این مدعا که گویا هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست اگر چه روایت و بیانی از مشهورات اومانیستی است؛ اما به هیچ وجه با تفکر دینی و حمکت اسلامی سازگاری و تطبیق ندارد و چون مدعایی فاقد حقانیت است، در اجتماعات لیبرال - اومانیستی نیز در عمل به آن بی توجهی گردیده است

گروه فرهنگی مشرق - رئیس جمهور محترم در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب ضمن ایراد بیاناتی چنین فرمودند: " باید تشخیص خوب و بد را به صاحب نظران واقعی، انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و کار را برای آنها آسان کنیم و بدانیم که هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست. آنها بهترین ممیزان هستند و می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند."

پیش از این نیز اظهار نظر مشابهی توسط آقای رئیس‌جمهور در خصوص افکار عمومی و این که این‌ها بهترین میزان هستند و نظایر این عنوان گردیده بود. نظر به اهمیت فوق العاده فرهنگ و مباحث فرهنگی و با توجه به این که اکنون در متن یک جنگ نرم  و تهاجم فرهنگی تمام عیار قرار داریم، خوب است که تاملی در خصوص این بیانات داشته باشیم.

در مباحث فرهنگی و مقوله کتاب و نشر، هدف از ممیزی چیست؟ در واقع میزان در قلمرو فرهنگ و تولید و نشر کتاب، در همان مقام و جایگاهی قرار دارند که متخصصان و کارشناسان بهداشتی با نظارت بر پروسه تولید مواد خوراکی و دارویی و نظایر آن (به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان) از آن مقام عمل می‌کنند.

زرشناس//نمایشگاه کتاب

آیا می‌توان نظارت بر تولید و تزویع مواد خوراکی، دارویی و... را کنار گذاشت و عنوان کرد که مصرف کنندگان موارد خوراکی و دارویی (که در این مثال در جایگاه افکار عمومی در مبحث تولید و نشر کتاب قرار دارند) بهترین میزان هستند؟

اگر در پشتوانه نظری بیانات رئیس جمهور محترم تامل نماییم، در می‌یابیم که ریشه و پایه سخنان آقای رئیس جمهور، مغروض گرفتن این اصل است که گویا افکار عمومی نوعا و ذاتا در مقام و جایگاهی قرار دارد که نمی‌تواند در موضوع تولید و نشر کتاب معیار و میزان تشخیص سلامت  و حقیقت از غیر آن باشد. یعنی گویا افکار عمومی بودن معیار و میزان تشخیص حقیقت و حق از باطل است.

در غرب مدرن، ایدئولوگ های لیبرالیست و پیروان برخی گونه های دیگر دموکراسی اومانیستی در حوز تبلیغات و در رسانه ها به نحوی سخن می‌گویند که ماحصل آن، این است که گویا افکار عمومی معیار و میزان حق و باطل و صحیح و غلط است. البته ایدئولوگ‌های لیبرالیست و فیلسوفان اومانیست (از هابز و لاک تا هیوم و جان استوارت میل) که مدعای محوریت افکار عمومی در قضاوت و تعیین و تشخیص خوب و بد و حق باطل را عنوان می‌کردند، این سخن و مدعایشان برخواسته از تلقی و تفصیری بود که از حقیقت داشتند.

معرفت شناسی اومانیستی فاقد معیار و میزان روشنی برای تعریف و فهم و شناخت حقیقت بوده است. (بگذریم از صور متاخر اومانیستی که اساسا منکر حقیقتند) این امر بدان جا انجامیده است که قضاوت افکار عمومی را به عنوان میزان و معیار عنوان کرده‌اند. البته چون ایدئولوگ‌ها و استراتژیست‌های لیبرالیست در عمل و در واقع بی‌پایگی مدعای خود بودند،‌ با طراحی و اجرای سازوکارهای مختلف از جمله رسانه‌ها و استفاده از امکانی که صنعت فرهنگ و نظام آموزش رسمی مدرن و دیگر ابزارهای مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذاری و جریان سازی در ذائقه و باورهای عمومی برای شان فراهم می‌کرده است، مدیریت افکار عمومی و محتوا سازی برای آن و رهبری اش را بر عهده گرفته اند.

از این رو که شاهد هستیم در اجتماعات لیبرال - مدرنیستی به طور مکرر و مستمر از محوریت افکار عمومی به عنوان میزان و معیار و ممیز صحیح از غیر صحیح  و حق از باطل  و خوب از بد سخن گفته می شود. (زیرا در تفکر اومانیستی معیار و میزان ثابت  و روشن و مطلقی برای شناخت حقیقت وجود ندارد و در این موضوع لیبرلیست ها و پیروان دیگر صور ایدئولوژی های مدرن کاملا سرگردان و بلا تکلیفند) اما در عمل غول‌های رسانه‌ای انحصارات سرمایه‌داری و تکنوکرات-بوروکراتهای شاغل در صنعت فرهنگ و ژورنالیست‌ها و ایدئولوگ‌های لیبرالیست و فمینیست و... است که افکار عمومی را مدیریت و اداره و کنترل و رهبری (البته به سوی گمراهی) می‌کنند.

اما در تبلیغات و شعارهایی که سر می‌دهند به اقتضا مفروضات اومانیستی‌ای که بدان معتقد هستند به طور مستمر از محوریت افکار عمومی نام می برند.

از منظر حکومت اسلامی و در افق متفکرینی که معیارها و موازین روشنی برای تشخیص حق از باطل و خیر از شر وجود دارد و حقیقت و حق و مبنا و اساس نظام هستی است، راه های مشخص و معیارهای معینی برای تشخیص و فهم  و وصول به حقیقت وجود دارد و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که ذائقه و رای اکثریت و یا عموم مردم ( که امروزه از آن به افکار عمومی تعبیر می کنند) به عنوان معیار و میزان تعیین گردد و ی افکار عمومی بهترین میزان تشخیص حق از باطل قلمداد شود. قلمرو فرهنگ و تولید  و نشر کتاب، به یک اعتبار قلمرو و جدال حق و باطل و تمیز بین این دواز یکدیگر است. اساسا فرهنگ در معنای حقیقی و اصیل خود تجلی حق و حقیقت است.

در چارچوب تفکر اسلامی در قلمرو فرهنگ و تولید و و نشر کتاب، برای تشخیص خیر از شر (یعنی آنچه که به آن ممیزی می‌گویند) معیارها و موازین و طرق مشخص وجود دارد و به هیچ روی نمی‌توان مبنا و معیار را رای و قضاوت اکثریت یا عموم قرار داد. بحث ممیزی از مقوله فهم و شناخت حقیقت و مباحث کیفی است و نمی توان آن را شاخص های کمی و عددی ذائقه و قضاوت اکثریت و یا عموم مردم  و تعابیری چون افکار عمومی سنجید.

این مدعا که گویا هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست اگر چه روایت و بیانی از مشهورات اومانیستی است؛ اما به هیچ وجه با تفکر دینی و حمکت اسلامی سازگاری و تطبیق ندارد و چون مدعایی فاقد حقانیت است، در اجتماعات لیبرال - اومانیستی نیز در عمل به آن بی توجهی گردیده است و افکار عمومی به طرق مختلف ساخته و کنترل و مدیریت و هدایت می شود. اگر چه رسانه ها و پروپاگاندیست های لیبرال در شعار و حرف به منظور فریب اذهان به طور سازمان یافته این مدعا را چونان امری مشهور مستمرا عنوان می کنند.

اگر رجوعی به تاریخ داشته باشیم نیز در می‌یابیم که آنچه افکار عمومی و یا رای و قضاوت و ذائقه عموم یا اکثریت نامیده می شود، معیار مستحکمی برای برای تشخیص خیر و شر نبوده است و در بسیاری از موضوعات و در حوادث مختلف دچار اشتباهات اساسی گردیده است.

در همین قرن 20، غرب مدرن شاهد  بوده است که افکار عمومی در حد فاصل سالهای 1930 -1945 در خصوص هیتلر و نازی ها و اعمال و افکار و نشریات و کتبی که منتشر می کردند و مدعاها و اندیشه ها و مفروضاتی که داشتند چگونه قضاوت کرده است و البته در مقام بهترین ممیز ظاهر نگردیده است.

و از این دست اشتباهات بعضا مهلک نه منحصر به قرن بیستم بوده است و نه صرفا در آلمان رخ داده است، بلکه در موارد عدیده. و در مواقع مختلف شاهد آن بوده ایم که کتاب یا اندیشه و سختی که افکار عمومی بد اقبال پیدا کرده است، بر حق نبوده و اندیشه یا کتابی را که به تعبیر آقای رئیس جمهور "در گوشه انزوا" قرار داده اند، اندیشه ای صحیح و عادلانه و برحق بوده است. از این رو در مقوله مهم  و حساسی مثل تولید و نشر کتاب که با فرهنگ (که به تعبیر زیبا و رسا و حکیمانه حضرت امام خامنه ای مثل هوایی است که تنفس می کنیم) در ارتباط است و در واقع یکی از ظهورات اصلی فرهنگ و امور فرهنگی است، عاقلانه و عادلانه و شرعی نیست که افکار عمومی را در مقام بهترین میزان قرار دهیم و احیانا  بخواهیم بر اساس رای و نظر آنها سمت و سوی حرکت و برنامه ریزی های فرهنگی را تعیین و ترسیم نماییم.

در خصوص بیانات رئیس جمهور محترم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نکات و گفتنی های دیگری نیز وجود دارد که انشاالله در مجالی دیگر بدان می پردازم.

*شهریار زرشناس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    پس چرا دستور برخورد قضایی با سازندگان مستند دانشجویی من روحانی هستم را دادید میگذاشتید افکار عمومی قضاوت کنند دیگه
  • محمد مهدی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خدا ابن دوست نزدیک شهبد آوینی رو برای ما حفظ کنه...
  • نانشناس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    لایک داره والا! این نوع دیدگاه از جنس نگاه ملکه است!
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    بابا این بنده خدا که از بچگی تو کار امنیتی و نظامی و سرهنگ بازی بوده، خودش هم این حرف ها رو قبول نداره. این حرف ها همش تبلیغاتیه!!!!
  • دوست ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    درود بر جناب زرشناس که با تأکیدات حضرت آقا وارد میدان نقد شده اند و تحرک بیشتری پیدا کرده اند. ادامه بده آقای زرشناس
  • ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    "اختتامیه" یا "افتتاحیه"
  • بینا ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    بهترین سند اینکه این حرفها صرفا ژورنالیستی است ،همینه که درباره یه مستند متکی به خاطرات خودشان اینطور خط ونشان ایجاد میکنند.یا از سخنرانی مخالفان ژنو در تلویزیون ودانشگاها جلوگیری میکنند.ظاهر افکار عمومی در حریمهای خاصی!!! فاقد توان درک میشود!!!!!!
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    یک نفر کتاب من روحانی هستم را بنویسد ببینم نیاز به ممیزی دارد یا نه؟
  • فرهنگی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    رییس دولت در یک فضای دیگری سیر می کند گویا اصلا باور ندارد که ممیزی پیشگیری از افکار مسمومی است که می تواند نسل جوان را به خطر اندازد
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    حرفهای آقای روحانی در این زمینه باعث شرمنگی ما در مقابل مکتب ما است.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    من میخوام یک کتاب علیه روحانی وهاشمی بنویسم .. ممیزی میشوم یا .... عاقبت من چه خواهد شد؟؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب رئیس جمهور، به نظرتان در قوم لوط افکار عمومی ممیز خوبی بوده است!؟پ بعضی وقتا قرآن خوندن هم بد نیست
  • ریاستی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب رییس جمهورحرف خداپسندانه بزنید نه مردم پسندانه
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    با تشکر از مصا حبه ها و مقالات شما
  • سید محمد علوی ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان وافکار عمومی نیست! جناب زرشناس ! این تعبیر ریاست محترم جمهوری اصلا نگاهش به جامعه ی غربی نیست ! برگشت ضمیر به اقرب است (البته این بستگی به ذهنیت افراد دارد مثل نگاه این نویسندهء محترم) اما علی القاعده نگاه دکتر روحانی به عنوان یک روحانی اصیل وانقلابی وبه اعتبار رئیس جمهوری اسلامی ایران ,نگاهش به وجدان وافکار عمومی جامعه ی مسلمانیست که در شرایط حساس تظاهرات میلیونی ودشمن شکنش دشمن را مأیوس ومسئولین را پشتیبانی میکند ! در اومانیسم اسلامی انسان خلیفة الله است! اقای زرشناس اگر شما نگاهی غیر از این دارید باید فکری به حال خودتان بکنید! انّی جاعل فی الارض خلیفة، سخن خدا وآیهء قرآن است اگر انسان خلیفهء خداست (انسان مسلمان ) وفکر و وجدانش هم الهی واسلامیست! شما اصلا با اومانیسم اسلامی آشانی دارید؟
  • علی اکبر محسنیان ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    آقای علوی اصلاً متوجه هستی چی میگی؟ شما که زدی زیر هرچی امر به معروف و نهی از منکره ، اگر این نظر شما قانون بشه رادیو اسرائیل هم باید بتونه توخود ایران هرچی دلش میخواد بگه وفرستنده داشته باشه شبکه های پخش پورنو هم فعالیتشونو شروع کنن ، خود مردم ممیزی میکنن اگررشد جامعه انقدر بالاس پس اینهمه معتاد چه جوری تو تله افتادن ؟
  • معین ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    آرزومه برم یک روز کتابخونه ی استاد زر شناس ببینم 15 هزار جلد کتاب داره!!!
  • محسن ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    جناب آقای روحانی وجدان عمومی را جای ترازوی تشخیص حق قرار داده اند . آیا با وجود این ترازو دیگر نیازی به پیامبران و هدایت الهی هست ؟ تاریخ انبیاء و مبارزه ی همیشگی حق و باطل چه معنی خواهد داشت ؟ مگر از بدو خلقت انسانها وجدان نداشته اند؟ آیا مفهوم وجدان می تواند جای وظایف حاکمیت را بگیرد؟ اگر می تواند چرا اینهمه آدمهای با وجدان برای تصاحب و تداوم قدرت پا روی وجدان می گذارند؟
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    توی اون مستند صحبته دروغه نه دگراندیشی
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    چوب میکنن تو اونجات!!! یعنی آستینت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس