گروه فرهنگی مشرق - کسانی که آشنایی با حدیث و تاریخ داشته باشند می دانند که جریان غدیر خم از مسلم ترین و با شکوه ترین فرازهای تاریخ اسلام است که نه تکرار می گردد ونه می توان ساختار آن را تغییر و یا با جا به جایی عوامل ، آن را شکل و صورت دیگری داد.
هر دو مذهب شیعه و تسنن در مورد (( من کنت مولاه فهذا علی مولا)) باور و یقین قلبی دارند . از این رو سیاحان خارجی که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرده اند ، در مورد جایگاه حضرت علی (ع) هرچه را که دیده اند و شنیدن را به رشته تحریر در آورده اند ، که با مطالعه به نوشتجات آنها عظمت این روز بیشتر نمایان می شود.
فیلسوف فرانسوی در کتاب خود می نویسد : « ایرانیان از صدر اسلام به حضرت علی (ع) و خاندان ایشان علاقه ی زیاد و بی شماری داشتند و علت این علاقه به واسطه محبتی بود که آن حضرت نسبت به ایرانیان روا داشته است .» (گوبینو ، سه سال در ایران ، ص 69 .)
تا جایی که سیاح بلژیکی در مورد این وابستگی و علاقه شدید مردم ایران به حضرت علی (ع) در کتاب خود نقل می کند : « دو خصیصه ی برجسته و مشخصه ی این ملت عبارت است از خاطره ی فراموش نشدنی افتخارات باستانی و افسانه های حماسی و قهرمانی ایران ، کهن ترین و بی کم و کاست ترین مملکت جهان ، و علاقه و وابسنگی عجیب و بیش اندازه مردم به یادبود حضرت علی و امامان .» (اورسل ، ص 329. )
این سیاح در جای دیگر از سفرنامه اش یادآور می شود که :« دربین ایرانیان نقلی معروف است ولی مدرکی در دست نیست که حضرت علی (ع) زبان فارسی را خیلی خوب صحبت می کرده و علاقه زیادی به زبان و ادبیات ایران داشته و به علت همین علاقه مندی بود که شهربانو دختر یزد گرد را به ازدواج پسر خود در آورده است .» (اورسل ص 70 )
این دلبستگی به حضرت علی (ع) به طوری چشمگیر و مشهود بوده است که پزشک اتریشی تبار دارالفنون به این مهم اذعان داشته که در تمام خانه ها و حتی مردم تهی دست تصویر آن امام را برروی چوب کنده کاری کرده و در دیوار خانه نصب کرده اند. (پولاک ، ص 222.)
درمورد واقعه غدیر خم و جانشینی حضرت علی (ع) تمامی سیاحان ، شکوه و عظمت این روز تاریخی را در کتابهای خود نقل کرده اند و سفیر آلمان دردوره ناصرالدین شاه در کتاب خود بیان می کند : « در ایران عیدی است به نام غدیر ، روزی است که حضرت محمد (ص) پیغمبر اسلام حضرت علی (ع) را در محلی به نام غدیر خم به جانشینی خود و خلافت برگزیده است و ایرانیان به طور مفصل این روز راجشن می گیرند.» (بروگش ، سفری به دربار سلطان صاحبقران ، ج1،ص 219)
این نشانده این است که استمرار یک مکتب در خط اصیل خود و دور ماندن از انحرافات ، باید شناخت و تبعیت از رهبر واقعی آن مکتب داشته باشند ، و این است فلسفه غدیر و رمزهایی که دارد . امروز تبیین این مساله با تمام اهمیتش در رابطه با اسلام و انقلاب عزیزمان برای تاریخ و جامعه امروز ضرورت دارد ، ولایت فقیه بی تردید استمرار غدیر و ضامن بقای حکومت اسلامی و دستاوردهای انقلاب می باشد ، که باید به قول آن پیر فرزانه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت آسیب نرسد.
ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: نوید فاضل بخششی
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
هر دو مذهب شیعه و تسنن در مورد (( من کنت مولاه فهذا علی مولا)) باور و یقین قلبی دارند . از این رو سیاحان خارجی که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرده اند ، در مورد جایگاه حضرت علی (ع) هرچه را که دیده اند و شنیدن را به رشته تحریر در آورده اند ، که با مطالعه به نوشتجات آنها عظمت این روز بیشتر نمایان می شود.
فیلسوف فرانسوی در کتاب خود می نویسد : « ایرانیان از صدر اسلام به حضرت علی (ع) و خاندان ایشان علاقه ی زیاد و بی شماری داشتند و علت این علاقه به واسطه محبتی بود که آن حضرت نسبت به ایرانیان روا داشته است .» (گوبینو ، سه سال در ایران ، ص 69 .)
تا جایی که سیاح بلژیکی در مورد این وابستگی و علاقه شدید مردم ایران به حضرت علی (ع) در کتاب خود نقل می کند : « دو خصیصه ی برجسته و مشخصه ی این ملت عبارت است از خاطره ی فراموش نشدنی افتخارات باستانی و افسانه های حماسی و قهرمانی ایران ، کهن ترین و بی کم و کاست ترین مملکت جهان ، و علاقه و وابسنگی عجیب و بیش اندازه مردم به یادبود حضرت علی و امامان .» (اورسل ، ص 329. )
این سیاح در جای دیگر از سفرنامه اش یادآور می شود که :« دربین ایرانیان نقلی معروف است ولی مدرکی در دست نیست که حضرت علی (ع) زبان فارسی را خیلی خوب صحبت می کرده و علاقه زیادی به زبان و ادبیات ایران داشته و به علت همین علاقه مندی بود که شهربانو دختر یزد گرد را به ازدواج پسر خود در آورده است .» (اورسل ص 70 )
این دلبستگی به حضرت علی (ع) به طوری چشمگیر و مشهود بوده است که پزشک اتریشی تبار دارالفنون به این مهم اذعان داشته که در تمام خانه ها و حتی مردم تهی دست تصویر آن امام را برروی چوب کنده کاری کرده و در دیوار خانه نصب کرده اند. (پولاک ، ص 222.)
درمورد واقعه غدیر خم و جانشینی حضرت علی (ع) تمامی سیاحان ، شکوه و عظمت این روز تاریخی را در کتابهای خود نقل کرده اند و سفیر آلمان دردوره ناصرالدین شاه در کتاب خود بیان می کند : « در ایران عیدی است به نام غدیر ، روزی است که حضرت محمد (ص) پیغمبر اسلام حضرت علی (ع) را در محلی به نام غدیر خم به جانشینی خود و خلافت برگزیده است و ایرانیان به طور مفصل این روز راجشن می گیرند.» (بروگش ، سفری به دربار سلطان صاحبقران ، ج1،ص 219)
این نشانده این است که استمرار یک مکتب در خط اصیل خود و دور ماندن از انحرافات ، باید شناخت و تبعیت از رهبر واقعی آن مکتب داشته باشند ، و این است فلسفه غدیر و رمزهایی که دارد . امروز تبیین این مساله با تمام اهمیتش در رابطه با اسلام و انقلاب عزیزمان برای تاریخ و جامعه امروز ضرورت دارد ، ولایت فقیه بی تردید استمرار غدیر و ضامن بقای حکومت اسلامی و دستاوردهای انقلاب می باشد ، که باید به قول آن پیر فرزانه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت آسیب نرسد.
ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: نوید فاضل بخششی
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.