن بين هزينه هاي ماندن يا خانه را ترک کردن هستند.
سيد مجتبي احمدي عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز نبود متولي واحد در حوزه گردشگري را عاملي موثر در ضعف بر نظارت مي داند و به ما مي گويد: متاسفانه چندين متولي در حوزه گردشگري، بخش نظارت آن را عهده دار هستند از اين رو بخش گردشگري کشور متولي واحدي ندارد و مشخص نيست که متولي نظارت بر گردشگري کدام سازمان است، آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متولي است يا سازمان هواپيمايي کشوري يا سازمان حج و زيارت و...
وي مي افزايد: به طرق متعدد فعالان اين حوزه مورد بازرسي و نظارت قرار مي گيرند و چون متولي واحدي وجود ندارد متاسفانه هر سازماني ادعا مي کند که من متولي گردشگري هستم.
سيدمجتبي احمدي متذکرمي شود: در واقع تعدد نظارت هاي متفاوت باعث کاستي هاي زيادي در اين حوزه شده و هيچ کدام نظارت قابل قبولي هم بر اين حوزه ندارند.
اين عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است: وقتي ما مردم را ترغيب و تشويق به سفر مي کنيم اما نمي توانيم سفر را در ۱۲ ماه از سال توزيع کنيم و سيستم به گونه اي طراحي نشده است که توزيع صحيح اتفاق بيفتد و در واقع مديريت سفر در کشور ما وجود ندارد و سازماني که بايد متولي واقعي گردشگري باشد در طول ۸ سال ۹ رئيس داشته است پس چگونه مي توان نظارت کامل را از آن انتظار داشت.
مهندس عليرضا ايزدي مدير کل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان نيز در خصوص نظارت بر عملکرد آژانس ها در اين ايام مي گويد: ستاد هماهنگي خدمات سفر نظارت بر عملکرد آژانس ها و تورگردانان را بر عهده دارد و هم اکنون گروه نظارتي وجود دارد و اين گروه در سطح کشور فعال است و بر نحوه عقد قراردادهاي اعزام تورها به مقاصد مختلف رسيدگي مي کند.
همچنين ستاد مرکزي هماهنگي خدمات سفر با صدور اطلاعيه اي بر اعمال حداکثر مجازات براي تخلف و گران فروشي خدمات گردشگري تاکيد کرد. مهر در گزارش خود آورده است: هرگونه تخلف احتمالي و گران فروشي خدمات در واحدهاي مرتبط با صنعت گردشگري مطابق با حداکثر مجازات هاي پيش بيني شده در مواد ۱۷ و ۳۱ آيين نامه هاي مربوطه لحاظ خواهد شد.
بي ترديد سفرهاي نوروزي کاري اجتناب ناپذير است، از ما بهتران سفرهاي خارجي را انتخاب مي کنند و گروهي هم که بضاعتشان به سفرهاي داخلي مي چربد به اصفهان، شيراز، مشهد، کيش و... مي روند. به هر حال سفر ضرورت زندگي است پس اجازه ندهيم که سوء استفاده ها، کوتاهي ها و بي برنامگي ها گراني را به اين حوزه تحميل کند و اين ضرورت را از افراد بگيرد.
منبع: خراسان
عرضه و تقاضا
فريد جواهرزاده عضو هيئت علمي دانشگاه گردشگري نيز گراني تورهاي مسافرتي اعم از داخلي و خارجي را ناشي از نبود تعادل بين عرضه و تقاضا مي داند و مي گويد: وقتي عرضه کم شود و تقاضا افزايش يابد قطعاً افزايش قيمت ها را در پي دارد و در واقع اين يک مسئله آشکار در مباحث اقتصادي است.
وي مي افزايد: نبود مديريت سفر در کشورمان چنين مشکلاتي را دامن زده است پس بايد برنامه ريزي بر توسعه زماني و مکاني گردشگري متمرکز شود و به شکلي برنامه ريزي کنيم که مردم هنگام اوج مسافرت اگر ضرورت ندارد سفر نکنند تا چنين افزايش قيمتي بر آن ها تحميل نشود.
ناصر رضايي کارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز در اين باره چنين نظري دارد: گراني و ارزاني تورها معمولاً بر اساس درآمدها تعيين مي شود و هنگامي که هزينه ها و درآمدها رابطه منطقي با يکديگر نداشته باشند نبايد انتظار داشت که قيمت ها متناسب با توان اقشار جامعه باشد.
ناصر گلدوست عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتي ايران هم به بحث عرضه و تقاضا اشاره مي کند و مي گويد: کشورهاي ديگر در اين ايام، زمان کم مسافر خود را سپري مي کنند و در واقع تنها براي کشوري مانند ايران است که نوروز زمان پرمسافر محسوب مي شود.
وي مي افزايد: هرچند ايام نوروز زمان کم مسافر هتلداران خارجي است اما از آن جا که همواره عرضه و تقاضاست که قيمت بازار را تعيين مي کند، از اين رو آن ها به تقاضاي بالاي ايراني ها براي اقامت در اين روزها پي برده اند و قيمت ها را بيشتر مي کنند.
نبود ثبات مديريت
در حوزه گردشگري داخلي عرضه محدودتر از تقاضاست و عمده عامل گراني و افزايش قيمت ها در ايام نوروز و تابستان ناشي از اسکان و حمل ونقل است.
سيد مجتبي احمدي عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن بيان اين مطلب به بي ثباتي در مديريت کلان در حوزه گردشگري اشاره مي کند و مي گويد: نبود ثبات مديريتي کلان در حوزه گردشگري باعث شده که نتوانند در اين حوزه برنامه ريزي کنند از اين رو شاهد افزايش قيمت ها و ناهماهنگي در حوزه گردشگري هستيم.
وي مي افزايد: گزينه هاي متعددي در افزايش نرخ تورها در ايام نوروز و تابستان وجود دارد که اسکان و حمل ونقل عمده ترين گزينه است. اماکن اقامتي و هتل ها در ايام نوروز محدود مي شود و طبيعي است وقتي عرضه محدود شود و تقاضا هم در اين ايام افزايش يابد قيمت ها هم افزايش خواهد يافت.
مهندس عليرضا ايزدي، مدير کل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان نيز در اين باره مي گويد: امروزه به واسطه تغييراتي که از لحاظ فناوري و ارتباطي در دنيا و کشور ما به وجود آمده، شرايط در خانواده ها تغيير کرده است و موجب شده که با پيشرفت فناوري مشکلات زندگي هم زياد شود.
وي مي افزايد: از اين رو مردم به دنبال فرصت هايي هستند که به سفر بروند که همين مسئله باعث شده سفرهاي داخلي و خارجي رشد چشمگيري پيدا کند و تنها حوزه اي که مي تواند زمينه سفر را فراهم کند گردشگري است.
مهندس ايزدي، افزايش غيرمنطقي قيمت تورها را ضعف در برنامه ريزي مي داند و مي گويد: اگر افزايش غيرمعقول در قيمت سفرها داشته باشيم قطعاً انصراف سفر برخي از مردم را خواهيم داشت که چنين امري براي اين حوزه مطلوب نيست.
افزايش ۳۰ تا ۳۰۰ درصدي
هرچه به نوروز و تعطيلات آن نزديک تر مي شويم بازار سفر و تورهاي گردشگري نيز داغ تر مي شود به طوري که از افزايش ۳۰ تا ۳۰۰ درصدي قيمت تورهاي نوروزي باخبر مي شويم، آيا چنين افزايشي منطقي است؟
ناصر گلدوست عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران نيز تا ۳۰ درصد افزايش نرخ تورهاي گردشگري براي سفرهاي نوروزي را منطقي مي داند و مي گويد: اگر تورهاي گردشگري بيش از اين افزايش قيمت داشته باشد بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي مي افزايد: مردم نيز مي توانند با بي توجهي به تورهاي گران قيمت به مبارزه با گران فروشي بروند و آژانس داران با ديدن بازار درصدد ارزان کردن تورهاي خود برخواهند آمد.
اين کارشناس گردشگري متذکر مي شود، همه آژانس ها قصد دارند تا قيمتي براي بسته هاي سفر خود در نظر بگيرند که به فروش برسد اما در ايام تعطيلات همچون نوروز، قيمت هواپيما افزايش چشمگيري دارد مثلاً پرواز تهران-دبي اگردر روزهاي عادي حدود ۶۰۰ يا ۷۰۰ هزار تومان باشد در روزهاي پرمسافر مانند نوروز به ۹۰۰ هزار تومان هم مي رسد.
گلدوست يادآور مي شود: اگر مسئولان و شرکت هاي هواپيمايي ادعا مي کنند که قيمت ها را افزايش نمي دهند چرا تمام صندلي هاي پروازي خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر مي فروشند!
فريد جواهرزاده عضو هيئت علمي دانشکده گردشگري نيز رقم هاي بيش از ۲۵ تا ۳۰ درصد را غيرمنطقي و غيرقابل توجيه مي داند و مي گويد: اگر افزايش بيش از اين قيمت تورها به مردم تحميل شود حوزه گردشگري با مشکل مواجه خواهد شد.
وي مي افزايد: يکي از مشکلاتي که در حوزه گردشگري ما وجود دارد اين است که مردم ما بيشتر به شکل انفرادي سفر مي کنند در حالي که اگر به شکل تورهاي گروهي سفر کنند هزينه ها کاهش مي يابد.
جواهرزاده متذکر مي شود: مردم اغلب کشورها سفرهاي خود را با تورهاي گروهي انجام مي دهند. در ژاپن بيش از ۹۰ درصد سفرهاي مردم با تورهاي گروهي انجام مي شود و ۱۰ درصد به شکل انفرادي است اما در کشورما ۹۰ درصد به شکل انفرادي است و ۱۰ درصد به شکل گروهي در حالي که سفر به شکل گروهي مزيت متفاوتي دارد که مهم ترين آن کاهش هزينه هاست.
مهندس عليرضا ايزدي مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان معتقد است: اگر آژانس هاي مسافرتي نرخ تورهاي خود را بيش از ۳۰ درصد افزايش دهند قطعاً در آينده با تبعاتي مواجه مي شوند.
وي مي افزايد: آژانس هايي که افزايش غيرمعقول و غيرمنطقي در نرخ هاي خود لحاظ کنند و به دنبال دست يابي به بازار کوتاه مدت و چند روزه ايام نوروز باشند قطعاً بازار مناسب خود را در طول سال از دست مي دهند.
مهندس ايزدي متذکر مي شود: اگر چنين اتفاقي افتاده باشد نشان از ضعف در برنامه ريزي دارد و همچنين نشانگر ضعف ما در حوزه بازاريابي گردشگري است که ما براي کسب منافع کوتاه مدت، منافع ميان مدت و بلندمدت خود را از دست بدهيم.
اين مقام مسئول سازمان گردشگري نيز از ديگر تبعات چنين افزايش هاي غيرمنطقي را انصراف مردم از سفر ذکر مي کند و مي گويد: اگر مردم توان اقتصادي رفتن به سفر را از دست بدهند، رکود در حوزه گردشگري به وجود مي آيد و در واقع خانواده ها با درآمدشان سفرهايشان را برنامه ريزي مي کنند.
ناصر رضايي کارشناس گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز به ايرنا گفته است: هرچند نمي توان به طور کل تور گردان ها را از افزايش قيمت ها مبرا دانست اما هنگامي که ابزارها گران باشد اين وضعيت پيش خواهد آمد.
وي مي افزايد: وقتي ابزارها و محصولات گران باشد به طور منطقي روي هزينه خدمات نيز تاثير مي گذارد اما اين افزايش بايد به شکل معقول و عادلانه لحاظ شود.
هدايتي يک تورگردان نيز دراين باره چنين اظهارنظر مي کند: گراني تورها در فصل سفرها در بيشتر کشورها اتفاق مي افتد امادرصد افزايش آن متغير است.
وي مي افزايد: در اين شرايط افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدي قيمت تورهاي نوروز منطقي است اما بيش از اين رقم به نظارت و توجه دستگاه هاي متولي نياز دارد.
وي معتقد است: با اين حال، بايد شرايط را در نظر گرفت، وقتي در يک تعطيلات فشرده تعداد زيادي قصد سفر به يک مقصد را مي کنند، از اين رو آژانس ها براي تامين اين نياز مجبور مي شوند، هواپيما و هتل چارتر کنند که هواپيما در آغاز عمليات انتقال حتماً از يک طرف خالي مي رود و آژانس ها براي چارتر هواپيماها مجبورند هزينه دوطرف را محاسبه و پرداخت کنند که اين مسئله به گراني تورها منجر مي شود و قطعاً افزايش قيمت تورها مي تواند منطقي باشد.
