به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، آيت الله محسن اراکي شب گذشته در نشستي پيرامون «ولايت فقيه، پيشينه، جايگاه، ادله و شبهات آن» که در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فيضيه قم برگزار شد، اظهار داشت: پس از غيبت صغراي حضرت ولي عصر(عج) تا امروز، فقيهان ما بر ولايت فقيه تأکيد دارند.
وي خاطرنشان کرد: بر اين اساس، اگر فقيه عادل؛ به هر سببي توانست از اسباب شرعي، حکومت را به دست بگيرد و مردم او را بپذيرند و بر ولايت او تمکين نمايند، واجب است که زمام امور را در دست گيرد و آن را به دست غير فقيه يا غير عادل، نسپارد.
عضو شوراي مجمع جهاني اهلبيت(ع) افزود: با توجه به ادله قرآني و روايي که بر اقامه عدل دلالت مي کنند، براي اجراي احکام الهي، امر به معروف و نهي ازمنکر و احقاق حق مظلوم و... لازم است که اگر جامعه نسبت به حکومت فقيه تمکين کنند، آن را بپذيرد.
وي در ادامه سخنان خود با تأکيد بر اين که مرحوم کليني هرآنچه در اصول کافي آورده است، فتواي اوست، گفت: مرحوم کليني در مقدمه اصول کافي بيان ميدارد که هرچه دراين کتاب آمده است، به معناي عمل به آن است و هرکه ميخواهد به دين ائمه (ع) عمل کند، بايد به اين کتاب عمل نمايد. در اين شرايط نميتوان گفت که مباحثي که در باره ولايت در اين کتاب آورده است، خود مرحوم کليني آن را قبول نداشته است.
آيتالله اراکي با اشاره به روايت "علما وارثان انبيا هستند"، بيان داشت: از آنجايي که رسالت تمامي انبياي الهي اجراي عدالت بود، حال که علما وارثان انبيا هستند، بايد عدالت را در جامعه اجرا نمايند.
وي با استناد به آياتي از سوره شعراء گفت: پيامبران (ع) خود را تنها به عنوان مبلغ دين معرفي نکردند، بلکه خود را به عنوان رهبر، آمر و ناهي و حاکم معرفي کردند، علما نيز چنين وظيفهاي دارند.
رييس مجمع انديشه اسلامي با اشاره به روايتي از پيامبر اسلام(ص) در اصول کافي گفت: در جامعهاي خير و نيکي وجود دارد که يک عالم در آن حکومت کند و مردم از او اطاعت کنند.
وي همچنين به روايت ديگري در اصول کافي اشاره کرد و گفت: در اين کتاب، آورده شده است که فقها، امينان رسولان هستند و در اين شرايط مشخص مي شود که اوامر خدا در جامعه، به دست انبيا و دستورات انبيا به دست فقيهان اجرا ميشود.
آيتالله اراکي ادامه داد: شيخ طوسي از مرحوم کليني نقل ميکند که حضرت حجت (عج) فرمودند: "همانگونه که من حجت خدا بر شما هستم، فقيه نيز حجت من بر شماست. اين روايت، منشور اعلام نصب فقيه است.
وي با تأکيد بر اين که اين روايت متضمن نصب فقيه به جاي امام زمان(عج) است که مساوي با کل اسلام ميباشد، افزود: دايره اين حجيت، همان دايره حجيت معصوم از سوي خدا است. اين روايت را شيخ طوسي و شيخ صدوق مطرح ميکنند که نشان ميدهد اين روايت در زمان اهل حديث مطرح بود و به عنوان روايتي مستند رواج داشت.