گروه بینالملل مشرق - هم زمان با تشدید اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، رسانههای این رژیم بار دیگر سعی کردند نقشی که بر عهده آنها گذاشته شده است را به بهترین نحو اجرا کنند. آنها با بسیج افکار عمومی غربی و داخلی پشت سیاستهای اسرائیل، راهبردی تبلیغاتی را در پیش گرفتند که از سوی تمام رسانههای دیداری و شنیداری و مطبوعات این رژیم به صورت یکسان دنبال شد.
این راهبرد تبلیغاتی به صورت گسترده در زمان بحرانهای داخلی یا عملیات نظامی خارجی اسرائیلیها مورد استفاده قرار می گیرد، در حمله اخیر این رژیم به نوار غزه که "صخره سخت" نامیده شده نیز همین راهبرد به کار می رود.
ابزارهای تبلیغاتی صهیونیستها
دستگاه تبلیغاتی و رسانهای رژیم صهیونیستی با ابزارهای مختلف سیاستهای راهبردی رسانهای خود را دنبال می کند که عبارتند از:
الف: بزرگنمایی: رژیم صهیونیستی از زمان آغاز این جنگ سعی کرد آن را جنگی علیه تروریسم معرفی کند. تل آویو مدعی شد که این جنگ را در واکنش به موشکاندازی های مقاومت فلسطین بر ضد سرزمینهای اشغالی انجام میدهد. این رژیم در طرف مقابل سعی دارد آثار مصیبت بار حملات نظامی خود در داخل نوار غزه و کشتار شهروندان فلسطینی را کم اهمیت جلوه دهد.
رسانههای اسرائیلی مانند جنگ های گذشته این رژیم سعی دارند افکار عمومی را پشت ارتش خود بسیج کرده و در حمله نظامی از آنها استفاده کنند. این اتفاق در جنگ سال 2012 نیز روی داد، به گونه ای که بر اساس گزارشی که مرکز کیشف (مرکز حمایت از دموکراسی در اسرائیل) ارائه کرد، میزان حمایت صهیونیستها از عملیات سرب گداخته در سال 2008 و 2009 بی سابقه بوده به رقم 97 درصد رسیده است. این در حالی بود که رسانه های خبری در آن زمان جنگ را تنها گزینه پیش روی مقامات اسرائیل معرفی می کردند و مدعی بودند که گزینه جایگزینی در تعامل با فلسطینیها وجود ندارد.
پیش از آغاز این جنگ صهیونیستها سعی کردند افکار عمومی جهان را برای آغاز این عملیات نظامی آماده کنند، آنها تبلیغات گسترده ای را برای این سناریوی بین المللی ایجاد کردند و روزنامه نگاران نیز نقش اساسی در این میان بازی کردند.
علاوه بر اینها طرف اسرائیلی نامه ای رسمی را به اعضای شورای امنیت ارسال کرده و تجاوز احتمالی به غزه به بهانه دفاع از خود بر اساس منشور 51 سازمان ملل متحد را توجیه کردند. آنها مدعی شدند که حماس به استفاده از شهروندان به عنوان سپرهای انسانی پناه خواهد برد و به همین علت جنگ آینده [تجاوز کنونی به غزه] قربانیان زیادی از غیر نظامیان خواهد داشت. اینها همگی مقدمه سازی برای آغاز حمله به غزه بود.
با شکست رسانه های جمعی در تفسیر نمادهای خشونت در غزه و قربانی شدن صدها نفر از شهروندان و حجم بالای ویرانی موجود در این منطقه؛ آنها دستاویز دیگری را در پیش گرفته و با هشدارهای قبلی به ساکنان مناطقی که قصد موشک باران آنها را دارند، مدعی شدند که می خواهند از هدف قرار دادن شهروندان جلوگیری کنند.
ب: شیطنت طرف مقابل و تحریک افکار عمومی اسرائیل: رسانههای اسرائیلی مدعی شدند که توسعه توان موشکی گردانهای عزالدین القسام شاخه نظامی حماس و تهدید آن برای امنیت اسرائیل و مصیبت های شهروندان اسرائیلی از این موشک ها عامل آغاز حمله به غزه بوده است! آنها مدعی شدند که بسیاری از اسرائیلیها مجبور به باقی ماندن در پناهگاه ها هستند و در خارج از مناطق مسکونی اقامت کردهاند تا هدف قرار نگیرند.
ج: انحراف افکار عمومی از جنایت های اسرائیل: رسانه های صهیونیست سعی دارند تا افکار عمومی را از موضوع اساسی در این حمله که همان موشک باران غزه و جنایتهای اسرائیل در این میان است، منحرف کرده و موضوعات فرعی و کم اهمیت دیگر را برجسته کنند. این رسانه ها مدعی شدند که برخی رسانه های عرب زبان از تعامل با عملیات نظامی اسرائیل بر ضد غزه خودداری کردهاند. همچنین برخی از رسانه های صهیونیست تشکیلات خودگردان را مسئول اصلی حمله نظامی صهیونیستها به غزه معرفی کردند، چرا که محمود عباس از فشار وارد کردن بر حماس برای توقف پرتاب موشک های مقاومت به شهرهای اسرائیلی دست برداشته است.
د: تلاش برای حضور در رسانههای عرب زبان: مقامات اسرائیل سعی کردند با حضور در رسانه های عرب زبان دیدگاه های خود را در مورد این جنگ مطرح کنند و توجیهات خود از آغاز این جنگ را به خورد مخاطبان عرب زبان بدهند. در این راستا آویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکه الجزیره قطر ظاهر شد. تعداد دیگری از تحلیلگران اسرائیلی نیز سعی کردند با حضور در این شبکه جنایت های اسرائیل را در غزه توجیه کنند. آنها مدعی شدند که این حمله به علت توسعه توان موشکی حماس و تهدید آن برای امنیت داخلی اسرائیل است. آنها همچنین ادعا کردند که جنگ غزه برابر است و دلایل قانع کننده ای برای آغاز آن وجود دارد.
تاثیرات این راهبرد تبلیغاتی صهیونیست ها را می توان در افکار عمومی داخلی شهرک نشینان و همچنین غربیها مشاهده کرد، آنها همواره مدعی هستند که ماشین جنگی اسرائیل تنها به حمله موشکهای مقاومت از غزه واکنش نشان می دهد و بسیاری از شهرک نشینان در شرایط سخت و رقت باری زندگی میکنند و همواره مجبور به مخفی شدن در پناهگاهها هستند.
این راهبرد میطلبد که طرف مقابل نیز راهبردی تبلیغاتی در تقابل با آن انتخاب کند و قدرت رقابت با این روند را به دست آورد، بویژه اینکه رسانهها اگر نگوییم ستون فقرات هر جنگ هستند، باید اذعان کرد که نقش اساسی در آن ایفا میکنند.
این راهبرد تبلیغاتی به صورت گسترده در زمان بحرانهای داخلی یا عملیات نظامی خارجی اسرائیلیها مورد استفاده قرار می گیرد، در حمله اخیر این رژیم به نوار غزه که "صخره سخت" نامیده شده نیز همین راهبرد به کار می رود.
دستگاه تبلیغاتی و رسانهای رژیم صهیونیستی با ابزارهای مختلف سیاستهای راهبردی رسانهای خود را دنبال می کند که عبارتند از:
الف: بزرگنمایی: رژیم صهیونیستی از زمان آغاز این جنگ سعی کرد آن را جنگی علیه تروریسم معرفی کند. تل آویو مدعی شد که این جنگ را در واکنش به موشکاندازی های مقاومت فلسطین بر ضد سرزمینهای اشغالی انجام میدهد. این رژیم در طرف مقابل سعی دارد آثار مصیبت بار حملات نظامی خود در داخل نوار غزه و کشتار شهروندان فلسطینی را کم اهمیت جلوه دهد.
پیش از آغاز این جنگ صهیونیستها سعی کردند افکار عمومی جهان را برای آغاز این عملیات نظامی آماده کنند، آنها تبلیغات گسترده ای را برای این سناریوی بین المللی ایجاد کردند و روزنامه نگاران نیز نقش اساسی در این میان بازی کردند.
علاوه بر اینها طرف اسرائیلی نامه ای رسمی را به اعضای شورای امنیت ارسال کرده و تجاوز احتمالی به غزه به بهانه دفاع از خود بر اساس منشور 51 سازمان ملل متحد را توجیه کردند. آنها مدعی شدند که حماس به استفاده از شهروندان به عنوان سپرهای انسانی پناه خواهد برد و به همین علت جنگ آینده [تجاوز کنونی به غزه] قربانیان زیادی از غیر نظامیان خواهد داشت. اینها همگی مقدمه سازی برای آغاز حمله به غزه بود.
ب: شیطنت طرف مقابل و تحریک افکار عمومی اسرائیل: رسانههای اسرائیلی مدعی شدند که توسعه توان موشکی گردانهای عزالدین القسام شاخه نظامی حماس و تهدید آن برای امنیت اسرائیل و مصیبت های شهروندان اسرائیلی از این موشک ها عامل آغاز حمله به غزه بوده است! آنها مدعی شدند که بسیاری از اسرائیلیها مجبور به باقی ماندن در پناهگاه ها هستند و در خارج از مناطق مسکونی اقامت کردهاند تا هدف قرار نگیرند.
د: تلاش برای حضور در رسانههای عرب زبان: مقامات اسرائیل سعی کردند با حضور در رسانه های عرب زبان دیدگاه های خود را در مورد این جنگ مطرح کنند و توجیهات خود از آغاز این جنگ را به خورد مخاطبان عرب زبان بدهند. در این راستا آویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکه الجزیره قطر ظاهر شد. تعداد دیگری از تحلیلگران اسرائیلی نیز سعی کردند با حضور در این شبکه جنایت های اسرائیل را در غزه توجیه کنند. آنها مدعی شدند که این حمله به علت توسعه توان موشکی حماس و تهدید آن برای امنیت داخلی اسرائیل است. آنها همچنین ادعا کردند که جنگ غزه برابر است و دلایل قانع کننده ای برای آغاز آن وجود دارد.
این راهبرد میطلبد که طرف مقابل نیز راهبردی تبلیغاتی در تقابل با آن انتخاب کند و قدرت رقابت با این روند را به دست آورد، بویژه اینکه رسانهها اگر نگوییم ستون فقرات هر جنگ هستند، باید اذعان کرد که نقش اساسی در آن ایفا میکنند.