نبود متولي واحد بر نظارت
وقتي که پيک سفر و ايام نوروز براي حوزه گردشگري وجود دارد و امري اجتناب ناپذير است قطعاً برخي افراد با طمع به گراني دراين حوزه دامن مي زنند، حال اين را بايد پرسيد که در اين ايام نظارت ها چگونه است؟
يک کارشناس دفاتر خدمات گردشگري کشور در خصوص نظارت در اين ايام بر عملکرد تورها مي گويد: بازرسي هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ايام نوروز اغلب از اواسط و شايد اوايل بهمن ماه آغاز مي شود و اين بازرسي ها از اسفندماه شدت بيشتري مي يابد و با آژانس هاي گردشگري که گران فروشي کنند نيز برخورد و به آن ها تذکر داده مي شود.
وي مي افزايد: اما با توجه به تجربه هاي مشابه، بعيد است که قيمت ها کنترل شود بنابراين باوجود خوشامدگويي ترک ها، چيني ها، مالزيايي ها و تايلندي ها و... به نظر مي رسد افرادي که قصد سفر به خارج از کشور را دارند هنوز ترديد دارند و به تعبيري در حال دو دو تا کردن قيمت تورها هستند و مسافران داخلي هم در حال سبک و سنگين کردن بين هزينه هاي ماندن يا خانه را ترک کردن هستند.
سيد مجتبي احمدي عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز نبود متولي واحد در حوزه گردشگري را عاملي موثر در ضعف بر نظارت مي داند و به ما مي گويد: متاسفانه چندين متولي در حوزه گردشگري، بخش نظارت آن را عهده دار هستند از اين رو بخش گردشگري کشور متولي واحدي ندارد و مشخص نيست که متولي نظارت بر گردشگري کدام سازمان است، آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متولي است يا سازمان هواپيمايي کشوري يا سازمان حج و زيارت و...
وي مي افزايد: به طرق متعدد فعالان اين حوزه مورد بازرسي و نظارت قرار مي گيرند و چون متولي واحدي وجود ندارد متاسفانه هر سازماني ادعا مي کند که من متولي گردشگري هستم.
سيدمجتبي احمدي متذکرمي شود: در واقع تعدد نظارت هاي متفاوت باعث کاستي هاي زيادي در اين حوزه شده و هيچ کدام نظارت قابل قبولي هم بر اين حوزه ندارند.
اين عضو کميته گردشگري مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است: وقتي ما مردم را ترغيب و تشويق به سفر مي کنيم اما نمي توانيم سفر را در ۱۲ ماه از سال توزيع کنيم و سيستم به گونه اي طراحي نشده است که توزيع صحيح اتفاق بيفتد و در واقع مديريت سفر در کشور ما وجود ندارد و سازماني که بايد متولي واقعي گردشگري باشد در طول ۸ سال ۹ رئيس داشته است پس چگونه مي توان نظارت کامل را از آن انتظار داشت.
مهندس عليرضا ايزدي مدير کل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان نيز در خصوص نظارت بر عملکرد آژانس ها در اين ايام مي گويد: ستاد هماهنگي خدمات سفر نظارت بر عملکرد آژانس ها و تورگردانان را بر عهده دارد و هم اکنون گروه نظارتي وجود دارد و اين گروه در سطح کشور فعال است و بر نحوه عقد قراردادهاي اعزام تورها به مقاصد مختلف رسيدگي مي کند.
همچنين ستاد مرکزي هماهنگي خدمات سفر با صدور اطلاعيه اي بر اعمال حداکثر مجازات براي تخلف و گران فروشي خدمات گردشگري تاکيد کرد. مهر در گزارش خود آورده است: هرگونه تخلف احتمالي و گران فروشي خدمات در واحدهاي مرتبط با صنعت گردشگري مطابق با حداکثر مجازات هاي پيش بيني شده در مواد ۱۷ و ۳۱ آيين نامه هاي مربوطه لحاظ خواهد شد.
بي ترديد سفرهاي نوروزي کاري اجتناب ناپذير است، از ما بهتران سفرهاي خارجي را انتخاب مي کنند و گروهي هم که بضاعتشان به سفرهاي داخلي مي چربد به اصفهان، شيراز، مشهد، کيش و... مي روند. به هر حال سفر ضرورت زندگي است پس اجازه ندهيم که سوء استفاده ها، کوتاهي ها و بي برنامگي ها گراني را به اين حوزه تحميل کند و اين ضرورت را از افراد بگيرد.
منبع: خراسان