به گزارش مشرق، اظهارات و عملکرد يک سال گذشته علي يونسي آنقدر حساسيتبرانگيز بوده که نيازي به حاشيهنگاري نداشته باشد. از سوي ديگر نيز نميتوان از کنار آنها بيتفاوت گذشت. براي بررسي بيشتر اين سخنان با احمد بخشايشي، عضو کميسيون امنيت ملي و استاد يونسي در دانشگاه فارابي به گفتوگو نشستهايم.
با توجه به سابقه آشناييتان، شخصيت آقاي يونسي را چطور ارزيابي ميکنيد و دليل طرح اين سخنان از سوي آقاي يونسي را چه ميدانيد؟
يونسي بنابر مسئوليتي که دارد ميخواهد هيجان قوميتي ايجاد کند و ثابت کند که معاونت قوميتي و اقوام هم سرزنده است و دارد کار ميکند. يونسي مرد روشن و دانايي است. من با او ارتباط داشتم چون در گذشته در دانشگاه فارابي با وي کلاس داشتم و استادش بودم. در آن زمان يونسي وزير اطلاعات بود و با توجه به سمتي که داشت و ميتوانست در کلاس درس حاضر نشود، اما در تمامي جلسات کلاس درس حاضر ميشد و بسيار منظم بود.
ايشان تا چه حد در پيروزي آقاي روحاني موثر بودند و اين رفتارها را تا چه ميزان از نوع رفتارهاي بعد از انتخابات ارزيابي ميکنيد؟
يونسي در ستاد روحاني بود و قاعدتا علاقهمند بود روحاني در انتخابات پيروز شود. وقتي روحاني در انتخابات پيروز شد، يونسي مايل بود در وزارت کشور يا وزارت اطلاعات باشد ولي به هر دليلي موفق به گرفتن اين وزارتخانهها نشد و بههمين دليل يک مقدار دلزدگي و گله هم داشت که در نهايت دستيار ويژه رئيسجمهور در امور اقوام شد و بر اين اساس در راستاي کارش گاهي مباحثي را مطرح ميکند تا هيجان قومي بهوجود آورد.
رفتار و گفتارهاي اخير وي را در اين راستا ميدانيد؟
کليت اظهارات يونسي در سمت دستيار رئيسجمهور، مثبت است. البته برخي از جملات وي بهصورت مجزا ممکن است معناي خوبي نداشته باشد.
منظورتان مورد اخير شير و خورشيد است؟
وي ميگويد شير نماد قدرت و علي (عليهالسلام) است و خورشيد نماد روشنايي و نگاه پيامبر(صل الله عليه وآله) است. ولي بايد به اين توجه داشت که انقلاب اسلامي به حکومت طاغوت و سلطنت پايان داد و اين انقلاب حداکثري، نمادهاي سلطنتي را از بين برد و طبيعي است که مردم نمادهاي سلطنتي را بر نميتابند و اين حاشيههايي است که ميتواند در کار و آرامش دولت تاثيرگذار باشد. صحبتهاي يونسي در اين باب اگر از منظر ديگر هم مورد توجه قرار گيرد و گفته شود که اين تفسيرش از نماد شير و خورشيد منفي نيست و براساس مفاهيم اسلامي است، باز هم بيان چنين مطلبي صحيح نيست.
شايد طرح اين مسائل در بين هموطنان کليمي هم بجا نبود.
او بهگونهاي در جمع کليميان صحبت کرده که گويا مخاطب بيروني را مدنظر قرار ميدهد. ما در قرآن، يهوديان را کليماللهي ميناميم يعني کساني که با موساي کليم همراه بودند ولي وقتي ميگويد دولت بنياسرائيل، يعني دولت اسرائيل و صهيونيستها. صهيونيستها گروه تندرو و افراطي يهودي هستند مانند القاعده و داعش که گروه تندرو اهلسنت هستند. يونسي در اظهارات خود اسم دولت بنياسرائيل را که منظور دولت اسرائيل است ميبرد و ميگويد: «جوانان آنجا علاقهمند هستند با جوانان ما در حد مسالمتآميز با هم زندگي کنند» اين جمله قابل سرزنش است. يونسي در جايي ديگر در مورد خاخامهاي يهودي و روحانيت صحبت ميکند که مردم ايران ميتوانند بهخوبي کنار هم زندگي کنند. اگر در طرح چنين مبحثي موضوعات داخلي مدنظر باشد که اصلا طرح چنين موضوعي درست نيست؛ چون ما با يهوديان مشکلي نداريم. آنها در مجلس، نماينده دارند و مورد احترامند. اگر بحث بيروني هم مدنظر باشد معنياش اين ميشود که مثلا علت اينکه اسرائيليها نميگذارند ايران با آرامش زندگي کند و به توافق برسد و علاقهمند هستند که ايران را يک کشور خشونتطلب معرفي کنند بهخاطر خاخامهاي اسرائيلي است که اگر آنها بگذارند ما دو ملت در کنار هم ميتوانيم زندگي کنيم باز اين جمله هم قابل سرزنش است.
در مجموع عملکرد آقاي يونسي را در مسئوليت جديد چگونه ارزيابي ميکنيد؟
منبع: پنجره