به گزارش مشرق، سعید متصدی معاون منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ظهر دوشنبه در نشست خبری که پیرامون تصویب برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا در هیات دولت در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت راهکارها و برنامه اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا در هشت محور «سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل وتقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاعرسانی و زیرساخت های شهری» به تصویب دولت رسید .
متصدی ضمن برشمردن برخی از برنامه های مصوب در گذشته پیرامون موضوع کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه مصوب کاهش آلودگی 8 کلانشهر کشور و قاطعیت دولت یازدهم برای رفع چالش آلودگی هوا در کشور، تصریح کرد: برنامه فعلی از چند منظر تفاوت های عمده ای با برنامه های گذشته دارد و یا به عبارت بهتر در برنامه جدید تلاش شده است نواقص برنامه های گذشته رفع گردد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یکی از نواقص برنامه های گذشته عدم جامع نگری در مورد پارامترهای آلاینده بود که خوشبختانه در برنامه فعلی تمام فعالیت ها و پارامترهایی که منجر به افزایش یا کاهش آلودگی هوا می شود، در نظر گرفته شده است.
سازمان حفاظت محیط زیست از سوی دولت ناظر اجرای این مصوبه است
وی تعامل و هماهنگی با دستگاه های مختلف به منظور ایجاد مسئولیت پذیری در آن ها و پذیرش مسئولیت در موضوع آلودگی هوا و اجرای برنامه های کاهش آلاینده های هوا را از دیگر تمایزات برنامه جدید دانست و تاکید کرد: موضوعی که شاید تا امروز کمتر به آن توجه شده بود، تعیین همزمان مسئول اجرایی و ناظر بر اجرای درست و کامل در یک برنامه واحد بود که بر همین اساس در برنامه فعلی هر دو این موارد در هر محور مشخص و سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاه های اجرایی خواهند بود.
این مقام مسئول ادامه داد: منطقی نیست که در برنامه کاهش آلودگی هوا تنها یک سازمان مسئولیت بپذیرد و برای اجرای درست راهکارها، همکاری بین دستگاه ها و تعهد به انجام دقیق وظایف از مهم ترین اولویت هاست.
متصدی گفت: کلیه محورها دارای برنامه زمان بندی مشخص برای اجرا هستند و زمان تعیین شده به منظور اجرایی کردن برنامه مدون کاهش آلودگی هوا برای سازمان ها و دستگاه ها براساس نوع وظیفه تعیین شده متفاوت و از 3 ماه تا 60 ماه قابل تغییر است.
روند اجرای مصوبه را بطورمستمربه مردم گزارش می دهیم
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل برای سازمان حفاظت محیط زیست تعهد به ارائه گزارش منظم و درست به دولت و مردم از روند اجرای راهکارهاست، اظهار داشت: بر این اساس سازمان سالانه گزارشی از روند پیشرفت دستگاه ها و فعالیت آنها در زمینه کاهش آلودگی هوا را به دولت و مردم ارائه خواهد داد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح راهکارهای در نظر گرفته شده در محور سوخت، گفت: حذف حلال های صنعتی از بنزین تولیدی پتروشیمی ها ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این طرح از طریق واردات بنزین یا افزایش تولید سوخت استاندارد یورو 4، توزیع سوخت منطبق با استاندارد های یورو 4 و استانداردسازی سوخت مصرفی در کشور، همچنین استانداردسازی سوخت نیروگاه ها که بزرگترین مصرف کننده سوخت مازوت که یکی از آلاینده ترین منابع سوختی است ظرف مدت 36 ماه، آنالیز مدوام سوخت مصرفی کشور در بازه های زمانی 3 ماهه و تطابق بین استانداردهای سوخت و سوخت مصرفی کشور و تولید سالانه 10 درصد برق تجدیدپذیر در فاصله زمانی 5 ساله، توسط وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در این محور است.
ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی خودرو
این مقام مسئول تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری ظرف مدت 3 ماه توسط وزارت کشور و شهرداری، واردات تدریجی موتور های برقی و جایگزینی آن ها با موتورسیکلت های بنزینی و حذف تدریجی این نوع موتورسیکلت ها از چرخه تولید و مصرف، نصب فیلتر دوده در خودروهای سنگین و دیزلی که برای خودروهای درون شهری بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و در خودروهای برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی خودرو و اصلاح و به روز رسانی حدود مجاز معاینه فنی خودرو در بازه زمانی 3 ماهه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، اصلاح ساختار بیمه و نرخ بیمه خودروهای فرسوده و افزایش بیمه خودروها همزمان با بالا رفتن سن خودرو و تکمیل اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) را از دیگر راه کارهای مطروحه در این برنامه ها اعلام کرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر تنها 25 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی مورد استفاده قرار می گیرد.
ارائه برنامه بازسازی و نوسازی صنایع برای نخستین بار در کشور
متصدی ادامه داد: ارائه برنامه بازسازی و نوسازی صنایع که تا کنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته بود و صنعت فرسوده و آلودگی های ناشی از آن، منجر شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بازه زمانی 12 ماهه موظف به ارائه برنامه ای برای کنترل و حذف این نوع آلایندگی شود.
تبدیل نیروگاه های تک سوختی به نیروگاه های سیکل ترکیبی
وی اضافه کرد: مطابق این محورها، وزارت نیرو نیز موظف به ارائه برنامه بازسازی و نوسازی نیروگاه ها و تبدیل نیروگاه های تک سوختی مثل نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی به منظور کاهش آلایندگی نیروگاه ها از طریق افزایش راندمان نیروگاه هاست.
هوشمندسازی موتورخانه های صنعتی و خانگی در بازه زمانی 60 ماهه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت کشور که اگرچه اقدام بسیار مشکلی است و تا کنون در این زمینه فعالیت عمده ای صورت نگرفته است ولی نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا دارد، از دیگر اقدامات تشریحی توسط معاون سازمان حفاظت محیط زیست بود.
متصدی افزود: توسعه ناوگان های فرسوده نوسازی و استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان سالیانه 200 مگاوات، الزام واحدهای صنعتی به استفاده از تجهیزات کنترلی همچون فیلتراسیون از جمله موارد مطروحه در این طرح 8 بندی است.
ممنوعیت شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده از ابتدای سال 94
معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از برنامه های بسیار مهم را الزام خودروهای دیزلی تولید جدید به نصب فیلتر دوده، مضاف بر رعایت سایر استانداردها اعلام کرد و تاکید کرد: از ابتدای سال 1394، شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده ممنوع و متوقف خواهد شد که این موضوع حتی در استانداردهای یورو 4 و یورو 5 سایر کشورها وجود ندارد.
این مقام مسئول ایجاد زمینه برای تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و
استفاده از تکنولوژی های نوین تولید خودرو را از جمله دیگر الزامات این
طرح برای وزارت صنعت برشمرد و گفت: این وزارتخانه موظف است برنامه خود در
این زمینه را ارائه دهد، زیرا امروز در دنیا خودروهای هیبریدی در صد
کیلومتر تنها ۵/۱ لیتر مصرف سوخت دارند که در بدترین حالت به ۴ لیتر
میرسد اما در کشور ما حداقل مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر است.
مدیریت مصرف سوخت در کشور از طریق کاهش تقاضای سفر درون شهری
وی با یادآوری مسئولیت وزارت کشور در راستای ارائه برنامه برای سهولت دسترسی عموم جامعه به حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در کشور از طریق کاهش تقاضای سفر درون شهری، اذعان داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا موظف شده است از طریق گسترش زیرساختهای الکترونیکی خدماترسانی در بخش دولتی و عمومی وزارت کشور را در این راه و به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر وضع موجود همراهی نماید.
وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت نیز ملزم شدند تا زمانبندی دسترسی به
اهداف سهم حمل و نقل عمومی درون شهری و برونشهری را با همکاری وزارت کشور
ارایه نمایند.
تعیین سهم منابع آلاینده برای نخستین بار/ گزارش بیماری ها و مرگ های ناشی از آلودگی هوا محرمانه نیست
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: همچنین برای نخستین بار مقرر شد تا سهم هر یک از منابع آلودگی از قبیل خودرو صنعت و ساختمانها مشخص و اعلام شود. همچنین قرار است برنامه پایش بیماریها و مرگ های منتصب به آلودگی هوا در سال ۹۴ از سوی وزارت بهداشت اعلام شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: به طور قطع گزارش بیماری ها و مرگ های ناشی از آلودگی هوا به مردم ارائه خواهد شد و این محرمانه نخواهد بود، زیرا آلودگی هوا بدون مشارکت مردم قابل رفع نیست.
وی با اشاره به تکمیل شبکه ملی پایش در کشور، گفت: راه اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج با بهره گیری از سیستم های زمینی و ماهوارهای و الزام به استقرار سیستم پایش برخط صنایع بزرگ تا پایان سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد شبکه پایش امواج کشور با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود.
آلودگی هوا قیمت گذاری میشود
متصدی با اذعان به اینکه تاکنون ورودی به سنجش هزینههای تحمیلی آلودگی هوا بر محیط زیست صورت نگرفته بود، اعلام کرد: آلودگی هوا برای نخستین بار در این برنامه، قیمت گذاری شده و مقدار هزینه آن برای کشور به جهت جبران خسارت های وارده بر محیط زیست کشور مورد توجه قرار میگیرد که مبحثی جدید تحت عنوان اقتصاد آلودگی هواست.
افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها به میزان مندرج در طرحهای
جامع آنها، پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه
از صدا و سیما، آموزش و اطلاع رسانی همگانی از طریق کتب درسی مقاطع گوناگون
تحصیلی، استفاده از ظرفیت سمن ها، شبکه های اجتماعی و مشارکت پذیری مردم
در این راستا، از دیگر محورهای اعلام شده این برنامه توسط متصدی بود.
این مقام مسئول لازم الجرا بودن مصوبات دولت را ضمانت اجرایی این طرح
دانست و یادآور شد: کلیه دستگاه های مسئول موظف هستند هزینه های اجرایی
بندهای مربوط به خود را از طریق بودجه سنواتی یا بودجه دستگاهی خود تامین
نمایند و بدین ترتیب هیچ دستگاهی نمی تواند عدم تخصیص بودجه را بهانه ای
برای سلب مسئولیت قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه دولت خودروسازان موظف به تولید خودرو با
استاندارد یورو 4 از ابتدای شهریور ماه هستند، ابراز امیدواری کرد: با
ارتقاء استانداردها شاهد تولید خودروهای بنزینی با استاندارد یورو 5 در سال
آینده و خودروهای دیزلی و موتورسیکلت هایی با استاندارد یورو 5 از سال
1397 باشیم.
عدم شماره گذاری خودروهای تولیدی فاقد تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست
متصدی ادامه داد: پس از این تاریخ خودروی تولیدی که مطابق استانداردهای زیست محیطی نباشد و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را نداشته باشد، شماره گذاری نخواهد شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اذعان مهندس زنگنه وزیر نفت به
عدم استاندارد بودن سوخت تولیدی و پیشگامی برای حذف این سوخت، گفت: در همین
راستا از سال گذشته اقدام به توزیع سوخت استاندارد یورو 4 در شهرهای
تهران، اراک و کرج شد و تا پایان بهار نیز با توجه به راه اندازی پالایشگاه
اصفهان، شهرهای اصفهان و شیراز نیز به شهرهایی با سوخت استاندارد می
پیوندند.
متصدی ابراز امیدواری کرد: با ادامه برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد توزیع سوخت استاندارد در سراسر کشور باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4
مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق
العاده بر سلامت انسان هاست، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران و با
نمونه برداری از 12 پمپ بنزین مورد بررسی قرار گرفت که درصدهای به دست آمده
منطبق با استاندارد یورو 4 بود.