بی‌پولی صداوسیما در سال جاری سبب شده تا معضل تبلیغات زیان‌بار کالاهای لوکس و مصرفی در تلویزیون، به اوج خود برسد.

گروه اقتصادی مشرق -در سال های گذشته همواره انتقاداتی نسبت به تبلیغ کالاهای مصرفی خارجی در صدا و سیما مطرح بود که خوشبختانه این مسئله غلط که آثار مضری بر تولید داخل می گذاشت، به تدریج اصلاح شد.

با این حال، همچنان روند تبلیغ کالاهای مصرفی و لوکس داخلی در آگهی های صدا و سیما باقی ماند؛ آگهی هایی که هدف خود را «تحریک تقاضای کاذب» گذاشته اند که نقش اساسی در تغییر ذائقه و سلیقه خانوارها و به تدریج تغییر سبک زندگی مردم داشته است. 

اما در سال جاری و با تغییر دولت، گویا روند تخصیص بودجه به صدا و سیما رو به وخامت گذاشته است، چرا که بر حجم آگهی های کالاهای مصرفی و لوکس به شدت افزوده شده و حتی برخی خط قرمزهای سابق درباره محتوای آگهی ها نیز به علت مشکلات مالی رسانه ملی، کنار گذاشته شده یا مورد بی توجهی قرار می گیرد.

در ماه های اخیر، تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری به شدت افزایش یافته و حتی کار به پوشش تلویزیونی قرعه کشی میان خریداران این کالاها نیز رسیده است.

از سوی دیگر، محتوای بسیاری از تبلیغات همین کالاهای غیرضروری نیز به تدریج در حال سوق یافتن به سمت مشخصه های آگهی های پر زرق و برق شبکه های ماهواره ای همچون استفاده از زنان آرایش‌کرده است.

اکنون کار به جایی رسیده که استفاده از حربه دوچرخه سواری یک زن آراسته در یک تبلیغ تلویزیونی نیز دیگر خط قرمز به حساب نمی آید؛ حال آن که روزگاری بابت ترویج دوچرخه سواری زنان از سوی دختر رفسنجانی با واکنش های گسترده و بجای اقشار متدین جامعه مواجه بودیم.

"هنجار شکنی سیما بوسیله تبلیغ دوچرخه سواری زنان"

نکته دیگر اینکه ،علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خطر پیر شدن جمعیت و تهدید نسل،اما در اکثر این آگهی ها خانواده هایی نشان داده می شوند که حداکثر دو بچه دارند.

روال آگهی ها در صدا و سیما خصوصا شبکه های مختلف تلویزیونی در ماه های اخیر به حدی به سمت تبلیغات شبکه های ماهواره ای نزول کرده که تردیدی در این باقی نگذاشته که ادامه این روال، به شدت بر تغییر سبک زندگی مردم و سوق دادن خانوارها به سمت سبک زندگی مصرفی غربی تاثیر خواهد گذاشت.

آگهی های تلویزیونی علیه سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف

" سنگ تمام صدا و سیما برای ازدیاد نسل ایرانی ها با حضور یک فرزند در تبلیغات!"

هرچند استدلال مسئولان صدا و سیما درباره باز کردن درها به روی آگهی های نازل، کمبود بودجه است، اما این استدلال قابل پذیرش نیست.

 هدف غایی صدا و سیما از پذیرش آگهی های مخرب، کسب درآمد برای تامین هزینه های جاری بعلاوه هزینه های ساخت برنامه های مختلف است. قاعدتا مسئولان صدا و سیما مدعی هستند که برنامه های رسانه ملی در راستای سیاست های کلان نظام، تهیه و تولید می شوند.

.سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصلاح الگوی مصرف، از مهمترین سیاست های کلی نظام هستند که در چند سال اخیر ابلاغ شده اند.
 
بنابراین، برنامه های صدا و سیما بایستی در جهت ترویج این سیاست های کلی تولید شوند؛ یا حداقل در جهت خلاف این سیاست ها حرکت نکنند.

 اما وقتی بخش بازرگانی صدا و سیما، عملا در تضاد با این سیاست های کلی رفتار می کند، آیا رسانه ملی در این باره در دور باطل نیفتاده است؟ یعنی اکنون وضع به گونه ای شده که رسانه ملی با ترویج اقداماتی خلاف سیاست های کلی نظام، پول در می آورد تا سیاست های کلی نظام را ترویج کند. اما در حالی که آگهی های مخرب، تاثیر خود را به طور عمیق بر مخاطبان می گذارند، آیا برنامه های تولیدی صدا و سیما تا این حد می توانند موفق عمل کنند؟ اساسا آیا این رویکرد صدا و سیما نقض غرض نیست؟ 

آگهی های تلویزیونی علیه سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف

"پدرانی که تا حالا بین 30 تا 50 هزار تومان هزینه کفش برای بچه ها می دادند ،امروز چاره ای جز خجالت زدگی ندارند"

اگر تحلیل و ارزیابی دقیق هزینه-فرصت در این باره صورت پذیرد، به احتمال فراوان مسئولان صدا و سیما هم به این گزینه خواهند رسید که اگر از خیر پول آگهی های مخرب بگذرند، بیشتر به نفع نظام است تا این که با پول چنین آگهی هایی، هزینه های خود را تامین کنند.

گفتنی است روند آگهی های مخرب صدا و سیما با بند 8 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تضاد اشکار دارد: «مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه ريزي براي ارتقاء كيفيت و رقابت پذيري در توليد.»

همچنین بندهای متعدد سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف نیز از سوی آگهی های تلویزیونی نقض شده اند:

1ـ اصلاح فرهنگ مصرف فردی، اجتماعی و سازمانی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و قناعت و مقابله با اسراف،تبذیر، تجمل گرایی و مصرف کالای خارجی با استفاده از ظرفیت های فرهنگی،آموزشی و هنری و رسانه ها بویژه رسانه ملی.

2ـ آموزش همگانی الگوی مصرف مطلوب.

3ـ توسعه و ترویج فرهنگ بهره وری با ارائه و تشویق الگوهای موفق در این زمینه و با تأکید بر شاخص های کارآمدی، مسوولیت پذیری، انضباط و رضایت مندی.

5- پیشگامی دولت، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در رعایت الگوی مصرف.

6- مقابله با ترویج فرهنگ مصرف گرایی و ابراز حساسیت عملی نسبت به محصولات و مظاهر فرهنگی مروج اسراف و تجمل گرایی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    "بی پولی صدا و سیما در سال جاری سبب شده تا معضل تبلیغات زیان بار کالاهای لوکس و مصرفی در تلویزیون، به اوج خود برسد." صدا و سیما بی پوله ؟؟؟؟؟؟؟ ......................
  • ریاستی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    تبلیغات در این رسانه بشدت افت کرده،سطحی شده وتبلیغ مصرف گرایی است،ودر مواردی ازار دهنده است خصوصا کفشها ولوازم کمک ورزشی
  • سعید ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    جالبه اینجاست که هیچ نظارتی هم روی کیفیت و ... این کالاها نیست نمونه کرم حلزون که صدا و سیما یک سال تبلیغش رو کرد مردم به این پشتوانه خریدن اما بعد اینکه معلوم شد قلابی بوده حاضر نشد یه عذرخواهی خشک و خالی از ملت بکنه ! این فاجعه س !!!!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    1 0
    همه ما تنبلیم ووجدان کاری نداریم دوست داریم از راحت ترین شکل ممکن پول در بیاریم چه شمایی که این همه پیام در صف انتشار داری وبررسی نمی کنی چه تلویزیون چه کاسب وکارمند و....کلا همه چیزمون باید بهم بیاد فقط بلدیم خوب حرف بزنیم وشعار بدیم ودرعمل هیچی به هیچی
  • احمدی نژآدی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    مدتهاست که تی وی نمیبینم ماهواره هم نداریم
  • حسام ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    تحلیل به این آبکی ندیده بودم
  • ماسون ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    افرین این کار درسته
  • ماسون ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    افرین.. باید جوابگو باشن
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    چون بی پوله باید جامعه را خراب کنه؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    فقط ماهواره و اینترنت
  • میثم ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    با اومدن برادران آمریکایی همه چی حل میشه...آمریکایی ها عین تبلیغات تلویزیون تمام مشکلات بزرگ آدمو درست میکنن...چاقی و دراز نشست...کباب...ناهار...کتونی...بالا بالا
  • علی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    اگه شما تو صدا وسیما بودید می دونستید که برای کارهای معارفی هم دیگه باید مشارکت داشته باشین جالبه بدونین هزینه این تبلیغات به خزانه میره و فقط سود این تبلیغات مجانی بودن تولید برنامه برا صدا و سیماست
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    خبرنگاران محترم : از آقای اژه ای این بار تکلیف پرونده کرم حلزون صدا و سیما رو بپرسید خواهشا
  • مسعود ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    اون کفشی هم که نشون دادید جسارتاً خارجیه، من نمیگما رو سایتٍ خودشون زدن.
  • rahro ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    تبلیغاتی که آقای خونه با شعر و آواز خونه داری میکنه و سفره میچینه و خانم وارد میشه و ازش پذیرایی میشه رو فرتموش کردین! به طور ویژه این در تبلیغ یه مارک ماهی تن دیده شد و می شود و...
  • ناشناس ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    آفرین! هر چند کمی دیر بود. یک چیزه دیگری که در تبلیغات صدا و سیما به شدت دیده می شه تبلیغ و ترویج معماری و چینش کاملاً غیر ایرانی است. اگر به این مسئله در تبلیغات متعدد صدا و سیما کمی دقت کنید شاید بتونید یک گزارش کامل تحلیلی از اون تهیه کنید!
  • محمد ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    صداسیما اگه برنامه های مثل 7ترانه شبکه شما رو 24ساعته کنه و یکم برنامه های مزخرفشو حذف کنه و 4تا فیلم طنز جدید بسازه مردم دیگه سمت ماهواره نمیرن البته ربطی به این بحث نداشت ولی تو دلم مونده بود گفتم بگم
  • م ک آ ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    برادران گرامی :به این نکته توجه کند که وقتی رهبری برنامه ای مانند اجرای اقتصاد مقاومتی را اصرار دارند تا چند ماه خوراک تبلیغاتی رسانه ملی! ومسولین بالا رو تهیه می کند وبعد از یک مدت میشه مثل قانون مبارزه بافساد اقتصادی.
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    بابا لوازم ورزشی که جای سجده شکر دارد ،وضع بقیه تبلیغات رو ببین
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    آدم به این بی انصافی کم دیدم
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    همش ترویج مصرف گرایی. ایجاد نیاز کاذب، لاغری، زیبایی، دنیا دنیا دنیا خسته شدیم به خدا
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    خوابند {بعضی}نمایندگان و خرابند {بعضی}مدیران/بردند همه حیثیت و آبروی ایران.مشرق یعنی ما صد درصد سالیم ک این نظرم رو برای بار پنجم منتشر نمیکنی؟
  • جلال ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    کاش حداقل اسماشونا درست میگفتن عوض نمیگفتن مثلا پرفکت استپس را کرده تن تاک
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    اره دیگه مگه نمیبینی مجری هاش در هر برنامه فقط 1000000خرج ظاهر ولباسشون میکنن اخه اینم شد وعض؟؟؟
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    كار درستي ميكني. عمرت رو به هدر نميدي.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بیاگر بافرض در نظر گرفت بی پولی صدا سیما این ملاک نمی شود که یک فرهنگ غنی قربانی پول شود اگر اینطور باشد بیانات رهبری از سوی صدا سیما نادیده گرفته می شود . ضمنا بی پولی برای سال آینده است این رویه صدا سیما مال امسال هست . و بیشتر این تبلیغات دروغ محض می باشند . می توانیم با یک جستجوی ساده در اینترنت این ادعایم را متوجه شوید .
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بی پولی صدا و سیما به خاطر زاویه ی دولت و صدا و سیماست اگر صدا و سیما از دولت تعریف و تمجید کند بودجه اش هم تامین می شود.... روحانی مچکریم
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    با این اوضاع بیریخت مگه مجبورن هر روز یه شبکه افتتاح کنن؟ طرف دیپلمه بیکاره میخوان براش کار جور کنن یه شبکه درست میکنن میدن دستش
  • مسعود ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ... نه قربوونت... بی پول نیست! مرد کم داره اونجا!!! اون سازمان رو خدا میدونه کیا اداره میکنند؟!!!؟
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    1200 ميليارد تومن بودجه صداوسيماست چطور بي پوله ناشناس 2 مز مزه کن بعد نظر بده
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اون تبلیغات میکنه اداره استاندارد نیست که
  • ناشناس ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آفرين بر شما كه صادقانه مطرح كرديد دغدغه ما هم است اين تبليغات با ترويج سبك زندگي اسلامي بر گرفته از كلام رهبر عزيز منافات دارد
  • سعید ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بعله عزیز اداره استاندارد نیست ولی حرفش برای مردم یه جورایی سنده سیمای ملی یه رسانه خصوصی نیست که بگه مسئولیت آگهی ها با آگهی دهنده س
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    احسنت.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    جدید ترین تبلیغ صدا وسیما تبلیغ LG است که چون نمی تونند اسم این شرکت رو بیارند فقط تلویزیون رو با نشان LG نشان میدن بعدم میگند "گلد ایران" به این میگن دور زدن تحریمها.
  • یا زهرا ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ما که تلویزیون نمیبینیم مردم ایران رو چی فرض کردن ... مردم بیکارن همش تبلیغات ببینن!!!!!! بجای نوآوری همش تبلیغ از ماهواره با تمام قوا متاسفم
  • خاکی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    خانه های مجردی، خانواده های بی مادر و بی پدر را نیز به لیستتان اضافه کنید اگر چه این صرفا به تبلیغات صدا و سیما منحصر نمی شود چرا که در بیلبوردهای سطح شهر نیز این موارد به چشم می آید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس