کد خبر 330846
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

در نمایشگاه هوایی فارنبورو انگلستان «آلکساندر میخییف» رئیس شرکت «ورتولیوتی روسیئی» - بالگرد های روسیه دوباره سخن گفت که امکان دارد در آیده نزدیکی توافقنامه ای در باره طراحی و تولید مشترک یک بالگرد سنگین با چین حاصل شود.

به گزارش مشرق، به عقیده «واسیلی کاشین» کارشناس مرکز تحلیل‌ها و فناوری های مسکو، در حال حاضر این امر برای طرفین اهمیت دارد که مشخصات فنی این هلیکوپتر معلوم گردد

 ایده تولید مشترک بالگرد سنگین پس از زلزله خانمان برانداز در استان سیچوان چین در 2008 پدید آمد. در آن زمان در کار های امدادی از بالگرد های روسی ام آی- 26 استفاده می‌شد که سنگین ترین در جهان هستند.

 از همان ابتدا انظار دو طرف مورد تولید مشترک ممکنه فرق فاحشی داشت. مثلاً روسیه تنها قصد داشت از توان چین در پیاده کردن پروژه گسترده تولید بالگرد سنگین ام آی- 46 بهره بگیرد، ولی چین این دیدگاه را قبول نکرد.

 در عین حال طرفین توافق کردند که بالگرد جدید تکمیل ام آی – 26 نخواهد بود زیرا این مدل بیش از حد سنگین و گران است. در یک زمان چین به خرید بالگرد های ساخت روسیه ادامه داد و چند فروند بالگرد برای خود تهیه کرد. از سال 2008 تا کنون سه فروند ام آی- 26 از سوی چین خریداری شد و چندی پیش برای تهیه یک بالگرد دیگر قراردادی به امضا رسید. این بالگرد ها به نیرو های مسلح چین تحویل نمی‌شوند و در اختیار دو شرکت هوایی اختصاصی «خاربین» و «چینگ دائو» قرار می‌گیرند که آن‌ها از این هلیکوپتر ها در عملیات آتشنشانی و امدادی و در حمل بارهای وزین و دیگر کارهای ویژه استفاده می کنند.

 چین علاقمند به خرید یک بالگرد سبک‌تر و کمتر پیچیده بود و تمایلات آن کشور چندین با تغییر کرده است. در دوره های متفاوتی گفته شد که وزن بلند شدن می‌تواند بیش از 20 و یا 30 تن و حتی بیشتر باشد. شاید این خواست ها ناشی از نهاد های محتلف بوده و مورد هماهنگی قرار نگرفتند. مرز های چین از کوه‌ها و بیابان ها و دریا ها عبور می‌کنند و اهمیت نظامی این بالگرد برای چین آشکار است. با این همه این پروژه مشترک عجالتاً بعنوان یک طرح غیر نظامی بررسی می‌شود و شامل مشارکت نظامی – فنی دو کشور نیست.

 از روی گفته‌های مکرر نمایندگان شرکت هواپیمایی چین، آن کشور مایل است با کمک روسیه تولید مستقل بالگرد سنگین خود را راه بیاندازد. «ورتولتی روسیئی» روسیه بر این عقیده است که هر طرف باید در این پروژه سهم برابری داشته و جوایگوی راستا هایی باشد که در آن‌ها از فناوری های برتری برخوردار است. این برخورد سبب آن می شد که تحویل فناوری های روسی به چین به حد اقل رسانده شود که مورد پسند چینی‌ها نبود. از سوی دیگر برای شرکت روسی این کار سودآور نیست که با دست خود رقیبی را بزرگ کند.

 نا گفته نماند که در بازار کنونی، تقاضای بالگرد عمدتا در چین است. نیازمندی روسیه به بالگرد سنگین به مراتب کمتر است و از طریق ماشین‌های موجود و یا جرید ام آی – 26 جدید رفع می شود.

 بازدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از چین در ماه مه 2014 انگیزه تازه‌ای برای مذاکرات در باره این بالگرد داد. لیکن هنوز مشکل بتوان گفت که آیا این تکان سیاسی برای فایق آمدن بر اختلافات کهنه کافی خواهد بود یا خیر؟ طرفین هنوز گفتگو های دشواری در پیش دارند.

منبع : صدای روسیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس