براساس هر معادله‌ای هم باشد، حضور دولتی‌ها در رسانه ملی بسیار چشمگیر و فراتر از نُرم‌های معمول شده است. براساس تازه‌ترین آماری که از میزان حضور مسؤولان دولتی در صدا و سیما به دست آورده، دولتی‌ها از مدیران استانی گرفته تا معاون اول رئیس‌جمهور در کمتر از 10ماه، حجم وسیعی از زمان برنامه‌های صدا و‌سیما را به خود اختصاص داده‌اند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


روزنامه رسالت: برخی رای دهندگان به روحانی، خواستار اعدام سران فتنه هستند

روزنامه رسالت در مقاله ای با اشاره یه سخنان 5شنبه رئیس جمهور نوشت:  آقاي رئيس جمهور فرمودند؛ «هيچ جناحي حق ندارد رهبري نظام، انقلاب و دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند.» اين هم حرف درستي است. اما اگر گروهي، جناحي يا فردي، رأي مردم را برنتابيد و شروع کرد به فتنه گري و با گروهک هاي ضد انقلاب و منافقين هماهنگ شد و شعار مرگ بر اصل ولايت فقيه سرداد، عکس امام را آتش زد، شعارهاي انقلاب را به تمسخر کشيد و اقتدار و امنيت ملي را دچار چالش کرد، چه بايد کرد؟ آيا نبايد از ارزش ها و انقلاب و امام و اسلام دفاع کرد؟ اگر کسي دفاع کرد، بايد متهم به مصادره رهبري و انقلاب شود؟!

اگر اين جريان منحط ، در همين ميتينگ سياسي نفوذ کرد و شعارهاي انحرافي داد، رئيس جمهور نبايد در برابر آن موضع بگيرد؟ اگر اين جريان منحط ، در همين ميتينگ سياسي خواستار آزادي سران فتنه شد، نبايد رئيس جمهور که رئيس شوراي عالي امنيت ملي است از مصوبه شورا در مورد سران فتنه دفاع کند و پاسخ منحرفين را بدهد يا حد اقل اجازه دهد همان مردمي که در قيام 9 دي به خيابان ها آمدند و خواستار اعدام سران فتنه شدند و بخشي از آنان نيز به آقاي روحاني رأي داده اند، در اين ميتينگ سياسي دعوت شوند و پاسخ منحرفين را بدهند؟

همه رقبا و يك رييس‌جمهور / نشست در سالگرد پيروزي ابتكار حسن روحاني

روزنامه اعتماد نوشت: هفت نفر از هشت نفري كه يك سال پيش در چنين روزي استرس ميزان آرايي كه قرار بود از صندوق راي بيرون بيايد را داشتند در يك سالگي 24 خرداد در ساختمان قرمز نهاد رياست‌جمهوري گعده تشكيل دادند. زانو به زانوي يكديگر در همان ساختماني نشستند كه سال پيش روياي رياست بر آن را داشتند. از كشور گفتند و شنيدند. پيشنهاد دادند و مشورت كردند، لبخندهاي پهن‌شان در عكس يادگاري پايان مراسم هم نشان از رضايت بالاي رقبايي داشت كه با ابتكار حسن روحاني بنا دارند به جاي رقابت با دولت رفاقت كنند تا دولت موفق شود. علي‌اكبر ولايتي در ماموريت كاري بود اما محمدرضا عارف، غلامعلي حدادعادل، سعيد جليلي، محسن رضايي و محمد غرضي دعوت رقيب ديروز را پذيرفتند. گعده دوستانه به ضيافت ناهار هم تبديل شد و در نهايت كنار تابلوي «هميشه در كنار هم هستيم» با هم خداحافظي كردند. خبري از اصولگرايي و اصلاح‌طلبي نبود. شايد كسي باور نمي‌كرد «لبخند به لبان ديروز» همان‌هايي باشند كه در سوداي قدرت 24 خرداد سال گذشته را با استرس گذرانده بودند. هرچه بود ابتكار يا شايد هم تدبير حسن روحاني روز گذشته كليدي بود براي گشودن قفل رقباي پيشيني كه پايگاه‌هاي اجتماعي برخي از آنها اين روزها شده است مخالفين شماره اول دولت يك ساله. هيچ چيز شبيه به هشت سال اخير نيست. حسن روحاني آمده است با منش، روش و جهشي جديد در عرصه برخورد با منتقدان.

ترافیک حضور مسؤولان قوه مجریه روی آنتن صداوسیما/ تحليل عارف از جلسه وفاق در پاستور/ ظریف:سانتریفیوژها چند برابر می‌شوند

چهارشنبه هفته گذشته بود كه «اعتماد» خبر از ارسال دعوتنامه‌هايي به امضاي حسن روحاني به دفترهاي هفت تن ديگر از نامزدهاي انتخابات 92 و دعوت از آنها براي يك ضيافت در دفتر كار رياست‌جمهوري داده بود. نشستي كه بنا بود ساعت 12 روز گذشته و درست پس از نشست خبري رييس‌جمهور صورت بگيرد. نشست با لبخندهاي گشاده رقبا و شخص رييس‌جمهور پايان يافت و در نهايت رييس‌جمهور در ارزيابي‌اش از اين جلسه گفت: 24 خرداد اولين سالروز انتخاباتي بسيار مهم و شكوهمند است، انتخاباتي كه به تعبير رهبر معظم انقلاب مردم در آن حماسه سياسي آفريدند. روحاني تصريح كرد: مردم در اين روز به همه بيگانگاني كه به دلسردي مردم از نظام و انتخابات و نااميدي از صندوق راي اميد بسته بودند، پاسخ دادند. وي با بيان اينكه مردم نقش اول را در اين حماسه ايفا كردند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم نقشي فوق‌العاده و نامزدها نقشي بالا داشتند. حضور آنها، سخنراني‌ها و مناظره‌هاي?شان توانست در جامعه شور و هيجان ايجاد كند. رييس دولت تدبير و اميد همچنين گفت: 24 خرداد 92، روز جشن ملي، پيروزي ايران و پيروزي در مسيري است كه رهبر معظم انقلاب تعيين فرمودند.

روحاني خاطرنشان كرد: همه ملت در اين پيروزي سهيم هستند ولي نامزدها سهم والايي در اين پيروزي دارند. وي درباره علت برگزاري اين ديدار در سالروز انتخابات 24 خرداد گفت: مي‌خواستيم يك بار ديگر در كنار هم باشيم تا مردم بدانند اگر روزي رقابت انتخاباتي داشتيم امروز در كنار هم براي تحقق اهدافي واحد متحد هستيم. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: اين ديدار فرصتي بود تا دوستان نظرات خود را بيان كنند، البته نظراتي هم داشتند و آن را مطرح كردند. روحاني ادامه داد: هر چند بسياري از عزيزان را در بخش‌هاي ديگر همچون مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي امنيت و شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌بينيم و از نظرات‌شان در آنجا استفاده مي‌كنيم.


رسانه‌ملی بیش از 4هزار ساعت در قرق مدیران دولت یازدهم بوده است

براساس هر معادله‌ای هم باشد، حضور دولتی‌ها در رسانه ملی بسیار چشمگیر و فراتر از نُرم‌های معمول شده است. براساس تازه‌ترین آماری که «وطن امروز» از میزان حضور مسؤولان دولتی در صدا و سیما به دست آورده، دولتی‌ها از مدیران استانی گرفته تا معاون اول رئیس‌جمهور در کمتر از 10ماه، حجم وسیعی از زمان برنامه‌های صدا و‌سیما را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش «وطن‌امروز»، این آمار خیره‌کننده که در 2 بازه زمانی اول مرداد 1392 تا اول خرداد 1393 برای مراکز استانی  و اول مرداد 1392 تا آخر فروردین 1393 برای شبکه‌های سراسری بررسی شده، تنها بخش‌هایی از اختصاص برنامه‌های صدا و سیما به مسؤولان دولتی را مورد محاسبه قرار داده است. در این گزارش، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامه‌های صدا و سیمای مراکز، گزارش عملکرد گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 با موضوع حضور مسؤولان قوه مجریه، گزارش عملکرد تولید و پخش برنامه‌های شبکه یک با موضوع حضور مسؤولان قوه مجریه، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامه‌ها و بخش‌های خبری شبکه خبر، حضور مسؤولان قوه مجریه در برنامه‌های شناسنامه و دیروز، امروز، فردا و حضور مسؤولان قوه مجریه در شبکه‌ها و حوزه‌های صدا مورد بررسی قرار گرفته است. چند نکته قابل توجه در این محاسبات که جداول آن نیز مشاهده می‌شود، وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. نخست آنکه این گزارش و آمار مربوط به همه شبکه‌های صدا و سیما نیست، به‌گونه‌ای که در این آمار، مراکز استانی، برنامه‌های صدا،  شبکه یک، دو برنامه از شبکه سوم، شبکه خبر و گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دوم مورد بررسی قرار گرفته است. نکته دوم لحاظ نشدن میزان حضور رئیس‌جمهور و گفت‌وگوهای زنده و پخش سخنرانی‌های مختلف وی در این محاسبات است. به عبارتی در این محاسبات میزان وقتی که به رئیس قوه مجریه اختصاص داده شده است، در نظر گرفته نشده و حتی مستند‌های سفارشی و نیز برنامه پخش سخنرانی‌های وی نیز در آمار نیامده است.

نکته دیگر نیز مستثنا شدن میزان انتشار اخبار مربوط به دولت و شخص رئیس‌جمهور و کابینه در بخش‌های پربیننده خبری در سایر شبکه‌های صدا و سیما است. در کنار این نکات، این را نیز باید در نظر داشت که در این آمار برنامه‌های تبلیغاتی وسیعی که از رسانه‌ ملی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود، لحاظ نشده است. قطعا اگر مدت زمان برنامه‌هایی که برای انصراف مردم از یارانه نقدی از رسانه ملی پخش شد، در محاسبات می‌آمد؛ آمار‌ها بسیار بیشتر از یافته‌های فعلی بود. به‌رغم عدم محاسبه این موارد اما این آمار نشان می‌دهد از اول مرداد 1392 تا اول خرداد 1393 مسؤولان قوه مجریه جمعا 200 هزار و 989 دقیقه در مراکز استان‌ها روی آنتن رسانه ملی رفته‌اند. در رادیو نیز 7 هزار و 542 دقیقه از مدت زمان برنامه‌ها به مسؤولان دولتی اختصاص یافت. در این مدت 75 برنامه گفت‌وگومحور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در اختیار مسؤولان قوه مجریه قرار داده شده است.


روحانی نمی‌تواند خود را از هیمنه هاشمی جدا نگه دارد

یک عضو دفتر هاشمی رفسنجانی می‌گوید: روحانی نسخه دوم هاشمی نیست اما نمی‌تواند خود را از هیمنه هاشمی جدا نگه دارد. بر اساس گزارش کیهان، غلامعلی رجایی که از نفوذی‌های فتنه‌گران در دفتر هاشمی محسوب می‌شود در گفت و گو با روزنامه شرق و در پاسخ این سوال که «چه اشکالی دارد که دولت فعلی ادامه دولت هاشمی شناخته شود؟ اگرچه جدای از این برخی اصولگرایان از این هم تندتر رفته معتقدند اصلا اتاق فکر این دولت، مجمع و شخص هاشمی است» می‌گوید: دولت روحانی نه دولت اصلاح‌طلبان است و نه دولت هاشمی همان زمان هم خیلی‌ها می‌گفتند که ایشان نسخه دوم هاشمی است که من هم چیزی نوشتم که هاشمی به ماهو هاشمی خودش است و نسخه دومی ندارد. اگرچه باید گفت اگر هاشمی موفق به ورود به انتخابات و تشکیل دولت می‌شد وجوه تشابه بین این دولت و دولت هاشمی خیلی بیش از دولت‌های دیگر می‌شد. در فهم مساله نباید دچار مشکل شد این نکته مهمی است. البته نکته مهم‌تر این است که هر دولتی مثل روحانی سرکار می‌آمد، نمی‌توانست خودش را از هیمنه هاشمی جدا نگه دارد.

وی درباره وجود تشابه و تفارق روحانی و هاشمی گفته است: از وجوه تشابه این است که از برخی کادرهای دولت‌های پیشین هاشمی خوب استفاده شده است. البته بهتر بود دولت کمی جوانگراتر بود. شاید اگر هاشمی بود در ترکیب کابینه اینقدر از نیروهای قدیمی استفاده نمی‌کرد برای همین این شبهه ایجاد شده که این دولت، دولت هاشمی است در حالی که باید گفت هاشمی دهه 90 بسیار به حقوق مردم حساس است. از حرف‌های هاشمی این است که از دین پیامبر خاتم تجسس به دست نمی‌آید. مردم و مراجع آزادند که حرف بزنند.


اولتيماتوم مسئولان براي مشخص شدن تعداد ساختمان هاي دولتي

خراسان نوشت: بر اساس بخشنامه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي، وزارتخانه  ها و مؤسسات دولتي مکلف شده اند در اسرع وقت نسبت به مستندسازي اموال غيرمنقول در اختيار خود به ويژه ساختمان ها و اراضي براي صدور اسناد مالکيت تک برگي به نام دولت جمهوري اسلامي ايران اقدام و اصل اسناد مالکيت را به خزانه اسناد مالکيت اموال غيرمنقول دولت (وزارت امور اقتصادي و دارايي) تحويل دهند.


تحليل عارف از جلسه وفاق در پاستور

روزنامه اعتماد نوشت: روز پنجشنبه كه در سفر شيراز براي افتتاح دفتر بنياد اميد ايرانيان بودم آقاي نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور طي تماس تلفني كه با من داشتند از دعوت دكتر روحاني براي ضيافت نهار كه روز شنبه برگزار شد خبر دادند و من هم با روي باز اين دعوت را پذيرفتم. فضاي جلسه روز گذشته بسيار صميمي بود و غير از آقاي ولايتي كه در ماموريت خارج از كشور به سر مي‌برند ديگر كانديداهاي محترم رياست‌جمهوري كه در انتخابات سال گذشته با يكديگر رقابت مي‌كردند حضور داشتند. معتقدم اينگونه جلسات براي وفاق و همدلي نيروهاي انقلاب فرصت مغتنم و خوبي است. من سال گذشته بعد از پايان رقابت‌هاي انتخاباتي از آنجا كه معتقد بودم و هستم كه بعد از پايان رقابت‌ها بايد وارد فاز رفاقت شد از كانديداهاي محترم دعوت كردم كه به صرف شام به منزل اينجانب تشريف بياورند كه اكثر دوستان دعوت اينجانب را پذيرفتند. جلسه روز گذشته كه در پاستور برگزار شد مطمئنا در همراهي و كمك به دولت مفيد خواهد بود و ان‌شاءالله در آينده هم شاهد اينگونه جلسات بين جريانات مختلف سياسي باشيم چه آنكه رمز موفقيت ما در عرصه‌هاي بين‌المللي وحدت در درون خانواده انقلاب است.


 احتمال بررسی همکاری ایران با آمریکا علیه «داعش»

روزنامه شرق نوشت: رییس‌جمهوری درباره تحولات رخ‌داده در عراق و اینکه «ایران مشخصا چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه «داعش» دارد و آیا در برنامه مشترک با آمریکا همکاری خواهد کرد؟» گفت: «اینکه آمریکایی‌ها چه اقدامی کنند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بخواهند به آنها کمک می‌کنیم.» روحانی افزود: «همه کشورها باید کمک کنند تا با «داعش» مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه «داعش» وارد عمل نشده است، آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه؛ آمریکا علیه «داعش» اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»ایران و آمریکا سال 2001 در راستای مبارزه با طالبان در افغانستان با یکدیگر همکاری‌ داشتند.

حسن روحانی در نشست خبری روز گذشته خود در حضور رسانه‌های داخلی و خارجی، با تاکید بر اینکه «نمی‌شود شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کرد» افزود: «اینکه شما می‌بینید شهری مثل موصل سقوط کرده، به معنای حرکت موفق یک گروه تروریستی نیست؛ چراکه مسایل و هماهنگی‌های دیگری انجام شده و شکست‌خوردگان امروز به سلاح و گلوله برای جبران شکست متوسل شده‌اند در حالی‌که این یک اشتباه بزرگ است و هرکس مرتکب چنین اشتباهی شود، درواقع خطای بزرگی انجام داده است.»

او با بیان اینکه «بحث ورود نیروهای ایرانی برای مبارزه با گروهک تروریستی در عراق تاکنون مطرح نبوده است» افزود: «از اول جمهوری اسلامی در هیچ کشوری این اتفاق نیفتاده است که نیروهای ما وارد عملیات شوند، البته ممکن است کسی از ما نظر مشورتی در رابطه با مبارزه با تروریسم بخواهد اما اینکه وارد شویم و نیروهای ما وارد عملیات شوند تا امروز نبوده و بعید می‌دانم که همچون شرایطی پیش‌ آید.»

رییس‌جمهوری افزود: «اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد، آنجا وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و امنیت ملی خودمان است.»


غرب توهم را کنار نگذارد سانتریفیوژها چند برابر می‌شوند

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست برگدورف خطاب به 1+5 اعلام کرد بازگشت به پیشنهادهای سال 2005 و پذیرش غنی سازی نمادین از سوی ایران غیر ممکن است.

به گزارش کیهان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در یکصدوپنجاهمین نشست برگدورف  گفت: این ایده که ایران به سلاح هسته‌ای نیاز دارد در غرب ایجاد شده و پرورش یافته است و با هدف ایران‌هراسی همچنان در اروپا و آمریکا تکرار می‌شود.

ظریف که در مجموعه تاریخی کاخ گلستان و در جمع برخی مقامات و اندیشمندان آلمانی سخن می‌گفت  افزود: سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در امنیت ملی ایران ندارد و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فرصتی برای حل و فصل این بحران غیرضروری ایجاد شده است.

 وزیر امور خارجه کشورمان گفت:  موضوع هسته‌ای ایران قابل حل و فصل است اما اکنون دیگر غربی‌‌ها نمی‌توانند با پیشنهادهای سال ۲۰۰۵ به میز مذاکرات بیایند. سال ۲۰۰۵ ما پذیرفتیم که غنی‌سازی را در حد نمادین داشته باشیم اما غرب را توهم فراگرفت و فکر کردند می‌توانند ایران را از حق غنی‌سازی محروم سازند. نتیجه آن این شد که اکنون ۲۰هزار سانتریفیوژ تولید شده است.
وی تاکید کرد: «از حالا به بعد هم غرب اگر به دنبال توهم‌های مشابه و سابق باشد به نقطه‌ای خواهیم رسید که سانتریفیوژ‌ها به چندین برابر خواهد رسید. بنابراین باید بدانند که نمی‌توانند حق غنی‌سازی ایران را به هیچ طریقی سلب کنند. اکنون باید واقعیت‌‌ها را ببینند و دیگر نمی‌توان از غنی‌سازی نمادین صحبت کرد.»

ظریف گفت: «من شما را مطمئن می‌سازم که هرگز چنین  چیزی اتفاق نخواهد افتاد. می‌توانیم تا ۲۰ جولای(29تیر) به توافق برسیم حتی می‌توانیم در گفت‌وگوهای هفته جاری در وین به توافق برسیم اما بایستی واقعیت‌‌ها را ببینند و توهمات را کنار گذاشته و حقوق ایران را محترم بشمارند.» همه به یکدیگر نیاز داریم.

وزیر امور خارجه درباره عدم حضور در عربستان تاکید کرد ایران تهیه اقدامات برای بهبود روابط را انجام داده ولی سعودی‌‌ها هیچ تمایلی به حل مسئله از خود نشان نمی‌دهند. حتی دعوت از وزیر خارجه ایران نیز برای سفر به آن کشور تنها برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی بوده و آن هم درست همزمان با اجلاس هسته‌ای که ایران ممکن نیست آن را ترک کند.
ظریف با انتقاد از رویکردهای دوگانه غرب در قبال منطقه گفت:چرا کشورهای غربی به پناهندگان سوری اجازه برگزاری انتخابات و حضور در آن را ندادند؟  وی درباره بحران عراق نیز گفت: ایران به عراق نیرو نخواهد فرستاد چرا که می‌داند این یک تله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    صدا و سیما رو گرفتن همش هم می گن صدا و سیما بد عمل می کنه و هی انتقاد می کنن علیه اون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس