به گزارش مشرق، بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، مجدد اسلام در جهان
مادى و ظلمانى قرن بیستم، حضرت امام خمینى قدس سره، در پى یک بیمارى تقریبا
طولانى، با دلى آرام و قلبى مطمئن به سوى رفیق اعلى سفر نمودند و ملتبا
ناباورى، غم سنگین فراغ امام را بر دوش خود احساس کرد.دشمن مستکبر و کینه
توز که سالها خود را براى چنین لحظههایى آماده ساخته بود، به گمان خام
خود، به مقصود نزدیک شده بود.اما دو عامل بسیار مهم در کنار هم، اسباب
شکست، خوارى و ناامیدى دشمن و امید و شادمانى مؤمنان و مستضعفان را فراهم
کرد.
حضور ده میلیون عزادار در بزرگترین تشییع و خداحافظى، توفانى از اراده میلیونى مردم را در حفظ دست آوردهاى انقلاب اسلامى و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبرى انقلاب را به وجود آورد.توفانى که همچون توفان «طبس» که هواپیماهاى تجاوزگر را در هم کوفت، امیدهاى دشمن را به یاس مبدل نمود.در کنار حضور خیره کننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبرى و تصمیم گیرى سریع و قاطع و انتخاب صحیح و درست آنان، انقلاب اسلامى را صاحب سکاندارى امین، با تقوا، بادرایت، شجاع و مدیر کرد.در واقع یک روز هم، انقلاب و ملتبدون رهبر و نقطه امید به سر نبرد و رحمت واسعه الهى، آن حضور عجیب و بى سابقه را به بار نشاند.
به این ترتیب، دوره دوم ریاست جمهورى مقام معظم رهبرى به پایان نرسید.امام از میان ملت رخت بربست و خلف و شاگرد و مرید صالح او طلوع کرد.
حضرت آیت الله خامنه اى بنابر وصیت حضرت امام قدس سره، که وصیت نامه سیاسى - الهى ایشان را یا فرزندشان حاج احمد آقا قرائت نمایند یا ریاست جمهورى، با استنکاف حاج احمد آقا، در مجلس خبرگان، در برابر دیدگان مصیبت زده و حیرت آلود میلیونها ایرانى و میلیونها خارجى که از ماهواره برنامه را دریافت مى کردند، وصیتنامه سیاسى - الهى حضرت امام را قرائت نمودند، که چندین بار با بغض و اشک معظم له قطع شد، اما با تسلط بر احساسات خویش، توانمند و رسا، آخرین توصیه هاى جاودانه امام را به اطلاع همگان رساندند. مردم وفادار، هشیار، متدین و انقلابى ایران، برترین تشییع و بى نظیرترین تجلى وفادارى را به نجاتدهنده خویش از ظلمات طاغوتیان، نشان دادند و در کنار موج خروشان عزا و این مصیبت جانکاه، روزها و شبها، با اشک و ماتم و بر سر و سینه کوفتن در کنار بارگاه تازه برپا شده مرشد، قائد و رهبر کبیر خود، از ابراز بیعت و وفادارى و حق شناسى نسبت به انتخاب شایسته مجلس خبرگان نیز غافل نبودند و با دیدار رهبر جدید خود، هرگونه کج اندیشى و فرصت توطئه را از دشمن خارجى و ایادى داخلى او سلب کردند.حضرت آیت الله خامنه اى، غم جانکاه این روز و حضور زیباى مردم را در وداع با رهبر بزرگ خود، هنرمندانه به قلم مى کشند.حضورى که تجلى زیباترین شعورها و شعارها بود و سپاس ملتى را از مرجع عالیقدر خود که با پاکى، عمر خود را به سر برد و در بندگى خدا، بندهاى طواغیت و مستکبران را از دست و پاى این ملت و محرومان جهان گسست، به تصاویر بى نظیر دوربین ها، عکس ها و شعرها نشاند.
آن روز، روز عزاى بزرگ عالم اسلام شد.سوزش آن غم به ملت ایران منحصر نماند.در سراسر جهان، هرجا دل روشن و جان بیدارى بود، مصیبت زده بود.هرجا مسلمانى آگاه از انقلاب و مسائل آن بود، خود را صاحب عزا شمرد.پس در روى زمین جایى نماند که در آن دلهایى از این حادثهى عظیم از اندوه لبریز نشود و انسانهایى از این فقدان بى جبران، به عزا ننشینند.و اما ایران یکسر عزاخانهاى شد که در هر شهر و روستایش، شیون حسرتبار از یکایک خانهها سرازیر شد و کوى و میدان و خیابان را پر کرد.هیچ کس نتوانست این جرعهى درد را خاموش فروبرد.از دلاوران میدان هاى نبرد تا مادران و پدرانى که غم شهادت جوانانشان، نتوانسته بود گره عجز و اندوه بر جبین شان بیفکند، تا بزرگ مردان عرصه علم و عرفان و سیاست و تا یکایک آحاد این ملت عظیم القدر، همه و همه در این مصیبت عظمى زار زار گریستند یا صدا به فغان بلند کردند، یا بى صبرانه بر سر و سینه زدند.
مصیبت فقدان امام، همان به بزرگى امام بود و جز خدا و اولیائش کیست حد و مرز این عظمت را بشناسند؟ آنجا که دلهاى بزرگ بى تاب مىشوند، آنجا که انسانهاى بزرگ دست و پا گم مى کنند، آنجا که صحنه، از بیقرارى میلیونها و میلیونها انسان پر است، کدام زبان و قلم است که بتواند نمایشگر و صحنه پرداز گردد؟
من که خود قطرهى بى تابى در اقیانوس متلاطم آن روز و آن روزها بودهام، چگونه خواهم توانست آن را شرح کنم؟ زمان، یگانه خود را از دست داد و زمین گوهرى یکدانه را در خود گرفت.پرچمدار بزرگ اسلام، پس از عمرى مبارک که در راه اعتلاى اسلام سیرى شده بود، دنیا را وداع کرد. (۱)
مقام معظم رهبرى، چند ماه مانده به پایان دوره دوم ریاست جمهورى، خود را آماده ترک این مسؤولیت مى نمودند:
قبل از رحلت حضرت امام که دوران ریاست جمهورى در حال اتمام بود، دست و پایم را جمع مى کردم.مکرر مراجعه مى کردند و بعضى از مشاغل را پیشنهاد مى نمودند.آدمهاى بى مسؤولیت، این مشاغل را پیش خودشان، به قد و قوارهى من بریده و دوخته بودند! ولى من گفتم که اگر یک وقت امام به من واجب کنند و بگویند شما فلان کار را انجام دهید، چون دستور امام تکلیف است و بروبرگرد ندارد، آن را انجام مى دهم.اما اگر تکلیف نباشد - و من از امام خواهش خواهم کرد که تکلیفى به من نکنند تا به کارهاى فرهنگى بپردازم - دنبال کارهاى فرهنگى مى روم. (۲)
اما، خداوند حکیم، امر دیگرى را براى این ملت و حضرت آیت الله خامنه اى مقدر فرموده بود که با رحلت حضرت امام (ره)، این تقدیر جارى شد.رهبرى، همچنان که تمامى مسؤولیت ها را به صورت تکلیف پذیرفته بودند، در قبال مسؤولیت رهبرى نیز تا آنگاه که بر عهده ایشان تکلیف نشد، قدمى براى این مسؤولیت برنداشت و حتى فکر آن را نیز نمى کردند.
آنچه که در خصوص تعیین رهبر واقع شد و بار این مسؤولیت، بر دوش بندهى کوچک ضعیف حقیر گذاشته شد، براى خود من حتى یک لحظه و یک آن از آنات گذشته زندگى، متوقع و منتظر نبود.اگر کسى تصور کند که در طول دوران مبارزه و بعدا در طول دوران انقلاب و مسؤولیت ریاست قوه اجرایى، حتى یک لحظه در ذهن خودم خطور مى دادم که این مسؤولیتبه من متوجه خواهد شد، قطعا اشتباه کرده است.من، همیشه خودم را نه فقط از این منصب بسیار خطیر و مهم، بلکه حتى از مناصبى که به مراتب پایین تر از این منصب بوده است - مثل ریاست جمهورى و دیگر مسؤولیت هایى که در طول انقلاب داشتم - کوچکتر مى دانستم.
یک وقتى خدمت امام قدس سره این نکته را عرض کردم که گاهى نام من در ردیف بعضى از آقایان آورده مىشود، در حالى که در ردیف آنها نیستم و من یک آدم کوچک و بسیار معمولى هستم.نه این که بخواهم تعارف کنم، الان هم همان اعتقاد را دارم.بنابراین، چنین معنایى اصلا متصور نبود.
البته در آن ساعات بسیار حساسى که سخت ترین ساعات عمرمان را گذراندیم و خدا مىداند که در آن شب و صبح شنبه چه بر ما گذشت، برادرها از روى مسؤولیت و احساس وظیفه، با فشردگى تمام، فکر و تلاش مى کردند که چگونه قضایا را جمع و جور کنند، مکرر از من به عنوان عضو شوراى رهبرى اسم مى آوردند، که البته در ذهن خودم آن را رد مىکردم، اگر چه به نحو یک احتمال برایم مطرح مى شد که شاید واقعا این مسؤولیت را به من متوجه کنند.
در همان موقع، به خدا پناه بردم و روز شنبه، قبل از تشکیل مجلس خبرگان، با تضرع و توجه و التماس، به خداى متعال عرض کردم: پروردگارا! تو که مدبر و مقدر امور هستى، چون ممکن استبه عنوان عضوى از مجموعه شوراى رهبرى، این مسؤولیت متوجه من شود، خواهش مىکنم اگر این کار ممکن است اندکى براى دین و آخرت من زیان داشته باشد، طورى ترتیب کار را بده که چنین وضعیتى پیش نیاید.واقعا از ته دل مى خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود.
بالاخره در مجلس خبرگان، بحث هایى پیش آمد و حرفه ایى زده شد که نهایتا به این انتخاب منتهى شد.در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم تا این کار انجام نگیرد، ولى انجام گرفت و این مرحله گذشت.
من، همین الان خودم را یک طلبه معمولى و بدون برجستگى و امتیازى خاص مى دانم، نه فقط براى این شغل با عظمت و مسؤولیت بزرگ، بلکه - همانطور که صادقانه گفتم - براى مسؤولیت هاى به مراتب کوچکتر از آن، مثل ریاست جمهورى و کارهاى دیگرى که در طول این ده سال داشتم.اما حالا که این بار را روى دوش من گذاشتند، با قوت خواهم گرفت، آن چنان که خداى متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوة» . (۳)
براى این مسؤولیت، از خدا استمداد کردم و باز هم استمداد مى کنم و هر لحظه و هر آن، در حال استمداد از پروردگار هستم تا بتوانم این مسؤولیت را در حد وسع خودم - که تکلیف هم بیش از وسع نیست - با قدرت و قوت و حفظ شان والاى این مقام، حفظ کنم و انجام بدهم.این، تکلیف من است که امیدوارم ان شاء الله شمول لطف و ترحم الهى و دعاى ولى عصر (عج) و مؤمنین صالح باشم. (۴)
حضرت امام خمینى قدس سره، با روشن بینى الهى خود، اخلاص و توانایى حضرت آیت الله خامنه اى را در اندازه هاى رهبرى ملت مى دیدند و گاه به اشاره و گاه به تصریح این موضوع را مطرح مىفرمودند.
حجت الاسلام و المسلمین، مرحوم حاج سید احمد آقا خمینى (ره) نقل مىکنند:
وقتى که آیت الله خامنه اى در سفر کره (شمالى) بودند، امام گزارشهاى آن سفر را از تلویزیون مىدیدند.از آن منظره دیدار از «کره» استقبال مردم و با سخنرانیها و مذاکرات خود در آن سفر خیلى جالب بود و امام گفته بودند، الحق ایشان شایستگى رهبرى را دارند. (۵)
حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى نیز یک نمونه دیگر از اشارات حضرت امام را بیان مىکنند:
در جلسه اى با حضور سران سه قوه، آقاى نخست وزیر (موسوى) و حاج احمد آقا در محضر امام بحث شد.حرف ما با حضرت امام این بود که اگر این قضیه اتفاق بیافتد، (۶) ما بعدا با قانون اساسى مشکل داریم، زیرا ممکن استخلاء رهبرى پیش بیاید.ایشان گفتند: «خلا رهبرى پیش نمى آید و شما آدم دارید.» گفتم: «چه کسى؟» ایشان در حضور آقاى خامنه اى گفتند: «این آقاى خامنه اى» . (۷)
خانم زهرا مصطفوى دختر گرامى حضرت امام (ره) مىگویند:
من مدتها قبل از برکنارى قائم مقام رهبرى شخصا، از محضر امام درباره رهبرى پرسیدم و ایشان از آیت الله خامنه اى نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت در رهبرى لازم نیست، و ایشان نفى کردند و از مراتب علمى ایشان پرسیدم و صریحا فرمودند که (ایشان اجتهادى را که براى ولى فقیه لازم است، دارد) . (۸)
در مجلس خبرگان اضطرارى، که پس از رحلت حضرت امام (ره) تشکیل شد، بحث روى شوراى رهبرى بود که هم حضرت آیت الله خامنه اى و هم حجت الاسلام والمسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى با آن موافق بودند، اما قضاى الهى چیز دیگرى بود و فضاى مجلس خبرگان، گویا به نداى هاتف غیبى، با نام آیت الله خامنه اى معطر گردید و اصرار مقام معظم رهبرى در آن مجلس، مبنى بر عدم پذیرش این مسؤولیت، به رغم استدلال هایى که مىفرمودند، مقبول نیفتاد و رداى مبارک رهبرى امت بر دوش تواناى ایشان قرار گرفت.
بعد از رحلت امام (ره)، در آن روز اول که در مجلس خبرگان شرکت کردند، بنده هم عضو مجلس خبرگان بودم.و بالاخره اسم این بنده حقیر به میان آمد و بحث کردند چه کسى را انتخاب کنیم و اتفاق کردند بر این که این موجود حقیر ضعیف را به این منصب خطیر انتخاب بکنند.من فعالیت کردم.مخالفت جدى کردم، نه این که مى خواستم تعارف بکنم.خدا خودش مى داند که در دل من، در آن لحظات چه مى گذشت.
رفتم آنجا ایستادم و گفتم: «آقایان صبر کنید، اجازه بدهید!» - اینها همه ضبط شده و موجود است، هم تصویر و هم صداى آن هست - شروع کردم به استدلال کردن که من را براى این مقام انتخاب نکنید.هر چه اصرار کردم قبول نکردند.هر چه من استدلال کردم، آقایان مجتهدین و فضلاء که در همانجا بودند، استدلالهاى ما را جواب دادند.من قاطع بودم که قبول نکنم، ولى بعد دیدم که چارهاى نیست.چرا چارهاى نبود؟ زیرا به گفته افرادى که من به آنها اطمینان دارم، این واجب، در من متعین شده بود، یعنى اگر من این بار را برندارم، این بار زمین خواهد ماند، این بود که گفتم قبول مىکنم.چون دیدم بار بر زمین مىماند، براى این که بار بر زمین نماند آن را برداشتم.اگر کس دیگرى آنجا بود یا من مى شناختم که ممکن بود این بار را بردارد و دیگران هم او را قبول مى کردند، یقینا من قبول نمى کردم که این بار را بردارم.
بعد هم گفتم: پروردگارا توکل بر تو و خدا هم تا امروز کمک کرد. (۹)
در شرایطى خبرگان رهبرى، با سرعت و دقت، و استفاده از اشارههاى گره گشاى امام راحل و فضاى معنوى ایجاد شده توسط مقلب القلوب، اقدام به انتخاب شایسته حضرت آیت الله خامنه اى نمودند و معظم له نیز با توکل به خداى متعال آن را پذیرفتند، که دشمن نقشه هاى شومى را براى پس از امام پیشبینى کرده بود و در تبلیغات مستمر رادیوها و مطبوعات بیگانگان در مدت چند روزه دوران بیمارى حضرت امام، کاملا این امر مشخص بود.
«فاینانشال تایم» چاپ لندن در تاریخ ۳ خردادماه ۶۸ «یازده روز پیش از رحلت امام (ره) نوشت:
با رحلت آیت الله خمینى، شکاف بزرگى در راس سیستم سیاسى ایران ایجاد خواهد شد، بیانیه هاى رسمى و نیز گزارشهاى رسانه هاى خبرى ایران، حاکى از آن است که پرکردن این شکاف، امکانپذیر نخواهد بود. (۱۰)
«رادیو بى بى سى» گفت:
خلایى را که درگذشت آیت الله خمینى در سطح رهبرى ایران به وجود آورده، مشکل مى توان جبران کرد. (۱۱)
«رادیو امریکا» با شادى و شعف اعلام کرد:
مرگ آیت الله خمینى قطعا به بى ثباتى عظیمى در ایران منجر خواهد شد و برخى پیشبینى مىکنند که این وضع، احتمالا شعله یک جنگ داخلى را در ایران خواهد افروخت. (۱۲)
اما خوابى که دیده بودند، این بود که گروه هاى داخلى را به اغتشاش و جنگ داخلى تشویق و ترغیب کنند و از سویى گروهک دست نشانده منافقین، یک تجاوز و جنگ خونین را به کشور تدارک دیده و به علامت آنان وارد معرکه شود.منافقین لحظه رحلت امام (ره) را زمان به قدرت رسیدن خود تلقى کرده و سرکرده آنان در گردهمایى از نیروهاى نظامى خود در ۷ خردادماه ۶۸ گفته بود:
نیروهاى نظامى سازمان، باید براى شرایط مرگ [امام] خمینى آماده باشند.مرگ [امام] خمینى به عنوان بالاترین نقطه آمادگى در مردم ایران، براى استقبال از عملیات نظامى ما خواهد بود [! ! ] . (۱۳)
روزنامه «الشرق الاوسط» که توسط سعودیها منتشر مىشود، در ۱۴ خرداد ۶۸ مىنویسد:
چریکهاى مسعود رجوى که از حمایت عراق برخوردارند، طرحهایى را براى انجام یک تهاجم عمده در طول مرزها به فاصله چند ساعت پس از رحلت آیت الله خمینى، تدارک دیدهاند. (۱۴)
بنى صدر خائن و فرارى، در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعى شد که:
«درگذشت [امام] خمینى، این مساله را محتمل مىکند که وى [بنى صدر] بزودى به کشور بازگشته و احتمالا وارد دولت شود» . (۱۵)
حضرت آیت الله خامنه اى، در تشریح و توضیح توطئه دشمنان براى پس از رحلت امام بزرگوار (ره)، به شعور و تقواى مردم و معجزه الهى در خنثى کردن این توطئه ها اشاره مىکنند و مىفرمایند:
با رحلت امام خمینى (ره) طیف وسیع دشمنان اسلام - که در صفوف مقدم معارضه با جمهورى اسلامى بودند - این امید را پنهان نکردند که جمهورى اسلامى در غیاب پدید آورنده و پرورانندهى خود، نیروى دفاع و رشد را از دستبدهد و چون کودکى بى صاحب، احساس ضعف و درماندگى کند، یا بکلى از پاى درآید و یا به ناچار به دامان این و آن پناه برد! در محاسبات تنگ نظرانهى دشمنان - که همه بى استثنا اسیر محاسبات صددرصد مادى بود و از فهم روابط معنوى و برکات ایمان و تقوا بىنصیبند - نمىگنجد که معجزه الهى در طلیعه قرن پانزدهم، یعنى حکومت صلاح و دین و حیات دوبارهى ارزشهاى اسلامى، آن قلهى مرتفعى باشد که دست آلودهى بندگان هوا و هوس به آن نرسد و دیپلماسى زر و زور از به دام افکندن آن، عاجز بماند. (۱۶)
حضور ده میلیونى مردم در تشییع بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و هادى و مرشد خود، و انتخاب بموقع و شایسته آیت الله خامنه اى، معجزه الهى را به نمایش گذاشت و دشمن یک بار دیگر ناکام شد.هرچند دشمنان دلخوش کرده بودند که حضرت آیت الله خامنهاى از اداره نظام در میان این همه دشواریها، توطئه ها و خباثت هاى جهانى و داخلى، ناتوان مانده و دیر یا زود سکان نظام از دست ولایت فقیه عادل، مجتهد، آگاه، مدیر و مدبر خارج شده و به آرزوى چند ساله خود خواهند رسید! اما گذشت زمان، این دلخوشى را نیز رنگ یاس زد و دوست و دشمن معترف شدند که خلا حضرت امام خمینى (ره) از لحاظ اداره کامل نظام جمهورى اسلامى و حفظ صلابت، اقتدار و عزت آن و مواضع اصول ىاش، توسط خلف صالح وى، کاملا پر شده است، که در مباحث آینده به مواردى از این قدرت، درایت و هدایت اشاره خواهیم داشت.
حضرت آیت الله العظمى خامنه اى در آیینه کلام حضرت امام خمینى قدس سره
به یقین، گلى را که در بوستان امام خمینى قدس سره پرورش یافته است، کسى بهتر از باغبانش نمىشناسد و عطر کلام او که چنین گلى را پرورش و به انقلاب اسلامى، مسلمانان و مستضعفان جهان هدیه کرده است، شیرینتر و دلنوازتر است و به همین دلیل، در آیینه کلام امام، که به مناسبتهاى مختلف، به رغم سیره و روش خود که افراد را در حیاتشان نمىستودند الا بندرت، برجستگی هاى مقام شاگرد صالح خود را بر شمردهاند، به تماشاى ویژگی هاى علمى و عملى مقام معظم رهبرى مى نشینیم.
بازوى تواناى جمهورى اسلامى و خورشید روشنى بخش آن
این جانب که از سالها قبل از انقلاب با جناب عالى ارتباط نزدیک داشتهام و همان ارتباط...بحمد الله تا کنون باقى است، جناب عالى را یکى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مىدانم و شما را چون برادرى که آشناى به مسائل فقهى و متعهد به آن هستید و از مبانى فقهى مربوط به ولایت مطلقه فقیه جدا جانبدارى مىکنید، مىدانم، و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستید که چون خورشید روشنى مىدهید. (۱۷)
عالم به دین و سیاست و مبارز در خط مستقیم اسلام
خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومى را براى انتخاب رئیس جمهورى متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام و عالم به دین و سیاست هدایت فرمود. (۱۸)
دعوت کننده به صلاح و سداد
اینان [منافقین] آن قدر از بینش سیاسى بى نصیباند که بىدرنگ، پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت، به این جنایت دست زدند و به کسى سوء قصد کردند (آیت الله خامنهاى) که آواى دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمین جهان طنینانداز است. (۱۹)
سرباز فداکار جبهه هاى دفاع و خدمتگزار ملت مظلوم
من به شما، خامنهاى عزیز، تبریک مىگویم که در جبهههاى نبرد، با لباس سربازى و در پشت جبهه، با لباس روحانى، به ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالى، سلامتشما را براى ادامه خدمتبه اسلام و مسلمین خواستارم. (۲۰)
معلم آموزنده و خطیب تواناى جمعه ها
سربازى فداکار در جبهه جنگ و معلمى در محراب و خطیبى توانا در جمعه و جماعات و راهنمایى دلسوز در صحنه انقلاب هستید. (۲۱)
سازش ناپذیر با دشمنان و رحیم با دوستان
ایشان...به حکم قرآن کریم، اشداء على الکفار و رحماء بینهم بودهاند. (۲۲)
خدمتگزار صادق
چهار سال صادقانه...خدمت نمود و این پس از خدماتى بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود.جزاه الله خیرا. (۲۳)
متفکر و دانشمند
این جانب...با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سید على خامنهاى (ایده الله تعالى) راى ملت را تنفیذ نمودم. (۲۴)
فرزند امام
من آقاى خامنه اى را بزرگش کردم. (۲۵)
به جاى استاد مطهرى
البته باید اشخاصى که هم گوینده هستند، بیایند در دانشگاه و من پیشنهاد مى کنم که آقا سید على آقا بیایند.خامنه اى.شما ممکن است بروید پیش ایشان، از قول من بگویید ایشان بیایند به جاى آقاى مطهرى، بسیار خوب است.ایشان، فهیم است، مىتواند صحبت کند، مى تواند حرف بزند. (۲۶)
سیره امام (ره) نیز عنایت ویژه معظم له به آیت الله خامنه اى است که یک مورد آن را در اینجا نقل مىکنیم و در سایر بخشها به تناسب نمونه هاى دیگر خواهد آمد:
حضرت امام بر اساس تقید به نظم و انضباط در کارها، همانگونه که اشاره شد، همیشه بعد از خلاصه اخبار ساعت هشت صبح را براى انجام کارهاى دفتر و مهرکردن قبوض مقرر کرده بودند و تقریبا هیچگاه تغییرى در این برنامه نمى دادند، و حتى در روزهایى که احیانا به دلیل کسالت یا سردى شدید هوا و یخبندان به اتاق کارشان نمى آمدند، ما مجاز بودیم در اتاق زندگى شان مشرف شویم تا به هر صورتى که بود، کارهاى دفتر و مراجعین مربوطه، تاخیر و تعطیل نشود و براى این که نظم و وقت به هم نخورد، همانگونه که به مناسبت دیگر معروض شد، اگر هم مساله خاصى را پیشبینى مى کردند که مانع از حضور بموقعشان باشد، از روز قبل خبر مى دادند.
بعد از اتمام این بخش از کارها، برنامه عقد و سپس دستبوسى انجام مىگرفت و بعد از آن، اگر ملاقات خصوصى براى مسؤولان و شخصیت هاى مختلف پیشبینى شده بود، انجام مىشد.با این همه، چند برنامه استثنایى نیز اتفاق افتاد که حضرت امام دستور دادند کل برنامه ها تاخیر شود که یکى از آنها موردى بود که در فصل چهارم ذکر شد (۲۷) و مورد دیگر، مربوط به حضرت آیة الله خامنه اى بود که وقتى حضرت امام مطلع شدند ایشان اول وقت، یعنى در ساعت هشت براى ملاقات در دفتر حضور یافته اند، دستور دادند شما کارهایتان را بگذارید براى بعد و بدین ترتیب، برخلاف معمول، اول ملاقات حضرت آیة الله خامنه اى انجام شد و بعد از آن، ما مشغول کارمان شدیم.
در آن زمان، ما متوجه دلیل این امتیاز و عنایت ویژه حضرت امام نسبتبه آیة الله خامنه اى نبودیم، ولى دیرى نپایید که با مرور زمان، نمونه اى دیگر از آیندهنگرى و ژرف اندیشى امام نمودار شد. (۲۸)
ویژگیهاى مقام معظم رهبرى و انتخاب شایسته خبرگان در کلام آیات عظام و حجج اسلام
آیت الله العظمى اراکى (رحمة الله علیه) در پیامى به مقام معظم رهبرى فرمودند:
انتخاب شایسته حضرت عالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ایران، مایه دلگرمى و امیدوارى ملت قهرمان ایران است. (۲۹)
آیت الله العظمى بهاء الدینى (رضوان الله علیه) :
...از همان زمان، رهبرى را در آقاى خامنه اى مى دیدم، چرا که ایشان ذخیره الهى براى بعد از امام بوده است.باید او را در اهدافش یارى کنیم.باید توجه داشته باشیم که مخالفتبا ولایت فقیه، کار سادهاى نیست.هنگامى که میرزاى شیرازى بزرگ، مبارزه با دولت انگلستان را از طریق تحریم تنباکو آغاز کرد، یک روحانى با او مخالفت کرد و میرزا با شنیدن مخالفت او، وى را نفرین کرد.همان نفرین باعث شد که نسل او از سلک روحانیت محروم شوند.پسر جوانش جوانمرگ شد و حسرت داشتن فرزند عالم به دل او ماند. (۳۰)
آیت الله مهدوى کنى، درباره انتخاب خبرگان رهبرى گفته اند:
این الهامى بود از الهامات الهى و هدایتى بود از هدایت معنوى روح حضرت امام (رضوان الله علیه) که هنوز این ملت را رها نکرده و این رحمتى بود از طرف خداوند که در کوران این مصیبت جانکاه، با تعیین آیت الله خامنه اى که از یاران صدیق امام و از یاران خوشنام و خوش سابقه بوده و مجتهد و عادل است، به عنوان رهبرى نظام جمهورى اسلامى ایران، آرامشى توام با اعتماد و اطمینان بر کشور و امت فداکار حاکم گردید. (۳۱)
آیت الله خزعلى:
انتخاب آیت الله خامنهاى به رهبرى جمهورى اسلامى، که فردى پخته و عالم و با سیاست و مدبر مى باشد، در خارج دشمنان را در سکوت و ابهام فرو برد و در داخل، آرامش فراهم ساخت. (۳۲)
آیت الله مشکینى، ریاست مجلس خبرگان رهبرى:
...حضرت مستطاب آیت الله حاج سید على خامنهاى - مد ظله العالى - واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه که تصدى مقام معظم رهبرى بدان نیازمند است، مىباشد، چنانچه معظم له حائز سایر شرایط ولایت است. (۳۳)
آیت الله فاضل لنکرانى، مرجع تقلید:
بنده به عنوان کسى که هم عضو مجلس خبرگان هستم و هم این که آشنایى با آیت الله خامنهاى دارم، عرض مى کنم که ایشان اهل نظر و اهل اجتهاد هستند.بیستسال پیش وقتى در مشهد، در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد کردم، آن موقع ایشان از مدرسین محترم مشهد بودند.پرسیدم چه چیزى تدریس مىکنید، فرمودند: مکاسب.مکاسب از مهمترین و مشکلترین کتب علمى ماست.به نظر من ایشان یک فقیه و یک مجتهد است.کسى که در سالهاى طولانى در جهان سیاست، استادى چون امام امت داشته است و خودش نیز داراى استعداد سرشار است، چنین فردى داراى مقامات بلندى از درک سیاسى است.دوران هشت ساله ریاست جمهورى ایشان، یک شاهد قوى براى مطلب است.سفرهایى که ایشان به کشورهاى خارج داشته اند، به عنوان یک سیاستمدار در صحنه هاى سیاسى جهان درخشیده است. (۳۴)
آیت الله جوادى آملى، مدرس حوزه علمیه قم:
اجتهاد و عدالت حضرت آیت الله جناب آقاى حاج سید على خامنه اى - دامت برکاته - مورد تایید مى باشد.لازم است امت اسلامى - ایدهم الله - در تقویت رهبرى معظم له در بذل نفس نفیس، در هیچگونه نثار و ایثار دریغ نفرمایند. (۳۵)
آیت الله ابراهیم امینى، مدرس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
حضرت آیت الله خامنهاى - دامتبرکاته - در فقاهت و اجتهاد، به مرتبهاى است که براى تصدى مقام ولایت و رهبرى، صلاحیت کامل دارد. (۳۶)
آیت الله مومن، عضو مجلس خبرگان رهبرى و مدیر حوزه علمیه قم:
هنگام راىگیرى در مجلس خبرگان براى رهبرى حضرت آیت الله خامنهاى - دامتبرکاته - اجتهاد معظم له با قیام هیات شرعیه نزد این جانب ثابت بود، ولى بعدا به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهى، شخصا به اجتهاد ایشان پى بردم و اکنون شهادت مى دهم که معظم له، مجتهدى عادل و جامع الشرایط مىباشد. (۳۷)
آیت الله امامى کاشانى:
آیت الله خامنهاى به تمام رموز سیاست و حکومت آگاه بوده و شخصى با ورع، با تقوا، محبوب، مخلص، عالم و داراى بنیه فقهى هستند. (۳۸)
آیت الله یزدى، عضو فقهاى شوراى نگهبان:
حضرت آیت الله حاج سید على خامنهاى، رهبر انقلاب جمهورى اسلامى ایران - دام ظله الشریف - فقیهى والا مقام و مجتهدى عالى مقام هستند که بر علوم مؤثر در استنباط، تسلطى بسیار بالا دارند.زاید بر لغت، ادبیات، اصول، حدیث و تفسیر، حتى در رجال و درایه که در استحکام فتوا نقشى بسزا دارد، خود استاد و عالمى هستند. (۳۹)
آیت الله مصباح یزدى، مدرس حوزه علمیه قم:
من اگر بخواهم درباره شخص ایشان و ویژگیهایى که خداى متعال به ایشان عطا فرموده و امتیازاتى که به ایشان لطف کرده، صحبت کنم، حقش را نمىتوانم ادا کنم، ولى در چند جمله کوتاه عرض بکنم که، ایشان فقاهت را توام با تقوا، تیزهوشى و فراست را توام با بردبارى و سعه صدر، مدیریت را همراه با تعبد و پایبندى به اصول و مبادى اسلامى، فکر روشن و ثاقب و درنشان را با دوراندیشى و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامى، حزم و احتیاط را توام با شجاعت و شهامت، بهرهمندى از علوم مختلف اسلامى را همراه با ذوق و گرایشهاى هنرى اصیل، اعتماد به نفس را همراه با توکل بر خداى متعال، تلاش و جدیت و نظم و برنامهریزى را توام با توسل به ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف و ائمه اطهار، و در یک کلمه، همه شرایط و مزایاى مدیریت را با روح عبادت و بندگى و اخلاص جمع مىکند. (۴۰)
آیت الله حائرى شیرازى، امام جمعه شیراز:
آیت الله خامنهاى، صالحترین فرد براى رهبرى هستند. (۴۱)
آیت الله خامنه اى علاوه بر تمام ویژگیها، یک عالم آگاه به مسائل اسلامى است و از سیاست و درایت خاصى برخوردار است. (۴۲)
آیت الله یوسف صانعى، مرجع تقلید:
آیت الله خامنهاى، نه تنها مجتهد مسلم مىباشد، بلکه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع مىباشد. (۴۳)
حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:
انتخاب آیت الله خامنهاى به رهبرى جمهورى اسلامى، دستآوردى عظیم و نشات گرفته از رهنمودهاى حضرت امام است... ایشان با اکثریتخیلى بالایى در جلسه خبرگان راى آوردند.انصافا راى بجایى هم بود و نقطه مهمى که فکر مى کنم براى ما اهمیت دارد، آشنایى ایشان با مسائل کشور است.از همه صلاحیت ها، نظیر مبارز بودن، عالم بودن، داشتن عدالت و غیره که بگذریم، یک کسى که ده، دوازده سال در کوران مسائل کشور بوده و الآن ایشان جزئیات امور مملکت را مى داند.براى ایشان الآن همه چیز نقد است.معناى رهبرى هم همین است که بتواند با اطلاعات قبلى خودش نظر بدهد و سیاستى را که بخواهد، تعیین کند.من کاملا راضى هستم، یعنى وقتى به وجدانم مراجعه مى کنم، مى بینم ما هیچ راهى بهتر از آنچه انجام شد، نداشتیم.هر فرض دیگرى، یعنى اگر شورا داشتیم، یک سرى مشکلات به وجود مى آمد.اگر فرد دیگرى هم به غیر از آیت الله خامنه اى مى آمد، دچار مشکل مى شدیم...خداوند ما را هدایت کرد. (۴۴)
و در جاى دیگر اشاره دارند که:
راه امام، با انتخاب آیت الله خامنهاى به رهبرى جمهورى اسلامى، بیمه و تضمین گردید. (۴۵)
حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا خمینى (ره) :
حضرت امام بارها از جناب عالى به عنوان مجتهدى مسلم و بهترین فرد براى رهبرى نام بردند. (۴۶)
انتخاب شایسته و بسیار خداپسندانه حضرت عالى، باعث شادى تمام دوستداران اسلام و انقلاب اسلامى در جهان گردید.حضرت عالى از چهره هاى درخشان انقلاب اسلامى ایران بوده و همواره مورد تایید و تکریم امام عزیزمان بوده اید. (۴۷)
حجت الاسلام و المسلمین واعظ زاده خراسانى، دبیر کل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى:
با توجه به معلومات فقهى و اصولى، و ذوق و سلیقه وى در استنباط احکام الهى و بخصوص در مورد حوادث مستحدثه و مسائل مبتلا به عصر حاضر، ایشان فقیه برجسته اى است و بر بسیارى از معاصران خود برترى دارد. (۴۸)
وى با روش نویسندگى و تحقیق و نگارش روز، کاملا آشنا و داراى مطالعات فراوانى است، و بسیار شیوا و سنجیده سخن مىگوید و مى نویسد، و در این دو فن، از هرگونه اغراق، غموض، شذوذ و انحراف مبراست.تاکنون مقالات و کتبى چند و سخنرانی هاى فراوان داشته اند.طرحهاى مختلف تحقیقاتى از قبیل دایرة المعارف فقهى، مرکز تحقیقات فقهى - کلامى، مجمع جهانى تقریب، کمیته فقهى مسائل مستحدثه، مؤسسه کامپیوتر و سایر طرحها و مؤسسات تحقیقات را تاسیس و هدایت کرده اند.این همه براى اثبات روش و گرایش وى کافى است. (۴۹)
وى برخلاف برخى از روشنفکران، در عین علاقه به وحدت اسلامى و توجه به جهان اسلام و دلسوزى براى عامه مسلمانان - که تشکیل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى شاهد آن است - ذاتا به اهل بیت عصمت و طهارت و توسل به آنان، و زیارت قبور و نشر معارف و علوم ایشان، علاقه مند و براى اشاعه ولایت و محبت اهل بیت ( علیهم السلام) در بین مسلمین جهان، بسیار اصرار دارند. (۵۰)
حجت الاسلام و المسلمین عبد الرضا ایزدپناه، سردبیر مجله حوزه:
هنگامى که آیت الله خامنه اى درس مکاسب و رسائل و بعدها درس کفایه را در حوزه شروع کردند، در مدتى کوتاه، درسهاى ایشان در زمره بهترین درسهاى حوزه قرار گرفت.حقیر در درس کفایه ایشان شرکت مى کردم.برخى درس کفایه معظم له را از درسهاى اساتیدى که چندین دوره کفایه گفته بودند، رساتر و بهتر مىدانستند.با دقتى خاص به مطالب نگاه مى کردند و با تسلطى اعجاب برانگیز، نظریات مرحوم آخوند - صاحب کفایه - را نقد مى کردند. (۵۱)
ایشان در مسجد کرامت، نماز جماعت مىخواندند.جمعیتى عظیم از دانشگاهیان، بازاریان و طلاب در این نماز شرکت مىکردند. پررونقترین مساجد آن روز مشهد، به پاى جمعیت این مسجد نمى رسید.آن هم جمعیتى که بیشتر آنان، جوانان و تحصیل کردهها بودند.ایشان همگان را به نماز توجه مىدادند و تشنگان معارف ناب محمدى صلى الله علیه و آله سلم را سرمست مى کردند. روح وصف ناپذیرى بر آن مسجد حاکم بود. (۵۲)
حجت الاسلام و المسلمین قرائتى، مسؤول ستاد اقامه نماز:
در زمان طاغوت، ایشان سفرى با قطار داشتند، به من فرمود: چون توقف کامل قطار سبب قضا شدن نماز مىشد، من از پنجره قطار بیرون پریدم تا نمازم قضا نشود. (۵۳)
سادهزیستى، وارستگى و قناعت ایشان از نوع زندگى ایشان پیداست.حجت الاسلام و المسلمین قرائتى مىگوید:
براى عقد دخترم به منزل شخصى ایشان رفتیم.فرش قالى خانه آقا، نخ نما شده بود. (۵۴)
یکى از قاریان کشور:
سالهاست که قاریان، حافظان، متولیان کارهاى قرآنى و اساتید قرآن، در ماه مبارک رمضان به حضور مقام معظم رهبرى مى رسند که معمولا دو ساعت پیش از افطار، مجلس شروع شده و تا افطار ادامه مى یابد.گاهى حدود پنج ساعت مى نشینند و قرآن استماع مى کنند.انسان وقتى علاقه وافر ایشان به قرآن و التذاذ روحى معظم له را از استماع قرآن مى بیند، این آیه به ذهنش مى آید که:
«انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم و اذا تلیت علیهم ایاته زادتهم ایمانا» (۵۵)
ایشان نقش محورى در بسط فرهنگ قرآنى در جامعه داشته و دارند و تلاش بى وقفه معظم له که در راه توسعه فرهنگ قرآنى، به قدرى است که ما الآن شاهدیم چگونه آموزش قرآن در جامعه بسط پیدا کرده و قاریان ممتاز و فراوانى در سطح دانشگاهیان، دانشآموزان و حتى خردسالان داریم. (۵۶)
آینده نشان داد که حقیقتا خبرگان رهبرى، به هدایت خداوند و رهنمودهاى حضرت امام قدس سره برترین و صالح ترین را انتخاب کرده است و راه امام در وجود رهبرى ایشان تداوم یافت و بیمه شد.پیامها و بیانات معظم له، نقطه امید دشمن را کور و امیدهاى ملت بزرگ ایران را شعله ورتر کرد.فریاد رساى ملت که خطاب به امریکاى جنایتکار فرود مى آید، بخوبى نشان از تداوم راه امام دارد.
پى نوشتها:
۱- حدیث ولایت، ج چهارم، ص ۲۳۸.
۲- حدیث ولایت، ج دوم، ص ۴۱.
۳- سورهى اعراف، آیهى ۱۴۵.
۴- حدیث ولایت، ج اول، صفحههاى ۱۸۲ و ۱۸۳.
۵- روزنامه رسالت ۱۶/۳/۶۸.
۶- قضیه مورد اشاره، عزل آقاى منتظرى از قائم مقامى رهبرى توسط حضرت امام خمینى قدس سره بود.
۷- روزنامه جمهورى اسلامى ۲۰/۳/۶۸.
۸- پیشین ۲/۹/۷۶.
۹- روزنامه جمهورى اسلامى ۲۴/۹/۷۳.
۱۰- مجله پاسدار اسلام، ش ۹۱.
۱۱- روزنامه رسالت ۱۶/۳/۶۸.
۱۲- ویژهنامه جمهورى اسلامى ۲۱/۴/۶۸، ص ۴۰.
۱۳- مجله پاسدار اسلام، ش ۹۱، ص ۴۸.
۱۴- ویژهنامه جمهورى اسلامى ۲۱/۴/۶۸، ص ۴۰.
۱۵- پیشین.
۱۶- روزنامه اطلاعات ۱۵/۴/۶۸.
۱۷- صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۷۳.
۱۸- پیشین، ج ۱۵، ص ۱۷۹.
۱۹- پیشین ص ۴۱.
۲۰- پیشین.
۲۱- پیشین.
۲۲- پیشین، اولین حکم تنفیذ ریاست جمهورى آیت الله خامنهاى ۱۷/۷/۶۰.
۲۳- پیشین، حکم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهورى ۱۲/۶/۶۴.
۲۴- اولین حکم تنفیذ ریاست جمهورى ۱۷/۷/۶۰.
۲۵- صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۳۹.
۲۶- پیشین، ج ۷، ص ۱۰۳.
۲۷- این مورد، مربوط به ملاقات چهار تن از معممین سالخورده است.
۲۸- محمد حسن رحیمیان، در سایه آفتاب، ص ۱۹۰.
۲۹- روزنامه جمهورى اسلامى ۲۲/۳/۶۸.
۳۰- کتاب آیتبصیرت، صفحه ۱۳۱.
۳۱- روزنامه رسالت ۲۳/۳/۶۸.
۳۲- پیشین.
۳۳- درر الفوائد فى اجوبة القائد آیت الله العظمى خامنهاى، ص ۱۰.
۳۴- روزنامه رسالت ۲۲/۳/۶۸.
۳۵- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص ۱۹.
۳۶- پیشین ص ۲۱.
۳۷- پیشین ص ۲۳.
۳۸- نسل کوثر، ص ۸۸، مصاحبه با مرکز تحقیقات اسلامى سپاه ۶/۱۱/۷۲.
۳۹- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص ۱۵.
۴۰- نسل کوثر، ص ۸۷.
۴۱- روزنامه رسالت ۳۰/۳/۶۸.
۴۲- نسل کوثر، ص ۸۸.
۴۳- درر الفوائد فى اجوبة القائد، ص ۱۷.
۴۴- روزنامه اطلاعات ۲۰/۳/۶۸.
۴۵- روزنامه رسالت ۲۳/۳/۶۸.
۴۶- روزنامه رسالت ۱۶/۳/۶۸.
۴۷- پیشین.
۴۸- نسل کوثر، ص ۸۸.
۴۹- پیشین.
۵۰- پیشین، ص ۹۴.
۵۱- پیشین، ص ۸۹.
۵۲- پیشین، ص ۹۱.
۵۳- پیشین.
۵۴- پیشین، ص ۹۲.
۵۵- سوره انفال آیه ۲.
۵۶- نسل کوثر، ص ۹۰.
ماخذ: کتاب: زندگینامه مقام معظم رهبرى ص ۲۲۳ گردآورى و تدوین: مؤسسه فرهنگى قدر ولایت