
شهرام آدمنژاد به تشريح شرايط جديد ثبت نام در طرح جايگزيني 2 هزار و 500 مينيبوس فرسوده برون شهري پرداخت و گفت: در اين طرح به دارندگان مينيبوسهاي فرسوده 20 ميليون تومان وام داده مي شود همچنين 11 ميليون تومان وام نيز به صورت کمک بلاعوض به دارندگان اين نوع خودرو اعطا ميشود.
به گفته آدمنژاد از 11 ميليون تومان وام بلاعوض، 8 ميليون تسهيلات خاص و 3 ميليون تومان نيز در رابطه با ارزش گواهي اسقاط خودرو مورد نظر به مالکان مينيبوسهاي فرسوده داده ميشود.
در مرحله اول اين طرح، مينيبوسهايي که بالاي 30 سال عمر دارند يعني مدل 1359 شمسي و پايينتر ميتوانند ثبت نام کنند.
به گفته آدمنژاد خودروهاي فرسودهاي مشمول طرح جايگزيني ميشوند که داراي پلاک منطقهاي پلاک منطقهاي ايران - ع باشند.
وي گفت: مالکان مينيبوسهاي فرسوده بايد داراي کارت هوشمند ناوگان يا رسيد آن و معرفينامه از اتحاديه شرکتهاي تعاوني مينيبوسراني کشور باشند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي همچنين اظهار داشت: سند قطعي بايد بنام مالک خودروي فرسوده يا داراي وکالت بلاعزل از سوي مالک خودرو باشد.
آدمنژاد همچنين گفت: برابر آييننامههاي مصوب شرط پذيرش خودرو در مرکز اسقاط و استفاده از تسهيلات جايگزيني خودرو، ورود خودرو با موتور روشن به مرکز اسقاط است.
وي همچنين درباره خودروهاي مورد نظر در طرح جايگزيني گفت: خودروهاي جايگزين شامل خودروهاي تعريف شده در سبد خودرويي از سوي شرکت هاي خودروساز (در شيوهنامه اجرايي طرح) است.
به گفته آدمنژاد از جمله شرکتهاي خودروساز مورد نظر در اين طرح سايپا ديزل، خودروسازي سينا و پيشرو يدک است و قيمت مدلهاي مينيبوس از 35 ميليون تومان تا 70 ميليون تومان متغير است.
وي در ادامه بيان کرد: در صورتي که دارندگان مينيبوسهاي فرسوده تمايل به دريافت ون نيز باشند تسهيلاتي براي آنها در نظر گرفته شده است.
آدمنژاد افزود: ساختار به گونهاي تنظيم شده است که در سيستم بانکي و سيستم اسقاط مشکلي به لحاظ فرآيند اجراي طرح وجود نداشته باشد.
وي در ادامه اظهار داشت: زمان ثبت نام 15 روز است و از زمان آغاز ثبت نام در صورت تکميل ظرفيت، سايت ثبت نام بسته ميشود.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي تأکيد کرد: ثبت نام صرفا در سايت www.farsoodeh.ir و از طريق ادارات کل حمل و نقل و پايانههاي هر استان صورت ميگيرد.
به گفته آدمنژاد ظرفيت پذيرش خودرو در طرح جديد جايگزيني مينيبوسهاي فرسوده در اين مرحله 2 هزار و 500 خودرو است.
وي تصريح کرد: انتخاب مرکز اسقاط به صورت سيستمي توسط استاد انجام ميشود و نمايندگيهاي ثبت نام کننده امکان و حق هيچگونه دخالت در انتخاب مرکز اسقاط و اعلام به متقاضي را ندارند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي افزود: پس از تکميل ثبت نام متقاضي با دريافت پيش فاکتور از نمايندگيهاي مجاز خودروساز پس از پرداخت مبلغ پيش پرداخت به شعب بانک مراجعه کرده و پس از تکميل پرونده اعتباري در بانک آماده دريافت وام است.
وي درباره نحوه شرايط دريافت وام نيز گفت: بدون شک اگر کسي نتواند ضمانت دهد نمي تواند از هيچ وامي استفاده کنند، اما براي اين مسئله نيز تدابيري انديشيده شده است.
آدمنژاد با بيان اينکه 2 شيوه براي ارائه ضمانت به بانک وجود دارد، گفت: يک شيوه وثيقه و ديگري کارکنان دولت هستند.
آدمنژاد افزود: افرادي که واقعاً توانايي دادن تضمين براي وام مورد نظر را نداشته باشند، ميتوانند در قالب شرکتهاي حمل و نقل از اين طرح استفاده کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي گفت: به اين صورت که ماشين خود را در اختيار شرکت حمل و نقل قرار داد با تضمين شرکت حمل و نقل مي تواند از تسهيلات استفاده کند.
آدمنژاد متذکر شد: متقاضيان به صورت سيستمي در ليست فراخوان مراکز اسقاط مجازي قرار گرفته و متناسب با زمان تحويل خودروي جايگزين از طرف مرکز اسقاط با متقاضي تماس گرفته ميشود و سپس متقاضي خودروي خود را تحويل مرکز اسقاط خواهد داد.
وي خاطرنشان کرد: پس از اقساط خودرو باتوجه به تکميل بودن پرونده اعتباري متقاضي در بانک، بلافاصله وام خودرو پرداخت شده و با تکميل باقيمانده وجه توسط متقاضي خودروي جايگزين تحويل متقاضي ميشود.
آدمنژاد اظهار داشت: برابر مقررات هر متقاضي فقط يک بار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني ميني بوسهاي فرسوده را دارد. لذا متقاضي دريافت خودروي جايگزين نبايستي قبلا از تسهيلات جايگزيني خودروي فرسوده استفاده کرده باشد.
وي ادامه داد: در صورت عدم توجه و محرز شدن دريافت تسهيلات توسط متقاضي ثبت نام متقاضي در هر مرحله حتي (پس از اسقاط خودرو ) باطل و مسئوليت آن به عهده فرد است. (شرکتهاي حمل ونقل مورد تأيي سازمان که خودروهاي فرسوده و جايگزين به نام شرکت باشد از اين بند مستثني هستند).
آدمنژاد درباره نرخ سود وام مورد نظر نيز گفت: شرايط تسهيلات برابر شيوهنامه اجرايي بوده و در حال حاضر 200 ميليون ريال (معادل 20 ميليون تومان) بازپرداخت 5 ساله و با نرخ سود 14 درصد توسط بانک صادرات ايران پرداخت ميشود.
وي تصريح کرد: در صورتي که از سوي مراجع ذيربط تغييري در شرايط تسهيلات به وجود آيد ملاک عمل آخرين دستور العمل ابلاغي است.
آدمنژاد با اشاره به اينکه ثبت نام در اين طرح رايگان است، گفت: نمايندگيها حق دريافت هيچگونه وجهي را ندارند.
وي در ابتدا با اشاره به اقدامات مؤثر صورت گرفته در ستاد حمل و نقل سوخت گفت: براي اولين بار در کشور شرايطي فراهم شده تا مينيبوسهاي فرسوده نيز از رده خارج شوند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي با اشاره به وجود 23 هزار مينيبوسي که در کشور نزديک به 21 سال عمر دارند، گفت: در سامانه حمل نقل مسافر 18 هزار اتوبوس نيز در کشور جابهجايي را بر عهده دارند که ميانگين عمرشان 12 سال است و از شرايط مناسبي برخوردار هستند.
وي در ادامه افزود: قصد داريم با همکاري ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اين ميانگين عمر 12 ساله را به 10 سال برسانيم.
آدمنژاد همچنين با اشاره به وجود 24 هزار سواري کرايه گفت: ميانگين عمر اين سواريها نيز 5/5 سال است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي با اشاره به اينکه احتمال تمديد مهلت ثبتنام وجود ندارد، گفت: با توجه به شرايط موجود پيشبيني ميشود در شش ماه آينده 2 هزار و 500 مينيبوس از رده خارج شود.