به گزارش گروه اجتماعی مشرق، روز گذشته اتفاق عجیبی در بازار اپراتورهای تلفنهمراه رخ داد. خبر افزایش پنهان تعرفههای ایرانسل به سرعت و به صورت گسترده منعکس شد و اهمیت این خبر به دلیل شرایط و اوضاع فعلی بازار تلفنهمراه کشور بود.
ایرانسل از ابتدای مرداد بدون اطلاعرسانی به مشترکان تعرفه مکالمه و پیامک سیمکارت اعتباری را افزایش داده است و این موضوع روز گذشته کشف شد. در حالی که مشترکان این اپراتور هر روز چندین پیامک با موضوع اطلاعرسانی سرویسها و خدمات ویژه دریافت میکنند؛ اما اپراتور درباره افزایش تعرفهها هیچ اطلاعرسانی انجام نداده است. اپراتورها موظفاند پیش از تغییر تعرفهها اطلاع رسانی کافی به مشترکان خود انجام دهند.
حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از این تغییر بیاطلاع بود. معاون نظارت این سازمان میگوید: از افزایش تعرفه ایرانسل اطلاعی ندارد و موضوع را بررسی خواهد کرد.
اما علت افزایش تعرفههای ایرانسل در سکوت را میتوان در ماجرای اخیر وزارت ارتباطات و اپراتورها درباره تعرفهها پیدا کرد. چندی است که وزارت ارتباطات موضوع رقابت بیناپراتورها با کاهش تعرفهها و افزایش خدمات را در دستور کار جدی قرار داده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که کف و سقف تعرفههای جدید موبایل در کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات، به تصویب رسید و همراه اول این تعرفهها را به اجرا گذاشت. مدتی بعد در فشار افکار عمومی، وزیر از این افزایش تعرفه انتقاد کرد و گفت: «همراه اول در انتخاب تعرفه بی سلیقگی کرده است. البته این اپراتور خلاف قانون انجام نداده است؛ مبنای کار نرخ مکالمه ۴۹۹ ریال به ازای هر دقیقه است و این اپراتور مجاز است که تا ۲۰ درصد نیز این نرخ ها را افزایش دهد. ایرانسل نرخ ۴۹۹ ریال را نگه داشته، رایتل نیز پس از صحبتهای روز گذشته من تعرفه را کاهش داده است.»
وزیر بارها تاکید کرد که رویکرد وزارت ارتباطات کاهش تعرفه در عین افزایش کیفیت است.
این ماجرا در مراسم بهرهبرداری از فاز نخست رومینگ ملی ادامهدار شد. وزیر این بار در حضور سه مدیرعامل اپراتور تلفنهمراه کشور با انتقاد دوباره از تعرفه همراه اول، از عدم افزایش تعرفههای ایرانسل و رایتل تشکر کرد.
پس از آن رایتل تعرفههای خود را به میزان حداکثر ۱۰ درصد کاهش داد.
ایرانسل نیز تعرفه سیمکارت دائمی خود را کاهش داد و از آنجا که حدود ۹۰ درصد مشترکان این اپراتور اعتباری هستند و این تخفیف شامل تعداد کمی از مشترکان ایرانسل شد.
اما انتقادهای وزیر از افزایش تعرفه همراه اول و تشکر از اپراتورهایی که افزایش تعرفه نداشتهاند به این جا ختم نشد. چندی بعد نیز در مراسم تکمیل رومینگ ملی، واعظی گفت: از دو اپراتوری که در جلسه گذشته از آنها خواهش کردم کمی بیشتر مراعات مردم را بکنند و نه تنها تعرفهها را بالا نبردند بلکه کاهش دادند، تشکر میکنم. او سپس با اشاره به الزام اپراتورها به اجرای رومینگ ملی، ادامه داد: اما معتقدم دولتی که نتواند آنچه را اراده میکند انجام دهد، بهتر است این کار را کنار بگذارد.
ماجرا از موضوع تعرفهها نیز فراتر رفت. وزیر گفت: رومنیگ ملی مقدمه ترابردپذیری (جابه جایی شماره بین اپراتورها) و ترابردپذیری یکی از چند شرط دریافت مجوز نسل ۳ و بالاتر است.
واعظی گفت: یک اپراتوری که گویا رضایت برای اجرای ترابرد پذیری شماره تلفن همراه ندارد بداند هرچقدر هم که هزینه کند اما مصوبات کمیسیون را اجرا نکرده باشد فکر نکنند که در لحظه آخر میتوانند به وزارت فشار بیاورند و وزارتخانه پروانه صادر خواهد کرد بلکه چنین نخواهد شد. طبق گزارشی که دیشب دریافت کردهام با یکی از اپراتورها کارها خیلی خوب پیش میرود و در روز ۱۲ مرداد که سالگرد تحلیف ریاست جمهوری است، یکی از اپراتورها آمادگی دارد به صورت پایلوت در چند نقطه از تهران نسل ۳ را به اجرا درآورد و فرکانس لازم را نیز تا پایان جاری به آن اختصاص خواهیم داد تا در نهایت اول شهریورماه نسل ۳ توسط این اپراتور ارائه شود.
پس از مرور تمام این وقایع، از جمله دلایل پنهانکاری ایرانسل در افزایش تعرفهها را میتوان امیدواری و قدردانیهای وزارت ارتباطات از ایرانسل بابت مراعات مردم، هجمه دولتی و رسانهای وارده به همراه اول پس از افزایش تعرفهها و امتیازهای احتمالی به دلیل حسن همکاری از جمله نخستین مجوز نسل ۳ و بالاتر، برشمرد.
اکنون ماجرای تعرفهها و رقابتی که وزارت ارتباطات برای کاهش تعرفههای اپراتورها به راهانداخته بود، رنگ خیال گرفته است. ایرانسل با کاهش تعرفه برای ۱۰ درصد مشترکان تعرفه را برای ۹۰ درصد مشترکان افزایش داده است و خبری از کاهش تعرفه واقعی به نفع مشترک نیست.
حالا واکنش وزارت ارتباطات نسبت به این اقدام ایرانسل قابل پیشبینی نیست. اما به طور یقین افزایش پنهانی و بدون اطلاع تعرفههای ایرانسل موضوعی است که باید از سوی رگولاتوری پیگیری شود.
چندی پیش در جریان دستورات و شروط وزارت ارتباطات برای ارائه مجوز نسل ۳ به اپراتورها، صابر فیضی یکی از مدیران کهنهکار مخابراتی کشور گفته بود: اقتصاد دستور نمیفهمد. علمی است که اصول دارد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
ایرانسل از ابتدای مرداد بدون اطلاعرسانی به مشترکان تعرفه مکالمه و پیامک سیمکارت اعتباری را افزایش داده است و این موضوع روز گذشته کشف شد. در حالی که مشترکان این اپراتور هر روز چندین پیامک با موضوع اطلاعرسانی سرویسها و خدمات ویژه دریافت میکنند؛ اما اپراتور درباره افزایش تعرفهها هیچ اطلاعرسانی انجام نداده است. اپراتورها موظفاند پیش از تغییر تعرفهها اطلاع رسانی کافی به مشترکان خود انجام دهند.
حتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از این تغییر بیاطلاع بود. معاون نظارت این سازمان میگوید: از افزایش تعرفه ایرانسل اطلاعی ندارد و موضوع را بررسی خواهد کرد.
اما علت افزایش تعرفههای ایرانسل در سکوت را میتوان در ماجرای اخیر وزارت ارتباطات و اپراتورها درباره تعرفهها پیدا کرد. چندی است که وزارت ارتباطات موضوع رقابت بیناپراتورها با کاهش تعرفهها و افزایش خدمات را در دستور کار جدی قرار داده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که کف و سقف تعرفههای جدید موبایل در کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات، به تصویب رسید و همراه اول این تعرفهها را به اجرا گذاشت. مدتی بعد در فشار افکار عمومی، وزیر از این افزایش تعرفه انتقاد کرد و گفت: «همراه اول در انتخاب تعرفه بی سلیقگی کرده است. البته این اپراتور خلاف قانون انجام نداده است؛ مبنای کار نرخ مکالمه ۴۹۹ ریال به ازای هر دقیقه است و این اپراتور مجاز است که تا ۲۰ درصد نیز این نرخ ها را افزایش دهد. ایرانسل نرخ ۴۹۹ ریال را نگه داشته، رایتل نیز پس از صحبتهای روز گذشته من تعرفه را کاهش داده است.»
وزیر بارها تاکید کرد که رویکرد وزارت ارتباطات کاهش تعرفه در عین افزایش کیفیت است.
این ماجرا در مراسم بهرهبرداری از فاز نخست رومینگ ملی ادامهدار شد. وزیر این بار در حضور سه مدیرعامل اپراتور تلفنهمراه کشور با انتقاد دوباره از تعرفه همراه اول، از عدم افزایش تعرفههای ایرانسل و رایتل تشکر کرد.
پس از آن رایتل تعرفههای خود را به میزان حداکثر ۱۰ درصد کاهش داد.
ایرانسل نیز تعرفه سیمکارت دائمی خود را کاهش داد و از آنجا که حدود ۹۰ درصد مشترکان این اپراتور اعتباری هستند و این تخفیف شامل تعداد کمی از مشترکان ایرانسل شد.
اما انتقادهای وزیر از افزایش تعرفه همراه اول و تشکر از اپراتورهایی که افزایش تعرفه نداشتهاند به این جا ختم نشد. چندی بعد نیز در مراسم تکمیل رومینگ ملی، واعظی گفت: از دو اپراتوری که در جلسه گذشته از آنها خواهش کردم کمی بیشتر مراعات مردم را بکنند و نه تنها تعرفهها را بالا نبردند بلکه کاهش دادند، تشکر میکنم. او سپس با اشاره به الزام اپراتورها به اجرای رومینگ ملی، ادامه داد: اما معتقدم دولتی که نتواند آنچه را اراده میکند انجام دهد، بهتر است این کار را کنار بگذارد.
ماجرا از موضوع تعرفهها نیز فراتر رفت. وزیر گفت: رومنیگ ملی مقدمه ترابردپذیری (جابه جایی شماره بین اپراتورها) و ترابردپذیری یکی از چند شرط دریافت مجوز نسل ۳ و بالاتر است.
واعظی گفت: یک اپراتوری که گویا رضایت برای اجرای ترابرد پذیری شماره تلفن همراه ندارد بداند هرچقدر هم که هزینه کند اما مصوبات کمیسیون را اجرا نکرده باشد فکر نکنند که در لحظه آخر میتوانند به وزارت فشار بیاورند و وزارتخانه پروانه صادر خواهد کرد بلکه چنین نخواهد شد. طبق گزارشی که دیشب دریافت کردهام با یکی از اپراتورها کارها خیلی خوب پیش میرود و در روز ۱۲ مرداد که سالگرد تحلیف ریاست جمهوری است، یکی از اپراتورها آمادگی دارد به صورت پایلوت در چند نقطه از تهران نسل ۳ را به اجرا درآورد و فرکانس لازم را نیز تا پایان جاری به آن اختصاص خواهیم داد تا در نهایت اول شهریورماه نسل ۳ توسط این اپراتور ارائه شود.
پس از مرور تمام این وقایع، از جمله دلایل پنهانکاری ایرانسل در افزایش تعرفهها را میتوان امیدواری و قدردانیهای وزارت ارتباطات از ایرانسل بابت مراعات مردم، هجمه دولتی و رسانهای وارده به همراه اول پس از افزایش تعرفهها و امتیازهای احتمالی به دلیل حسن همکاری از جمله نخستین مجوز نسل ۳ و بالاتر، برشمرد.
اکنون ماجرای تعرفهها و رقابتی که وزارت ارتباطات برای کاهش تعرفههای اپراتورها به راهانداخته بود، رنگ خیال گرفته است. ایرانسل با کاهش تعرفه برای ۱۰ درصد مشترکان تعرفه را برای ۹۰ درصد مشترکان افزایش داده است و خبری از کاهش تعرفه واقعی به نفع مشترک نیست.
حالا واکنش وزارت ارتباطات نسبت به این اقدام ایرانسل قابل پیشبینی نیست. اما به طور یقین افزایش پنهانی و بدون اطلاع تعرفههای ایرانسل موضوعی است که باید از سوی رگولاتوری پیگیری شود.
چندی پیش در جریان دستورات و شروط وزارت ارتباطات برای ارائه مجوز نسل ۳ به اپراتورها، صابر فیضی یکی از مدیران کهنهکار مخابراتی کشور گفته بود: اقتصاد دستور نمیفهمد. علمی است که اصول دارد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.