به گزارش مشرق، هواپیمای فوق سبک برای اولین بار 14 سال پیش وارد کشور شد و تعدادی از علاقه مندان به پرواز را به خود جلب کرد. متقاضیان پرواز با این هواپیماها پس از دریافت مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری، اجازه پرواز را دریافت می کردند که همچنان هم این رویه ادامه دارد.
البته در ابتدای ورود این هواپیماها قوانین سخت تری برای پرواز وجود داشت اما در طول سالهای گذشته این قوانین راحتتر شد و در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور تمایل بیشتری را برای افزایش این هواپیماها از خود نشان دادهاند به طوریکه از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش دعوت کردند.
در حال حاضر بیش از 240 هواپیمای فوق سبک در ایران موجود است که بخش زیادی از مردم اطلاعی از چگونگی خرید و پرواز با این هواپیماها ندارند. ضمن آنکه قیمت این هواپیماها از برخی از خودروهای لوکسی که در سطح شهر دیده میشود کمتر است.
اما اکنون بخش خصوصی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به واردات این هواپیماها و آموزش علاقه مندان به پرواز با این هوپیماها کرده است که همین امر در آینده نزدیک بازار پرواز با این هواپیماها را رونق زیادی میدهد.
بر اساس اعلام شرکت واردکننده این نوع هواپیماها، یک هواپیمای دونفره با نرخ 500 تا 800 میلیون تومان به فروش میرود که قیمت آن بستگی زیادی به آپشنهایی دارد که برروی آن قرار میگیرد، بنابراین خریدار میتواند بین مدل های مختلف این هواپیما سفارش دهد.
باک این هواپیماها 110 لیتر ظرفیت دارد و از بنزین سوپر خودرو برای آن استفاد میشود بطوریکه با یک باک بنزین، این هواپیما میتواند مسیر 4 ساعته رفت و برگشت به کیش را طی کند. در واقع این هواپیما با سقف پروازی بیش از یک هزار کیلومتر در تمام نقاط ایران به جز فرودگاههای پرترافیک مانند مهرآباد میتواند نشست و برخاست کند.
اغلب هواپیماهای فوق سبک چتر نجات دارند به همین جهت در تمام دنیا جزو هواپیماهای ایمن به شمار میروند ضمن آنکه شرایط نگهداری آنها برعهده شرکتهایی است که مسئولیت تعمیر و نگهداری و دیگر خدمات این هواپیماها را برعهده میگیرند و مالک هزینهای در حدود یک تا 1.5 میلیون تومان را برای آن میپردازد.
هزینه آموزش پرواز با این هواپیماهای دونفره حدود 11 میلیون تومان است که در صورت خرید هواپیما از سوی متقاضی، هزینه کمتری بابت آموزش میپردازد همچنین زمان دریافت گواهینامه پرواز هم حداقل 3 ماه طول میکشد و مجوز آن هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر میشود.
البته در ابتدای ورود این هواپیماها قوانین سخت تری برای پرواز وجود داشت اما در طول سالهای گذشته این قوانین راحتتر شد و در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور تمایل بیشتری را برای افزایش این هواپیماها از خود نشان دادهاند به طوریکه از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش دعوت کردند.
در حال حاضر بیش از 240 هواپیمای فوق سبک در ایران موجود است که بخش زیادی از مردم اطلاعی از چگونگی خرید و پرواز با این هواپیماها ندارند. ضمن آنکه قیمت این هواپیماها از برخی از خودروهای لوکسی که در سطح شهر دیده میشود کمتر است.
اما اکنون بخش خصوصی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به واردات این هواپیماها و آموزش علاقه مندان به پرواز با این هوپیماها کرده است که همین امر در آینده نزدیک بازار پرواز با این هواپیماها را رونق زیادی میدهد.
بر اساس اعلام شرکت واردکننده این نوع هواپیماها، یک هواپیمای دونفره با نرخ 500 تا 800 میلیون تومان به فروش میرود که قیمت آن بستگی زیادی به آپشنهایی دارد که برروی آن قرار میگیرد، بنابراین خریدار میتواند بین مدل های مختلف این هواپیما سفارش دهد.
باک این هواپیماها 110 لیتر ظرفیت دارد و از بنزین سوپر خودرو برای آن استفاد میشود بطوریکه با یک باک بنزین، این هواپیما میتواند مسیر 4 ساعته رفت و برگشت به کیش را طی کند. در واقع این هواپیما با سقف پروازی بیش از یک هزار کیلومتر در تمام نقاط ایران به جز فرودگاههای پرترافیک مانند مهرآباد میتواند نشست و برخاست کند.
اغلب هواپیماهای فوق سبک چتر نجات دارند به همین جهت در تمام دنیا جزو هواپیماهای ایمن به شمار میروند ضمن آنکه شرایط نگهداری آنها برعهده شرکتهایی است که مسئولیت تعمیر و نگهداری و دیگر خدمات این هواپیماها را برعهده میگیرند و مالک هزینهای در حدود یک تا 1.5 میلیون تومان را برای آن میپردازد.
هزینه آموزش پرواز با این هواپیماهای دونفره حدود 11 میلیون تومان است که در صورت خرید هواپیما از سوی متقاضی، هزینه کمتری بابت آموزش میپردازد همچنین زمان دریافت گواهینامه پرواز هم حداقل 3 ماه طول میکشد و مجوز آن هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر میشود.