کد خبر 322250
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن در نخستین همایش تحقیق و توسعه خشکبار ایران با بیان اینکه هم اکنون افزون بر 3300 کالای ایران به 153 کشور جهان صادرات می شود.

 به گزارش مشرق، دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن در نخستین همایش تحقیق و توسعه خشکبار ایران با بیان اینکه هم اکنون افزون بر 3300 کالای ایران به 153 کشور جهان صادرات می شود، گفت: تسخیر بازارهای جهانی در گرو سه عامل قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و تنوع محصول است.

علی معصومی افزود: متاسفانه به رغم وجود بیشتر بسترهای اصلی برای صادرات محصولات ایرانی، آن طور که باید و شاید در زمینه سطح فناوری تولیدات و محصولات که منتج به افزایش کیفیت می شود کار نکرده ایم.

وی سپس رتبه رقابت پذیری ایران در میان 148 کشور را 82 اعلام کرد و اظهار داشت: بانک جهانی در سال 2011 ارزش ثروت جهان شامل سرمایه فیزیکی، طبیعی و نامشهود(منابع انسانی، برند، تحقیق و توسعه) را 708 هزار میلیارد دلار برآورد کرده که 77درصد آن ثروت نامشهود، 17 درصد فیزیکی و شش درصد به منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه ادامه داد: در گزارش فوق 12 درصد ثروت ایران نامشهود، 34 درصد سرمایه فیزیکی و 54 درصد ثروت طبیعی برآورد شده است.

وی با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی، تاثیر تحقیق و توسعه در روندهای جهانی، پشتوانه عظیم سرمایه انسانی و زیرساخت های ایجاد شده در داخل، خواستار توجه بیشتر مسئولان، بنگاه های دولتی و خصوصی کشور به موضوع تحقیق و توسعه شد.

معصومی سپس با اشاره به فروش 270 میلیارد دلاری شرکت فولکس واگن از هزینه 11.4 میلیارد دلاری این شرکت در بخش تحقیق و توسعه خبر داد و گفت: حجم فروش سالانه برخی از شرکت های غربی برابر تولید ناخالص ملی یک کشور است.

در ادامه این مراسم، محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده ممتاز خشکبار کشور، گفت: بالاترین سطح صادرات غیر نفتی کشور به خشکبار به عنوان کالایی استراتژیک با 140 سابقه ثبت شده اختصاص دارد.

به گفته وی، برخی چالش ها این صنعت و حرفه کهن را با مخاطرات سهمگینی مواجه کرده، همچون مانده سموم کشاورزی (pesticide) که اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا از سال 2015 به عنوان یک آسیب جدی نظارت سرسختانه ای بر ورود کالاها به اروپا برقرار کند.

وی اضافه کرد: همچنین وجود مواد خارجی چون شیشه، سنگ و چوب در محصول نهایی فقط یک عزم ملی از مدیریت باغ تا صادرات را می طلبد تا جریان سنتی این صنعت اشتغال زا و ارزآور را از ورطه نابودی نجات دهد.

حاج کاظمیان با توجه به اینکه خشکبار به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی ارزش معاملاتی برابر 180 میلیارد دلار را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: از این حجم فقط دو میلیارد دلار در بخش صادرات آن و کمتر از 0.5 میلیارد دلار در بخش تولید ناخالص داخلی به خشکبار ایران تعلق دارد.

این صادرکننده ممتاز خشکبار کشور با بیان اینکه از 14 نوع تنوع کالایی خشکبار ایران در دهه 70 امروز فقط پسته، کشمش، خرما و انجیر به یادگار مانده است، متذکر شد: روزگاری رتبه اول تولید و صادرات این اقلام به ایران اختصاص داشت، اما امروز در تولید پسته به رتبه دوم، تولید کشمش به رتبه پنجم و در صادرات خرما به رتبه ششم نزول کرده ایم در حالیکه تقاضای بازارهای هدف رو به افزایش است.

به گفته وی، زیربنای تجارت مدرن امروز سرمایه گذاری صحیح و شفاف در ˈتحقیق و توسعهˈ است البته تحقیق و توسعه نوین بر پایه بهبود مستمر فضای کسب و کار، چرا که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، کلید نوآوری، رقابت پذیری و کارایی اقتصادی در مجموعه های دانش بنیان است.

همچنین دبیر علمی اولین همایش تحقیق و توسعه خشکبار ایران، مهمترین راهبردهای مرکز فوق را ˈحرکتی دانش بنیان برای نهاینه کردن جایگاه تحقیق و توسعه به عنوان یک ضرورت ملیˈ، ˈتشویق بنگاه های مرتبط با صنعت خشکبار به ایجاد و گسترش و تقویت واحدهای R&Dˈ، ˈتقویت روابط بین بنگاه های تولیدی، صنعتی و صادراتی خشکبار با مراکز آموزشی و پژوهشیˈ و ˈگسترش قلمرو برنامه های ترویجی، آموزشی و تبادل اطلاعات و تجارب بین واحدهای تحقیق و توسعهˈ اعلام کرد.

محمد صادق توکلیان در پایان اظهار امیدواری کرد با همت مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران به ˈنگرشی کلان و دانش بنیانˈ، رویکردی علمی و خلاقانهˈ، ˈالگوسازیˈ، ˈجانشین پروریˈ، ˈشایسته سالاری در محیط کسب و کارˈ، ˈتوسعه فرهنگ کار مجدانه و خلاقانهˈ و در نهایت «توسعه پایدار اقتصادی» دست یابیم.

در پایان این مراسم، مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، و جهاد کشاورزی، اعضای هیات مدیره انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حدائقی ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    با سلام کار ما بسته بندی و بو دادن (Roasting) تخمه آفتابگردان، هندوانه و جابنی تحت برند...هست. تصمیم گرفتیم محصولاتمون رو به کشورهای عربی(عراق، لبنان، امارات و ...)، کردستان عراق، روسیه و ترکیه صادر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس